Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Vel nå er det mange ærlige drosjesjåfører og da Fredrik, men jeg tror bransjen har godt av å bli rystet litt. Jeg synes en taxitur bør koste 100-150 kr for 10 minutter, ikke 350-500. Da tror jeg folk hadde brukt drosje mer og.  Så får de heller kjøre 15-20 turer på en natt, istedenfor 5. Klarer de ikke det kan de pakke sammen for min del. 

Hva du synes og tror og hva realiteten er og blir er nok vidt forskjellige ting. Jeg ser ganske klart at du ikke har peiling.

La oss ta et eksempel lokalt der jeg kjører. Det er ganske nøyaktig 10km sentrum sentrum mellom de to nærliggende bygdene her. På 10 min kjører man som regel fint mellom 10 og 15 km, alt etter hvor man er i bygda etc. Gjennomsnittlig vil en tur koste mellom 270-350 av det jeg har erfart etter å ha kjørt til nabobygda et par hundre ganger iløpet av 3 år. Kanskje helt opp i 400 om man er et stykke fra sentrum begge steder. Det du og mange andre ikke ser ut å skjønne er 2 ting: 1) Jeg skal teknisk sett ha betalt for begge veier, altså 20-30 km 2) Du holder meg opptatt 20-30 minutter. Nå vet jeg ikke med deg, men 100-150 kroner for å oppholde en proffesjonell person i nesten en halvtime høres da litt billig ut. Spesielt når personen muligens har 1-1.5 liter drivstoff til kanskje en 20 kroner å betale, forsikring, og hele forbaska regnestykket jeg nevnte tidligere...  Du får ringe en rørlegger, maler, verksted etc å høre hva han/hun/de tar i timen, så er det plutselig ikke så dyrt med drosje gitt.

Forøvrig! Skal man drive med persontransport er det løyvepliktig. Punktum. Hjelper ikke å bare ha sjåførkort. Dette gjelder uansett om det er vanlig Uber eller Uber Black. Om man genuint vil drive kjøring for Uber på en genuin og lovelig måte så er dette velkomment. Problemet er nok at dere fort vil skjønne da hvorfor det koster såpass å ta drosje. Det er sikkert ikke helt enkelt å få seg selskapsvognsløyve heller.

Og Noekult, om du VIRKELIG har planer om å skatte, flott for deg. Dessverre er det nok mange som ikke gjør det.

Sist men ikke minst, folk kan si hva de vil om drosjesjåfører, men jeg som en oppegående velfungerende person i 20-årene som skal håndtere en rekke vanskelige situasjoner. Jeg skal være blid og fornøyd, hjelpe alle gamle damene ut og inn av bilen, hjelpe de å bære inn varene sine, jeg skal være en støttende person når jeg får personer som trenger det inn i bilen. Når jeg bedriver pasienttransport skal jeg prøve å gjøre dagen til pasientene bittelitt bedre, de fleste av de har nok ikke veldig lyst til å sitte i bil i det heletatt, og det er derfor viktig at vi gjør dette så behagelig og smertefritt (både figurativt og bokstavelig talt) som overhode mulig. Jeg er flytende i både engelsk og norsk og kan således holde gode samtaler over lengre turer med stort sett alle. Jeg vet de korteste og eller raskeste rutene, jeg kjører uten å måtte bruke tid på å stille inn gps og slikt, jeg er med andre ord rimelig effektiv og jeg liker å tro at såpass høflig og hjelpsom som jeg er, så får folk en rimelig premium opplevelse i den knapt nok år gamle Mercedesen jeg som regel kjører.

Jeg er veldig enig i at en innvandrer som hverken kan norsk eller engelsk ikke er en premium opplevelse, og at vedkommende ikke har noe i dette yrket å gjøre. Det er et serviceyrke der man skal stå på tå for å sørge for å gi et godt inntrykk og da også sørge for at kundene tar drosje igjen. Det er dog ingen garanti for at det blir veldig mye bedre med Uber. Du har rett til å velge den drosjen du vil i drosjekøen og det er ikke ulovlig å si ifra ved bestilling over telefon at du vil ha en sjåfør som behersker norsk godt. Men nei, avslutningsvis: Om Uber sjåfører vil følge alle lover og regler og kan være en god sjåfør i alle situasjoner som jobber effektivt og trygt så er det velkomment. Er det en hvermannsen som tror han skal tjene litt ekstra penger ved å dra rundt på folk i den slitne og skitne Volvo 940'n sin så ønsker jeg dypt og inderlig politi og skattevesen langt opp i endetarmen på vedkommende.

Endret av adivass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du synes og tror og hva realiteten er og blir er nok vidt forskjellige ting. Jeg ser ganske klart at du ikke har peiling.

La oss ta et eksempel lokalt der jeg kjører. Det er ganske nøyaktig 10km sentrum sentrum mellom de to nærliggende bygdene her. På 10 min kjører man som regel fint mellom 10 og 15 km, alt etter hvor man er i bygda etc. Gjennomsnittlig vil en tur koste mellom 270-350 av det jeg har erfart etter å ha kjørt til nabobygda et par hundre ganger iløpet av 3 år. Kanskje helt opp i 400 om man er et stykke fra sentrum begge steder. Det du og mange andre ikke ser ut å skjønne er 2 ting: 1) Jeg skal teknisk sett ha betalt for begge veier, altså 20-30 km 2) Du holder meg opptatt 20-30 minutter. Nå vet jeg ikke med deg, men 100-150 kroner for å oppholde en proffesjonell person i nesten en halvtime høres da litt billig ut. Spesielt når personen muligens har 1-1.5 liter drivstoff til kanskje en 20 kroner å betale, forsikring, og hele forbaska regnestykket jeg nevnte tidligere...  Du får ringe en rørlegger, maler, verksted etc å høre hva han/hun/de tar i timen, så er det plutselig ikke så dyrt med drosje gitt.

Uansett hvor mye du forklarer og vrir å vender på dette så er taxi alt for dyrt. I Tromsø betaler man fort 300kr+ for 10-12 minutters tur. Det er altfor dyrt når man kan leie en bil i ett døgn for det samme det koster å ta taxi til eller fra byen. Taxi kan ikke sammenlignes med håndverkere og verksted som du gjør, man trenger jo ikke engang fagbrev for å kjøre taxi. 2mnd kursing ca? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor mye du vrir og vender på det, så er det vanskelig å gjøre det noe billigere enn det er. Om du enda ikke skjønner det så kan du ha det så godt. 

En annen ting er at vi er pliktige til å ha biler på vakt 24/7/365. Hva skjer om vi skrur prisene ned og ingen gidder å drive et løyve fordi det ikke er lønnsomt nok og drosjetilbudet i Tromsø forsvinner. Kanskje dukker det opp noen Uber biler.. Hva skjer så når du står der på byen en kveld, men ingen av Uber sjåførene gadd å jobbe den dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor mye du vrir og vender på det, så er det vanskelig å gjøre det noe billigere enn det er. Om du enda ikke skjønner det så kan du ha det så godt. 

En annen ting er at vi er pliktige til å ha biler på vakt 24/7/365. Hva skjer om vi skrur prisene ned og ingen gidder å drive et løyve fordi det ikke er lønnsomt nok og drosjetilbudet i Tromsø forsvinner. Kanskje dukker det opp noen Uber biler.. Hva skjer så når du står der på byen en kveld, men ingen av Uber sjåførene gadd å jobbe den dagen?

Det du ikke forstår er: skrur dere prisene ned får dere mye mer kunder, i tillegg til at pirattaxiene minker/forsvinner.

Ikke kom å fortell meg at det blir sååå mye verre å skru ned prisen litt mot flere kunder istedenfor 50-60-70% "venting på tur" (kaffedrikking), slik er realiteten her oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler noen ganger 200kr hjem til meg med et selskap, mens 350 for et annet. Why? Akkurat samme vei, og stort sett lik bil. Taxi prisene er for høye, greit om du kjører eller jobber i taxi bransjen og alt sånn.

Men prisene er for høy, dere skal ha lønn for strevet og det er fult forståelig. Bare senk prisen litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taxi i Norge er dyrt. Hvis de hadde hatt lavere priser ville volumet økt også.

Man hadde også hatt langt færre tomme turer tilbake til sentrum.

I land der Taxi er billig eller greit priset, også for de som bor i det landet, så erstatter taxi ofte kollektivtraafikken.

Taxiene hadde sluppet mye dødtid også.

Taxi bransjen lever stort sett på disse kundene:

Pasienter

Skoler

Kommuner

Bedriftsfolk

Uteliv

Når kollektiv streiker

Flyplass/togstasjoner osv

Når folk har dårlig tid/er late/ er rike eller gamle

HVIS man hadde gjort det billigere, så kunne de ha kapret flere kunder fra kollektivtrafikken og hatt mer arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske lukrativt for taxisjåfører å kjøre faste kunder, for eks de som skal på jobb selv om de har brekte bein etc, skoleunger som har krav på taxi til skole, gamlinger som skal til legen osv... Kjøre fyllesvin er vel det verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...