Fredrik 90 Skrevet Februar 17, 2011 Share Skrevet Februar 17, 2011 Pinglemotor Men det diskusjonen handler om her er jo E9X 318d kontra A6 2,4l, og da hadde jeg valgt Bmw`en Kom igjen nå! Du var så tøff på at du skulle kjøre ifra min late A6 så nå må jeg høre om du gjør det! Tipper du bare har en 316 jeg hehe! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
André78 Skrevet Februar 17, 2011 Share Skrevet Februar 17, 2011 Rene barnehagen i denne tråden som i så mange andre. Jeg er ikke den som roper høyest om verken det ene eller det andre her inne. Men hadde dette vært min tråd så hadde jeg blitt småirritert. Er det ikke på sin plass og vise litt respekt for trådstarter og hverandre her inne? "munnbruken" her inne hører ingensteds hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chipsenter1 Skrevet Februar 17, 2011 Share Skrevet Februar 17, 2011 eller bare satse på 330 så har du godt over 300hk og 650 nmhar samme motorn i 7,ern og funker fint selv i den men 6 er lyden får du aldrig av en diesel så hvorfor vurderer du diesel Vel nå er det eventuelt 330I bensin det er snakk om så å få den opp i 300 hester så må man vel modifisere litt Grunnen til at jeg heller mot 325d er fordi bensinprisene nå kryper mot 14 kroners merket, drive å ha sprek bensinbil blir fort veldig dyrt! Så hvis jeg heller da kan ha en diesel bil som sparker friskt ifra så velger jeg heller det Men nå får vi se hva det blir Synes dieselsekser er grisetøff jeg, er liksom noe mektig og kraftig med den DIESEL man DIESEL vet du ikke att det finnes 330 i diesel og refererte til min 7,er som er 730D vedrørende det skaken gjelder så må jeg si jeg er imponert over den nye 177hk 320d men vad gjelder pris og avgifter så kommer jo 318d bedre ut og er en god bil det og Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Skrevet Februar 17, 2011 Share Skrevet Februar 17, 2011 Om valget hadde stått mellom 318d LCI, og 320d, hadde jeg nok gått for LCIen. Har sett noen her i området, og de er rett og slett nydelige. Og som tidligere nevnt, vil en omprogrammering av hjernen øke effekten over 320d. Litt off-topic fra meg og. Jeg hadde tidligere en 3.0l E36. Hvilken dieselmotor må man opp på ved kjøp av E9x for å få samme draget? Frister litt med diesel da bensinen har blitt veldig dyr, og 2.2l i bilen min drikker mer enn nok. Samtidig kan det jo være greit å prøve noe nytt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 17, 2011 Share Skrevet Februar 17, 2011 DIESEL man DIESEL vet du ikke att det finnes 330 i diesel og refererte til min 7,er som er 730D vedrørende det skaken gjelder så må jeg si jeg er imponert over den nye 177hk 320d men vad gjelder pris og avgifter så kommer jo 318d bedre ut og er en god bil det og Jo selvsagt! Er bare jeg som er litt treig i huet Tja 330d blir litt i dyreste laget for meg altså, hvis ikke så må jeg gå for en som har gått langt! Mye utstyr har jo disse uansett som regel da men vil helst ikke ha en som er gått så alt for langt! Men for all del! En 330d med en artig chipp hadde jo vært saker det, og gjerne med X-drive også for å sikkre veigrep og vinteregenskaper Står jo en sort E91 330d hos Konghelle Bil til 299 000,- men så har den jo gått 280 000 km også da og det er jo i allfall 200 000 km mer en hva jeg ser etter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thoslags Skrevet Februar 17, 2011 Share Skrevet Februar 17, 2011 Blei en ganske latterlig diskusjon det her Men fordi om en bmw 4 sylindra diesel motor har bedre 0-100 tid og meir Nm så betyr det ikkje at en audi 2.4 eller 2.6 ikkje kan dra frå den bilen i stor fart som 120++. Mi oppfatning og ærfaring med en audi 100 2.6 er at den ikkje er veldig sprek 0-100, men når du kjem over 100kmt og får endel turtall på seg så er den v6`n ganske sprek. Mi personlige meining er at bmw 318d ville ha nådd 100kmt rett før audien med 2.4l motor. Rundt 110-120 ville det vert omtrent likt og audien ville sakte men sikkert kjørt ifrå den dieselen frå 130kmt og oppover. Ikkje mykje men nok. Over 200kmt har jo ikkje dieselen noke å stille opp med mens audien ville fortsatt til 220+. Men så fort er jo uansett unødvendig på norske veier. Det her er berre spekulasjon. Men ærfaringa mi er at audi sine v6 motorer elsker høgt turtall og drar veldig bra over 120kmt. Men dei motorane kan føles som litt meir late enn det dei er før man ser på speedometeret og oppfatter kor fort man kjører. Trur nok at dei har fått eit rykte for å vere lat litt pga det. Kjører sjølv 4 sylindra diesel og lika det. Men eg skjønner fredrik90 og. Måtte berre sei mi meining som mange andre her, hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stavangerske Skrevet Februar 17, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 17, 2011 Jeg har snakket med skattemyndighetene her nede, men siden bilen er tyskimportert i 2008, så blir det lite å få igjen. Bilene ligger vesentlig billigere i Tyskland, med bedre utstyr.. (I Danmark betaler man avgift for ekstrautstyr, så min bil er ikke av den mest spenstige utstyrsmessig.) Med andre ord så kan man få en ny, godt utstyrt 320d i DK til over millionen. (og det er uten x-drive..) Ser at de fleste her ville ha gått for 318d LCI. Om man chipper den så blir ytelsene høyere enn 320d, men hvis man chipper 320d så blir vel ytelsene vesentlig høyere..? eller..? Ikke for å banne i kirken, men har også sett litt på den nye typen A4.. Den har fått mye skryt med 120hk motoren. Men ender nok opp med bakhjulstrekk.. Erlend Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chipsenter1 Skrevet Februar 17, 2011 Share Skrevet Februar 17, 2011 helt ret efekten i 320 blir en god del bedre med chip både 163 og 177 hk får du greit over 200hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 17, 2011 Share Skrevet Februar 17, 2011 Sammenlikna litt priser på nye BMWer i Norge kontra nye BMWer i Danmark! En Dansk standard 316I koster like mye som en standard 320d X-drive her hjemme eller verre, en dansk 520d koster mer enn en norsk 528I eller 530d Touring! Og vi har ikke en gang avgift på utstyret, pluss at gjennomsnittsinntekten er høyere her i landet! Noen ganger kommer det noen glimt om at det er ikke så galt i Norge likevel, helt til vi går inn å sjekker priser på BMW.SE eller når årsavgifta dumper ned i postkassa Jeg skjønner i allfall han Dansken jeg snakka med i sommer som var super happy, han hadde nettopp kjøpt seg ny Golf stasjonsvogn 1,6 og var helt vil! Han var 40 år og hadde god jobb og endelig kunne han unne seg litt bil, han betalte 340 000,- FØR han putta på litt utstyr Så jeg lot være å fortelle at dette var kone bil nummer en her i Norge! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 18, 2011 Share Skrevet Februar 18, 2011 Sammenlikna litt priser på nye BMWer i Norge kontra nye BMWer i Danmark! En Dansk standard 316I koster like mye som en standard 320d X-drive her hjemme eller verre, en dansk 520d koster mer enn en norsk 528I eller 530d Touring! Og vi har ikke en gang avgift på utstyret, pluss at gjennomsnittsinntekten er høyere her i landet! Noen ganger kommer det noen glimt om at det er ikke så galt i Norge likevel, helt til vi går inn å sjekker priser på BMW.SE eller når årsavgifta dumper ned i postkassa Jeg skjønner i allfall han Dansken jeg snakka med i sommer som var super happy, han hadde nettopp kjøpt seg ny Golf stasjonsvogn 1,6 og var helt vil! Han var 40 år og hadde god jobb og endelig kunne han unne seg litt bil, han betalte 340 000,- FØR han putta på litt utstyr Så jeg lot være å fortelle at dette var kone bil nummer en her i Norge! Det varierer mye her i Danmark hvor mye pæng folk har og hvor mye penger de vil bruke på biler. Det er f.eks ikke mer enn noen dager siden jeg så en BMW F10 550i og en Lamborghini Murciélago på danske skilter her i Århus. Noen av de nærmeste naboene kjører biler som E60 530d, Audi A6 4,2 Quattro og VW Passat CC 3,6 4Motion, men det er også andre naboer som nøyer seg med f.eks en 15 år gammel Citroën Xantia. Det er forøvrig ikke hvor høy gjennomsnitsinntekten er som er avgjørende når man skal vurdere relativ velstand i et land, men derimot hvor høy den lokale kjøpekraften er. Dette måles normalt ut fra hvor mye en "handlekurv" med normale varer og tjenester koster. Vi betaler f.eks under 5 kroner for en liter lettmelk her i Danmark, mens dere betaler godt over 12 kroner for en tilsvarende melk i Norge. Hvis forskjellen på alle varer og tjenester var like stor måtte man i Norge tjene nesten 3 ganger så mye som i Danmark for å kunne kjøpe de samme varene og tjenestene. Så stor er forskjellen mellom Norge og Danmark naturligvis ikke, men iht. SSB og Danmarks Statistik er den danske kjøpekraften ca. 6% sterkere enn den norske. Varer og tjenester er med andre ord billigere i Danmark enn i Norge og det høye norske lønnsnivået kan ikke kompensere for denne forskjellen. Hvis prognosene for fremtidig økning i reallønnen holder stikk vil imidlertid denne forskjellen være jevnet ut om noen få år. Norsk økonomi vil i årene fremover være mye sterkere enn dansk økonomi. Når det gjelder bilkjøp og viljen til å legge mye penger på bordet for en ny bil er det mange forhold som spiller inn. Hva man har til forbruk er nevnt (altså hva man har igjen av lønnen etter at skatt, renter/avdrag og faste kostnader er betalt), men også lokale tradisjoner er av betydning. Her i Danmark står f.eks privatleasing av biler for ca. 40% av nybilmarkedet. Typisk leaser man standardmodeller som f.eks en Golf 1,6. Firmabiler (inkl. leasede biler gjennom firmaet) står også for en stor andel av nybilmarkedet... Passat Variant 2,0 TDI er en typisk slik bil. Den alltid aktuelle "naboeffekten" (type: naboen har kjøpt ny bil og derfor må jeg også kjøpe en ny bil) er nok også sterkere i Norge enn i Danmark. Dere vet sånn nogenlunde hva naboen tjener, men det gjør vi heldigvis ikke. Dette fenomenet tror jeg virker temmelig stimulerende på hvor langt folk er villige til å gå når det gjelder kjøp av f.eks boliger, hytter og biler. Man skal iallefall ikke undervurdere den psykologiske effekten de offentlige skattelistene medfører. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Februar 18, 2011 Share Skrevet Februar 18, 2011 Hadde E92 320i hatt en 6'er, så ville det vært mannebil ifølge ditt syn. Vel Vel, det får stå på din regning. Lar igrunn bare diskusjonen ligge nå, du har visst hvor ditt nivå er. Så trenger ikke tilføye noe mer Vet du hva! Jeg tror vi begge har fått vist vårt nivå her jeg! Synes du skal slutte å gå rundt å kalle alle for idioter bare fordi dems meninger er stikk i strid med dine! Ja hadde 320I E92 hatt sekser så hadde det vært ett hakk mer tradisjonel BMW for meg! Du skyter deg gang på gang i foten ser jeg. Eneste av oss som har brukt ordet idiot er du. En annen fordel med å kjøpe en norsk bil nå, er 5 års reklamasjonsrett. Det får man ikke alltid ved import. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 18, 2011 Share Skrevet Februar 18, 2011 Det varierer mye her i Danmark hvor mye pæng folk har og hvor mye penger de vil bruke på biler. Det er f.eks ikke mer enn noen dager siden jeg så en BMW F10 550i og en Lamborghini Murciélago på danske skilter her i Århus. Noen av de nærmeste naboene kjører biler som E60 530d, Audi A6 4,2 Quattro og VW Passat CC 3,6 4Motion, men det er også andre naboer som nøyer seg med f.eks en 15 år gammel Citroën Xantia. Joda jeg ser den! Men hva enkelte med mye penger kjører spiller ikke noen rolle i den store sammenheng! Uansett hvordan ett land er stillt økonomisk som vil det være folk som kjører luksusbiler! Se bare i Russland, der kryr det av luksusbiler! Ruller mange eksotiske biler i Danmark, det er jeg ikke i tvil om! Selv her hjemme i lille Arendal så vet jeg at innen for en radius på 2 mil så finnes 3 stk Bentely Continental GT, 2 stk Ferarri F430, 1 stk 360 og 355, 2 stk Audi S8, 1 stk Lamborghini Gallardo og mye annet! Drøssevis med X5, RR Sport og Cayenne, og XC90 har fått ett lokalt klengenavn Det har blitt mye penger blandt folk og det synes, for 10 år siden så snudde man seg etter en A8 eller X5 i Arendal men det er det ikke mange som gjør nå lengre! Det er forøvrig ikke hvor høy gjennomsnitsinntekten er som er avgjørende når man skal vurdere relativ velstand i et land, men derimot hvor høy den lokale kjøpekraften er. Dette måles normalt ut fra hvor mye en "handlekurv" med normale varer og tjenester koster. Vi betaler f.eks under 5 kroner for en liter lettmelk her i Danmark, mens dere betaler godt over 12 kroner for en tilsvarende melk i Norge. Hvis forskjellen på alle varer og tjenester var like stor måtte man i Norge tjene nesten 3 ganger så mye som i Danmark for å kunne kjøpe de samme varene og tjenestene. Ja jeg er ikke uening i at enkelte varer kunne vært vesentlig billigere i Norge ja, selv om vi tjener bra her! Ingen hemmlighet at staten her tar seg godt betalt for matvarer og bensin. Men skatter dere ikke noe voldsomt i Danmark da, i allfall det jeg har hørt! Når det gjelder bilkjøp og viljen til å legge mye penger på bordet for en ny bil er det mange forhold som spiller inn. Hva man har til forbruk er nevnt (altså hva man har igjen av lønnen etter at skatt, renter/avdrag og faste kostnader er betalt), men også lokale tradisjoner er av betydning. Her i Danmark står f.eks privatleasing av biler for ca. 40% av nybilmarkedet. Typisk leaser man standardmodeller som f.eks en Golf 1,6. Firmabiler (inkl. leasede biler gjennom firmaet) står også for en stor andel av nybilmarkedet... Passat Variant 2,0 TDI er en typisk slik bil. Den alltid aktuelle "naboeffekten" (type: naboen har kjøpt ny bil og derfor må jeg også kjøpe en ny bil) er nok også sterkere i Norge enn i Danmark. Dere vet sånn nogenlunde hva naboen tjener, men det gjør vi heldigvis ikke. Dette fenomenet tror jeg virker temmelig stimulerende på hvor langt folk er villige til å gå når det gjelder kjøp av f.eks boliger, hytter og biler. Man skal iallefall ikke undervurdere den psykologiske effekten de offentlige skattelistene medfører. Kjøpekultueren i Norge er nok annerledes enn i Danmark ja, her er alt liksom litt mer åpent nettopp med tanke på som du sier at vi vet hva naboer og andre i familien tjener! Også har den gamle janteloven fått seg en skikkelig knekk her i landet i de senere år så folk er ikke lenger så redd for å kjøpe flott bil eller båt, med tanke på hva andre vil si! For ingen vil vel ha den eldste bilen i gata eller den minste båten i havna når veien til banken er så kort som den er Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Februar 18, 2011 Share Skrevet Februar 18, 2011 Nok en avsporing fra emnet, men er fasinerende å se forskjellen på folk som har mye penger og de som prøver å vise alle andre at de har mye penger. F. eks. i gaten der en kamerat av meg bor (rett nedenfor Fjellveien i Bergen, et av de absolutt fineste og dyreste strøkene i byen) er minst annenhver bil en Yaris, og de fleste av første generasjon. Foreldrene til kameraten min har 2 stk. Yaris. Regner med dette er pga. at mange må stå parkert langs den smale gaten eller på små parkeringsplasser, samtidig som det er 1 km fra sentrum og de har lite behov for å vise seg frem. Kan gjerne sammenlignes med Johs Lunde som kommer på styremøter i helikopter (i følge en annen kamerat som var daglig leder i en av hans tidligere båtbutikker) og har en svær yacht liggende rett utenfor huset, og som nå har måttet sende alt til skifteretten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 18, 2011 Share Skrevet Februar 18, 2011 Nok en avsporing fra emnet, men er fasinerende å se forskjellen på folk som har mye penger og de som prøver å vise alle andre at de har mye penger. F. eks. i gaten der en kamerat av meg bor (rett nedenfor Fjellveien i Bergen, et av de absolutt fineste og dyreste strøkene i byen) er minst annenhver bil en Yaris, og de fleste av første generasjon. Foreldrene til kameraten min har 2 stk. Yaris. Regner med dette er pga. at mange må stå parkert langs den smale gaten eller på små parkeringsplasser, samtidig som det er 1 km fra sentrum og de har lite behov for å vise seg frem. Dette er min erfaring også og det var derfor jeg skrev det jeg skrev. Jeg kjenner folk som kjører 10-15 år gamle biler, men som har hus og landsteder til 40-50 millioner kroner. Jeg glemmer heller aldri Jens P. Heyerdahl som var sjef for Orkla samtidig som han privat kjørte en Citroën 2CV. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chipsenter1 Skrevet Februar 18, 2011 Share Skrevet Februar 18, 2011 Jeg vil nå mene att det finnes mange flere fete biler i dk enn i norge?!? og er heller ikke å legge under stolen att det finnes alt for mange inkasso biler i norge, men det er vel kanske ikke så rart med den mentaliteten att det ikke er så langt til banken?!? sjekket litt idag ang 318/320 og jeg ville nok faktiskt valgt en godt utstyrt 318 så lenge jeg ikke skal dra mye henge m.m men da ville jeg vel heller ikke valgt 320 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå