Gå til innhold

kva er fordelen med tårnstiver


hanskr
 Share

Anbefalte innlegg

Men de aller fleste som blir kjøpt, og montert på bilene her inne har liten til ingen funksjon bortsett fra den kosmetiske.

De er rett og slett så spinkelt laget at virkningen er minimal.

I tillegg har mange fått stivheten i stålet ødelagt av forkrommingen.

En helt annen ting er at ekstremt få biler blir kjørt på en sånn måte at et sånt stag i det hele tatt har noen virkning.

Så summasumarum er de fleste til pynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, at den pynter opp i motorrommet er nok den største "fordelen". Vil holde dempertårnene litt mer der de skal og dermed gjøre karroseriet stivere teoretisk sett, men man skal være svært følsom før man faktisk merker noen forskjell.

Hvor mye bilen krenger har det ingen effekt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs mye på hva slags bil du har, og hvordan du bruker bilen.

Personlig merker jeg forskjell på å ikke ha tårnavstiver foran på E30n under isbanekjøring. Med så blir den mye stivere og hele fronten bare sklir rundt og nekter å sette seg. Uten så blir det mer fleks i chassiet og bilen tilpasser seg mer det ulente underlaget og man har mer grep på hjulene. Det mest ideele er selvsagt å ha et justerbart stag så du kan prøve deg litt fram.

Jeg mener Ove Kvam på BMWCCN gjennomførte en test engang med påkoblede pot-metre som skulle oppfatte chassifleksen med og uten. Mener det var veldig lite isåfall.. men alt til sitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...