Hpi Skrevet Februar 18, 2011 Share Skrevet Februar 18, 2011 Ja de har noe slik variabel et eller annet istedenfor wastegate, min lader 1.1 bar max. Om det vanvittig mye vet jeg ikke men jeg kjørte min gamle Volvo 740 på omtrent samme trykket i 10 år og den hadde heller ikke vannkjøling men jeg var nøye med å behandle den fint når den var kald og når jeg hadde kjørt den hardt og kjørte kvalitetsolje med korte skiftintervaller. Volvo 740 Turbo har vel Garrett T3 eller hva de nå heter, 530`en har vel en som heter GT2256, mulig denne er endel mindre og har et tøffere liv med 1 bar + ladetrykk, det aner jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet Februar 18, 2011 Share Skrevet Februar 18, 2011 Ja de har noe slik variabel et eller annet istedenfor wastegate, min lader 1.1 bar max. Om det vanvittig mye vet jeg ikke men jeg kjørte min gamle Volvo 740 på omtrent samme trykket i 10 år og den hadde heller ikke vannkjøling men jeg var nøye med å behandle den fint når den var kald og når jeg hadde kjørt den hardt og kjørte kvalitetsolje med korte skiftintervaller. Volvo 740 Turbo har vel Garrett T3 eller hva de nå heter, 530`en har vel en som heter GT2256, mulig denne er endel mindre og har et tøffere liv med 1 bar + ladetrykk, det aner jeg ikke. B230FT/FK har 13c (T3/T4 er bare flensnavnet mellom manifold og turbo), og den har et utrolig lite eksoshus, som tåler lite med trykk, så 1.1 bar over lengre tid er sjansespill på den turboen vil jeg si Turboen til 530d tåler nok 1.1 bar, men med begrensa kjøling, dårlig oljeskift (som de fleste dieselbiler har) og mye press på motor, blir turboene fort slitne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Februar 18, 2011 Share Skrevet Februar 18, 2011 OK da lærte jeg noe nytt idag også, har alltid trodd at turboen i Volvo 740 heter T3 Den var uansett en seig jævel men som sagt hadde jeg mine prinsipper; alltid snill på kald motor, alltid lang nedkjøling etter hard kjøring og Valvoline Synpower med maks 10000km intervall så det hjalp vel muligens noe. Volvoen hadde 0.45 bar originalt men 530`en har faktisk 1.1 Bar originalt eller 1086mBar for å være helt nøyaktig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Diesel Skrevet Februar 18, 2011 Share Skrevet Februar 18, 2011 Har hatt både 525 diesel og 530 diesel, begge facelift. 525'n hadde automat mens 530'n hadde manuellgir! Fornøyd med begge 2! Men som nevnt tidligere her så lønner det seg å skifte filter på veivhusventilasjon med en gang, dersom man er usikker på når dette var gjort sist. I tillegg så lønner det seg å plukke av innsuget og sjekke/evt. fjerne spjeld i innsug, som kan ha en tendens å sette seg fast på grunn av koks, for så å knekke i innfestningen, og føre til havari på både turbo og motor! Siste tilfellet av dette hørte jeg om senest i dag, på en 525 dat 02 modell. Der hadde eier heldigvis oppdaget det løse spjeldet før det forsvant videre inn i systemet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 18, 2011 Share Skrevet Februar 18, 2011 Kjøper du en 10 år gammel bil som har trilla 200.000km +/- så er det dessverre endel slitedeler som står for tur. Jeg har en 530Dat som jeg har hatt i ca 1.5 år og jeg har også lagt ut en god del penger på den. Det virker som alt kom på 200.000km men etter det så ble det helt stille så nå bare kjører jeg og skifter olje hver 15000km. 530D var en dyr luksusbil når den kom og kosta 600.000-700.000 ny og det gjenspeiler seg på delepriser når noe ryker desverre. Disse har Garett turbo så det er jo et anerkjent merke. Jeg hadde en Volvo 740 Turbo tidligere og denne hadde trilla 400.000km på samme Garett turbo når jeg solgte den. Problemet er som nevnt lenger oppe her manglende skift av Veivhusfilter og ikke dårlig turbo. Jeg kan bekrefte at det forekommer mye slitasje på en e36 ved ca 200000km. Etter det så er det 200000km til nesten gang. Ihvertfall slik jeg opplever det. Kjøpte den ved 204000km og nå er den rullet 255000km Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
karsten Skrevet Februar 18, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 18, 2011 hører/ser flere nevner disse spjeldene, hvor er det di sitter? har ikke fikkla så mye med disse motorene.. er dte noen som har bilde av de? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 18, 2011 Share Skrevet Februar 18, 2011 http://forums.5series.net/topic/107087- ... m57-525da/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
karsten Skrevet Februar 18, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 18, 2011 hvilken fornuftig oppgave har disse? er disse på den gammle 525 tds motoren? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Diesel Skrevet Februar 18, 2011 Share Skrevet Februar 18, 2011 Finnes ikke på tds motoren nei! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 18, 2011 Share Skrevet Februar 18, 2011 De skal forbedre dreiemoment på lave turtall mener jeg det var. Men de som fjerner det, sier at de ikke merke noen ting i det hele tatt. Eller kanskje det var bedre forbrenning for å dempe dannelsen av noen nitrøse gasser? Husker ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DannyRS Skrevet Februar 20, 2011 Share Skrevet Februar 20, 2011 Tror de swirl flapsene er der kun for å skape turbulens i lufta for å få bedre forbrenning. Som igjen senker utslipp... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
karsten Skrevet Februar 22, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 22, 2011 ok, da har jeg fått litt synspungtr på disse og sier tusen takk for alle svar så langt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Februar 22, 2011 Share Skrevet Februar 22, 2011 Swirlflaps minker den effektive dimmensjonen på innsugskanalene når det er stengt, dermed høyere hastighet, som igjen fører til bedre fyllingsgrad på lavt turtall. for info om motorene så er det bare å lese tråden i signaturen min. en 184hk går ikke dårligere enn en 163hk, tvert om. Det er dog mange 184hk som går med def maf, og blir dermed ganske slappe. preface/face, spiller liten rolle på m57, motorene er i praksis like, kortere slaglengde på 525d. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
karsten Skrevet Februar 27, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 27, 2011 bare sånn pris spørsmål, 03 e39 530dat ca 250k km på telleren,, alkatara seter, 17" M felger s/v hjul, M-tec exteriør, navi 16:9 skjerm+++ litt sånn småtteri, automat. hva kan man betale for sånt? bra i lakk. hel og pen i interiør. full service historie. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet Februar 27, 2011 Share Skrevet Februar 27, 2011 Med en slik intergalaktisk kilometerstand ville jeg betakket meg for å betale mye mer enn 150.000... Du får aldri solgt den igjen uten å dumpe prisen, så da hadde jeg bare kjørt den ned ( med godt vedlikehold naturligvis). Men hvis den har hatt storservice og bytta endel deler, er det fantastisk value for money...bruksverdien er høy.. Husk dog at gamle dieselbiler med automat kan rase...og da er det bare å dytte den utifra en klippe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå