Gå til innhold

Hvilket senkesett skal jeg kjøpe? E39

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Da er det på tide med eu-kontroll og jeg merker at den ene framdempern min er sliten. Å kjøpe orginale dempere/fjærer føler jeg er litt unødvendig siden det er koster like mye som et senkesett og jeg har planer om å senke bilen etterhvert uansett. Muligens den hadde gått gjennom eu-kontrollen (har ikke prøvd ennå), men har bytta det meste av foringer foran og med nye dempere og fjærbeinslager blir alt som nytt!

Jeg er ikke ute etter å senke bilen så mye, men bilen ser ikke akkurat lav ut orginalt... Jeg er heller ikke ute etter å ha noe som er veldig stivt, men heller noe som er relativt komfortabelt. Noen som vet om et senkesett som ikke er for stivt og hvor kvaliteten er god?

Har kjørt med supersport på en gammel vw jetta og jeg vet hvor ubehagelig det var... Kvaliteten var heller ikke noe særlig. Ønsker noe bedre enn det!

Tenkte å senke ca 40/30. Prisen er selvfølgelig viktig, men vil heller betale litt ekstra for noe som har god kvalitet og er komfortabelt enn noe som er dårlig som jeg ikke blir fornøyd med og kanskje må bytte om et år eller to.

Så på partsandretards.no og fant dette:

FK Suspension Kit, 40/20mm

http://www.partsandretards.no/senkesett ... ension-kit

Hvordan er kvaliteten og komforten på det? Justerbart kan også vurderes, men det koster automatisk en god del mer.

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Vil absolutt anbefale justerbart! Vet aldri når du vil senke eller heve den ;-) Jeg har GS sitt supersport senkesett, og er kjempe fornøyd! Stivt og fint. Trenger vel ikke å nevne av senkesettet må være TÜV-godkjent for å ikke få problemer med bt.

Skrevet

Skal selvfølgelig godkjenne det! Etter å ha bytta det meste i forstillingen må jeg uansett ha forstillingskontroll så det koster meg veldig lite å ta en firehjulskontroll + stikke innom biltilsynet. Kjøpte BMWen for å ha en mer komfortabel bil så det blir uansett ikke maks senk, selv om det ser kult ut :P

Har som sagt hatt supersport på en gammel jetta og det var veeeldig stivt! Det blir selvfølgelig stivere om man senker veldig mye, men det blir vel fortsatt veldig stivt om jeg senker 40/30 sånn ca?

Hva er forskjellen på "vanlig" supersport og supersport black evolution?

Hvordan er komforten på FK highsport/silverline i forhold til supersport?

Andre merker som anbefales?

Skrevet

Bilstein B8 Sport med Eibach fjører funka veldig fint på E34en min.

Blei litt lavere, og stivere, men ikke for mye.

Skulle visstnok senke bilen 25-30mm foran og bak. Hva det i realiteten blei er jeg usikker på.

Har justerbart Supersport på E39en min. ca 60ish senking foran og bak, og det er stivt som juling.

Går så basskasser og annet hopper og spretter i bagasjerommet skulle det komme noe telehiv (eller tælahev som folk flest sier her :P) brått på.

Men jeg liker stiv bil da, så det jeg synes er litt stivere, kan det jo hende du synes er fryktelig hardt.

Skrevet

Jeg vil ikke anbefale Eibach pro-kit med Bilstein B8. Det ble mye lavere enn 35 mm som Eibach sier. Sikkert nærmere 55 mm. Blir for lav og stiv, også endel humping på dekkene. (vinterdekk) Sommerdekkene så er det bedre.

Skrevet

Poenget er at jeg bruker bilen en del til langkjøring og da gjerne på dårlige veier her i Norge :P Overlevde selvfølgelig med jettaen min som hadde 3,5cm til bunnpanna på det verste, men da måtte jeg hele tiden se 20 meter foran bilen for å se etter humper. Har helst lyst til å unngå det, men kan selvfølgelig senke mer enn 40/20, poenget er at det ikke skal bli for mye.

Har hørt mye blanda erfaringer om Eibach, men det er absolutt noe jeg vurderer.

Ser ut til at det ble litt vanskeligere enn planlagt dette :P Det beste hadde sikkert vært originale dempere med kun senkefjærer, men er skeptisk til levetiden på demperne da. Noen som har erfaringer til dette? Kan selvfølgelig ikke senke så alt for mye da. Kan heller ikke være for mykt for da vil jeg risikere å subbe overalt.

Skrevet

Regner med det FK settet er likt High Tec sitt. Jeg brukte det på min sammen med originale dempere. Det var god komfort og fin høyde til dårlige veier.

Her på min, høyden er nok lik:

100_0677.jpg

100_0678.jpg

Skrevet

Styr unna supersport og andre coilovers til under 5000,- de ødelegger comforten i en 5 serie, kjøp kvalitets fjœrer.

Skrevet

Otis:

har du sjekka at ikke de har gitt deg feil fjærer? altså ikke pro kittet med det andre som senker 50 ish?

Jeg har aldri vært borti at eibach senker mer enn det lover, men så har jeg ikke hatt det på e39 heller.

eibachs pro fjærer er normalt litt mykere enn en del av alternativene, som gir en perfekt kombo med bilstein.. jeg er stor fan av "hardere dempere og mykere fjærer" i forhold til de vanlige billige senkesettene, føler vanlige senkesett eller veldige harde fjærer samme med litt spinkle dempere gjør bilenen så stumpete. elendige kjøreegenkaper og tilsvarende dårlig komfort.

jeg ville dog aldri i verden hatt noe hardere eller lavere enn den nevnte komboen på en gatebil.

Skrevet

Jeg kan bekrefte at eibach Pro Kit (30/25) senker langt mer sammen med Bilstein B8. Jeg har nettopp dette på min egen bil. Ble en del lavere enn beregnet, men det går likevel fint å kjøre med, så da beholdt jeg det.

Skrevet
Jeg kan bekrefte at eibach Pro Kit (30/25) senker langt mer sammen med Bilstein B8. Jeg har nettopp dette på min egen bil. Ble en del lavere enn beregnet, men det går likevel fint å kjøre med, så da beholdt jeg det.

Vel om du har B8 så er det ikke så rart i og med at de er kortere enn standard dempere, skal man senke med Eibach og Bilstein må man bruke B6 som er samme size som orginal om man ikke vil ha bilen så voldsomt lav.

Skrevet

Vel om du har B8 så er det ikke så rart i og med at de er kortere enn standard dempere, skal man senke med Eibach og Bilstein må man bruke B6 som er samme size som orginal om man ikke vil ha bilen så voldsomt lav.

Nemlig. Jeg tenkte bare ikke over det den gangen. Det er klart at kortere dempere vil gi økt kompresjon på fjæren før bilens vekt kommer inn i bildet. Ergo, lavere bil.

Men som sagt fungerer bilen fortsatt flott, men den kjøres omtrent ikke vinsterstid da.

Bilstein B6 og Eibach Pro Kit vil jeg tro er en meget god kombinasjon.

Skrevet

Vel om jeg hadde visst dette før jeg satte på mine B6 så hadde jeg nok gått for B8, for jeg trengte faktisk ikke fjærklemmer for å få på fjærene så de er med andre ord litt løse i fisken, men de blir jo uansett holdt nede av bilens vekt da.

Men jeg kunne tenkt meg at det var litt stivere ja.

B6 + Eibach er omtrent som orginalt bare litt lavere.

Skrevet

det er b8 som skal på korte fjærer. Jeg skjønner hva dere sier, men det blir feil å bruke b6 og korte fjærer. Jeg har prøvd begge, ikke noe særlig forskjell, hvertfall ikke på høyden.

B8 "holder ikke igjen" fjæra noe mer enn den skal, og knapt det. Bilens høyde skal ikke justeres med lengden på stempelet i en støtdemper, men på fjærene. Resultatet av for lange dempere er at man bunner demperen fortere, hvilket gir kortere fjæringsveg, og ekkel oppførsel når dette skjer.

Dersom eibach pro av en eller annen grunn faktisk er veldig lave på e39, ville jeg vurdert å heller gå for bilstein b12, dette er dempere (b8) med fjærer.

Skrevet
det er b8 som skal på korte fjærer. Jeg skjønner hva dere sier, men det blir feil å bruke b6 og korte fjærer. Jeg har prøvd begge, ikke noe særlig forskjell, hvertfall ikke på høyden.

B8 "holder ikke igjen" fjæra noe mer enn den skal, og knapt det. Bilens høyde skal ikke justeres med lengden på stempelet i en støtdemper, men på fjærene. Resultatet av for lange dempere er at man bunner demperen fortere, hvilket gir kortere fjæringsveg, og ekkel oppførsel når dette skjer.

Dersom eibach pro av en eller annen grunn faktisk er veldig lave på e39, ville jeg vurdert å heller gå for bilstein b12, dette er dempere (b8) med fjærer.

er helt riktig det Terje sier, og ja det er mulig å bruke B6 settet, men da vil du ikke merke noe særlig forskjell i høyde, og det blir minimalt. men det er fortsatt godt å kjøre:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...