Gå til innhold

Hvilket senkesett skal jeg kjøpe? E39

Anbefalte innlegg

Skrevet
Cosmo, nok en gang så skjønner jeg hva du mener, men dette vil ikke bety noe da bilens tyngde (kraft) fungerer i samme (men motsatt) retning som "forspennet" du tenker på. Du må tenke på dette som vektorer, over og under aksen(altså forskjellig utgangspunkt pga forskjellige lengde). Bilens vekt overskrider "alltid" forspennet, ergo har det ingen innvirkning. Det som det derimot vil påvirke er hvor langt ut demperen får gå om man f.eks hopper med bilen, og dette vil da påvirke hvordan bilen oppfører seg når man lander igjen (mtp på forspennet du prater om). Det er altså kun når en demper går helt ut, og stopper der, at man vil ha en forskjell. (dette kan naturligvis oppstå på andre måter enn å hoppe med bilen).

ang hva zhille sa så er det godt mulig, men for å gjøre det klart, man vil ikke se forksjell på b6 og b8 med senkefjærer.

videre er b6 og b8 akkurat samme demperne, kun forskjellig lengde på stempelet.

Så du mener at det ikke er kortere avstand mellom øvre og nedre fjærskål på en B8 demper kontra en B6? hvordan forklarer du det når stempelet er kortere? fjæren vil jo gjøre at stempelet har maks slaglengde.

At man ikke ser forskjell når det står på bilen kan så være.

Det er nok bedre med B8 dempere på senkefjærer, det vil bli stivere å samtidig vil man nok ikke bunne demperne så lett, men jeg har aldri opplevd å bunne demperne med B6 og Eibach Pro kit.

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

haug, les hva jeg skrev, og om du fortsatt er uenig så sett deg ned med blyant og papir og begynn å tegne vektorer. så vil du fort se at det jeg sier stemmer.

jeg snakker ikke om synlig eller ikke synlig forskjell, jeg snakker om at bilen din normalt står med alle hjula på bakken.

jeg har bunna b6 flere ganger, da på en e34 med pro kit. har bunna b8 også, men det var i forbindelse med hopp så det teller vel ikke.

Skrevet

Ja, det er veldig mange som tenker feil på det punktet der. Mht til høyde på dempere og reel høyde på bilen. Men som sagt av deg TFR, bilen står jo på bakken, så forskjellen mellom lang og kort demper vises ikke når bilen står i ro, kun ved et evt hopp og ved oppjekking.

Og det er derfor kortere dempere må monteres ved kortere fjærer, fordi færa kan "hoppe" ut av posisjonen sin i demperen.

• 4 months later...
Skrevet

Bumper denne,siden jeg vurderer senk på 520 min.

Lurer da på hvor mye kan jeg senke foran og bak og være innenfor spesifikasjonene ved 4hjulskontroll etterpå?

Hvis jeg da skal godkjenne dette på Statens Vegesen,kan jeg kontakte de etter senking eller må jeg snakke med dem før senk?

Bilen er en E39 sedan.

• 3 months later...
Skrevet

Noen med fler erfaringer?

Bruker bilen til mye langkjøring og vil beholde komforten samtidig som jeg synes bilen er for høy og myk orginalt :)

Skrevet

Da må jeg blande meg igjen.

Jeg har hatt Eibach pro fjører på min bil, og nå har jeg BMW M-fjører.

Å du verden så mye mer behagelig det er!

På min bil ble det pent utseendemessig og!

Jeg kan ikke anbefale noe annet enn BMW M-fjører, da det gjør jobben utmerket!

Nå skal det sies at jeg valgte fjører som er beregnet for en 50 kg lettere bil, så min er vel bittelitt lavere enn hva det egentlig skulle ha vært.

MERK! Det er kun M-fjører foran på en e39 touring, bak er det kun 1 type evt luft for de som har det.

• 4 months later...
Skrevet

Oi,her har jeg fått svar uten å ha sett det gitt...

Så du anbefaler M-fjærer isteden for Eibach? Var nemlig Eibach 25-30mm jeg kikket på.

Har igrunn ikke behov for å få bilen veldig lav,men vil gjerne ha den glippen mellom hjulbue og dekk litt mindre og stivere bil.

Skrevet

Jeg har hatt problemer med mine dempere fra dag 1 vil jeg tro. Så du må ta mine svar med en klype salt, desverre.

Men nå har jeg orginale M-fjører foran og standard bak. Dette er kombinert med Sachs Advantge foran samt Bilstein B6 bak. Virker som en meget god kombinasjon!

Bilen er nesten like myk på humper som en standard e39, men er mer rolig og duver ikke like mye. Bak er det jo ingen forskjell.

Men det beste er jo at den er lavere foran! Så nå ser det ut som min bil er ganske nøyaktig like høy foran som bak, uten last såklart.

Grunnen til at du må ta mine innlegg med en klype salt er som sagt, fordi jeg har hatt defekte dempere fra dag 1. Og det var Bilstein B8. Derfor har jeg blitt "lurt" til å tro at fjørene var hardere enn hva de egentlig var. Fikk nye dempere, samme type, men samme feil. Fikk nå Sachs Advantage, og de er helt suveren i forhold til Bilstein B8, om man vil ha komfort, men senking. Nå er ikke jeg helt sikker på hvordan en Bilstein B8 skal være, da jeg ikke har hatt noen som var OK da.

Kanskje et litt rotete innlegg, men vi satser på at det er leselig.

Skrevet

Heisann,

Om du skal ha moderat senking og beholde maksimal comfort ville jeg anbefalt deg KW Street Comfort. Dette er en justerbar coilover som senker fra 20-45mm, er rustfri, har rebound justering og progressive fjærer for maksimal comfort:-)

Du kan få KW Street comfort til 5-serie E39 sedan for kr. 11520,- ink mva. Finnes også rimeligere coilovere til denne i galvanisert utførelse. F.eks kan du få Weitec hicon TX for kr. 9580,- ink mva (justerbar rebound). Eller om ikke justering av annet enn høyde er viktig så kan du få KW variant 1 til kr. 9580,- ink mva eller Weitec Hicon GT for kr. 7558,- ink mva. Alle settene er tüv godkjente!

Med Vennlig hilsen

Senk.no

kw@norskbildelsenter.no

Skrevet

Det sto Supersport på bilen når jeg kjøpte bilen. da var det noen mnd gammel. etter en halv vinter så var det rustent og stygt. jeg kjøpte så H&R coilovers understell. og kjør det på alle bmw mine. kjempe fornøyd. Super sport koster 7737,50 hos GS og jeg ga 8500kr med litt rabatter. så syns jeg det er vært det å ta en ringe rundte. å høre om noen kan gi deg fine priser. H&R coilvers er det bilstein som står for demprene og H&R for fjørene. akkurat det samma på Bilstein coilvers, enda ingen vil innrømme det =)

Skrevet

De nye Supersport settene kan ikke sammenlignes med de gamle, for det første så er galvaniseringen mange ganger bedre selv om vi anbefaler alle (også de med rustfrie settene) og smøre dem inn med tyntflytene tectyl etc. side det saltes så hardt på veiene her på berget.

De nye Black Evolution-settene er produsert på lisens fra KW og vi får veldig mye skryt for dem.

- 3 års garanti

- Grove gjenger = mindre problemer med at ringene setter seg og dritt løsner lettere.

- Som sagt produsert på lisens fra KW, dvs samme byggekvalitet eneste unntaket er at de ikke er rustfrie.

- Definitivt most bang for the bucks.

Gjennom bimmers.no så får dere 10% rabatt på det i tillegg. Koster 5990,- for sedan og 6990,- for Touring.

Leveres også til Touring med luft bak til 5990,-

Om man skal legge mer penger i det så er H&R et meget bra valg, men da snakker vi jo det doble av Supersport.

For spørsmål send oss gjerne en mail på bestilling@partsandretards.no

Skrevet
De nye Supersport settene kan ikke sammenlignes med de gamle, for det første så er galvaniseringen mange ganger bedre selv om vi anbefaler alle (også de med rustfrie settene) og smøre dem inn med tyntflytene tectyl etc. side det saltes så hardt på veiene her på berget.

De nye Black Evolution-settene er produsert på lisens fra KW og vi får veldig mye skryt for dem.

- 3 års garanti

- Grove gjenger = mindre problemer med at ringene setter seg og dritt løsner lettere.

- Som sagt produsert på lisens fra KW, dvs samme byggekvalitet eneste unntaket er at de ikke er rustfrie.

Gjennom bimmers.no så får dere 10% rabatt på det i tillegg. Koster 5990,- for sedan og 6990,- for Touring.

Om man skal legge mer penger i det så er H&R et meget bra valg, men da snakker vi jo det doble av Supersport.

Det supersport coilover som sto på når jeg kjøpte bilen er Black Evolution.. det er 1år gammelt nå. og det ser ikke ut. fult av rust. etter EN vinter. og har hørt om flere som har hatt ploblemer med super sport. bare å søke litt rundt her inne og på andre forumer. må bytte demper. bytte ditt og bytte datt. man skal ikkke ha behøvd å bytte en eneste gang hvis det er så bra. så min mening om super sport er ikke akkurat positift. legg på pr tusen og få MYE bedere understell.

Skrevet

- 3 års garanti

Det supersport coilover som sto på når jeg kjøpte bilen er Black Evolution.. det er 1år gammelt nå. og det ser ikke ut. fult av rust. etter EN vinter. og har hørt om flere som har hatt ploblemer med super sport. bare å søke litt rundt her inne og på andre forumer. må bytte demper. bytte ditt og bytte datt. man skal ikkke ha behøvd å bytte en eneste gang hvis det er så bra. så min mening om super sport er ikke akkurat positift. legg på pr tusen og få MYE bedere understell.

Og det er du HELT sikker på er Black Evolution? Vi har hatt noe problemer med den gamle serien men ikke dette.

Var det helt blankt når du kjøpte det?

Skrevet

- 3 års garanti

Og det er du HELT sikker på er Black Evolution? Vi har hatt noe problemer med den gamle serien men ikke dette.

Var det helt blankt når du kjøpte det?

Det er jeg helt sikker på. skal se om jeg finner tuv papirene i mappa til bilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...