Gå til innhold

Diesel vs Bensin.

goty
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ser en 320d, men ingen 520d? Og lista der er bare tåpelig så lenge den ikke er komplett - da vet vi ikke hva som har blitt testet.

2-literen til BMW klarer seg bra på langkjøring, men den er ikke så bra på forbruk på småkjøring, og spesielt når det er kaldt. Vi kjører facelift 118d-en ned mot 0.4 på langkjøring, men på småkjøring (5km til/fra jobb) i kulden så går den fort opp i 0.8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Euro 6 er neste på skalaen ,og da er det mere ledninger på eksosanleget enn det er til motoren ser ut som et atomkraftverk .Dette er på scania V8 med euro 6 .Hva vil det koste og ha en sånn bil når den er 10 år ,og ikke klarer eu kravet ??

Toyota får ikke regga hiace lenger pga den ikke klarer avgass kravet .

Mens det i asia er blitt euro 2 på nye lastebiler ,men mange kjører på gass og har da lite utslipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser en 320d, men ingen 520d? Og lista der er bare tåpelig så lenge den ikke er komplett - da vet vi ikke hva som har blitt testet.

2-literen til BMW klarer seg bra på langkjøring, men den er ikke så bra på forbruk på småkjøring, og spesielt når det er kaldt. Vi kjører facelift 118d-en ned mot 0.4 på langkjøring, men på småkjøring (5km til/fra jobb) i kulden så går den fort opp i 0.8.

Ups, 320d ja.. Mente såklart 320d :)

Sier ikke at lista er komplett - sier at det ikke alltid er de aller minste motorene som er miljøsparende og flott som de sier. "Store" motorer KAN klare de samme kravene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk litt interessant. Jeg har den eldste M47 motoren i vår E46 318d Touring som er litt over 100 Kg tyngre enn en E87 118d. Jeg har klart å komme under 0,50 liter/mil, men stort sett ligger den på rundt 0,52-0,54 liter/mil på langkjøring. Forbruket stiger imidlertid ikke til stort mer enn rundt 0,65 liter/mil på småkjøring når det er kaldt (under 5 minusgrader). Et forbruk på hele 0,80 liter/mil når jeg kun opp på hvis jeg kjører over 160-170 Km/t på Autobahn. Moderne teknikk er fullstendig overlegen gammel teknikk, men det er åpenbart mye mindre marginer. Forholdene skal være perfekte for å oppnå bilfabrikkenes oppgitte drivstofforbruk på dagens modeller og i mange tilfeller er slikt nesten umulig å oppnå i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvordan man småkjører. Høyrefotens vinkel avgjør alt. Tipper drivstoffavgiften og årsavgiften øker betraktelig på diesel fremover, slik at de kan få masse kroner fra alle som kjøpte dieselmotor i god tro etter statens anbefaling. De rødgrønne lurer folket trill rundt og vil ha pengene våre. Også roter de bort alle pengene i håpløse prosjekter og reiser utenlands og gir bort for å virke snille ved siden av USA. Forskjellen på USA og Norge er at USA er ute etter olje overalt hvor de bistår, mens Norge egentlig bare vil spre sosialismen utenfor landegrensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik, Er ganske sikker på at jeg hadde brukt mer med din enn i 118d-en. Skal ikke legge skjul på at jeg er litt hard på gassfoten, er godt vant med sterk motor i den andre bilen, så da blir det litt pisking på den stakkars 2-liter dieselen, selv om den også er en overraskende morsom bil. Og så skal det jo nevnes at en 118d har mer gamp enn din har. Mer effekt er alltid lik økt forbruk så lenge en bruker det en har tilgjengelig. Men at partikkelfilteret også gir høyere forbruk (men lavere utslipp) tviler jeg ikke på... du har jo bortimot free flow i eksosen din kontra en nyere bil med DPF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres rart ut! Jeg har har et forbruk på 0,73 med min 325d ved kjøring kun til og fra jobb, delvis kjøring på motorvei og riksvei med vekslende fartsgrenser! Strekkningen er rundt en mil en vei, rart at en 118d da bruker litt mer selv om det avhenger sikkert av kjøringen!

Uansett hvor hardt 325en kjøres så går den sjelden over 0,85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gutta! Top Gear gjorde test mellom Prius og en M3, priusen skulle holde en fart på ca 60kmt tror jeg det var. og BMW'n skulle bare holde følge! Resultatet ble at en BMW M3, V8 414hk brukte MINDRE bensin en priusen! Prius går bare billig i byen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett flere sammenligninger hvor priusen blir mattis mod div. "mindre miljøvennlige" kreasjoner. Dog er det jo ikke alltid vedkomne som tester er like objektiv.

Har og sett tester hvor priusens faktiske forbruk ble testet, og der viste det seg at priusens kjørekomputer skrøt på seg gode 20% lavere forbruk i motsetning til den gjennomsnittlige bil som gjerne er 2-3% feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres rart ut! Jeg har har et forbruk på 0,73 med min 325d ved kjøring kun til og fra jobb, delvis kjøring på motorvei og riksvei med vekslende fartsgrenser! Strekkningen er rundt en mil en vei, rart at en 118d da bruker litt mer selv om det avhenger sikkert av kjøringen!

Uansett hvor hardt 325en kjøres så går den sjelden over 0,85

5km køkjøring over 12-13 minutter er nok brått verre enn det du kjører, iallfall når det er rett ut på motorvei og av på første avkjøring igjen, så det blir bare aksellerasjon på kald motor og bremsing igjen. Den lå typisk på 0.6 da vi bodde på østlandet, det var blandet og litt lenger. Og så var det gassfoten da. Skal love jeg skulle klart å bruke mer enn 0.85 på 325en din, rekorden på 1eren er 1.6 i snitt over noen runder på Vålerbanen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rekorden på 1eren er 1.6 i snitt over noen runder på Vålerbanen. ;)

Hvilket er ingenting i forhold til en bensinbil. Jeg ligger på ca 2.8 på banen, og litt eldre turbobiler er gjerne et sted mellom 4 og 5.. hvorav endel selvsagt går med til å lage flammer ut av eksosen. :mrgreen:

Nå skal det godt gjøres å kjøre like hardt på veien, selv om enkelte tror de gjør det... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik, Er ganske sikker på at jeg hadde brukt mer med din enn i 118d-en. Skal ikke legge skjul på at jeg er litt hard på gassfoten, er godt vant med sterk motor i den andre bilen, så da blir det litt pisking på den stakkars 2-liter dieselen, selv om den også er en overraskende morsom bil. Og så skal det jo nevnes at en 118d har mer gamp enn din har. Mer effekt er alltid lik økt forbruk så lenge en bruker det en har tilgjengelig. Men at partikkelfilteret også gir høyere forbruk (men lavere utslipp) tviler jeg ikke på... du har jo bortimot free flow i eksosen din kontra en nyere bil med DPF.

Jeg kjører helt "gubbe"med vår 318d, men bilen inspirerer ikke til stort mer heller. Motoren trives best når den går på et jevnt turtall i intervallet 2-3000 rpm. Fordelen med å kjøre på en slik måte er at man sparer bil og drivstoff, men jeg innrømmer blankt at jeg ikke hadde tålmodighet til slikt da jeg var i 20 årene.

Du er ellers inne på noe helt avgjørende når du poengterer at mer effekt er lik med et høyere forbruk hvis man fullt ut utnytter effekten. Det er mange som ikke har skjønt dette poenget. Jeg tror at mange kunne hatt nytte av å begynne dieselkarrieren med en effektsvak motor først før de evt. går løs på en 530d eller noe tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer. Utnyttelsesgraden av drivstoffet er jo bortimot den samme hele tiden, så har en 200 gamp og bruker de hele tiden så VIL en bruke mer enn en lignende motor begrenset til 100hk okke som.

Selv om en KAN klare å bruke det samme med en M3 som en Prius, så spør jeg da, hva i alle dager er poenget med en M3 om en skal kjøre som om en har en Prius? Kjører en M3, så skal en bruke hestene en gang i blant også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt har 1ern rulla Gunnar? Min erfaring er at når man får på litt km bruker bilene vesentlig mindre.

Kjerringa sin XC70 D5 bruker 0.72 i snitt og det er nesten bare småkjøring med til og fra butikken. Langkjøring Sarpsborg-Gjøvik nå nylig klarte jeg 0.53l. Syns dette er bra for en stor firkanta bil med 4x4, automat og "stor" dieselmotor. Dette er jo også bil som er 7år gammel. Til sammenligning bruker helt ny S60 D3 2.0 som jeg disponerer fra jobben 0.75blandet og 0.6 på langkjøring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 318d bruker ca 0.65 nå på vinteren på kjøring til å fra jobb. (22,5km) På sommern går den på ca 0.55, og min står på motor og kupevarmer fortiden. Så 18d motorene virker å bruke mye mer diesel når det er kaldt ute.

På langkjøring så ser jeg den går ned mot 0.46 hvis det ikke er alt for kaldt ute. Så det virker som at kaldtvær og kjøring i lav fart med mye start og stopp virkelig drar opp forbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...