Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag (15.03.2011), skulle jeg skifte glødeplugger på min E46 320D 2001mod M47.

Kjørte motoren varm på en time lang tur, med litt ekstra gass.

Begynte straks å demontere.

Første gang jeg skifter noe på motoren på en nyere bil, så deksler etc. tok litt tid. Dvs. at når jeg tok av "intake manifold", var motoren blitt kjølig.

De 3 første pluggene gikk kjempebra. Smørte de nye, og strammet til 18nm. Når jeg skulle ta ut den siste pluggen, begynte jeg å vri, og det smalt litt (likt som når en stram skrue løsner). Så ble pluggen litt lettere å skru på, enn de andre. Men den går bare rundt og rundt, uansett hvilken vei (løsne eller stramme).

Noen som har vært i denne situasjonen?

Frykter glødedelen kan være knekt, men burde ikke øverste delen ha kommet ut?

Vil gjerne forhøre meg litt med dere, før jeg evt. ødelegger hele driten. Og hva ville du gjort nå, om du var i min situasjon?

Skrevet

Jeg ville ha kontaktet et BMW-verksted for å undersøke muligheter. Du har nok knekt pluggen ja. Etter hva jeg har lest må kanskje toppen av for å få den ut.

Skrevet

Hadde liknende problem på min, da jeg skiftet glødeplugger i romjula. Det man kan se på i etterkant at kunne vært gjort annerledes er det å løsne/ta ut alle pluggene først. Ikke måle gamle og sette i nye før alle er ute. i og med at motor skal være varmest mulig :)

Synes det var litt rart at du ikke fikk ut noe av pluggen.. På min var det slik at jeg fikk ut den delen som det er gjenger på, men ikke selve glødestaven. Den hadde koksa fast, og ble ikke med opp..

Hørte med mange forskjellige verksteder, og alle hadde hver sin mening. Forskjellige.. På BMW mente de at det bare var å ta av toppen. Komplisert jobb, hvor dem regnet 2 dager med effektiv skruing mener jeg å huske. Samt sende toppen til maskineringsverksted. Så belag deg på at det kommer til å svi i lommeboka hvis du må gjøre dette..

Vet ikke helt hvordan dette blir i ditt tilfelle, men jeg kan jo komme med mine erfaringer, og det jeg har hørt. Elektrospray (kontaktspray) løser opp koks, dette brukte jeg og virket som det fungerte bra. Var et verksted som sa at en smørende, penetrerende spray ville være bedre. For eksempel så ble Kent sin spray ble anbefalt. Så hjelper det å varme opp pluggen. Å bruke en induksjonsvarmer tror jeg ikke vil fungere her, den typen jeg hadde tilgang på så kom jeg ihvertfall ikke til ordentlig på pluggen. Et alternativ er jo å sveise på pluggen. Men man må være forsiktig med dette, også med tanke på å ikke skade toppen.

Det jeg gjorde var ihvertfall å bruke rikelig med elektrospray, flere ganger over mange timer slik at det trakk ned. Så varmet jeg opp pluggen litt, og brukte en "hjemmelaga" tang på å få den ut. Da gikk det faktisk relativt lett! Tanga var en wisegrip tang som det var sveisa på et stag, slik at tanga til sammen kanskje var 60-60cm lang. Med en stopper i begge ender, og en ganske stor vekt som gikk fri imellom formet som en sylinder. Så når tanga er festa på pluggen, er det bare å føre vekta nærmest tanga, og så opp igjen. Da stopper den ved vekta, slik at pluggen blir nappet opp igjen. I teorien ihvertfall. Jeg tok det litt rolig, men likevel kom den ut på 2. forsøk. Dette kan være noe å prøve, uten at jeg vet hvordan pluggen din sitter. Får krysse fingrene for at du ikke må av med toppen, eller at den faller ned i kammeret :)

En annen mulighet kan være å tre på plugghetta, montere sammen og starte bilen. Men da må en være sikker på at noe av pluggen ikke ligger i kammeret. Dette kan hjelpe på slik at pluggen kommer ut av seg selv. Må nok i tilfelle legge noe mellom plugg og innsug, så plastikken på insuget ikke blir ødelagt. Dette var det mange forskjellige meninger om! Noen ville ikke anbefale det, andre frarådet det på det sterkeste mens de fleste mente det ikke var noe problem. Fordi det var så høyt trykk i kammeret, slik at pluggen ikke kunne bli sugd ned. For hvis den gjør det har du forsåvidt lagt gull-egget :?

Der har du ihvertfall min, og noen andres erfaringer, håper det kan hjelpe!

Og lykke til :)

Skrevet

Takker for svar!

Jeg får tenke så det knaker.

Akkurat kjøpt bilen, så har råd til fint lite.

Ikke engang utboringssettet, som det kostet 4.118,-

Skal prøve tang etc. først, men det ble plutselig mørkt i dag.

Evt. links-bor. Men først må jeg få av den øverste delen.

Håpte på at det var noen gjenger som var gåen, og glødepluggen fortsatt stod hel i et område det ikke går opp eller ned. I så fall bør jeg få den ut hvis jeg vrir med tang. Men den er nok helt sikkert knekt.

Men takk igjen, for tips og meninger!

Skrevet

Vil det være farlig å starte opp motoren og se om pluggen løsner av trykket? Den kan jo bare gå en vei egentlig eller?

Skrevet

Med mindre den knekte delen har falt ned på stempelet. Og det er en risk jeg unødig vil ta! Hehe. Må få ut den øverste delen i morgen, og se om jeg ser den nederste delen.

Har et sett med bor og grisepikk i links liggende, så tror jeg skal prøve på det i morgen.

skriver hvordan det gikk, eller spør om mer hjelp! Hehe.

Skrevet

det er ganske sikkert at du IKKE har knekt glødepluggen, men at du har skrudd den så langt ut som gjengene tillater og der sitter den pga sot på glødeelementet. Hullet er så trangt at da vil den ikke ut. Skru og dra samtidig, så vil den nok komme til slutt, men ja, de kan sitte noe helt sinnsykt.

Se på dine nye plugger så ser du hvordan den er bygd opp, dersom den er knekt skulle du fått ut den knekte delen.

Skrevet

Hei igjen.

Da var solen tilbake i taket, og jeg forsøkte på nytt.

Den sitter fortsatt. Min far er på voss, og har det meste av verktøyet i bilen sin.

Jeg ringte til min fetter, som er mekaniker, og etter forklaringen min, trodde han at glødepluggen fortsatt var hel, men at gjengene var røket.

Dette virker ganske logisk.

På glødepluggen er det jo en stav som går igjennom en hylse med muttter og gjenger.

Som TRF sier her, burde den knekte delen ha kommet opp.

Men jeg ser nå at staven står i ro, mens hylsen har løsnet fra staven, og går rundt og rundt i ødelagte gjenger.

Jeg har forsøkt å koble boremaskin til pluggpipen, prøvd å vri og dra med diverse tenger, men den vil bare ikke komme ut.

Så nå prøver jeg å få tak i en slaghammer/sleidehammer.

Må få festet den på en eller annen måte, og gjenge opp igjen hullet.

Hvis ikke jeg får tak i en snart, blir det nok ikke ferdig før i morgen.

Noen som har andre tips enn sleidehammer?

Skrevet

Jeg tror ikke gjengene dine er defekte heller jeg (selv om dette er noe av faren med å ha motoren såpass varm, gammel alu tåler jo ikke en dritt). Jeg tror du har skudd den ut så langt som det er gjenger, for så å ikke få den ut pga sot på selve elementet, dette er det vanlige. Men du ser jo dette om du ser ned på pluggen, hvis ikke den har kommet oppover i det hele tatt, så er nok gjengene dekfekte.

Finn noe å holde press oppover med mens du kjører med batteridrill. herje og slit, så kommer den, vanligvis da ;)

Skrevet

Men skal jeg legge press på staven, eller mutteren jeg skrur på?

Jeg har kjørt på med snabbløsar i går og i dag.

Det ser ut som den har kommet pittelitt opp. kanskje 2mm.

Skrevet

på delen du skrur på. (mulig noen er uenige her, men det er stort sett bare den som tåler belastningen fra "denne" enden av pluggen).

Div sprayer er mest for placebo effekt, og skulle du få ned noe så husk hvor det ender når det renner av pluggen ;)

Skrevet
Jeg tror ikke gjengene dine er defekte heller jeg (selv om dette er noe av faren med å ha motoren såpass varm, gammel alu tåler jo ikke en dritt). Jeg tror du har skudd den ut så langt som det er gjenger, for så å ikke få den ut pga sot på selve elementet, dette er det vanlige. Men du ser jo dette om du ser ned på pluggen, hvis ikke den har kommet oppover i det hele tatt, så er nok gjengene dekfekte.

Finn noe å holde press oppover med mens du kjører med batteridrill. herje og slit, så kommer den, vanligvis da ;)

Jeg satser heller en 10`r på at pluggen er knekt rett under sekskant hodet, rett over gjengene, da blir det slik. Det går rundt lett, men ingen ting kommer opp. Se på 38 sekunder uti youtube filmen.

Skrevet

Okei.

Takk for kjappe svar!

Jeg får prøve litt til.

Får skifte veivhusfilteret når jeg først har det klart.

Tok oljeskift for 2000km siden, så passer fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...