Gå til innhold

Nye A6 vs F10 i tyske AMS testvinner

bmwf11
 Share

Anbefalte innlegg

Blir det en 1.6turbo med bensin så kommer jeg til å vurdere den.

Virker mer intressant med bensin en diesel.

Så her i Norge er det ikke dumt å gå den veien, vag konsernes 1.4tfsi med 125hk er faktisk en overraskende fin motor.

Golf Gt har vel en 1.4 på 170 hk og hvis BMW legger seg på rundt det så har jeg ikke noe problem med firer en sekser.

Lyden i en firer kan bli helt grei den også, og for meg er karaktstikken på motren viktigere en lyden, siden jeg stort sett har radioen på uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Polo GTI er jo overraskende interessant. 1,4 TSI motoren på 180 HK ved 6200 rpm yter 250 Nm mellom 2000 og 4500 rpm. Dette er nok til at den med DSG7 gearkassen klarer 0-100 Km/t på 6,9 sekunder og en topphastighet på respektable 230 Km/t.

Tilsvarende også med Golf GT (som du er inne på). Litt lavere trimmingsgrad på 1,4 TSI motoren gir 160 HK ved 5800 rpm og 240 Nm mellom 1500 og 4500 rpm. 0-100 Km/t går løs på 8 sekunder og topphastigheten er 220 Km/t.

Er ikke dette nok kan Volkswagen alltid selge deg Golf R. Den har en variant av Audi´s fine 2,0 TSI motor som yter 270 HK ved 6000 rpm og 350 Nm mellom 2500 og 5000 rpm. 0-100 Km/t klarer den med DSG6 gearkassen på 5,5 sekunder og topphastigheten er 250 Km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polo GTI er jo overraskende interessant. 1,4 TSI motoren på 180 HK ved 6200 rpm yter 250 Nm mellom 2000 og 4500 rpm. Dette er nok til at den med DSG7 gearkassen klarer 0-100 Km/t på 6,9 sekunder og en topphastighet på respektable 230 Km/t.

Det er bedre ytelser enn Z3n min kan stille opp med. Likevel er Polo GTI fullstendig uinteressant. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi solgte mer enn BMW siste år http://www.ofvas.no/BILSALGET/

Men BMW vokser mest :D

Har inntrykk av at BMW vokser mye pga utbredt leasing om dagen.

Leser i Dagens Næringsliv at MB sliter i Norge nå - de har de laveste markedsandelene på flere tiår, og i helgen er det krisemøte. Egentlig synes jeg det er pussig, da C-klassen er relativt prisgunstig her til lands (koster fortsatt det samme som W202 C180 gjorde i 1995), og W212 starter på 500k - det er relativt mye bil for pengene mtp hva de kostet før (W210 startet på 450k i 1995).

Jeg har en firesylindret kompressormotor i min bruksbil. Den ligner litt på en diesel pga kompressoren - den drar meget godt på lave turtall, men etter 5500rpm er det lite å hente. Ikke veldig turtallsglad dessverre, og blandet forbruk med hard gassfot på 0.65-0.73.

Min var en av de siste levert med kompressor, nå bruker MB turbo istedenfor kompressor på de minste firerne..

Det jeg prøver å si er vel at små overladete firere ikke er så gærne i bruk selvom det høres døllt ut.

Jeg kappkjørte med en E34 525i nylig, og vi gikk klisslikt fra 40-180km/t, etter det dro jeg fra han, mest sannsynlig pga aerodynamikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

W204 har alltid vært en meget fin konstruksjon, men som i Norge dessverre har falt litt mellom to stoler i forhold til A4 og 3-serien. Dette forteller imidlertid langt mer om nordmenns mangel på selvstendige avgjørelser enn om den objektive forskjellen på C-klassen vis a vis A4 og 3-serien. På den annen side... hvis A4 kaprer kundene som har behov for 4x4 og 3-serien kaprer kundene som sverger til bakhjulstrekk og såkalt "sportslighet"... er det ikke mange kunder igjen til Mercedes-Benz som er villige til å hoste opp 500K ++ for en relativt kompakt familiebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde rwd som hovedkriterie når jeg skulle ha bil, dvs enten MB eller BMW. Da jeg trengte en driftssikker bil som sluker mange mil i året uten småproblemer, så endte jeg på MB selv om 3-serie er noe mer sportslig (men det er hårfint)...

Har siklet flere ganger på E92, men har ikke tatt skrittet.

Nå kommer jo snart W204 i coupe-utgave, den blir spennende.

Litt pussig å vente over 4 år før lanseringen dog, er jo ikke så himla lenge til W205 kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde rwd som hovedkriterie når jeg skulle ha bil, dvs enten MB eller BMW. Da jeg trengte en driftssikker bil som sluker mange mil i året uten småproblemer, så endte jeg på MB selv om 3-serie er noe mer sportslig (men det er hårfint)...

Jeg siklet flere ganger på W203 200 CDI før jeg kjøpte vår nåværende E46 318d Touring i begynnelsen av 2004. Jeg hadde de samme kriteriene på listen, men det ble en BMW pga. lavere pris. Dette betyr imidlertid ikke at E46 er en signifikant bedre bil enn W203. Den har et stivere understel på godt og vondt og den har et finere interiør, men MB´en virker mer sporsikker og mindre påvirket av sidevind.

Jeg har aldri helt hatt sansen for E90/91 selv om faceliften gjorde modellen klart mer attraktiv. W204 har imidlertid alltid vært en fin bil og faceliften er prikken over i´en. Vi får se... F30 er her snart og det er også W205. Vår E46 318d har snart kjørt 270000 Km og hvis anledningen byr seg kjøper vi en ny arbeidshest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller ha Polo GTI som hverdagsbil enn din bil, men snakker vi banekjøring og spazfaktor er din bil selvfølgelig Poloen totalt overlegen... :)

Jo, men det er jo det som er greia. Skal man ha en hverdagsbil er jo en helt vanlig polo et bedre valg.

Jeg har kjørt endel W203 (180 K) og det er ålreite biler. Annerledes, men ikke noe dårligere enn E46 imo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men det er jo det som er greia. Skal man ha en hverdagsbil er jo en helt vanlig polo et bedre valg.

Ja... en hverdagsbil er egentlig bare et stort kompromis.

For min del skal hverdagsbilen imidlertid sånn nogenlunde tilfredstille min bilinteresse. Ergo bør den ha bakhjulstrekk (alternativt 4x4), ha manuelt gear og ha fornuftige kjøreegenskaper. Den skal også være akkurat stor nok (ikke for liten og ikke for stor), den skal være praktisk (en sedan er derfor utelukket), den skal være økonomisk (både når det gjelder drivstofforbruk og driftsmessig inkl. verditap), den skal være lett å leve med (råsenk, sportsseter og 20" felger er derfor utelukket) og jeg skal føle meg vel i bilen (en typisk "boyracer" eller amerikaner er derfor utelukket). A4, C-klassen, 3-serien eller til nød en Volkswagen er derfor stort sett mine muligheter når det gjelder hverdagsbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine favoritt blader er svenske Automobil som har en test som heter A test, eller A sprint. Den er ganske anerkjent som indikator på kjøregenskaper, sportslige sådanne. Testbanen tar i underkant av 60 sekunder med mange kurver og krevende passager og måler akselerasjon, kurvehastighet, bremseegenskaper, side akselerasjon, understyring, etc. I siste utgave av bladet var det en oversikt over samtlige biler de har testet og i oversikten nedenfor har jeg plukket ut ... you guessed it.. BMW og AUDI med hver 10 av sine sportslige modeller. For norske forhold kanskje ikke så vanlige modeller, men men. Fasiten er at BMW modellene i snitt brukte 55,84 sekunder og AUDI modellene 55,97. Dette er en test der tiendedelene utgjør en tydelig forskjell så dette var bra resultat for BMW. Se detaljene nedenfor.

A-testAudiBMW.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det svenske bilmagasinet "Automobil" husker jeg fra 80-tallet. Jeg abonnerte på magasinet i peroden 1986-88. Deretter ble jeg oppmerksom på britiske "CAR" og abonnerte på det magasinet i de neste 13-14 årene frem til internettet tok over. Tyske AMS abonnerte jeg også på i et par år på slutten av 80-tallet.

Forøvrig en interessant oppstilling BMW vs. Audi, men statistikk kan brukes til så mangt. Hvis man f.eks kun teller de fem respektive hurtigste modellene er Audi foran BMW. BMW mangler helt klart en skikkelig sportsbil som R8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...