Gå til innhold

Hvorfor kjøpe BMW?

Grenadier
 Share

Anbefalte innlegg

Tullball?? Dette er sånn jeg ser på det, og jeg har vel rett som alle andre til en mening. og jeg tror du overså en "bare" i innlegget mitt... En entusiast kjøper ikke bil BARE for at den er driftsikker, økonomisk eller billig.

Ja... ordet "bare" gjør en forskjell og det overså jeg nok i farten. Jeg beklager naturligvis dette. Hvis du med innlegget også mener at driftsikkerhet og økonomi er viktig er vi enige.

Forøvrig og helt generelt... en dåres synspunkter blir ikke mer intelligente kun fordi det er dåren selv som fremlegger synspunktene. Han er i sin gode rett til å fremlegge synspunktene, men mer intelligente blir de ikke av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er driftsikkerhet du tenker på så er det jo nettopp derfor du bør velge en BMW! Selvsagt så er det jo en risiko å kjøpe bruktbil som har gått 100 000 km, men det kommer jo ann på bruktbilen! Og man kan selvsagt kjøpe ny Passat eller Mondeo men dette er biler som vil tape seg drastisk i pris bare de blir noen få år gammle! Passaten har heller ikke sluppet unna en del driftsproblemer, på TDI motorene så ryker DSG kassene, toppene sprekker og dieselpumper som går er kjente problemer! Det finnes problemer med 520d også, som turbohavari og hjulagre som slites fort men i langt mindre omfang enn på Passaten.

Skulle jeg ha brukt 350 000 kr på familiebil så hadde jeg uten tvil droppa 105 hesters Passater og kjedlige Mondeoer som raser i pris. Valget hadde nok falt på en E61 525d prefacelift med rundt 100 000 km på klokka! Dette er en trafikksikker og rommslig familiebil med en helt annen kvalitet og kjørekomfor enn Passat eller Mondeo! Etter at jeg gikk over til BMW fra Audi så har jeg stadig reflektert over hvor deilig det er å slippe frykten for at det stadig skulle poppe opp melding i displayet om defekt ditt eller defekt datt! Enten så var det de adaptive lysa som gikk, lys hornet som sluttet å virke, vindusviskere som tok kvelden, oljeforbruk som en gammal Saab eller girkasse havari! Nå som jeg kjører BMW er de eneste meldingene som popper opp i displayet varsler om at utetemraturen har falt under 3 grader eller at en stakkas pære til 19,- har tatt kvelden! :wink:

Kjøp BMW!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En på jobben har en BMW 525D, 04 mod som har rullet nesten 150.000, for et par måneder tilbake fikk han en verksted regning på 17.000, pluss at nå i disse dager må han bytte hjullageret. Noe som har vært veldig uheldig, den generelle holdningen til BMW på min arbeidsplass er at det er "skjøre" biler med dyre deler. Selv om det er noe jeg aldri selv har erfart. Smak & behag er det som gjelder. Har bilen blitt tatt godt vare på og vært behandlet godt av en som er bil interessert burde det vell ikke være et problem å brenne av et par hundre tusen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En på jobben har en BMW 525D, 04 mod som har rullet nesten 150.000, for et par måneder tilbake fikk han en verksted regning på 17.000, pluss at nå i disse dager må han bytte hjullageret. Noe som har vært veldig uheldig, den generelle holdningen til BMW på min arbeidsplass er at det er "skjøre" biler med dyre deler. Selv om det er noe jeg aldri selv har erfart. Smak & behag er det som gjelder. Har bilen blitt tatt godt vare på og vært behandlet godt av en som er bil interessert burde det vell ikke være et problem å brenne av et par hundre tusen :)

Skjøre biler sammenlignet med hva?

Jeg jobber selv på et uavhengig bilverksted i Meca kjeden og har jobbet der i seks år og har skrudd på alle de vanlige norske familiebilene ++ og kan med hånden på hjertet si at BMW langt fra er blant de dårligste bilene og vil påstå at det er den beste tyskern med unntak av Porsche (ivertfall etter at kvalitetsnivået på mercedes-Benz sank betraktelig fra mitten av nittitallet.

Alle bilmerker har kvalitetsproblemer på et eller flere felt, men jeg kan ivertfall fraråde deg å kjøpe Renault og/eller Fiat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg kjører BMW er de eneste meldingene som popper opp i displayet varsler om at utetemraturen har falt under 3 grader

Jeg må bare tilføre at advarselen om at det er kaldt ute er skremmende til de grader!

nå har jeg vært litt uheldig med min e39, og det er nok redselen fra dette som sitter igjen, men mår denne varselen kommer opp skvetter jeg i redsel for at motoren har eksplodert eller noe :P

Ang hvorfor kjøpe bmw, så har jeg ikke så mye mer enn personlig erfaring å komme med, og jeg har kjørt endel forskjellig og eid litt forskjellig de få årene jeg har vært på veien, men jeg må si at komforten man får i en bmw, og spesielt 5'er er det noe spesielt med! man får ikke samme gode følelse av å kjøre sikkert, og behagelig, og med god plass rundt seg utenat det er en caravelle! jeg kommer helt klart til å tippe tilbake til bmw igjen, muligens etter å ha testet et nytt merke mellom min nåværende bil og neste bimmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at en familie med to små barn og de utgiftene som det innebærer ikke går til BMW forhandleren som førstevalg. Har selv hatt familie og et barn. Da ble det at vi kjøpte en opel stvogn. Grei bil med nok plass og minimal vedlikehold.

Da jeg ble singel for en del år tilbake, kjøpte jeg meg en Mercedes 300 cupe. Har alltid syns den bilmodellen var rålekker. Kjørekomforten var en himmelvid forskjell fra opelen. Med 220 hk så var motbakkene lette og forbikjøringene snabbe. Hadde den i noen år, men så kom BMW suget igjen. Det ble en E39 525i, og den ER komfortabel og kjøre. Men...en del tull har det vært. Siden jeg liker og skruv bil så blir ikke utgiftene på slitedeler så dyrt, og de har det vært noen av.

Skjønner at en familie ønsker og ha det driftsikkert og forutsigbart med bilhold. Så jeg annbefaler til tråstarter. Kjøp en eller annen mod av Toyota. Da får du mest sannsynlig en driftsikker og grei bil.

Takk)) Shit... det ble et langt innlegg dette)) Jaja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg annbefaler til tråstarter. Kjøp en eller annen mod av Toyota. Da får du mest sannsynlig en driftsikker og grei bil.

Ikke noe bedre de enn noen andre lengre dessverre.

Foreldrene til en kamerat av meg har i alle år kjørt Toyota, frem til for to år siden.. Da ga de opp fullstendig etter at de siste Avensisene bodde på verksted. Audien som de kjøpte som en nødløsning i mellomtiden for slikt og ingenting med over 300000km fungerte feilfritt uten annen påkost enn olje og filter i samme tidsrom. Når den i tillegg var mye bedre å kjøre, hadde bedre kvalitetsfølelse og kjentes bedre ut enn enn den nye Avensisen så ble Avensis solgt, og de er idag meget fornøyde Audi eiere. (Og har ikke mye positivt å si om nye Toyotaer...)

Men de gamle er bra om du kun skal ha et fremkomstmiddel uten noensomhelst godfølelse. (Såfremt de ikke er rustet opp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan være uheldig med det meste. Desverre er det sånn at jo mer gromt utstyrt og avansert bilen er, jo større sansynlighet er det for større påkostninger. Like it or not. Tror ikke BMW er den billigste bilen å drifte totalt sett, om man regner med verditap, drifts- og vedlikeholdskostnader, særlig større motoriserte 5/6/7-serier som stuper i verdi pga kunstig høyt avgiftsnivå.

Jeg tror imidlertid eiere i premiumsegmentet liker å holde bilen i meget god forfatning, og bruker nok mer penger på vedlikehold enn den jevne Toyota- eller Nissan-eier. Flertallet i den kategorien regner nok servicer og noen runder med vask hos våre nye landsmenn som vedlikehold.

Jeg kunne kjøpt en ny topp utstyrt Golf stasjonvogn eller en nyere Passat eller Mondeo i stedet for en 3-4 år gammel BMW da jeg byttet bil før årsskiftet. Men synes ikke det var noe alternativ egentlig. Premiumbiler skiller seg noe fra de vanlige mellomklassebilene i form av komfort og kjøreegenskaper. Ikke minst så foretrekker jeg bakhjulstrekkere.

Nyere BMW har mye mindre feil enn gjennomsnittsbilen, selv om det kan føles bittert å blø tusenlapper på verksted innimellom.

Har som regel hatt en rimelig sliter til bil nr. 2, helst enkel bil med enkel bensinmotor, manuell kasse og uten elektrisk dilldall. Om det er en ulyd eller rust så har jeg ikke tatt det så tungt, så lenge den går gjennom EU-kntrl. Billigere bilhold får man ikke.

En ting jeg tror folk overvurderer kostnad av en forbruk. Dieselmotor til småkjøring og bybruk er ikke nødvendigvis en dårlig løsning, men det krever at motoren får luftet seg skikkelig av og til. Trøbbel med partikkelfilter og dieselvarmere skyldes gjerne småkjøring. Begge deler er dyrt å reparere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke satset pengene på en en brukt 5-serie. Hvis du vil ha en bil som er 100% familievennlig ville jeg anbefalt Skoda Superb stasjonsvogn. Jeg har aldri(!) i mitt liv sett større bakseteplass i en bil. Jeg jobber i bilutleie så jeg har kjørt nesten det som kan krype og gå av biler på markedet, alt fra Nissan Pixo til Audi S8 V10. Mange vil kritisere meg for å ikke anbefale en eldre bmw, men om du skal gjøre et sikkert og bra kjøp er Superben def et bra valg. Styr unna Toyota, tristere biler finnes ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...