Alpejohn Skrevet Mars 11, 2014 Forfatter Share Skrevet Mars 11, 2014 Tenkte mer på om du/noen andre strekker seg inn i bilen for og hente noe, da er det ofte lett å sette kneet i sitteputa. Sent from my Nexus 4 using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond H. Olsen Skrevet Mars 11, 2014 Share Skrevet Mars 11, 2014 Har du link, mer info? Høres interessant ut. Skal se om eg finner det igjen. Uansett så har jeg den tilgjengelig, så kan sikkert få lagt den ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
santho96 Skrevet Mars 11, 2014 Share Skrevet Mars 11, 2014 Hei! Er helt ny på bilfronten, men liker skru og elsker å lære nye ting. Handla meg da en kurrant (ut fra mitt syn) førstebil. En 318 IS e36. Er litt små fiks, før den skal EU godkjennes. Da kommer jeg til det jeg lurer på. Både Airbaglampa og Abs lampa lyser på displayet, hvordan går jeg frem for å fikse dette ? Kan Airbagen bare vær en feilkode som kan slettes ? (vil airbagen fungere om den slettes?) Er dette noe jeg kan fikse selv, syns jeg har lest noe om at man kan kjøpe sann plugg man kobler til under panseret på bilen på ebay ? Noen som vet hva den heter, og hva som kreves av meg for å bruke noe slikt. Setter stor pris på god svar, og tips. Om det er totalt feil plassering, så hadde vært fint med en link til en kategori det jeg spør om hører hjemme! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Mars 11, 2014 Forfatter Share Skrevet Mars 11, 2014 Hei, Du har kommet til rett plass, men jeg foreslår at du leser første post, der står det en god del informasjon. Airbag vil nok fungere når du får fikset det som gjør at lampa lyser, det kan være en bagatell, eller det kan være værre.Du må uansett sjekke hva feilkoden sier, og for eksempel prøve og slette den først, og se om den kommer tilbake. Samme med ABS. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kje Skrevet Mars 11, 2014 Share Skrevet Mars 11, 2014 (endret) God kveld. Jeg har lest opp og ned i mente angående INPA og ADS, men jeg kommer liksom ikke helt i mål... Håper noen her er i godlune og kan øse av sin kunnskap Jeg har lastet ned INPA via link på bmwcoders.com og installert det etter instruksjonene gitt på siden. Diagnose-utstyret handlet jeg på eBay (BMW INPA / Ediabas OBD & ADS Interface). Jeg har åpnet "ediabas.ini" og endret "interface=STD:OBD" "interface=ADS" og aktivert "ADSSETUP.exe" via DOS. Deretter restartet maskinen. Jeg benytter forøvrig et PCMCIA kort til RS232 (54mm RS232 Interface PCMCIA) satt til COM1. Når jeg kobler det til og starter programmet lyser Diagnose-utstyret på ignition og ADS, men i INPA kommer ignition ikke på... Jeg får kun opp feilmeldinger når jeg forsøker å lese moduler. Ender jeg til "STD:OBD" aktiveres både battery og ignition i INPA, men jeg får kun tilgang til airbag-modulen. Hvordan kan jeg få dette til å fungere? Takk for all hjelp Edit: Det er forøvrig en '94 E36 M3 jeg ønsker å få kontakt med. Endret Mars 11, 2014 av kje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Mars 11, 2014 Forfatter Share Skrevet Mars 11, 2014 Hei kje, Jeg har ikke brukt ADS selv, men problemet og bakdelen med ads kabler er at de krever en fysisk COM port.Altså må du ha en eldre laptop med com port. Har lest en gang at det er visse usb/pcmcia kort som virker, men det er ytterst få. Så jeg tipper det vil funke om du får testet det på en eldre pc med com port. Jeg er usikker på om det er nødvendig og forandre ediabas.ini til ads, siden jeg aldri har brukt sånn kabel selv, men der er jo knapper på kabelen til og skifte mellom OBD og ADS? Har du valgt ADS der også? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
santho96 Skrevet Mars 11, 2014 Share Skrevet Mars 11, 2014 Hei, Du har kommet til rett plass, men jeg foreslår at du leser første post, der står det en god del informasjon. Airbag vil nok fungere når du får fikset det som gjør at lampa lyser, det kan være en bagatell, eller det kan være værre. Du må uansett sjekke hva feilkoden sier, og for eksempel prøve og slette den først, og se om den kommer tilbake. Samme med ABS. Takk for svar! Men om man sletter en feilkode, og lyset fra dashbordet går bort. Vil de si at Abs sensorene i ikke fungerer og airbagen ikke er inntakt selv om det ikke lyser ? Spørsmålet blir vel i grunn hva er en feilkode og hvorfor kommer de opp ? Indikerer de at er feil med nevnte komponenter ? Og de må utbredes ? Eller kommer det ann på hva feilkoden sier ? Så på første posten, jeg må skaffe meg en 20 pinns hvertfall. Skal lese over flere ganger og finne taki det jeg trenger Funker det å lese ut feilkode (med anbefalt program på første sida) med Mac Book pro, eller må man ha Windows ? (stod ikke noe spesifikt, men tror jeg har hørt noe om at man må ha windows for lenge siden) Edit: Lese gjennom litt og lurer på en ting: Hvilke program trengs ? Bmw INPA, DIS og SSS/Progman (ett av disse ?) Bmw Scanner 1.3.6, 1.4.0 og 2.0.1 (Også kalt PA Soft): (ett av disse ? hva er forskjellen på disse og de over, eller må man ha en fra de over og en fra de her ?) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740AV Skrevet Mars 11, 2014 Share Skrevet Mars 11, 2014 Hvis du skal ha utstyr til å bruke på en e36, så ville jeg ha skaffa meg: - Laptop med fysisk com-port. Anbefaler å finne deg en brukt Dell Latitude D620 eller D630 men win xp (søk på finn.no) - ADS interface - Programvare som Ediabas med INPA, NCS osv. og EasyDIS V44 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kje Skrevet Mars 11, 2014 Share Skrevet Mars 11, 2014 Takk for raskt svar Alpejohn. Jeg har faktisk lest om det, men trodde virkelig ikke det var så følsomt. Jeg får rett og slett låne en gammel Laptop med COM-port å forsøke med før jeg kjøper meg en selv. Det må endres til ADS i .ini-filen i følge hva jeg har lest. Valgte ADS på kabelen også ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Mars 11, 2014 Forfatter Share Skrevet Mars 11, 2014 Om du har en lampe som lyser (motorlampe, abs, airbag osv) tyder det på at der ligger en feilkode i minnet. Når du sjekker med diagnoseutstyr, får du som regel opp feilkoden, som sier hva problemet er. Er ikke alltid feilkoden stemmer, at det kan være andre ting som egentlig er feil. Men du får som regel en pekepinne. Men om du sletter feilkoden på ABS, og tar en kjøretur og lampen ikke kommer igjen, kan du gå ut i fra at alt fungerer.Men lampen kan komme igjen senere, om det faktisk er en feil der. Om du får samme feil igjen, for eksmepel på en sensor er det stor sansynelighet for at denne er gåen. Derfor, er det ofte lurt og notere seg alle feilkoder første gang du sjekker, slette alle sammen, ta en kjøretur, og sjekke igjen for og se hvilken som faktisk har kommet tilbake. Men det kan også være en feilkode som har dukket opp for det tilfeldigvis var feil verdier akkurat der og da, ved en tilfeldighet. Det er da bare og slette feilkoden, og sansyneligvis skjer det ikke igjen. Du får for eksempel opp "ABS Sensor Front right, open ciruit", det vil da si at sensoren er gåen, eller at ledningen har løsnet fra sensoren, brudd i ledning osv. Om du er i tvil hva de betyr, er det bare og spørre på forumet her, så er det mange som kan gi det et svar på det. 740AV kom med en fin liten liste for hva du trenger ser jeg. kje: Prøv en eldre pc ja, satser på det funker da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
santho96 Skrevet Mars 11, 2014 Share Skrevet Mars 11, 2014 Hvis du skal ha utstyr til å bruke på en e36, så ville jeg ha skaffa meg: - Laptop med fysisk com-port. Anbefaler å finne deg en brukt Dell Latitude D620 eller D630 men win xp (søk på finn.no) - ADS interface - Programvare som Ediabas med INPA, NCS osv. og EasyDIS V44 Takk for ei fin check liste, hvor mye er en slik Dell pc verd ? Og hva vil fysisk com-port si ? Er det den pcen som har fysisk com-port? hvorfor er den bedre enn andre ? De programvarene du nevner, er det slik som kan følge med ADS interface stikken ? Eller må de kjøpes separat ? Om du har en lampe som lyser (motorlampe, abs, airbag osv) tyder det på at der ligger en feilkode i minnet. Når du sjekker med diagnoseutstyr, får du som regel opp feilkoden, som sier hva problemet er. Er ikke alltid feilkoden stemmer, at det kan være andre ting som egentlig er feil. Men du får som regel en pekepinne. Men om du sletter feilkoden på ABS, og tar en kjøretur og lampen ikke kommer igjen, kan du gå ut i fra at alt fungerer. Men lampen kan komme igjen senere, om det faktisk er en feil der. Om du får samme feil igjen, for eksmepel på en sensor er det stor sansynelighet for at denne er gåen. Derfor, er det ofte lurt og notere seg alle feilkoder første gang du sjekker, slette alle sammen, ta en kjøretur, og sjekke igjen for og se hvilken som faktisk har kommet tilbake. Men det kan også være en feilkode som har dukket opp for det tilfeldigvis var feil verdier akkurat der og da, ved en tilfeldighet. Det er da bare og slette feilkoden, og sansyneligvis skjer det ikke igjen. Du får for eksempel opp "ABS Sensor Front right, open ciruit", det vil da si at sensoren er gåen, eller at ledningen har løsnet fra sensoren, brudd i ledning osv. Om du er i tvil hva de betyr, er det bare og spørre på forumet her, så er det mange som kan gi det et svar på det. 740AV kom med en fin liten liste for hva du trenger ser jeg. kje: Prøv en eldre pc ja, satser på det funker da. Tusentakk for et godt svar og hjelp! Dette gav meg svar på mye jeg lurte på angående diagnose og fremgangs måte! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Mars 11, 2014 Forfatter Share Skrevet Mars 11, 2014 Bare hyggelig. Ang program så er der linker nederst i første post under nyttige linker. Sent from my Nexus 4 using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mtp Skrevet Mars 11, 2014 Share Skrevet Mars 11, 2014 Hei jeg har en 06' 320d e91 og jeg plages med at lyden på ryggesensorne er veldig høy.. det kom etter at jeg byttet spilleren og satt i en connects2 overgangskabel slik at jeg fikk spilleren til å starte og stoppe som normalt, pluss at ryggesensorne kom tilbake.. noen som vet om det går ann å justere på lydnivået? om det er noe som går an å gjøre med koding? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Mars 11, 2014 Forfatter Share Skrevet Mars 11, 2014 Det er hvertfall mulig på E39, så vil tro det skal være mulig uten at jeg har sjekket på en sånn bil før. Sent from my Nexus 4 using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740AV Skrevet Mars 11, 2014 Share Skrevet Mars 11, 2014 Takk for ei fin check liste, hvor mye er en slik Dell pc verd ? Og hva vil fysisk com-port si ? Er det den pcen som har fysisk com-port? hvorfor er den bedre enn andre ? De programvarene du nevner, er det slik som kan følge med ADS interface stikken ? Eller må de kjøpes separat ? En Dell Latitude finner du til ca. 1000 - 1500kr på finn.noJeg kjøpte et sånn interface: http://www.ebay.com/itm/Tiny-ADS-Interface-with-diagnostic-connector-for-BMW-INPA-DIS-EDIABAS-/261369476704?pt=Motors_Automotive_Tools&hash=item3cdad5b660&vxp=mtr Men dette er mere allsidigt: http://www.ebay.com/itm/BMW-INPA-Ediabas-OBD-ADS-Interface-/261244775689?pt=Motors_Automotive_Tools&hash=item3cd366ed09&vxp=mtr Som igjen er en kopi av dette: http://www.ebay.de/itm/BMW-Diagnose-ADS-OBD1-2-Ediabas-Inpa-Diagnose-Gerat-/250901489730?pt=Elektrogeräte&hash=item3a6ae4e842 Når det kommer til programvare så kan de lastes ned fra nett, eller kjøpes via ebay. Hvis du er kjent med fildelings nedlastninger, så finnes det mye på forskjellige nettsteder. Anbefaler deg å lese litt her også: http://forums.bimmerforums.com/forum/forumdisplay.php?233-Diagnostic-Software Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå