Gå til innhold

320d eller 320i??

matsi
 Share

Anbefalte innlegg

Du må ikke si noe om motoren til CrZyWiz som han kan tolke negativt! Jeg forsøkte meg en gang så si at en skikkelig BMW bør ha rekkesekser, og at firer i en E92 virker puslete! Da blei det bråk kan du si :roll:

Jeg har absolutt intet imot rekkefirere... tvert imot, men det er viktig å vurdere motoren i sammenheng med resten av bilen. Hovedproblemet med N43B20 motoren er ikke egentlig en mangel på hestekrefter. 170 HK fra en selvpustende rekkefirer på 1995 cm3 er ikke dårlig i 2011, men det er heller ikke spesielt imponerende. BMW klarte 190 HK fra en 1991 cm3 stor selvpustende rekkefirer allerede i 1987.

Det som er mer foruroligende er at BMW også klarte 210 Nm fra S14B20 motoren i 1987... sogar fra et ikke mye høyere turtall enn dagens N43B20 motor. 4900 rpm vs. 4250 rpm. En S-motor er selvfølgelig en mer påkostet konstruksjon, men S14B20 motoren er hele 24 år gammel og i andre sammenhenger er S-motorene mer eller mindre innhentet effektmessig i løpet av kortere tid. Et godt eksempel er E36 M3 anno 1993 vs. dagens E90 330i.

Hva gjenstår dermed å si om N43B20 motoren i sammenheng med E9x modellen? Den er økonomisk uten å imponere totalt sett. Dette vet selvfølgelig BMW, men i sammenheng med 3-serien er motoren mest snakk om et kompromis vis a vis firmabil og leasingmarkedet. Dette er helt klart en trist utvikling i relasjon til BMW´s fine historie med små rekkeseksere, men slik er virkeligheten i 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du må ikke si noe om motoren til CrZyWiz som han kan tolke negativt! Jeg forsøkte meg en gang så si at en skikkelig BMW bør ha rekkesekser, og at firer i en E92 virker puslete! Da blei det bråk kan du si :roll:

Jeg har absolutt intet imot rekkefirere... tvert imot, men det er viktig å vurdere motoren i sammenheng med resten av bilen. Hovedproblemet med N43B20 motoren er ikke egentlig en mangel på hestekrefter. 170 HK fra en selvpustende rekkefirer på 1995 cm3 er ikke dårlig i 2011, men det er heller ikke spesielt imponerende. BMW klarte 190 HK fra en 1991 cm3 stor selvpustende rekkefirer allerede i 1987.

Det som er mer foruroligende er at BMW også klarte 210 Nm fra S14B20 motoren i 1987... sogar fra et ikke mye høyere turtall enn dagens N43B20 motor. 4900 rpm vs. 4250 rpm. En S-motor er selvfølgelig en mer påkostet konstruksjon, men S14B20 motoren er hele 24 år gammel og i andre sammenhenger er S-motorene mer eller mindre innhentet effektmessig i løpet av kortere tid. Et godt eksempel er E36 M3 anno 1993 vs. dagens E90 330i.

Hva gjenstår dermed å si om N43B20 motoren i sammenheng med E9x modellen? Den er økonomisk uten å imponere totalt sett. Dette vet selvfølgelig BMW, men i sammenheng med 3-serien er motoren mest snakk om et kompromis vis a vis firmabil og leasingmarkedet. Dette er helt klart en trist utvikling i relasjon til BMW´s fine historie med små rekkeseksere, men slik er virkeligheten i 2011.

Grunnen til at jeg satte spørsmålstegn vedr. du hadde prøvd motoren var nettopp din kommentar angående smidigheten til motoren, samt at den var umoderne sammenlignet med konkurrentene. Samtidig som de fleste (sier ikke deg nå) uttaler seg vedr 170hk motoren på grunnlag av å ha prøvd den først 320i motoren på 150hk, som er en kjønnsløs affære.

Tallene jeg dro fram var nettopp for å sammenligne med med tilsvarende motor fra Audi(Som blir mest sammenlignbart), de viste at BMW maskinen gjør det BMW har gjort i mange år. De leverer gode ytelser sammenlignet med sine konkurrenter uten pustehjelp. Selv om det ikke ser så imponerende ut på papiret mtp dreiemoment. Hvorfor ønsker ikke alle seg så lavt forbruk som mulig? Resultatet av dette blir lavt utslipp, som igjen er hyggelig for det norske avgiftsystemet.

Fredrik 90: Nå er det på tide at du vokser opp og ser lengre en din egen nese, som oftest stopper ute på din egen gårdsplass. Du dreit deg totalt ut sist, så lar den diskusjonen ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan du ha en 2007/2008 modell som har gått rundt 60-70 000 km så ville jeg absolutt ha sjekka ut en 325d, kan ikke sammenliknes med 320en hva angår yttelser og kjøreglede!

Ytelser er greit nok, men kjøreglede...? Tullball.

Først var det Audi 100 som var verdens beste bil, deretter Audi A6 med tørst lat V6 og økonomi automat, og nå oljebrenner :)

Kjøreglede måles ikke i hvor fort en bil akser fra 80-120 i 5 gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallene jeg dro fram var nettopp for å sammenligne med med tilsvarende motor fra Audi(Som blir mest sammenlignbart), de viste at BMW maskinen gjør det BMW har gjort i mange år. De leverer gode ytelser sammenlignet med sine konkurrenter uten pustehjelp. Selv om det ikke ser så imponerende ut på papiret mtp dreiemoment. Hvorfor ønsker ikke alle seg så lavt forbruk som mulig? Resultatet av dette blir lavt utslipp, som igjen er hyggelig for det norske avgiftsystemet.

Jeg forstår hva du mener og jeg er også langt på vei enig med deg. Jeg har imidlertid et litt annet perspektiv på hvorfor rekkefirere kan være et fornuftig alternativ og ikke er det når det gjelder N43B22 motoren. Jeg har relativt bred erfaring med bensinrekkefirere, men forskjellen er at de var vesentlig bedre enn rekkesekseralternativet. Det finnes ikke et direkte rekkesekseralternativ til E9x 320i, men det kunne ha gjort det eller BMW kunne tidligere ha spottet trenden med downsizing og overladning. Begge alternativene hadde etter min mening vært bedre alternativer enn dagens motor. Mye kan imidlertid tyde på at BMW har gjemt godene til den neste 3-serien (F30).

Jeg er som tidligere nevnt i markedet for en ny BMW og jeg har derfor selvfølgelig kjørt dagens E91 320i med manuelt gear. Den går ikke dårlig og motoren er heller ikke direkte dårlig, men man får langt fra den gode "vil ha" følelsen som man fikk i E46 320i med M54B22 motoren eller i sin tid E30 320i med M20B20 motoren. Skikkelig sving på sakene blir det først når vi snakker om de store bensinrekkesekserne, men det er en annen skål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan du ha en 2007/2008 modell som har gått rundt 60-70 000 km så ville jeg absolutt ha sjekka ut en 325d, kan ikke sammenliknes med 320en hva angår yttelser og kjøreglede!

Nei, men lyd og respons derimot. Begge er jo totalt fraværende i ei dieselpurke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt fraværende er vel å ta litt i. Om du ligger mellom 2000 og 4000 rpm så har du bra respons på en 320d også.

Nei... du har ikke bra respons, men du har en bra akselerasjon. Dette er to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg nysgjerrig :) Kan du utdype?

Med repons (reaksjon) tolker jeg tiden som går fra du trykker på gassen til det skjer noe. Akselerasjonen (eller hastighetsforandringen per tidsenhet) skjer jo umiddelbart i etterkant og har ingenting med respons å gjøre. Basert på dette mener jeg at en 320d ikke er totalt fraværende på respons ta tiden det tar fra du beveger på gassen til det skjer noe er neglisjerbar mellom 2 og 4000 rpm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tiden fra du trykker (eller slipper!) pedalen til det skjer noe ja. Jeg synes ikke den tiden er neglisjerbar. Gå hurtig fra full motorbrems tilbake til full gass flere ganger og man merker tydelig at bilen trenger en liten stund før den er på full effekt. Irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg nysgjerrig :) Kan du utdype?

Ja... det kan jeg. Diesel har et høyere kompresjonsforhold enn bensin og trenger derfor mer luft og en høyere kompresjon for å antenne (les: diesel antenner ved hjelp av kompresjon og ikke en gnist fra en tennplugg). Forskjellen mellom en dieselmotor og en bensinmotor er ganske dramatisk. Kompresjonsforholdet mellom luft og drivstoff er normalt 10:1 for en bensinmotor, mens den kan være så mye som 25:1 for en effektiv dieselmotor. Derfor er gamle sugedieselmotorer uten ladeluft lite effektive og har en lav effekt. Moderne dieselmotorer har nesten alltid en turbolader, men fordi diesel som drivstoff er langsomtbrennende og har et lavt flammepunkt er det grenser for hvor mye luft som kan føres inn i sylindrene. En dieselmotor kan pga. det lave flammepunktet sjeldent klare et høyere turtall enn ca. 4500 rpm. Motorturtall er som kjent et utrykk for hvor hurtig veivakselen roterer og det igjen forteller hvor hurtig stemplene kan komprimere luft/drivstoff og omsette kompresjonen til bevegelse. En moderne F1 motor klarer til sammenligning opp mot 19000 rpm (altså mye mer luft og mye mer effekt).

Dette er skikkelig respons og noe slikt har du neppe hørt fra en dieselmotor (Porsche 911 GT3 har ikke overlading)... :)

http://www.youtube.com/watch?v=zyXWa3SygOY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik 90: Nå er det på tide at du vokser opp og ser lengre en din egen nese, som oftest stopper ute på din egen gårdsplass. Du dreit deg totalt ut sist, så lar den diskusjonen ligge.

Spørsmål om hvem som dreit seg ut mest kunne vi nok diskurtert, men faktum er at for hver minste lille ting som du tolker negativt så farer du opp og lager "bråk"! Vet ikke hva som er barnsligst jeg, annet en at du er som ei grinete kjerring som ikke tåler noen ting!

Den gir iallfall meg kjøreglede, skal kanskje ikke så mye til for å glede meg bak rattet men! Så lang er jeg fornøyd med min bil og det er det det er snakk om i denne tråden! Kom heller med ett bidrag til tråden!

Først var det Audi 100 som var verdens beste bil, deretter Audi A6 med tørst lat V6 og økonomi automat, og nå oljebrenner :)

Så du sitter med fasitsvaret på hvordan kjøreglede måles? Få høre!

At du synes Audi 100 er verdens beste bil tydeligvis er greit nok, min 100 var forøvrig den av bilene jeg har hatt med minst feil(Ingen faktisk), A6en var ingen rakett men de 177 hesten dytta godt på 1650 kilo bil SYNES JEG riktig nok(0-100 på 8,9)!

Jeg synes også det er bedre å kjøre 6 sylindret oljebrenner med greit fraspark i stede som du, å kjøre en dau firesylindret pinglemotor! Hjelper ikke mye at det er bensin da vettu :wink:

(Til dere andre så beklager jeg denne useriøsheten som det blir lagt opp til her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål om hvem som dreit seg ut mest kunne vi nok diskurtert, men faktum er at for hver minste lille ting som du tolker negativt så farer du opp og lager "bråk"! Vet ikke hva som er barnsligst jeg, annet en at du er som ei grinete kjerring som ikke tåler noen ting!

Den gir iallfall meg kjøreglede, skal kanskje ikke så mye til for å glede meg bak rattet men! Så lang er jeg fornøyd med min bil og det er det det er snakk om i denne tråden! Kom heller med ett bidrag til tråden!

Så du sitter med fasitsvaret på hvordan kjøreglede måles? Få høre!

At du synes Audi 100 er verdens beste bil tydeligvis er greit nok, min 100 var forøvrig den av bilene jeg har hatt med minst feil(Ingen faktisk), A6en var ingen rakett men de 177 hesten dytta godt på 1650 kilo bil SYNES JEG riktig nok(0-100 på 8,9)!

Jeg synes også det er bedre å kjøre 6 sylindret oljebrenner med greit fraspark i stede som du, å kjøre en dau firesylindret pinglemotor! Hjelper ikke mye at det er bensin da vettu :wink:

(Til dere andre så beklager jeg denne useriøsheten som det blir lagt opp til her)

Lar som sagt deg få inneha den rollen her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Takker for god beskrivelse. Dette skal testes på vei hjem fra jobb :)

Du er vant med din bil, og merker således ikke så mye til det. Men idet du nå prøver en bil med god respons, så vil du nok oppleve at du faktisk ruser motoren før du har rukket å slippe clutchen helt :-)

Merket det veldig godt når jeg gikk fra 118d til Mazda Rx8.

Er litt samme tingen som at man blir vant med å kjøre med dårlige støtdempere, og merker ikke forskjell før man får nye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...