Grenadier Skrevet Mars 30, 2011 Share Skrevet Mars 30, 2011 Hei dere, etter et par tråder her inne der vårt fremtidige bilvalg har vært diskutert har vi nå tatt til fornuften og valgt å gå for BMW. Lenge stod det mellom 3-serie og 5-serie, men 3-serie ble forkastet fordi vi snart har to barn.. Var derfor og så på en 5-serie touring 520d hos en forhandler (2007) men så hadde de også en meget penb X3 2.0D til salgs (2005). Identisk kjørelengde, men X3 ca. 30.000 rimeligere. Spørsmålet er altså: Hva er gode argumenter for/mot disse bilene? Hvorfor bør jeg velge den ene, framfor den andre? Må si jeg ble litt fristet av X3. Føles mer sporty og kompakt enn den store 5eren. Jeg kan vel ikke skryte på meg å ha utrolig bruk for 4-hjuls trekk i det daglige, men vi har da en hytte der det av og til er litt vanskelig å komme fram (men har da alltid klart meg hittil). X3 virket også praktisk mht. barn - bare å laste dem rett inn i hoftehøyde, ikke bøye seg inn i bilen. Og luftig og fin var den også! Så vet jeg samtidig at 5-serie sikkert har overlegen komfort på vei, men frykter likevel at den kan ha større verditap de nærmeste årene. Hva med teknisk? Svakheter/styrker? Er vel akkurat den samme motoren (vi snakker pre facelift på 5-eren). Øvrig holdbarhet? Vil gjerne ha synspunkter. Beslutningen tas trolig denne uken... Tusen takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 30, 2011 Share Skrevet Mars 30, 2011 For min del så hadde jeg valgt med hjertet og valgt den bilen man likte best. Siden begge bilene koster ca det samme så føler ikke jeg at det blir så stor forskjell at jeg skal gi deg råd om den ene eller den andre. Men jeg ville nok ikke kjøpt e61 pga motor og pre-facelift. Helt sikkert pga utstyr også... X3 vet jeg ikke så mye om, men bilen ser kanskje litt pussig ut? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Mars 30, 2011 Share Skrevet Mars 30, 2011 Litt vanskelig å gi deg konkret råd ifht at du ikke skriver hva slags 520d du snakker om her, LCI eller ei (E6* LCI kom i 07, men ifht 520LCI så kom den som 08 model, girvelger m.m) Prefacelift 520D og X3 hadde heller ikke samme motor mener jeg. E6* 520d har en nyere variant, kom som 150 (LE) og i 163 hk versjon. X3 har den "gamle" (kom i 02) varianten inntil den kom som facelift i 08, derifra og opp deler de samme motor, 177/350 hk/Nm. For å ta X3 først, så har den vært en stor suksess, den har hatt svært lite feil og problemer, endel bedre enn hva man kan si om E6*. Og restverdien har holdt seg særdeles bra! Ideelt sett ville jeg anbefalt deg LCI også her, fåes for ca 300.000.- og oppover, Automat kom dessverre ikke før i 08, og da også med den nye motoren, mao, 07-08 modelene er kanskje den ideele X3. Den er stiv og sporty, men jeg ville ungått M pakke, hvertfall fjærer om jeg var deg, det blir for stivt på denne modellen rett og slett, og dette har den fått litt kritikk for. Den er også basert på E46, og kan nok føles trangere og mer umoderne enn hva en E6* kan føles som, også vil jeg påstå, litt simplere. Utstyrsnivået er vel også gjennomgående høyere i E6*. Plassen er vel også noe større i sistnevnte, men skal man ha X-drive i E6* blir det fort kostbart. Så liker du sitte høyt, og ha 4 hjulstrekk, kan ta til takke med manuell kasse evt, og du liker utseendet og plassen, er det mye bil i E83 ennå. 05 er vel det året det kom flest X3'er, av svakheter er jeg litt skeptisk til motoren (vært endel trøbbel ifht E46 320Dat) utover dette mener jeg det er en meget bra bil. Ifht E6*, så har du en bil med potensielt mindre feil, og som du kommer opp til hytta med, plassen bør vært tilstrekkelig også. Jeg ville prøvd begge, og tatt den du/ dere foretrekker, begge bra biler til ditt behov, holder nok et lite knapp på X3'n, og siden begge er gammel model, får du her "mye" bil for pengene - relativt sett! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Mars 30, 2011 Share Skrevet Mars 30, 2011 Litt vanskelig å gi deg konkret råd ifht at du ikke skriver hva slags 520d du snakker om her, LCI eller ei (E6* LCI kom i 07, men ifht 520LCI så kom den som 08 model, girvelger m.m) Kremt, kremt Ron Jeremey.. 520d fikk facelift ved mars 2007 som alle de andre søsknene sine, men det var i september 2007 (2008 modeller) at 520d fikk en Efficient Dynamics motor og ny elektronisk girkasse slik rekkesekserene fikk fra faceliften i mars. E60/E61 hadde forøvrig mindre oppgraderinger i 2008, 2009 og 2010, men det er mars 2007 som er facelift dato.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grenadier Skrevet Mars 30, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 30, 2011 Takk for svar og bra innspill. Virker som det ikke er noen veldig alvorlige barnesykdommer på X3, i hvert fall. Og denne får jeg også forhandlergaranti på. Det jeg lurer litt på er selvsagt hvilken av bilene som vil funke best i hverdagen som familiebil. Fordelen med 520d'en jeg ser på er at den er automat... (den er forresten ikke facelift-utgave). På den annen side: X3 er jo mer luftig, og litt digg å sitte litt høyere (særlig vil nok kona synes det). (Jeg har uansett helt slått fra meg tanken på 3 serie touring. Den blir for liten med to unger, i hvert fall til vårt bruk. ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 30, 2011 Share Skrevet Mars 30, 2011 Bra at du tok til fornuft og valgte BMW også som familiebil Her er det nok litt smak og behag ute å går! Jeg jobba på Bavaria og har kjørt disse to aktuelle bilene veldig mye da de var de vanligste demobilene! Når det gjelder E61 så er jo det en bil som ser mye bedre og moderne ut enn X3, selv om X3en er ett år nyere i designen! X3 er en absolutt grei bil som både er praktisk og har god plass til barn og bagasje, og med en høy sittestilling så føles den mer luftig samt man har bedre oversikt. Men 2,0 liters dieselen er ikke mye å skryte av i denne bilen, særlig 150 hestern er pinende dau og bråker faktisk en del. Den blir rett og slett litt kjedelig å kjøre, og jeg vil gå så lang at jeg ville ikke anbefalt denne motoren i X3. En 520d er en helt annen opplevelse, kjører mye bedre og går bedre samt at det er ikke rare forskjellen på plassen i disse to bilene. Hvis du som du sier klarer deg bra uten firehjulstrekk så ville jeg gått for E60en, har du kommer greit fram med andre biler så skal jeg love deg at du gjør det med en E61 også! Lykke til med bilvalg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grenadier Skrevet Mars 30, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 30, 2011 Når det gjelder E61 så er jo det en bil som ser mye bedre og moderne ut enn X3, selv om X3en er ett år nyere i designen! Hmm...kanskje vanskelig å være helt uenig i at E61 faktisk ser hakket mer moderne ut enn (pre facelift) X3. Men på en måte liker jeg det litt kantete, gammeldagse X3-designet. Nei, dette er ikke enkelt, dere. Nå skal det også sies at jeg ennå ikke har prøvekjørt X3en, det skjer i morgen. Tipper det går ca. 10 sekunder før jeg merker om jeg liker den eller ikke. Har lest at den er temmelig i overkant fast satt opp (type nyrebelte), og hvis det er følelsen jeg får, så blir det nok bye-bye.. Har jo prøvekjørt 5-serien (aktuell bil til salgs) med automatgir og skinnseter, og det er jo en nydelig måte å transportere seg rundt på, da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Mars 31, 2011 Share Skrevet Mars 31, 2011 Litt vanskelig å gi deg konkret råd ifht at du ikke skriver hva slags 520d du snakker om her, LCI eller ei (E6* LCI kom i 07, men ifht 520LCI så kom den som 08 model, girvelger m.m) Kremt, kremt Ron Jeremey.. 520d fikk facelift ved mars 2007 som alle de andre søsknene sine, men det var i september 2007 (2008 modeller) at 520d fikk en Efficient Dynamics motor og ny elektronisk girkasse slik rekkesekserene fikk fra faceliften i mars. E60/E61 hadde forøvrig mindre oppgraderinger i 2008, 2009 og 2010, men det er mars 2007 som er facelift dato.. Se her ja, godt å bli korrigert av noen som kjenner E6* slik som deg Salty, takk for korreksjonen btw. Vel, siden vi snakker om prefacelift mht X3 og E6* så stiller disse bilene mer likt. Denne er hårfin, men: - Hvis utseendet, en ny og mer moderne motor/konfigurasjon og plass + automatgir er viktig, gå for E6*. - Hvis X-drive, det å sitte høyt, lavere verditap og et antagelig mindre rufsete (problemer) bilholdt er viktig, gå for X3. Blir spennende å høre hva du syns om det å kjøre X3 kontra E6*. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grenadier Skrevet April 3, 2011 Forfatter Share Skrevet April 3, 2011 Hei dere, da har jeg tatt et valg! Prøvekjørte X3, og merket etter ca. 15 sekunder at.... dette *IKKE* var bilen for oss. Rett og slett for stumpete, humpete og ukomfortabel. Syntes også det var en del innvendig støy. Så da dro vi sporenstreks til den andre forhandleren, og ble til slutt enige om en 520d (fortsatt den samme pre-facelift utgaven). Venter på å få den levert. Gleder oss til det! Spørsmål: Denne bilen har redusert motoreffekt fra 163 --> 150 hk. Er det en smal sak å endre på dette? Har det noe for seg? Vil man merke noe til de ekstra hestene? Vet at Nm er den samme. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå