Gå til innhold

Bilferie i frankrike?

Tzunami
 Share

Anbefalte innlegg

Da skal fruen og jeg til Frankrike til sommern, og spørsmålet står mellom å kjøre nedover eller å ta toget, både med tanke på pris og hvor lett det er å komme seg rundt, vi skal først til Paris, så en tur til disneyland, og så en uke på den franske riviera :)

Er det noen som vet hva det koster å kjøre nedover? Både i bensin og bomavgifter osv. Hvor det vil lønne seg å kjøre og hvor lang tid det tar?

Såklart er det også bare å fyre løs med ting man bør få med seg mens man er i frankrike:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal selv reise til Italia med bil i sommer.

Bensin / Diesel priser ligger omtrent på samme nivå som i Norge, kanskje litt dyrere også.

Skal du kjøre igjennom Sverige ?

jeg skal kjøre igjennom Sverige til Danmark, ferga over til Tyskland etc. Har lagt av 4 - 5 k i Diesel (en vei) + noen tusen i ferge, bompenger og motorveioblat (ett krav når man kjører igjennom Østriket og Sveits, ellers får man bot om man blir tatt).

Du må sikkert kjøre igjennom Østriket tenker jeg, mye flott natur i dette landet.

Husk! Franskmenn kjører som gærninger, som også Italienerne gjør og er du ikke vant til den type intens, trafikkert og stressende trafikk, så anbefaller jeg deg å la bilen stå hjemme.

Husk at du må skaffe deg grønt kort (fås hos forsikringsselskapet ditt) og evt sjekk om deler av de Franske byene har noen form for avgifter ved passering av forskjellige veier.

Du kommer nok til å storkose deg, flotte tyske veier og høy hastighet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt kort trenger man ikke tenke så mye på skal man nedover vest-europa. Et alternativ til å kjøre gjennom hele sverige er å ta båten fra larvik eller Kristiansand til hirsthals. er ikke så ille priser hos color line. Meld deg inn i "pensjonist" klubben Color Club så får du enda billigere billetter. Koster 150 kroner eller noe.

Kjørte hirtshals - københavn - hirsthals - Berlin - Hirtshals for noen uker siden. Brukte rundt 2500 i bensin. Er jo blitt ganske dyrt nedover nå. Så har du jo bensin. Billigste vil vel være å kjøre gjennom tyksland/belgia.

Egentlig må du bare veie fordelene ved bilkjøring opp mot kostnader. Er jo blitt veldig billig å fly, men den friheten til å oppleve ting som en bil gir får du jo ikke da.

Eventuelt kan du fly ned til Tyskland og leie en bil der. Nesten uansett hvor du skal i europa er det ofte lurt å fly til tyskland og leie bil der.

Klokker jo også på ganske mange km på din egen bil hvis det er av betydning for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjørt sydover til Sydfrankrike de siste 8 årene og med den erfaringen vil jeg fraråde deg å kjøre egen bil i de de store byene som f.eks Paris og Lyon. Trafikken kan være svært uoverskuelig og kaotisk. Sjansen for at du kommer ut for en ulykke med bilen er helt klart ganske stor og i tillegg kan det være vanskelig å finne fornuftige parkeringsplasser. Tyverier og hærverk er heller ikke helt ukjent i mange bydeler.

Utenfor de store byene synes jeg at franskmennene idag kjører ganske sivilisert. Trafikkbildet minner egentlig mye om Sydtyskland og Sveits. Veiene har generelt en høy standard og spesielt motorveiene er imponerende. De har ikke fri fart (stort sett 110/130 Km/t), men de er mye bedre vedlikeholdt enn tyske Autobahn. Det er dessverre ikke helt billig å kjøre på de franske motorveiene, men skal du langt kan de absolutt anbefales (Autobahn er som kjent gratis å kjøre på for privatbilister).

Husk at trafikken på kontinentet kan være enorm i sommerferien. Landene har industriferie på ulike tidspunkter, men helt generelt er juli den store feriemåneden. Nord-syd trafikken i spesielt Frankrike bør man for all del unngå i denne perioden. Dette gjelder også Benelux og det vestlige Tyskland. Et godt tips er å kjøre om natten hvis man skal langt. Mrk. at skilt med ordlyden "Priorité à droite" betyr vikeplikt fra høyre og "Cédez le passage" betyr vikeplikt.

Husk at man i Frankrike spiser et hovedmåltid rundt lunchtider etterfulgt av en lang "siesta" (hvilepause). Dette gjelder spesielt i Sydfrankrike og som turist fra Skandinavia bør man planlegge dagen etter dette. Få butikker og attraksjoner utenfor de store byene holder åpent i tidsrommet 12-15. Dette er også den varmeste tiden på døgnet og hvis man skal et bestemt sted kan man like gjerne bruke denne tiden til transport i en bil med klimaanlegg. Så er man frisk og glad når severdighetene åpner igjen kl. 15.

Det er også et poeng å huske at man alltid sier "bonjour" (god dag) når man møter folk som man skal snakke med (f.eks i en butikk eller restaurant). Man sier selvfølgelig også "au revoir" (farvel) når man forlater de samme menneskene. I tillegg bør man som et minimum kunne "merci" (takk) og "pardon" (unnskyld). Sier man f.eks "bonjour" før man går over til engelsk får man normalt mye gratis goodwill av franskmennene.

Bensin heter "essence" og diesel heter "gazole".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta fly ned og lei en liten bil ,er utroli mye fint der men som nevnt mye og vill trafikk .

Og kjøre på motor veien i frankrike koster mye bommer og putte pengene i .

Trafikken er ikke så syk men dem kjører anderledes.

Parkering er ikke enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørt i paris en gang. Vi kjørte rett inn i byen til hotellet. vil ikke si at det var noe problem. eneste var litt kø på motorveien inn til byen, og har du ikke parkering kan det bli litt stress. Men ellers vil jeg ikke si det er noe stress å kjøre i frankrike. Kjørt mye rundt der, og bare positive erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale deg Normandie om du syns historie er spennende. Er ikke lange turen fra Paris ned til Normandie.

Vi kjørte København -> Normandie -> Nice -> Stilvio passet -> Berchtesgaden -Oslo i fjor, det var en kjempe tur. Men regn med en del penger i bompenger i Frankrike.

Tror nesten vi betalte 1euro pr mil fra Normandie -> Nice. Men veien er også upåklageli, ren fryd å kjøre der.

Men man bruker MYE bensin på en slik tur. Man har en lei tendens til å ligge litt høyere i fart, spesielt på autobahn og da går forbruket opp en del.

Jeg har aldri betalt veiavgift i Østerrike, mener bestemt at de ikke har dette? men i Sveits har dem det.

Så med mindre du skal innom noe i Sveits ville jeg prøvd å unngå å kjøre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt litt rundt i området mellom Narbonne og Barcelona. Synes det går veldig greit, men når jeg leier bil betaler jeg en ekstra forsikring som gjør at det ikke er noen egenandel på skader. Jeg synes dette er kjekt, siden det ofte er trange parkeringer og at holdningene der nede er at en småbulk i ny og ne ikke er noe man henger seg opp i.

Møtte en famile i Perpignan i forfjor som hadde kjørt egen bil nedover, men som skulle ta bilen på toget oppover igjen. Etter det jeg kan huske, sa de at det går an å ta bilen på toget fra langt ned i Spania og opp til forbi Paris. Da kan du slappe av med sovekupé, restaurantvogn osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange nevner, det blir dyre km i Frankrike, derfor styrer jeg unna det landet når jeg er på bilferie. Men de har kanskje europas fineste motorveier da.

En annen ting er at hvis man skal finne billige moteller langs de store europaveiene, ligger de gjerne i drabantbyer som er stappfulle av afrikanske innvandrere. Gir ikke akkurat godfølelse og følelsen av fransk sjarm.

Selv elsker jeg Tyskland og Autobahn. Selv om det har blitt mye fartsbegrensninger i forhold til det det var før, er det en UTROLIG frihetsfølelse å bare gi flat pedal når fartssoneskiltet opphører. Selv om man gjerne legger seg i siviliserte hastigheter for å begrense forbruket, er det gøy å ha friheten til å velge. Spesielt kjøring på kvelden/skumringen der det er 3-felt hver vei er utrolig fett - skamgøy å kappkjøre i toppfart - og slitsomt! Man må konsentrere seg hardt...

Ah, gleder meg til påsketur på Autobahn!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv elsker jeg Tyskland og Autobahn. Selv om det har blitt mye fartsbegrensninger i forhold til det det var før, er det en UTROLIG frihetsfølelse å bare gi flat pedal når fartssoneskiltet opphører.

Du kan få sagt det... +1 ... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, mye gode tilbakemeldinger! :)

problemet med fly er at madammen har flyskrekk, så det legger en ganske grei sperre for mye billig transport :P

Vi har sett på interrailbilletter fra nsb, til ca 3000 for 2 uker hvis jeg husker riktig, per pers, så da er jo prisen 6000, til å konkurere mot bensin/bom/motell osv.osv. men som jeg har skjønt nå så vil de koste skjorta å kjøre bil rundt i frankrike og ellers i vesteuropa.

det gir helt klart en større frihetsfølelse å ha bil der nede, eller hvor som helst egentlig, men som noen sa, så er det nok likt som i mange andre land, at småbulker ikke er "så farlig", og flere utgifter på bilen min er jeg ikke så interessert i akkurat nå!

muligheten med å leie bil der nede er jo tilstede såklart, men det virker som det heller litt mot kollektiv transport.

noen som har noen erfaringer om det? er det lett å finne frem til riktig tog/buss osv?

og er det noen andre som har tatt tog til paris? det er visst ganske mange "transfers" nedover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri betalt veiavgift i Østerrike, mener bestemt at de ikke har dette?

I østerrike har de Maut også, må kjøpe et oblat som du fester i fronruta. Får oblater for forskjellige tidsperioder. Selges på bensinstasjoner osv...

Bulking skjer i alle land, bare ta forhåndsregler. Ble selv rygget på i Tyskland, måtte til nød parkere noen timer i gata :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lkw-Maut (bil/motorveisavgifter) finnes åpenbart i Østerrike, Sveits og Tyskland (kun lastebiler). I Frankrike betaler man kun for å kjøre på motorveiene. Jeg vil påstå at det ikke er et alternativ å kjøre lange strekninger i Frankrike på landeveiene. Det kan være svært mye lokal trafikk rundt og mellom provinsbyene. På kveldstid er det også en god del regulær fyllekjøring på disse veiene. Skal man rett sydover (f.eks den franske rivieraen) går den hurtigste og mest praktiske veien gjennom Tyskland, Sveits og via Grenoble over fjellet mot Sisteron i Frankrike. Vignetten i Sveits, som viser at du har betalt motorveisavgift, gjelder i et år og kan dermed i praksis brukes til to sommerferier sydover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I østerrike har de Maut også, må kjøpe et oblat som du fester i fronruta. Får oblater for forskjellige tidsperioder. Selges på bensinstasjoner osv...

Da har jeg hatt flaks :)

Et alternativ for å slippe Sveits er Brenner passet, en del tung transport der men fine veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...