Marius2002 Skrevet April 27, 2011 Skrevet April 27, 2011 I påsken lånte jeg en E46 316i M-tech II, den var helt kurant og gav meg mye kjøreglede. Det er selvfølgelig som folk sier ingen racerbil, men jeg følte jeg ikke trengte mer krefter for bruken jeg hadde den til. Jeg kom fort nok opp i fart, holdt mer enn godt nok følge og på den ene forbikjøringen jeg måtte foreta meg, var det ingen problem. Vi var maks tre stk i bilen. En annen ting når vi først er inne på 316/318, føler disse er "undervurdert" her inne, om noen har disse får de ofte kommentarer som: "bytt motor". Det er jo lite vits når man ikke vet hva bruksområdet til eier av bilen er. Bare for å ha det sagt...
noekult Skrevet April 28, 2011 Skrevet April 28, 2011 Igjen, mange teoretikere her som ikke nødvendigvis har erfaring fra den aktuelle bilen. For det første, både 316 og 318 1,8/1,9 litere. Det skiller knapt 10hk på de eldste modellene. Det er ikke nødvendig med 150-250hk for at man skal kunne klare seg trygt i det daglige.Begge bilene går godt nok i massevis til vanlige dagligdagskjøring, og jeg ville forsøkt å finne en så ny som mulig 316i med det riktige utstyret. Mange teoretikere uten erfaring fra den aktuelle bilen sier du?... Hvordan vet du egentlig det?... Jeg opplever det mer som et dilemma at så mange tror at de har bruk for 200+ hestekrefter i Norge. De fleste lusker ganske sikkert rundt i trafikken og bruker under det halve 90% av tiden. Det er forøvrig i denne sammenhengen mange mener at et godt dreiemoment lavt i turtallsregisteret er å foretrekke til daglig bruk fremfor mye effekt høyt i turtallsregisteret. Eneste gangene jeg savner hestekrefter er på langkjørig (typ Oslo - Trondheim). Da er det deilig med ekstra kraftressurser på forbikjøringer. Utenom det får jeg ikke strukket 150 hk engang, om jeg er i storby-sentrum. Så til daglig kjøring, er en 316i E46 veldig fornuftig. Gutta som bor på landet har muligens endel strekker de kan kosekjøre på, og vil savne kreftene, men for oss som er i byen så er det som du sier; 95-98% av tiden trenger man virkelig ikke mer. Da er det bedre med god handling pga. alle svingene hele tiden - da kommer BMW-oppsettet godt med Det gjelder forøvrig også på langkjøring hvis man plutselig kommer over et stykke med gode svingete landeveier Heller en 316i med 100 hk enn en tung, daff Volvo med 200 hk... Legger til at jeg øvelseskjørte i en 316i E46 skolebil og i rundt 6 år gikk jeg rundt og savnet den BMW-følelsen, før jeg kjøpte egen BMW - "never looked back again". Slite godt med hva da? Jeg kjører til vanlig rundt med 70hk (på 1500kg) og 0-100 på over 20 sekunder. Holder uten problemer følge med trafikken og vel så det. En 316 er jo mye raskere... Klart, på autobahn blir det trått, men det er lite autobahn i Norge.. ja, det er en grunn til at de ikke selger 316 i Tyskland Ja, og den grunnen er avgifter. 316 er en spesialmodell for land som Norge, Danmark, Hellas osv. som blir rompepult av staten.
Fredrik Skrevet April 28, 2011 Skrevet April 28, 2011 E90/91 316d selger de imidlertid i Tyskland og den modellen har jo heller ikke mer enn 115 HK. Dreiemomentet er imidlertid litt mer solid enn for den tilsvarende 316i modellen. 260 Nm mellom 1750 og 2500 rpm er helt akseptabelt i forhold til tilsvarende budsjettmodeller fra andre bilprodusenter som f.eks Audi og Volvo. Effekten er objektivt vurdert tilstrekkelig og det er stort sett med denne typen motorer bilprodusentene utvikler spesielle økonomimodeller. Interessant nok er effekten E90/91 316d har mer eller mindre identisk med vår 8 år gamle E46 318d Touring. Vår motor yter 115 HK ved 4000 rpm og 265 Nm mellom 1750 og 2500 rpm. Jeg har alltid ment at vår BMW er et genialt kompromiss og jeg er jo ikke mindre overbevist nå iom. at BMW åpenbart mener det samme. Prisforskjellen mellom E90 316i og 316d er godt og vel 8000 kroner. Det er med andre ord mest smak og behag som avgjør hvilken modell man bør velge, men 8000 kroner kan f.eks også betraktes som litt over 10000 "gratis" kilometer (12 kroner for en liter bensin og et blandet bensinforbruk på ca. 0,65 liter/mil) hvis man velger 316i.
Skylines Skrevet April 28, 2011 Skrevet April 28, 2011 Jeg har en 01-modell e46 316i. Den er mer enn sprek nok til daglig bruk, og jeg har ikke problemer med forbikjøring heller. Forbruket ligger ganske stabilt på 0,75 nå, da er det en kombinasjon av langkjøring og litt bykjøring. Merker det litt om bilen er full av folk, men er ikke noe problem egentlig. Bilen er relativt kjapp i reaksjonen, helt grei akselerasjon med tanke på HK.
flobben Skrevet April 28, 2011 Skrevet April 28, 2011 E90/91 316d selger de imidlertid i Tyskland og den modellen har jo heller ikke mer enn 115 HK. Dreiemomentet er imidlertid litt mer solid enn for den tilsvarende 316i modellen. 260 Nm mellom 1750 og 2500 rpm er helt akseptabelt i forhold til tilsvarende budsjettmodeller fra andre bilprodusenter som f.eks Audi og Volvo. Effekten er objektivt vurdert tilstrekkelig og det er stort sett med denne typen motorer bilprodusentene utvikler spesielle økonomimodeller. Volvos 1.6d eDrive som yter 115hk og 270nm i den nyeste versjonen, så 260nm fra en toliter er vel ikke mer en det burde være, men så klart dette er jo det trimmingsvalget BMW har gjort. Siden de lett henter ut 400nm fra samme motoren. Skulle jeg nå hatt en stasjonsvogn i litt premium klassen tror jeg valget hadde stått på v70 eDrive kontra e91 316d. Prisene er faktisk ikke så veldig ulike, men nødvendig utstyr.
sveinern2 Skrevet Juni 30, 2011 Forfatter Skrevet Juni 30, 2011 Takk for alle inspill, jeg prøvde litt forskjellig og valget falt tilslutt på en 04mod e46 316. Er veldig fornøyd, fungerer veldig godt til daglig bruk, og med forbruk på 0,6-0,8, er det bare gøy å kjøre:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå