e30 tic Skrevet Mai 16, 2011 Forfatter Share Skrevet Mai 16, 2011 greitt å høre andre sine erfaringer, e34 er jo solide biler. Som sagt skuffa den bilen eg forsøkte meg, men det blir selvsagt litt feil å sammenligne en m5 med en e30 med samme effekt og mer dreiemoment Kom ikke e34 med tiltratt? frustrerende me den snekke styringa på e34, men er den servotronic greia noe tess? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mai 17, 2011 Share Skrevet Mai 17, 2011 Snekkestrying er helt ok om det er iorden, fungerer meget bra på m5 som har noe kortere utveksling. Servotronic er jo fint det, lett ratt i lav fart og tungt ratt i høy fart. Men ikke noe must i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet Mai 17, 2011 Forfatter Share Skrevet Mai 17, 2011 Okei, det blei vel forbedra en gang på m5 eller tar eg feil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KingB Skrevet Mai 17, 2011 Share Skrevet Mai 17, 2011 Husk at E34 Touring ikke kan trekke spes tung henger. Tror det er maks 1600kg. Går heller ikke spes bra egentlig. En moderne turbodieselbil med opp mot 200hk går like bra som en 3.8..! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet Mai 17, 2011 Forfatter Share Skrevet Mai 17, 2011 Husk at E34 Touring ikke kan trekke spes tung henger. Tror det er maks 1600kg. Går heller ikke spes bra egentlig. En moderne turbodieselbil med opp mot 200hk går like bra som en 3.8..! Klart en ny diesel har jo mye mer NM, men er en M5 virkelig så lat? De bør jo dra litt når man først får kilonene litt opp i fart. Du ligger vel stort sett sidelengs å det ser jo ut som den orker å dra rundt hjulene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KingB Skrevet Mai 17, 2011 Share Skrevet Mai 17, 2011 Husk at E34 Touring ikke kan trekke spes tung henger. Tror det er maks 1600kg. Går heller ikke spes bra egentlig. En moderne turbodieselbil med opp mot 200hk går like bra som en 3.8..! Klart en ny diesel har jo mye mer NM, men er en M5 virkelig så lat? De bør jo dra litt når man først får kilonene litt opp i fart. Du ligger vel stort sett sidelengs å det ser jo ut som den orker å dra rundt hjulene Det går "helt greit". Men du blir nok ikke imponert... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Mai 17, 2011 Share Skrevet Mai 17, 2011 Personlig ville jeg aldri hatt en gammel M-bil som bruksbil. Det blir for dyrt bilhold. Trenger heller ikke 300hk+ i rushtrafikken. Men dette blir jo ditt valg. Ser man bort fra kostnadene vil en M5 i god stand fungere like godt til daglig som en hvilken som helst annen bil. Forøvrig er E34 M5 rask også etter dagens standard, og jeg skulle gjerne visst hvilke dieselbiler med knappe 200hk som klarer å matche en som er i god stand. Det må være små, lette biler i såfall. E60 525d klarer det ikke. (Ikke E60 530d heller). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 17, 2011 Share Skrevet Mai 17, 2011 Personlig ville jeg aldri hatt en gammel M-bil som bruksbil. Det blir for dyrt bilhold. Trenger heller ikke 300hk+ i rushtrafikken. Men dette blir jo ditt valg. Ser man bort fra kostnadene vil en M5 i god stand fungere like godt til daglig som en hvilken som helst annen bil. Forøvrig er E34 M5 rask også etter dagens standard, og jeg skulle gjerne visst hvilke dieselbiler med knappe 200hk som klarer å matche en som er i god stand. Det må være små, lette biler i såfall. E60 525d klarer det ikke. (Ikke E60 530d heller). Godt poeng. 340 HK og 400 Nm er tross alt ganske mye i 2011 også. 0-100 Km/t på rundt 5,5 sekunder er fort idag også og ditto en topphastighet som er elektronisk begrenset til 250 Km/t. Jeg tror i likhet med deg at en gammel M5 er alt annet enn billig å holde kjørende. Man bør nok ha en ekstra bunke med festblanketter (les: 1000 lapper) til uforutsette kostnader og bensin. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet Mai 17, 2011 Forfatter Share Skrevet Mai 17, 2011 Heldigvis bur eg på landet så køkjøring det lite av, samtidig så kjører eg såpass lite i året at forbruket utgjør ikke så enormt, er liksom lei av gamle 4x4 og late biler som er det fornuftige bilvalget på vestlandet. Bil er hobbyen og grunnen til at man jobber en del ekstra, samtidig så har eg ikke lyst å fore staten med x antall hundre i avgifter som man gjør ved kjøp av ny bil, så da faller jeg tilbake på noe gammelt overprisa M greier Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mai 17, 2011 Share Skrevet Mai 17, 2011 Jeg er stor fan av e34 m5, nydelig bil. Men jeg må allikevel si meg enig med KingB her. Om tallene er aldri så fine, så oppleves ikke bilen sånn. Jeg satt også litt igjen med følelsen av at den går "greit nok", men desverre blir man ikke veldig imponert. Dette gjelder når du vurderer en bil som skal brukes til vanlig. Godt mulig jeg hadde hatt et annet inntrykk ved litt mer utfordrende kjøring. Og det er ikke det at bilen "faktisk går dårlig", tallene viser jo at den gjør ikke det. Men det er noe med at allikevel er litt treig av seg. Nå skal det sies at mine erfaringer i utgangspunktet baserer seg på 3,6 motoren. Har ikke vært så mye borti 3,8. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet Mai 17, 2011 Forfatter Share Skrevet Mai 17, 2011 For å snu på de da, når det er BMW man liker, hvilken annen bil skal man se etter i 150k klassen som har litt motor. Eg har kjørt litt e39 m5 og de går jo bra, at en sliten 6er føles en del tregere ser eg jo for meg.. Samtidig har eg jo en e30 som bør sparke greitt ifra nå med ny motor. M5 faller heller ikke ekstremt i verdi om dagen,selv om de er tung solgte Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ingard Skrevet Mai 17, 2011 Share Skrevet Mai 17, 2011 Husk at E34 Touring ikke kan trekke spes tung henger. Tror det er maks 1600kg. Går heller ikke spes bra egentlig. En moderne turbodieselbil med opp mot 200hk går like bra som en 3.8..! Du, vi kan jo byttelåne bil litt? Da tror jeg du får en annen "innstilling".. haha! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 17, 2011 Share Skrevet Mai 17, 2011 Jeg er stor fan av e34 m5, nydelig bil. Men jeg må allikevel si meg enig med KingB her. Om tallene er aldri så fine, så oppleves ikke bilen sånn. Jeg satt også litt igjen med følelsen av at den går "greit nok", men desverre blir man ikke veldig imponert. Dette er vel mest et spørsmål om hva man verdsetter ved en motor og drivlinje. En S-motor skal piskes for å yte sitt beste og det oppfattes av mange som slitsomt i lengden. S38B38 motoren yter først 340 HK ved 6900 rpm og maksimalt dreimoment på 400 Nm oppnår den ved relativt høye 4750 rpm. Er man vant til f.eks rundt 197 HK ved 4000 rpm og 400 Nm ved 1300 rpm (E90/91 325d) sier det seg nesten selv at kjøreopplevelsen blir en helt annen i E34 M5. Det er imidlertid ingen tvil om at M5´en er betydelig hurtigere bare man bruker gearkassen effektivt. Jeg vil tro at M5´en også er en god del mer inspirerende enn E39 525 tds (og E90/91 325d) når S-motoren får lov til å strekke litt ut på f.eks Autobahn... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet Mai 17, 2011 Forfatter Share Skrevet Mai 17, 2011 Skjønner gått hva du mener Fredrik, men selv med en 325 E30 kan man holde 5 giret stort "over alt" på norske sykkelstier som kalles vei, vil tro en s38 også har såpass med Nm på lavt at den også takler det, men selvsagt må det gires noe mer enn med en ny diesel ved forbikjøring etc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mai 17, 2011 Share Skrevet Mai 17, 2011 Fredrik, som vanlig er jeg helt enig med deg. Men tro meg, det er ikke det at jeg ikke har piska en m5. Men det er litt dette som er poenget. Det er tiden det tar før det skjer noe, og selv om du drar girene helt ut, så imponerer det virkelig ikke så mye (kun 3,6 jeg har fått prøvd slik). Jeg vil tro at om ikke autobahn, så små svingete fjelloverganger hvor man virkelig konsekvent kan bruke bilen kan være gøy (og nyte den fantastiske responsen fra en såpass stor motor). Men å driver å starte på 5000 omdreininger om man skal dra på ut fra et kryss er bare liksom ikke aktuelt (for min del hvertfall). Og starter man bare litt hardt, ja så er dieselbilen (som du dro inn) flere billengder foran deg før det skjer noe, og når det skjer noe så er effektutvilingen ganske rolig. Det jeg prøver å belyse er at m5 ikke oppleves som en sprek hverdagsbil, men er dog like fullt en fantastisk konstruksjon, og muligens en av verdens peneste motorer å høre på (3,. Og jeg forstod det som at dette dreier seg om nettopp å finne en sprek hverdagsbil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå