Gå til innhold

Esveen's garasjetråd - F25 X3 3.0d 2012


 Share

Anbefalte innlegg

K100RS er en herlig sykkel å kjøre! Har kjørt en del med en slik, men da ombygget til K1100LT kåpe noe som løfter utseende på sykkelen noe mener jeg, og gjør den litt mer egnet for norske forhold(den er god og varm).

 

Disse syklene er "kjent" for å ha dårlige bremser og man får kjøpt oppgraderinger tror jeg, den jeg har kjørt har oppgraderte Brembo-bremser med flytende skiver.

 

Utover det er sykkelen temmelig forut for sin tid, går faktisk ganske bra om man er raus med turtallet og er faktisk veldig god å kjøre! En skal dog passe seg litt når man motorbremser/bremser hardt før man legger seg ned i sving ved hard kjøring. Sykkelen har da en tendens til å logre litt bak.

 

Motoren er igrunn en slags miniatyr av en vanlig BMW motor, motoren er langstilt, eksosen ut på siden, girkasse med tørrclutch(!) og "mellomaksel" som forbinder girkassa med kardangen. At kardangen er overhalt er en stor fordel og er ganske omfattende. BMW "smeden" overhalte kardangen på sykkelen jeg har kjørt.

 

Man får god Haynes Manual til denne sykkelen, har kanskje slik litteratur liggende på disk, skal sjekke! Man vil uansett finne ut at innsprøytningskomponenter er forminskede komponenter fra BMW bilmotorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar Fredrik. Ser fordelene med og holde sykkelen original, særlig med tanke på langturer og komforten med kåpa. Desverre er nesten alle dekslene på sykkelen skadet, en opplakkering koster litt mer en hva jeg jeg har lyst å legge i sykkelen. Den har gått 178.000km og bærer preg av dette. Skal jeg ha langtursykkel blir det uansett en nyere sykkel. Da kan jeg beholde K100 som en søndagscruiser/prosjekt.

 

Sikter meg inn på stuket på bildet under om det blir ombygging. Der er skjermen fram original, sidedekslene beholdes, det eneste som faktisk må forandres/kappes er bøylen bak for baksetefeste. Alt annet er demontering og montering av ny eksos, sete, instrument og lykter/blink. Det kan lett bygges tilbake. Frister mye dette...

 

post-41966-0-51263000-1424451729_thumb.j

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW K100 CafeRacer:

 

Da ble det avgjort, sykkelen blir cafe racer. Begynte å demontere kåper, tank, og noe elektrisk anlegg som lykt, instrument, blinklys og startbryter. Sykkelen er meget lettskrudd og man trenger kun ph2 og ett par unbrakonøkler for å demontere. Framenden blir prioritert, da sykkelen kan kjøres og testet under bygging. Caferacer bakdelen kommer deretter. Til slutt kommer eksos, fotstøtter og andre tilpassninger som bremser, lakk og pulverlakk av felger.

 

Senke gaffelen 4-5cm for rett stuk

Clip on styrer i matt sort der orginale brytere/hendler flyttes over

Matt sort 190mm enkel hovedlykt med univeralbraketter for feste på gaffel

Instrument Acewell 4553AB som har de fleste funksjoner som originalinstrument (sort)

Nye blinklys fram

Uendret framskjerm

Beholder fargen inntil videre.

 

Linker:

 

http://www.s3performance.com.au/buy/acewell-4553ab-lcd-digital-speedometer-with-black-anodised-housing-and-traditional-style-tacho-12000rpm-max/ACE-4553AB

 

http://www.ebay.com/itm/191494542814

 

http://www.ebay.com/itm/Motorrad-Hauptscheinwerfer-British-Style-schwarz-/181633696707?pt=DE_Motorradteile&hash=item2a4a3643c3&vxp=mtr

 

Bilder:

 

DSC_0399_zpssy5wbe0v.jpg

 

DSC_0410_zpsnxfjyfyz.jpg

 

DSC_0407_zpskxmvubba.jpg

 

DSC_0405_zpslj0lcb8m.jpg

 

DSC_0403_zpscdgkwe1h.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter demontering med bakenden, batteri, motorstyring og endel deksler. Styret er demontert sammen med bryterpanelene på styret. Har funnet koblingskjema med fargekoder for hele sykkelen og ser nå lysere på sammenkobling med det nye Acewellinstrumentet. Tanken var å senke sykkelen 5cm på gaffelen for å få cliponstyret over trekantfestet. Den ene unbrakoen var desverre ødelagt, så kom ikke lengre i dag.

 

Har bestilt ny lykt i matt sort, sorte universalbraketter, sorte matteblinklys fram og sorte clipon. Alt fra Ebay.

 

http://www.ebay.com/itm/271789124097?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

http://www.ebay.com/itm/251453114826?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

http://www.ebay.com/itm/161395306276?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

http://www.ebay.de/itm/Motorrad-Hauptscheinwerfer-British-Style-schwarz-/181633696707?ssPageName=ADME:X:RTQ:DE:1123

 

ACE-4553AB_zpsxubv57l6.jpg

 

K100_Early_Wiring_Diagram_zpsg5sh4stm.jp

 

Vurderer dette setet. Slipper lakkering med dette, samt at det er såpass bredt at det passer over ramma sidelengst.

 

http://www.ebay.com/itm/191494544790

 

Slik der det ut for øyeblikket. Fikk dessuten luftet 635'en for første gang i år. Gikk over den på lørdag og kjørte en runde. Bilen ble mye strammere med nytt paralellstag og hjelpeforing. Men det er framdeles mye slakke i snekka. Noen som vet om noen som overhaler snekker?

 

DSC_0348_zps5lkop7bu.jpg

 

DSC_0357_zps3se1pyas.jpg

 

DSC_0358_zpsrifujkxe.jpg

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

DSC_0354_zpstmsrkcf9.jpg

 

DSC_0356_zpsvfijy8bj.jpg

 

Fått gjort noe mer siden sist. Senket gaffelen på styrekrona. Boltene satt som faen, måtte bruke varme og rørtang for å løsne boltene. Kjøpte nye hos BMW, men prøver å finne ut om det er moment på disse.

 

Ellers har det begynnt å komme deler fra Ebay. Lyktbraketter og blinklys framme prøvemontert. Må se litt nærmere når lykta kommer. Venter fortsatt på clipons og sete. Gikk tilslutt for setet i linken i innlegget over. Spent på passform.

 

DSC_0361_zpsw71cobp6.jpg

 

DSC_0351_zps2wyrnzb1.jpg

 

Den største jobben har vært og forberede sammenkobling av ledningsnettet og Acewellinstrumentet. Begynnte med å skrive ned fargene på lederne i ledningsnettet, deretter gikk jeg igjennom skjema (postet i forrige innlegg) og skrev ned hvor og hva. Legger ut bilde av lista om noen tenker å gjøre det samme. Dette må følges sammen med skjema for bokstavforklaring.

 

Om noen har forslag til forbedringer, rop ut.

 

DSC_0352_zpsue6boaqr.jpg

 

Skjema%20plugg%20instrument_zpsh4sgptxy.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Fikk koblet opp instrumentet bare for å finne ut at det ikke fungerte. Blinklysindikator høyre vises ikke i instrumentet. Har målt spenning, og symbolet tenner ikke ved oppstart av instrument. Det gjør det på venstre side. Synd. Instrumentet er lett å koble opp ellers. Har ikke testet RPM og hastighet enda, da jeg må ha bensin for å tenne, og koblingene ligger under bensintanken.

 

DSC_0402_zpswqknkt2u.jpg

 

DSC_0405_zpshojqcydj.jpg

 

 

 

Har sandblåst noen deksler og pulverlakkert de sort/matt. Har montert styret komplett med nye bryterpaneler og frontlykt. Som BMW bil er det bra deletilgang og ok priser. Får god hjelp hos Mc tuning i Trondheim. Bruker Albert E. Olsen for nye skruer/skiver/muttrer. Der kan man plukke og betale pr. stk.

 

DSC_0413_zpsvdzpavyg.jpg

 

DSC_0414_zpskr4vqqax.jpg

 

DSC_0410_zps93ohzouv.jpg

 

DSC_0416_zpsjtylum4e.jpg

 

DSC_0418_zps1syev6ce.jpg

 

Ellers vurderer jeg å ha skiltet og baklys på siden? Formening?

 

DSC_0417_zpslrufpz5h.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult å se noen driver med mc her inne. Har ikke no formening om skiltet. Men hvis jeg var deg ville jeg delt lyddempern med første linja som er der å sveisa på enden igjen! Blir ganske mye tøffere med sånn kort lyddemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Brekke.

 

Den originale eksosen er ikke særlig pen, men jeg beholder den en stund, særlig når BT er på hugget. Skal ta sykkelen i bruk ei stund, for så å finne en bra 4-1 collector og en bakpotte som ser bra ut og ikke lager for mye lyd. Men uansett tak for ett godt tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Den var minimalistisk! Jeg må prøve meg litt fram før jeg går all inn. Utrolig tøff sykkel.

 

Ellers har E24'en fått nytt styrestag venstre side og firehjulskontroll. Godt å få rettet opp forstillinga litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ESveen changed the title to Esveen's garasjetråd - F25 X3 3.0d 2012

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...