Gå til innhold

Esveen's garasjetråd - F25 X3 3.0d 2012


 Share

Anbefalte innlegg

Første kjøretur med caferaceren:

 

Sykkelen blir vell aldri ferdig, men nå er den nærmere en noen gang. Sykkelen har gtt 178.000km og fungerer som den skal. Det beviser hvor solide denne konstruksjonen er. Det værste er at den er god og stabil å kjøre. Sterk motor.

 

DSC_0722_zpsw4ekij3z.jpg

 

DSC_0730_zpsyioyhibp.jpg

 

DSC_0712_zpsn6pjpel1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse syklene er solide saker ja :) Har som nevnt tidligere kjørt en slik en del og de er veldig gode å kjøre for alderen :) Må si den har blitt ordentlig tøff! :) 
Tenker å handle en tilsvarende K100 når jeg en gang tar lappen(forhåpentligvis om ikke så altfor lenge), for dette er MYE sykkel for pengene :) Vil også nevne at du MÅ for all del fylle korrekt olje på kardangen. Skal visst være en hypoid-olje på denne, og var fylt feil på min fars sykkel. Hadde han ikke vært obs på en spesiell lyd fra kardangen så kunne hele stasen ha låst seg i fart og etter straks 180 000km skulle man tro at den etterhvert kunne trenge en overhaling(selvfølgelig bare en tanke), grunnen til at jeg nevner overhaling, er at "BMW-smeden" kan ta på seg en slik jobb om det skulle være behov eller om du skulle trenge hjelp med spesifikke ting. Bare et tips! 

 

http://www.bmwsmia.de/ombmwsmia.html

 

Når det gjelder entusiasme, så vil jeg si at de skikkelige entusiastene på to hjul stort sett kjører BMW, ofte av eldre årgang, og er et miljø jeg kunne tenke meg å gå inn i etterhvert :)

 

Garasje%20Krakow%202009%20004.jpg-for-we

Hentet fra: bmwsmia.de

 

 

Hmm.. Jeg leser jo nå i ettertid at kardangen er overhalt! :) Jaja.. da har jeg hvertfall nevnt BMWsmia i det minste :)

 

K100 er jo også en modell som det finnes mye "performance" deler til. BSK leverer mye artig til disse.. Bla. individuelle gasspjeld med trakter :o Eller hva med grenrør og en ny potte? Hmm.. Disse delene fra BSK koster dessverre flesk  :-k 

BMW_Motorcycle%20Magazine_25_2014_3.jpg

 

Beklager å måtte "fylle" tråden med greier, men blir jo litt inspirert! :P

 

RB Racing lager også 4-1 potte med litt lengre grener

 

https://www.rbracing-rsr.com/blackhole/bmwk100exhausts.html

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveigis: Takk for det :)

 

FredrikE24: Ja, kardangen har fått nye lagre og ny olje. regner med oljen er rett. K100 har vært svært enkel  skru på. Har hatt det morro med dette bygget. Er langt fra ferdig og blir sikkert aldri helt ferdig. Rullende prosjekt. Anbefaler deg å ta lappen på det sterkeste :)

 

BSK har skremmende mye fint (og dyrt). Sikler på 4-1 collectoren og nye fothvilere. Får se i vinter hva som blir prioritert.

 

Fredrik90: 635'en har det som plommen i egget, men blir desverre alt for lite brukt. Tiden strekker ikke helt til lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

E24'en vurderes solgt:

 

Etter mye fram og tilbake har jeg kommet fram til at jeg vil pøve å selge 635'en. Etter at vi fikk to unger strekker ikke tiden til lengre. Behovet for en bedre/nyere stasjonsvogn melder seg og tanken på 3 biler som krever stell gjør meg sjøsyk. Jeg har dessuten fått mer og mer lyst på nyere motorsykkel til neste sesong.

Skal innrømme at det ikke er helt smertefritt, men av og til må man være fornuftig.

 

Etter at jeg kjøpte den i 2011 har jeg kostet på den astronomiske summer. Man kan si at bilen er holdt uten tanke på kostnader.

 

Tallene er følgende:

 

Kvitteringer (historikk) skrevet ut fra Strandveien auto siden 2011:

 

75.000kr (Nye framskjermer, understell, komplett eksos, bremser komplett fram/bak, alle stag/foringer fram, parallellstag, hjelpesnekkeforing, coupevifte, alle filtre/reimer og ny bremseveske, oljeservice hvert år, mye skruer og klips, nye utvendige lister, blinklys, skiltlys og braketter, gummilister etter lakkering, etc. etc.)

 

Byåsen bilskade (Kvittering, selvfølgelig)

 

45.000kr (Montering nye framskjermer, rustskade på hjulbuene bak. Utvendig hellakkering)

 

Gs bildeler og andre småting:

 

5000kr (Bunnpanne)

1700kr (Nytt ratt)

1000kr (Nye stoffmatter)

18.000kr (BBS RS med nye falken dekk)

+ mye mer jeg ikke kommer på i farten.

 

Bilen er takstert til 170.000kr grunnet forsikring. Dette kan dokumenteres.

 

For å danne seg ett inntrykk kan man bla seg bak i tråden, her er alt som er gjort med bilen nevnt. Bilen selges til entusiast som skjønner hvor mye arbeid som er lagt ned. Jeg har ingen hastverk med å selge den - heldigvis. Om noen har seriøs interesse, ta kontakt. Pris blir en vurdering med evt. kjøper.

 

BMWfosen2_zpskbktviqq.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vinterlagring 2015:

 

E24'en fikk seg en grundig vask, full tank, batteri tatt ut, høyere lufttrykk i dekkene og satt på hjultrillene. Mangler bare en lett polering og microibertrekket. I3'en så ikke ut og fikk en skikkelig vask og avfetting samt meguiar 3 trinns lakkrens, polish og vax. K100 er enda ikke satt inn da jeg håper på en siste tur om været holder seg.

 

Begynner å bli trangt i garasjen nå. :)

 

DSC_0745_zpsfo9mfmqh.jpg

 

DSC_0732_zpsbkzhlotk.jpg

 

DSC_0735_zpsnhnyk4p6.jpg

Endret av ESveen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Godt nytt år!

 

Ett litt kjedelig bilår er over for min del, rakk svært lite i fjor og deltok på få biltreff. Kun ett C&C og selvfølgelig Classic Car show i Nidarøhallen i Trondheim. Ett meget bra arrangement jeg håper det blir flere av. Håper 2016 blir ett bedre år og at tiden strekker til for min del.

 

Ellers har jeg bygd om min første motorsykkel - noe som har vært nytt å spennende. Liker hvor enkelt alt er på motorsykkel samt man trenger mindre plass og tilgjengeligheten rundt/over/under er enklere. Gleder meg til å kjøre sykkelen neste år.

 

Ellers har jeg solgt E36'en og for tiden har vi kun I3'en. Dama går hjem i permisjon samt selv skal jeg ha pappaperm til våren. Skal prøve oss med en bil så lenge det lar seg gjøre. Har prøvekjørt en 220d grand tourer som kan bli aktuell (som 218i). Men sitter oftere og oftere å ser på F11. Litt skeptisk til noen år gammel 5 serie. Frister nesten med ny 218i istede.

 

Elbilen har nå gått 26.000km på 18mnd. Bilen går hele tiden og fungerer perfekt. Foreløpig veldig fornøyd med i3.

 

E24'en blir mest sannsynlig lagt ut for salg om ett par mnd. Er fortsatt litt skeptisk til salg, men det er andre ting som bør prioriteres. Blir ikke siste gang jeg eier en BMW veteranbil.

 

DSC_0335_zpsb7702148.jpg

 

DSC_0375_zpsk04jm7qp.jpg

 

DSC_0636_zpsft6sohna.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår til deg også :)

Hvis du lurer på F11 så kan jeg gå veldig god for kvaliteten og driftsikkerheten på disse. Modellen er ikke så gammel ennå men har sålangt klart seg uten alvorlige feil og gjenganger problemer, samme gjelder N57 dieselsekseren (525d 2011-2012, 530d, 535d) som er skudd solid til å være en såpass moderene og "komplisert" motor. Jeg har selv laget meg en lang liste og gjort en del reaseach ang kvalitet og driftsikkert på F10/11 før jeg selv kjøpte min F10 530d, si ifra om det er noe du lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Fredrik. Om det blir F11 så vurderer jeg bensin, helst de tidlige med R6. Noen kjennskap til de motorene? Evt. den senere 520i med 2,0 motoren.

 

Takk for det Frakshow. Har heldigvis ikke noe stress med å selge den.

Høres fornuftig ut med bensin, ingenting kler disse bilene bedre enn en bensin sekser. N53 motoren som står i 523I er en robust og solid motor, som alle BMW sine bensin seksere. Om noen feil skal trekkes frem så er det at coliene på noen motorer har kun vart 50 000 km samt noen tilfeller av defekt drivstoff pumpe. Men dette er i forsvinnende lite omfang, dette er absolutt gode og trygge motorer. Vurderte selv 528I varianten av denne motoren, men fikk mer bang for the buck med 530d føler jeg. Når det gjelder N20 fireren i 520I så er jeg litt mer på tynn is, men den er populær i F30 og det har ikke vært rapportert om noe problemer ifra denne kanten iallfall. Ikke som jeg har registrert iallfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselfirer blir det trolig ikke. Hadde det i E61 for ett par år siden, selv om det var en effektiv motor så ble det litt kjedelig lyd og gange. Skal jeg erstatte 635'en så bør det være noe med bensinrekkesekser.

 

Siden det i følge Barockengel ikke er trangt i garasjen vurderer jeg å kjøpe en gul K1200RS. Var og prøvekjørte en i fjor og likte den godt. Passet meg utmerket. Dessuten får man svært mye sykkel for pengene. Fargen kan man si mye om, men jeg liker den bedre å bedre samt at det kan bli en kommende klassiker. Perfekt tursykkel.

 

k1200rs_zpsdnyxv2pi.jpg

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ESveen changed the title to Esveen's garasjetråd - F25 X3 3.0d 2012

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...