Gå til innhold

BMW 1-serie (F20) Hatchback - bilder, info og førsteinntrykk

Simennzz
 Share

Anbefalte innlegg

Vi har prøvd å avrunde her og fortsette i den andre tråden for å slippe å ha to tråder om samme emne. :)

Fredrik, kan linke til den andre tråden i det første innlegget ditt?

Når ble du moderator?... Jeg har skrevet at tråden bør slettes og det får holde.

Fredrik, til tider skriver du tilsvarende innlegg som ogee1 her..

Så man kan stille deg samme spørsmål som du stilte han :wink:

Forøvrig syns jeg den nye 1 serien ser ut som ei ugle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 209
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Man trenger strengt tatt bare sports-seter, Bi-Xenon og klima i tillegg, så burde absolutt være mulig å få seg en småsprek BMW til en rimelig penge om ikke lenge...

Og hvor deilig er det ikke med hvit eksos igjen etter et tiår med sot-helvete!

Oslo flommer forøvrig over av tette partikkel-filtere, ingen bilselgere forteller kunder at til småkjøring på 1500 RPM så er dette døden for dieselmotorer i lengden... folket vil bedras :applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har vi tenkt ca samme tanken, Fredrik. At sånne diskusjoner kanskje funker best på pm. Har en tendens til å være litt vel usaklig selv, i sånne tilfeller er det jo veldig greit å få en pm. Selvinnsikt kan visst læres :)

Og ja, vi er igrunn enige.. E46, E39 og E38 var og er dønn solide eksempler på god og seiglivet design! En morsom greie jeg har tenkt over i det siste er at jeg alltid snudde meg og kastet ett blikk på E39'en før jeg gikk inn på butikker etc. E87'en får ingen blikk. Kanskje det er mitt eget lille 2-trinns designbarometer :lol:

Det første jeg tenkte når jeg så F20 var Audi A1 og Vw Polo, skulle nesten tro at bmw har klippet og limt litt under utviklingen av denne nye 1-serien.

Selvinnsikt er dessverre ikke min store styrke. Jeg er rimelig nerdete og håndterer på mange områder ikke den sosiale biten, men det varierer med dagsformen og hva som generelt kreves. Smalltalk om vær og vind er iallefall ikke min greie. Jeg vil helst snakke om noe interessant og meningsfylt... :)

Apropos det å snu seg etter fine biler. Selv etter over 9 år og nesten 300000 Km kan jeg ta meg selv i å studere enkelte detaljer på vår E46. Jeg blir f.eks aldri lei av hvordan sideblinklysene sammen med karosserilinjen under vinduene langs siden på bilen danner en pil (kun E46 facelift). Designet er ganske enkelt sobert og elegant. Jeg liker også hjulbuene spesielt godt på E46. De åpner utover uten å virke for massive og voldsomme... lekkert.

Erebus: Du sier noe... i nesten 12 år har jeg sammenlagt kjørt en sotkamin. Jeg er utrolig klar for en relativt sprek bensinturbo med et fornuftig dreiemoment... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er dumt med disse nye bmwmodellene, er at øverste delen av fronten stikker lenger ut en det som kommer lenger ned, noe som gjør at bilen blir mye mislikt bare av den grunnen.

Fra den vinkelen på den røde, synes jeg ikke rompa er så dum, men den fronten hadde jeg mer tro på enn som så desverre.

Synes BMW kommer med mye skuffende nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet er at bilen minner om en gammal Audi - ubehagelig overheng og dertil understyring. Det harmonerer ikke med god bildesign slik som 90-talls-designene, der bilene har innebygde sporty linjer selv på en modell uten store felger og senking.

Mest sannsynlig er det slik pga krav til fotgjengersikkerhet, som forøvrig Peugeot var først ute med (407 og 307)...

Personlig synes jeg E60 var det siste gode designet fra BMW. Husker at jeg likte det når jeg så den i 2003, og selv etter 8 år ser den ut som en markedsleder (F10 ser bare overvektig ut). Verken 6/7/3/1-serie av senere årgang vekker følelsene...

Samtidig er det rart å se at BMW fjerner seg helt fra rekkesekser. Jeg har forståelse for at man må være i utvikling for å overleve, men en av hovedgrunnene til å kjøpe disse bilene forsvinner, sakte men sikkert.

Når alle BMW-entusiastene holder seg til eldgamle E30er blir det færre som kjøper E90 og nyere, så en vesentlig del av bruktmarkedet vil jo forsvinne på sikt, i hvertfall her i Europa og USA hvor slikt blir verdsatt. Men slikt betyr tydeligvis lite for BMW - salg og fortjeneste til den ferske middelklassen i Asia er nok der inntjeningen ligger i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er dumt med disse nye bmwmodellene, er at øverste delen av fronten stikker lenger ut en det som kommer lenger ned, noe som gjør at bilen blir mye mislikt bare av den grunnen.
Hovedproblemet er at bilen minner om en gammal Audi - ubehagelig overheng og dertil understyring. (...) - salg og fortjeneste til den ferske middelklassen i Asia er nok der inntjeningen ligger i framtiden.

Syns nå ikke overhenger virker så veldig "ubehagelig". Og den øverste delen stikker ikke akkurat lenger ut enn det som er under, vil heller si at fronten er vertikal (se bildet under). Det er jo viktigere hvor motoren er plassert i forhold til framakslingen. Og den er jo som regel trykt godt bak i torpedoveggen på BMW i forhold til Audi.

- salg og fortjeneste til den ferske middelklassen i Asia er nok der inntjeningen ligger i framtiden.

Salg og fortjeneste er nok det som driver all virksomhet, veldig få som driver veldedighet. BMW har jo faktisk holdt veldig godt på sine tradisjoner i forhold til mange andre (som kanskje ikke har tradisjoner og særegenhet engang...)

Jeg må presisere at min intensjon ikke er å forsvare designet eller BMW, men å belyse fakta og realiteter.

Dog tror jeg personlig at denne bilen kommer til å se bra ut på veien - fresh og sportslig.

Bildvergleich-BMW-1er-F20-Audi-A3-Sportback-Seite-655x522.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte faktisk å like bilen bedre og bedre for hvert bilde i denne tråden. Men de kunne gjerne krympet det største av AE-ene.

Ellers synes jeg BMW burde begynne å krympe nyrere og trekke dem lengre inn i bilen, blir litt for mye av det gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet er at bilen minner om en gammal Audi - ubehagelig overheng og dertil understyring. Det harmonerer ikke med god bildesign slik som 90-talls-designene, der bilene har innebygde sporty linjer selv på en modell uten store felger og senking.

Mest sannsynlig er det slik pga krav til fotgjengersikkerhet, som forøvrig Peugeot var først ute med (407 og 307)...

Personlig synes jeg E60 var det siste gode designet fra BMW. Husker at jeg likte det når jeg så den i 2003, og selv etter 8 år ser den ut som en markedsleder (F10 ser bare overvektig ut). Verken 6/7/3/1-serie av senere årgang vekker følelsene...

Samtidig er det rart å se at BMW fjerner seg helt fra rekkesekser. Jeg har forståelse for at man må være i utvikling for å overleve, men en av hovedgrunnene til å kjøpe disse bilene forsvinner, sakte men sikkert.

Når alle BMW-entusiastene holder seg til eldgamle E30er blir det færre som kjøper E90 og nyere, så en vesentlig del av bruktmarkedet vil jo forsvinne på sikt, i hvertfall her i Europa og USA hvor slikt blir verdsatt. Men slikt betyr tydeligvis lite for BMW - salg og fortjeneste til den ferske middelklassen i Asia er nok der inntjeningen ligger i framtiden.

Jeg opplever derimot E60 som en bekreftelse på at BMW var på ville veier med designet på de moderne modellene etter designflausen E65. Chris Bangles nye corporate designlinjer for BMW gjorde et godt inntrykk på mindre modeller som f.eks E85 og E87, men havarerte totalt i møtet med større karosseriflater.

F01, F10 og nå F20 gir et helt annet inntrykk og det viktigste er at dynamikken i designet fungerer igjen slik som på eldre modeller som f.eks E36, E38 og spesielt E39. Moderne bilmodeller har blitt store og på E65 ser man dette tydelig fordi designet mangler dynamikk.

F01 er en signifikant større bil enn E65, men BMW har gjort tre viktige endringer vedr. designets hovedlinjer og dette medfører at F01 allikevel virker mer smidig og agil. En skulderlinje er tilført og er visuelt markant, akselavstanden er øket (noe som har frigitt mer plass fra A-stolpen og fremover som igjen tilfører designet et langt, distinkt og maskulint motorparti... type: cab backward) og ikke minst er taket senket 1,2 cm.

Dette konseptet ble videreført på F10 (om i noe mindre markant grad) og resultatet lot ikke vente på seg. F10 virker langt mer overbevisende i sin fremtoning enn E60. På mange måter gir F10 litt av det samme maskuline og lett agressive utrykket som E28 gjorde i relasjon til andre samtidige bilmodeller på 80-tallet. Når man så en E28 var man aldri i tvil om at her kom det en bil med både motor og kjøreegenskaper til å skremme vannet av alminnelige dødelige... og det var ikke nødvendig med store felger, råsenk og glossy farger for å gi dette intrykket... :)

F20 er enda en evolusjon av det nye konseptet. Skulderlinjen er mer markant og luter nedover i bilens lengderetning. Dette skaper en illusjon av at selve coupeen er trukket bakover i forhold til A-stolpens plassering samt at bilen virker lavere enn den er. Et effektivt og smart designelement. Designet er virkelig elegant observert i rett vinkel fra siden. Jeg er stadig usikker på frontlysenes størrelse, men dette er sikkert en vanesak. Om ikke annet er frontlysene enkle å rette opp på ved en facelift i motsetning til f.eks sideskjørtenes tragiske bananform på den første 1-serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få sagt at jeg nå er dyypt skuffet over BMW, og jeg gruer meg allerede til all dritten top gear gutta kommer til å slenge. at BMW i tillegg skal begynne med FWD modell blir bare HELT feil! :/

Hadde skikkelig trua på BMW fremover når jeg så designet på nye 5-serien, og håpet på at de andre seriene skulle gå i relativt lik retning. men nye 1-eren er rett og slett grusom :(

Fytti katta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

m_sport_package_01.jpg

Ble bedre med M-Sport på plass.

Jøss... jeg håper bildet er ekte. Her vil jeg for første gang si at sportspakken bør være standard for alle som har planer om å kjøpe den nye 1-serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...