Hansen_ Skrevet Juni 9, 2011 Share Skrevet Juni 9, 2011 Hei! Tenkte å lage en liten guide med retningslinjer om hvordan kjøp og salg av kjøretøy bør foregå for å unngå svindel, tyveri etc. Det har dessverre vært mange slike saker oppe på forumet her. Sist med Kny. Heldigvis ordnet den saken seg da! Ved kjøp: Hvis du har bestemt deg for å kjøpe bilen, så bruker man NAF kontrakt ved bruktbilkjøp. Sørg for at den er så godt utfylt som overhode mulig. Sjekk rammenr på bilen nøye. Se etter om det KAN ha vært jukset med rammenr. Blir dette oppdaget i ettertid er det DU som sitter i saksa og risikerer beslag av kjøretøy. ALLTID sjekk legitimasjon til selger. Her godtas førerkort, bankkort, pass. Skolebevis og annet tull er ikke godkjent. Legitimasjonen skal være i samsvar med vognkort. Man skriver kontrakt med EIER av bilen, ikke en som selger på vegne av noen osv. Oppgjør: Her brukes bankremisse utstedt på beløpet dere ble enige om. En bankremisse er en banksjekk som KUN kan heves av vedkommede som remissen er skrevet ut til (selger). Denne skrives selvsagt ut i navnet på vedkommede som er juridisk eier av bilen. Dette kan sjekkes med biltilsynet før remisse hentes i banken. I alle andres hender er denne verdiløs. Denne kan også stoppes av deg som kjøper hvis det allikevel ikke skulle bli handel. Da får du igjen pengene dine. BÅDE kjøper og selger drar til det lokale biltilsynet hvis handelen gjøres på en ukedag og skriver under salgsmelding/del2. Denne leveres i begges påsyn. ETTER denne er levert overleveres remissen inne på BT. Hvis handelen foregår i helgen/utenom åpningstider for BT, så skriver man 2 stk identiske salgsmeldinger (kan hentes på BT) slik at både kjøper og selger har den sikkerhet om at bilen vil skifte eier. Remisse overleveres når begge er utfylt. Lever inn din salgsmelding uansett om selger sier han/hun har gjort det. Selger er garantert å få pengene sine da en bankremisse er forhåndsbetalt av kunde, og dermed ikke en "sjekk uten dekning". Kunde er garantert å få bilen på sitt navn da også kunde har salgsmelding i underskrevet tilstand. Kontant oppgjør er jo selvsagt også en mulighet. Men ytterst sjeldent folk har med store beløp i kontanter. Ved salg: I bunn og grunn samme prosedyre som over, bare at man sitter på andre siden av bordet. Pass NØYE på legitimasjon. Aldri overlever nøkler eller la en potensiell kjøper prøve bilen alene osv. Aldri godta bankoverføring, selv om det gjøres på nettbank i ditt påsyn. Denne KAN stoppes i ettertid. Bare noe jeg skrev ned sånn i farta, men legg gjerne til noe hvis det er noe jeg har glemt! Så håper jeg at noen slipper å bli svindlet/lurt i framtiden! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Juni 9, 2011 Share Skrevet Juni 9, 2011 Bruker alltid bankremisse eller kontant. Uten dette blir det ingen handel rett og slett Fin veileder Anders Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ESveen Skrevet Juni 9, 2011 Share Skrevet Juni 9, 2011 Ett lite tips: Skal du kjøpe en bil til 100.000kr, så ta med en bankremisse på f.eks 90.000kr og resten i kontanter. Dermed har du 10.000 i prutningsmonn. Lettere enn å forandre en bankremisse i ettertid. Ellers sjekk eier i skattelistene, søk på navnet på google for å se om det finnes saker om vedkommende i forskjellige forum etc. sjekk arbeidsgiver. Sjekk med selgers forsikringselskap osv. Dann deg et bilde av eier på forhånd. Edit: Sjekk opp om telefonnr. er registrert opp imot navnet han gir deg. Da avslører du den første bløffen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansen_ Skrevet Juni 9, 2011 Forfatter Share Skrevet Juni 9, 2011 Takker! ESveen: enig med deg der. Nå hadde jeg tatt utgangspunkt i at prisen var avtalt på forhånd, men som du sier, ha litt å prute på Veldig viktig å danne seg et bilde av selger på forhånd ja! At jeg kunne glemme det.. jaja. Ring BT, sjekk at bilen er registrert på personen som angivelig selger. Be også om historikk på bilen. Bruk alle offentlige opplysninger/registere så godt som mulig. Sjekk om bilen "matcher" inntektsnivå! En med veldig lav inntekt som kjører en dyr bil kan være litt suspekt. VIKTIG VED KJØP AV BIL MED HEFTELSER! For GUDS SKYLD! sjekk heftelser! Ble selv forsøkt lurt her. Hvis det er registrert pant i bilen så MÅ du vite hvilken institusjon som har finansiert bilen, hvor mye pantet pålyder. Ved et kjøp av bil med tinglyst pant skal du ikke betale hele beløpet til selger! Pris minus verdi av pant = beløp selger får. Resten betaler du inn til institusjonen som har finansiert bilen. De skal garantere at pantet blir slettet ved innfrielse av utestående lån. Husk at pant i bil gjelder hele pantebeløpet fram til bilen er nedbetalt i sin helhet. Derfor er det viktig å sjekke med Brønnøysundregisteret før noe avtales! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stiva Skrevet Juni 9, 2011 Share Skrevet Juni 9, 2011 Salgsmelding kan også lastes ned fra Naf sine hjemmesider. Trenger ikke å hente på BT. Er det pant i bilen så ring til banken å hør hvor mye som står igjen, konfronter selger med dette og sjekk at han har kontroll.(gjorde dette nylig selv og du får litt mer oversikt hvis du har sjekket alt på forhånd) Jeg tok med meg selger til hans bank og gjorde opp hans gjeld og han fikk utbetalt/ført på sin konto det som ble igjen. Fikk da også bekreftelse fra banken om at heftelse ville bli slettet. Jeg møtte selger på lørdag og fikk prøvekjøre bilen, ga da han mitt førerkort mens jeg prøvekjørte slik at han skulle føle seg trygg på at jeg ikke ville stikke av! (vi møttes på en bensinstasjon og jeg hadde ikke med meg bil som var parkert der så jeg ville aldri ha sendt med min Z4 med to fremmede uten noen kontroll) Vi ble da enige om pris og avtalte å møtes på mandag for å ordne papirer,det er bedre å bruke litt tid istedet for å gå på et tap!! Bruker alltid to salgsmeldinger ved kjøp/salg av bil og leverer til BT uansett slik at jeg er sikker! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Juni 9, 2011 Share Skrevet Juni 9, 2011 Et annet tips er at man burde se på bilen hjemme hos selger. Da vet du hvor du skal dra hvis det skulle oppstå problemer i ettertid. Ikke møtes på diverse bensinstasjoner og rasteplasser mao. Og selger burde selvfølgelig ikke slippe bilen av gårde på prøvekjøring uten seg selv, uansett hva han har fått i "pant". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansen_ Skrevet Juni 9, 2011 Forfatter Share Skrevet Juni 9, 2011 Stiva: Visste ikke at man kunne laste ned salgsmelding! Fint å ha med i tråden! Men, jeg er rimelig sikker på at banken ikke kan opplyse deg om hvor mye gjenstående lånebeløp på bilen er. Vet av erfaring at enkelte banker/finansinstitusjoner gjør det, men det er veldig i gråsonen. Men selger kan jo skaffe denne informasjonen (fortrinnsvis skriftlig) FØR salg. Slik at alle dokumenter er på plass. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 9, 2011 Share Skrevet Juni 9, 2011 Et annet tips er at man burde se på bilen hjemme hos selger. Da vet du hvor du skal dra hvis det skulle oppstå problemer i ettertid. Ikke møtes på diverse bensinstasjoner og rasteplasser mao. Og selger burde selvfølgelig ikke slippe bilen av gårde på prøvekjøring uten seg selv, uansett hva han har fått i "pant". Jeg er helt enig i at man burde se på bilen hjemme hos selger. Hvis det ser ut som et bomba horehus der og selger er et lurvetroll vet du at bilen bare er ryddet og vasket for anledningen, men ellers har hatt et hardt liv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stonescream Skrevet Juni 9, 2011 Share Skrevet Juni 9, 2011 En mulighet er også å bruke www.tryggbilhandel.no Brukte det på andre bilen min og fungerte egentlig greit. På tredje bilen som jeg har nå, ble det bankremisse og standard kontrakt. Første bilen ble kjøpt med overføring til broren min sin konto Fungerte veldig lett da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hermanoo90 Skrevet Juni 9, 2011 Share Skrevet Juni 9, 2011 hvor får man bankremisse? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stonescream Skrevet Juni 9, 2011 Share Skrevet Juni 9, 2011 I en vanlig bankfilial. Du sier fra hvilken konto og personen ordner resten. Tror det kosta meg en 150 kroner. Fungerer egentlig som en sjekk og ligner på en og. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hermanoo90 Skrevet Juni 9, 2011 Share Skrevet Juni 9, 2011 okei , takk =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stiva Skrevet Juni 10, 2011 Share Skrevet Juni 10, 2011 Jeg ringte banken og sa at jeg var interessert i bilen men at jeg først ville vite hvor mye restbeløpet på gjelda var, og spurte hvordan man skulle gjøre for å slette den, de fortalte alt jeg spurte om! Når det gjelder å se på bil så er jeg helt enig i at man bør kjøre hjem til den som selger, ikke møte på bensinstasjon etc. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Juni 10, 2011 Share Skrevet Juni 10, 2011 Hvorfor gjøre det så vanskelig? - Begge skal være med på prøvekjøring - Skriv alltid kontrakt - Selger leverer aldri fra seg nøkkel uten betaling - Betaling skal skje med kontanter eller bankremisse, alternativt direkte i bank - Er kjøretøy pantlagt får man en bank til å ordne transaksjonen. Da betaler de inn pant til kreditor, resterende går til selger - Selger beholder salgsmelding og leverer inn denne Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbjørn E39 Skrevet Juni 10, 2011 Share Skrevet Juni 10, 2011 Om du er i tvil på kjøper/selger så prøv å google navnet, kan jo hende d dukker opp no... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå