Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ny her på forumet, og har aldri hatt en BMW før. Men etter å ha prøvd noen av dem, så har jeg falt for E60.

Har derfor sondert terrenget etter en slik en til en overkommelig pris. Ble lagt ut en på nett i dag som jeg tror er bra.

Men hva mener dere? Bilen det gjelder er:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=29026729

Hva tror dere om denne bilen? Har prøvd en 520d tidligere, men den hadde 163hk. Den gikk ok etter mine krav.

Men siden den jeg linket til har 150hk, så lurer jeg på om dette er samme motor? Bare at den evt. er strupet litt elektronisk. Stemmer dette?

Og har denne 150 hesteren de såkalte swirl flapsene?

Håper noen kan ta seg tid til å svare på disse spørsmålene mine, slik at jeg står bedre rustet til å ta et valg over helga.

Skrevet

Det er 150 hester ja. Er vel programert nedsatt om jeg ikke tar feil. Du kan gå til BMW for å få de til å legge inn ny programvare, eventuelt snakke med folk som driver med chipping.

Skrevet

Ja det er helt riktig at man fikk denne som 150hk/340nm versjon. Derav mitt innlegg over. Denne versjonen heter 520d LE (limited edition) og er solgt til land med store avgifter på bil. Det er helt feil at man bare kan dra til BMW å få de til å legge inn ny programvare - sånn helt ut av det blå. BMW kan helt sikkert oppgradere motoren til 163hk/340nm versjon, men det vil koste deg noen kroner i tillegg til at du må betale avgift på de 13hk som du vil få.

Skrevet

For det første så ser det jo ut som dette er riktig så mye bil for pengene, ikke allverdens utstyr men den har det aller viktigste. Ikke så mange med manuell helle og kan du leve uten automat så er jo disse gunstigere i innkjøp. Sportsratt og sports skinnseter er jo ett stort pluss i tillegg til navi og park sensor, det mest nødvendige utstyret.

Om det er LE versjonen med 150 hester eller den vanlige med 163 så er dette ikke noen racerbil men en motor som drar vogna jevnt og godt, for dau er den slettes ikke. Har kjørt MYE E60 520d (har til og med sovet i en 8) )da mine foreldre har en og jeg jobbet i BMW og dette er flotte biler som er nydelige å kjøre og bruker overraskende lite diesel til så stor bil å være.

Har bilen du viser til fått jevnlige servicer og godt stell så kan du si at med denne kilometer standen er bilen knapt nok innkjørt, her har du god bil i massevis.

Men de swirlfalpsa er noe fandenskap, det er nesten så jeg synes det er på sin plass av BMW å tilbakekalle biler med dette og utbedre/fjerne disse, da det kan koste mangfoldige tusen om ting går galt

Skrevet

Takk for nyttige inputs.

Er nok ikke aktuelt å bare endre til 163 hk, nei. Gidder ikke betale masse penger til staten og forhandler. Det jeg var ute etter å vite var igrunn bare om de motorene var like mtp. deler og slikt. Tror ikke man merker 13 hk så godt heller at det er noe vits i å endre. Skal det chippes, så tar jeg jo mer i enn som så. ;)

Og ut ifra det som blir skrevet her, så har de jo like mye dreiemoment. Og det er vel strengt tatt viktigere på en tung dieselbil.

Manuell er også egentlig et krav. Så slik sett passer også denne bilen bra.

Men hva at utstyr mer enn i denne er det som dere ville ansett som viktig, da?

Er det en stor jobb for en hobbymekaniker uten all verdens skills å fjerne de swirl flapsene? Eller er det en jobb for noen litt mer drevne?

Og hvilken motor skulle man valgt i en E60 hvis man skulle unngått disse flapsene?

Blir en del spørsmål fra en BMW n00b her, men setter pris på at noen tar seg tid til å svare. :)

Skrevet

For å unngå swirlflapsa så må du vel over på bensin utgavene. Men hvis det er slik så er jo 523i f eks en god motor med nok trøkk og ikke alt for galt forbruk. Nydelig lydbilde får man jo også, tror 523en skal ha kommet seg godt ned i pris også.

Skrevet
For å unngå swirlflapsa så må du vel over på bensin utgavene. Men hvis det er slik så er jo 523i f eks en god motor med nok trøkk og ikke alt for galt forbruk. Nydelig lydbilde får man jo også, tror 523en skal ha kommet seg godt ned i pris også.

Hva sånn ca. ligger forbruket på, da?

Skrevet
For det første så ser det jo ut som dette er riktig så mye bil for pengene, ikke allverdens utstyr men den har det aller viktigste. Ikke så mange med manuell helle og kan du leve uten automat så er jo disse gunstigere i innkjøp. Sportsratt og sports skinnseter er jo ett stort pluss i tillegg til navi og park sensor, det mest nødvendige utstyret.

Hvilket utstyr mener du den mangler?

Jeg synes denne bilen egentlig var ganske greit utstyrt jeg. Det eneste jeg synes den evt. "mangler" er comfortstoler, ellers har den jo både HUD og navi proff, noe man sjeldent finner på 520d i Norge.

Det finnes jo selvfølgelig mer utstyr man kan få til disse bilene, men da må man somregel opp i ganske større motorer før kjøperene har krysset av for dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...