Gå til innhold

Minnetråd om terror-handlingene i Norge 22.07.11

danny91
 Share

Anbefalte innlegg

Tysk avis; "Even in their deepest sorrow the Norwegians don't get hysterical. They resist the hate. It is amazing to see how politicians and the whole country reacts. They are sad to the deepest thread of their souls. They cry in dignity. But nobody swears to take revenge. Instead they want even more humanity and democracy. That is one of the most remarkable strengths of that little country." :-)

Det er tilsvarende i danske medier og aviser også.... og det vi ser er virkelig imponerende. Det er imidlertid en viktig forutsetning og det er at det er forskjell på å elske din neste så lenge han er på ditt parti i motsetning til å elske din neste hvis han ikke er på ditt parti.

Det hjelper med andre ord ikke å trøste likesinnede hvis man samtidig hater og virkelig ønsker gjerningsmannen til helvete med alt det innebærer. Slikt kalles massesuggesjon og selvforherligelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 362
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tysk avis; "Even in their deepest sorrow the Norwegians don't get hysterical. They resist the hate. It is amazing to see how politicians and the whole country reacts. They are sad to the deepest thread of their souls. They cry in dignity. But nobody swears to take revenge. Instead they want even more humanity and democracy. That is one of the most remarkable strengths of that little country." :-)

Det er tilsvarende i danske medier og aviser også.... og det vi ser er virkelig imponerende. Det er imidlertid en viktig forutsetning og det er at det er forskjell på å elske din neste så lenge han er på ditt parti i motsetning til å elske din neste hvis han ikke er på ditt parti.

Det hjelper med andre ord ikke å trøste likesinnede hvis man samtidig hater og virkelig ønsker gjerningsmannen til helvete med alt det innebærer. Slikt kalles massesuggesjon og selvforherligelse.

Edit: Kjenner jeg faktisk ikke orker å diskutere dine utsagn likevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en slik situasjon vil ingen (håper jeg) dømme de som sitter igjen og har mistet noen kjære, som ønsker det værste for denne gjerningmann. Såvidt jeg skjønner Fredrik er det ikke dette han mener heller.

Men at det skal være et alment standpunkt at man ønsker at mannen brenner på bålet er ikke bra, det er forskjell på å føle noe, tenke noe, og det å uttale (stå for) det i det offentlige rom. MERK, ingen som dømmer noen for å ha disse følelsene, men tenk dere om.

Selvføgelig går tankene til de som har mistet noen. Men det betyr ikke at resten av landet bare kan gå bananas og ønske mannen torturt til døde. Hva slags verdier har vi da? Ingen som ber noen om å mene noe bra om han, men at det kan være lurt å holde utsagnene sine innenfor norske verdier og lover, ja. Om man ønsker å bli tatt seriøst da.

Vi har tatt mannen (ser det ut som da). Vi har kontroll på han, det er ikke noe mer vi kan gjøre for å få være kjære tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen må jeg spørre hva det er du egentlig vil? Helt på trynet utsagn dette her.

Her viser vi vår støtte til de døde, ikke personen som gjorde dette. Man trenger ikke ta hevn, men de alle fleste vil ikke kunne tilgi denne personen. Ikke sett et navn på det, og du har ingen rett til å dømme og bestemme hvordan folk skal vise sin nestekjærlighet.

Tullete utsagn du kommer med mener nå jeg.

Dette er definitivt ikke tråden å krangle i, men jeg synes at du tildels er for aggressiv når det gjelder dine utsagn. Det handler ikke om å ta avstand fra Breiviks handlinger for der er vi 110% enige. Mitt poeng er kort og godt at Breivik hverken blir større eller mindre av vår polemikk her inne. Så når du ved hjelp av et bilde og teksten "Her ser vi hvor mislykket denne personen var, og hvor lite han er verdt" nedgjør Breivik oppnår du egentlig ingenting. Du har åpenbart et behov for å få ut noe av din frustrasjon, men vi vet allerede at Breivik er totalt mislykket og lite verdt. Selvfølgelig er han det... han er en terrorist og en massedrapsmann.

Jeg appellerer derfor til at vi alle viser et demokratisk og humant sinnelag... i forhold til ofrene, de pårørende, hverandre og Breivik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik LOGG AV!!

Nei... det vil jeg ikke. Jeg vil holde fast på demokratiske og humane verdier til min siste dag. Uansett hvor grusom Breivik er skal vi andre ikke nedlate oss til hat og lynsjestemning. Det fortjener hverken ofrene eller vi som sørger over tapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den første sorgen har lagt seg er det utrolig viktig at vi begynner å reflektere over hva slags person Breivik er, hva slags miljø han kommer fra og hvordan han ble en terrorist. Det finnes svært mange i Norge som i utgangspunktet er enige med Breivik, men som aldri kunne finne på å gå så langt i deres protester mot myndighetene. Vi bør absolutt finne ut hvor skoen trykker når det gjelder innvandringen... samt gjøre noe konstruktivt med dette. Alternativt kan vi ikke være sikre på at det plutselig dukker opp en ny Breivik i fremtiden. Husk at div. mer eller mindre fremmedfientlige norske fora på nettet har opp mot 100000 medlemmer. Tallet er i denne sammenhengen astronomisk og dette bør myndighetene ta inn over seg.

Det er spesielt én ting som bekymrer meg og det er at vi allerede nå kan se en tendens til at mange forsøker å latterliggjøre Breivik og spesielt hans såkalte politiske manifest. Dette er en klassisk elitær reaksjon på linje med hvordan f.eks de allierte etter krigen forsøkte å latterliggjøre tyskere generelt (mangel på humor, stive og keitet, effektive maskiner, arbeidsmaur etc.), men som vi alle nå vet var tyskerne jevnt over langt bedre enn som så. Breivik er ikke nødvendigvis den skarpeste kniven i skuffen, men man må kunne påpeke at han sannelig har fått valuta for sine bestrebelser de siste ni årene når det gjelder planleggingen av terroraksjonen. Mannen er definitivt ikke dum selv om han emosjonelt og menneskelig ganske sikkert må være fullstendig rablende gal.

Det er på tide at vi som samfunn går videre og spør oss selv hvordan det er mulig for et alminnelig menneske å gjennomføre en så til de grader grotesk handling... istedenfor å nærmest automatisk fremstille Breivik som et ekstraordinært monster. Jeg tror helt klart at terrorister er følelsesmessig avstumpet, men de er ikke nødvendigvis monstere. De fleste er relativt oppegående og alminnelige mennesker som passer deres jobb eller studerer... samtidig som de på et eller annet tidspunkt mister fotfestet når det gjelder hva de mener er håpløst ved samfunnet eller det de ellers er opptatt av.

Hitler var ikke unik... ei heller Breivik... eller de aller fleste andre terroristene/morderne. Konteksten, vilkårene, mulighetene, bakgrunnen, ambisjonene, kunnskapen, motet, emosjonell intelligens, det mentale fotfestet... samt mange andre ting er avgjørende for hvor langt vi er villige til å gå med en sak vi brenner for.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 183811.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om du mente det du linka til der yngve, men det var bare et spørsmål om tid før noen tok denne hendelsen og brukte det som et argument for at vi må være mer tolerante med muslimer. At dette så ut som et klassisk terror angrep i god islamistisk stil når man kun hadde info om bomba, ja helt klart. Når man fikk rede på skytinga så endra det hele seg. At media bruker "eksperter" som roper alt de kan med ville teorier om de får kommer tv er noe vi alltid har visst.

Ja det er skummelt at folk uttrykker seg med at "gjerningsmannen var spenna gal, men han hadde noen poeng i hans politiske syn". Det er ikke nødvendigvis et sykdomstegn på folket som helhet, men på politikken som føres i norge når det er så mange som viser tilbøyelighet til deler av ytringene. Jeg mener ikke at man skal publisere eller høre på noe av vrøvlet som kommer fra en slik mann, men faktum er at det foreløpig ikke ser ut som at han hadde noe ekstremistisk omgangskrets. Man prøvde en stund å fremstille han som kristenfundamentalist, fordi han stod som "kristen" på facebook. Vrøvl og pølsevev.

Jeg blir direkte provosert av at denne hendelsen blir brukt til å fremme enda mer "vi er for harde mot muslimer" argumenter. På samme måte som jeg ikke bruker hendelsen til å peke på at gjerningsmanns ytringer i ymse fora ikke er noe spesielt mye mer ekstreme en tusenvis av andre, forventer jeg at man ikke bruker denne tragedien til å fremme en politisk agenda andre vegen.

Og over på noe helt annet, men mens jeg var så godt i gang med den kritiske tonen, at ikke AUF lederen skammer seg. Makan til ynkelig fremferd i media rett etter en slik tragedie. "Jeg kom meg heldigvis bort med en gang jeg hørte skudd" "auf vil reise seg bla bla bla", og det er en leder? for unge mennesker? Ett ord: Stusselig. Det er ingen som bryr seg om AP i denne sammenhengen, men om menneskene. Dette var heller ikke en stor politisk greie for noen andre enn en gal gjerningsmann.

16 åringen som ikke trodde han vill greie å svømme over, men allikevel tok sin sårede kammerat på slep, det viser karakter. Og det var det mange som gjorde, all ære til dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om du mente det du linka til der yngve, men det var bare et spørsmål om tid før noen tok denne hendelsen og brukte det som et argument for at vi må være mer tolerante med muslimer. At dette så ut som et klassisk terror angrep i god islamistisk stil når man kun hadde info om bomba, ja helt klart. Når man fikk rede på skytinga så endra det hele seg. At media bruker "eksperter" som roper alt de kan med ville teorier om de får kommer tv er noe vi alltid har visst.

Ja det er skummelt at folk uttrykker seg med at "gjerningsmannen var spenna gal, men han hadde noen poeng i hans politiske syn". Det er ikke nødvendigvis et sykdomstegn på folket som helhet, men på politikken som føres i norge når det er så mange som viser tilbøyelighet til deler av ytringene. Jeg mener ikke at man skal publisere eller høre på noe av vrøvlet som kommer fra en slik mann, men faktum er at det foreløpig ikke ser ut som at han hadde noe ekstremistisk omgangskrets. Man prøvde en stund å fremstille han som kristenfundamentalist, fordi han stod som "kristen" på facebook. Vrøvl og pølsevev.

Jeg blir direkte provosert av at denne hendelsen blir brukt til å fremme enda mer "vi er for harde mot muslimer" argumenter. På samme måte som jeg ikke bruker hendelsen til å peke på at gjerningsmanns ytringer i ymse fora ikke er noe spesielt mye mer ekstreme en tusenvis av andre, forventer jeg at man ikke bruker denne tragedien til å fremme en politisk agenda andre vegen.

Og over på noe helt annet, men mens jeg var så godt i gang med den kritiske tonen, at ikke AUF lederen skammer seg. Makan til ynkelig fremferd i media rett etter en slik tragedie. "Jeg kom meg heldigvis bort med en gang jeg hørte skudd" "auf vil reise seg bla bla bla", og det er en leder? for unge mennesker? Ett ord: Stusselig. Det er ingen som bryr seg om AP i denne sammenhengen, men om menneskene. Dette var heller ikke en stor politisk greie for noen andre enn en gal gjerningsmann.

16 åringen som ikke trodde han vill greie å svømme over, men allikevel tok sin sårede kammerat på slep, det viser karakter. Og det var det mange som gjorde, all ære til dere!

Jeg bruke på ingen måte denne hendelsen som et argument for å være mer tolerant mot muslimer, men som en pekepinn på at man ikke skal dra alle under en kam og unngå å ta for raske beslutninger.

Da saken kom ut, tenkte jeg at det garantert var ekstremislamister som sto bak og utifra kommentarfeltene i avisene og avisenes egne artikkler, var jeg ikke alene om å tenke sånt.

Nå som det har kommet frem at det var en av våre egne som sto bak, har vi roet oss ned og nøyer oss med å legge norske flagg til facebookprofilene våre mens vi høster positiv kritikk fra utenlandsk media om hvordan vi takler situasjonen uten hat og hevngjerrighet.

Vi har ikke stort annet valg, med mindre vi skal begynne å utrydde alle med arisk utsende her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...