Gå til innhold

Minnetråd om terror-handlingene i Norge 22.07.11

danny91
 Share

Anbefalte innlegg

Det er på mange måter forståelig at noen reagerer med hat og hevntørst med tanke på hvor forferdelig og grotesk 22 juli 2011 var for de aller fleste i Norge. Jeg har ingen lyst til å forsvare Breivik, men jeg føler som nordmann og medmenneske i denne situasjonen et stort ansvar for å mane til ro og plassere tingene der de hører hjemme.

Som jeg har vært inne på tidligere i diskusjonen har vi ikke dødsstraff i Norge. Det har vi ikke hatt siden 1979 og dette er det minst to gode grunner til. Viktigst er prinsippet om at hverken Breivik eller noen av oss andre har en moralsk eller etisk rett til å bestemme over andre menneskers liv. Går vi Breiviks ærend er vi i realiteten ikke stort bedre enn ham.

Et annet viktig prinsipp er at man i Norge har en rett til å gjøre opp for seg i forhold til samfunnet. Blir man i en norsk rett dømt skyldig i å ha begått et lovbrudd kan man i juridisk forstand sone sin straff og gå videre med livet som et fritt menneske. Hele det norske rettssystemet er basert på dette prinsippet.

Det hersker absolut ingen tvil om at Breivik vil få en streng straff selv om han blir vurdert til å være paranoid schizofren. Skulle han mot formodning bli frisk under behandlingen mot sin psykiske lidelse, vil han uten tvil sone videre i fengselet som om han var dømt til lovens strengeste straff. Hvis Breivik noen gang blir en fri mann (hvilket jeg ikke tror) vil han under alle omstendigheter være en gammel mann når han har sonet sin dom ferdig.

Er dette rettferdighet?... Meningene er delte. Noen ønsker ham til helvete og noen ønsker at han blir glemt i fengselet. Jeg ønsker mest av alt at vi alle sammen klarer å gå videre med livet uten å tenke for mye på Breivik. Det er viktig at Breivik ikke tar mer plass i sinnet enn han fortjener. Hat og hevntørst har en tendens til å føre til sortsyn... og dette fortjener Breivik ikke.

Apropos Breivik og hans overordnede dagsorden... denne danske artikkelen om den iranske kristne konverterte muslimen Massoud Fouroozandeh er tankevekkende. Spesielt i forhold til de to viktigste kristne budskapene... nestekjærlighet og tilgivelse.

http://www.fri.dk/personlig-udvikling/t ... n?page=0,0

viewtopic.php?f=9&t=179727&p=2246090&hilit=tilgivelse#p2246090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 362
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg var og så på graven til Maria som døde på Utøya, på julaften. Hun var ei av tre fra Nøtterøy som døde der. Jeg visste godt hvem hun var, hun gikk på skolen min. Kjenner stesøstra hennes også.

Jeg bare skjønner ikke hvordan én man kan gjøre så mye ugagn. Fatter det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... Det hersker absolut ingen tvil om at Breivik vil få en streng straff selv om han blir vurdert til å være paranoid schizofren. Skulle han mot formodning bli frisk under behandlingen mot sin psykiske lidelse, vil han uten tvil sone videre i fengselet som om han var dømt til lovens strengeste straff. Hvis Breivik noen gang blir en fri mann (hvilket jeg ikke tror) vil han under alle omstendigheter være en gammel mann når han har sonet sin dom ferdig....

http://www.dagbladet.no/2012/01/07/nyhe ... /19696958/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter selvfølgelig ditt synspunkt Cosmo. Litt om en annen side i denne saken fra Aftenpostens politiske redaktør Harald Stanghelle.

http://www.aftenposten.no/meninger/komm ... 15978.html

I forlengelsen av Stanghelles innspill i debatten. Her er en annen vinkling av saken som jeg synes er veldig viktig. Montesquieu´s maktfordelingsprinsipp (også kalt trefordelingsprinsippet) har jeg kommet inn på mange ganger i ulike diskusjoner her inne.

http://www.aftenposten.no/meninger/kron ... 37388.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 2 months later...

Det er snart tid for ikke bare årtiets største og viktigste rettsak i Norge, men forhåpentligvis også det som er dette århundrets største rettsak i Norge. La oss endelig håpe at vi i nærmeste fremtid unngår hendelser som krever større rettslige vurderinger enn "Breiviksaken".

Denne saken er grusom uansett hvordan man vurderer den. Det Breivik har gjort finnes det egentlig ikke ord for. Hans handlinger er moralsk, etisk og menneskelig avskyelig. Det finnes ingen unnskyldninger for å gjøre det han har gjort. La oss håpe han får en rettferdig dom og at vi som samfunn kan komme videre.

Når dette er nevnt har jeg svært lite til overs for hvordan noen mennesker i offentlige verv og posisjoner har håndtert denne saken så langt. Det handler om praktisk gjennomførelse og respekt for andre menneskers intellekt og dømmekraft.

Hvorfor er for eksempel den første sakkyndig rapporten om Breivik offentlig tilgjengelig og ikke den andre? Hvorfor er jeg iht. Høyesterett ikke egnet til å høre Breiviks egen forklaring i den kommende rettsaken? Er medlemmene av Høyesterett for eksempel redde for hvordan jeg vil reagere på Breiviks uttalelser? Tror de at jeg uten videre vil la meg manipulere til å tro at innvandringen i Norge egentlig handler om en etnisk dekonstruksjon og ikke uskyldig medmenneskelighet?

Jeg vet ikke, men jeg liker ikke holdningen som ligger til grunn for Høyesteretts avgjørelse om at offentligheten ikke må få se Breivik når han forteller hvorfor han gjorde som han gjorde. Selvfølgelig har både ofrene og de etterlatte etter terroren den 22 juli 2011 krav på både respekt og beskyttelse, men hvis vi som samfunn ikke tåler å få vite sannheten (for ikke å snakke om å se sannheten) er jeg stygt redd for at vi ikke kommer videre. Sensur, fortielser, ulik tilgang til informasjon og lignende er i hvert fall ikke veien fremover. Jeg tviler på at Høyesterett i denne saken er på nivå med folks alminnelige rettsoppfatning... altså hva som kan sies å være rimelig og rett.

En helt annen sak er medias rolle i saken og ikke minst hvordan de fremlegger saken. En av de tingene som ergrer meg mest er hvordan Breivik uten omsvøp blir karakterisert i ulike nyhetsartikler. Han har ikke bare hatt psykotiske og grandiose vrangforestilinger, men har nå også i henhold til bl.a VG teatralske personlighetstrekk (såkalt pseudologia fantastica), bedriver selvsuggesjon, er oppblåst, gloriøs, svermerisk, rigid, sta, narsissistisk, totalitær, pompøs samt er dyssosial og dermed generelt lite tilgjengelig for terapi.

Det handler åpenbart om å skape et primitivt fiendebilde av verste skuffe. Jeg har ingen illusjoner når det gjelder Breivik. Det han har gjort er grusomt. På den annen side synes jeg at vi som samfunn fortjener bedre enn bare de sakkyndiges kalde og kliniske karakteristikker av Breivik og ikke minst VG´s mer eller mindre kyniske gjengivelser av karakteristikkene. Tåler vi å høre slike temmelig nedverdigende karakteristikker av personen Breivik tåler vi sannelig også å se at Breivik i neste uke begår karakterdrap på seg selv i Oslo tingrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff :( Jeg er egentelig mektig lei av stikkordene "Breivik" "22. Juli" "Utøya" og "AUF" hver fordømte gang jeg leser en nett-avis eller ser nyheter på TV :evil:

Jaggu dukker ikke maset opp her i forumet også, med engen tråd og greier :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det begynner å bli nok nå. Det er viktig å få rettsaken overstått og Breivik dømt slik at vi som samfunn kan komme videre. Tråden er forøvrig ikke ny iom. at den er fra 23 juli 2011... altså dagen etter terroraksjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte forbi utøya her på onsdag, det satte inntrykk og fikk tankene skikkelig igang.. :( er bare sykt

Har kjørt forbi der hundrevis av ganger før 22. juli og visste ikke at det var Utøya engang. Det blir aldri det samme. Blir helt rar av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff :( Jeg er egentelig mektig lei av stikkordene "Breivik" "22. Juli" "Utøya" og "AUF" hver fordømte gang jeg leser en nett-avis eller ser nyheter på TV :evil:

Vel, du greier jo fint å dra opp igjen temaet da. Denne tråden ble laget da de fleste faktisk var interessert i temaet. Og de siste innleggene er jo noen mnd. gamle. Hadde du ikke tatt opp denne tråden igjen hadde du nok sluppet å lese om det her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Db.no lager egen knapp som gjør det mulig å unngå alt om 22. juli, så folk trenger ikke å masse med mye dritt om utøya.

For min del, så synes jeg at det tar altfor lang tid med han jævelen som drepte folk. Spør du meg så var ikke det nødvendig enn men en kule rett i hodeskallet hans, BASTA. Men jeg er enig med flere her i at dødsdommen bør ikke eksistere i et land som Norge. Kriminaliteten er ikke så grov her i forhold til USA og Russland, etc. Jo, jeg er utlending, ingen av mine landsmenn ble drept( en ble arrestert og alle har hørt om han), men likevel følte jeg faen meg dårlig den dagen. Tenkte bare på de som hadde mistet sine slektninger, sine nære og kjære folk. Mange ga blaffen i det hele, og de gjør det fortsatt. Er det forskjell på folk som stemmer et eller annet parti? NEI! Hadde det vært FRP/Høyre ungdommer ville det være like trist, men som sagt ikke alle har samme tankegang!!!!!

Personlig synes jeg eneste løsningen er livs forvaring, men ikke i et "norsk" fengsel. Er det rettferdig at de som mistet sine nære folk skal betale skatt for å gi ham mye luksus? Igjen nei!, nå snakker jeg vel ikke om de som ikke ble personlig påtruffet av utøya/regjeringskvartalet. Et fengsel med vegger av betong og stål, med sengen og et lite bord burde holde til ham.

Jeg er ikke redd for å si min mening, og jeg synes at det er mange som gjør det samme. Men utifra rettsaken som "begynner", så er regjeringen ikke interesserte i hva folk mener, dette virker meget skuffende for meg :(

Så å si Haters gonna hate, and i don't care.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du greier jo fint å dra opp igjen temaet da. Denne tråden ble laget da de fleste faktisk var interessert i temaet. Og de siste innleggene er jo noen mnd. gamle. Hadde du ikke tatt opp denne tråden igjen hadde du nok sluppet å lese om det her også.

Hvis du er litt smart så ser du at fredrik var først ute med å ta opp tråden igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting imot at rettsaken blir ført for åpne dører, men at breivik skal få muligheten til å gripe talerstolen er provoserende. Hans handlinger har i mine øyne fratatt han retten til noengang å få ordet igjen. Ingenting den mannen har å si interesserer meg lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...