Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

":3n4l6aki]

Hvilke fordeler har de i Belgia og Nederland tro?

Belgia har ofte vært primærmarkedet for BMW (etterfulgt av Hellas og Norge) når det har blitt besluttet å introdusere moderate motoriseringer som 316i eller 518i. :)

Danmark og Egypt er også markeder hvor moderate motorer finnes. I Egypt får man faktisk E92 som 316i, er også verd å nevne at 316d fåes i hele Europa mens Bensinvarianten er forbeholdt de landene med høye avgifter. Men merklig nok så er det ikke "budget" motorene som er bestselgerne i Norge lengre... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men forutsatt at avfallet kan håndteres korrekt og vi ikke opplever alvorlige ulykker som f.eks Three Mile Island (1979), Tsjernobyl (1986) og Fukushima (2011) bør atomkraft kunne betraktes som en relativt grønn energikilde (dog ikke fornybar).

He-he, jeg ser du har noen ganske betydelige "men" der.

Og nei, jeg tviler på om jeg noen gang kommer til å godta "ikke fornybar" og "grønn" brukt om samme energikilde.

Atomkraft vs. kullkraft er på mange måter et litt typisk eksempel på at man bruker miljøalibiet for å bytte ut et problem med et annet.

Et klassisk (skrekk-)eksempel er kvikksølv som man har brukt mange år på å forby - bare for å tillate det brukt i såkalte "sparepærer", som er så skadelige at man bør forlate rommet dersom en slik knuses - men som altså vi forventes å bruke, siden man har regnet seg fram til at de vil redusere CO2-utslipp til atmosfæren.

Et annet paradoks er batteriene elektriske biler trenger: Disse består av metaller som må utvinnes, fraktes, videreforedles til batterier... Dette krever energi. Og når batteriene er oppbrukte, må de samles inn og fraktes til gjenvinning, noe som vil være lønnsomt, men som vil kreve energi og ressurser. Og inntil batteriene kjøres til gjenvinning i lastebiler som drives på fornybar energi, er det strengt tatt ikke "grønn" teknologi.

Jeg ser at forkjempere for el-biler er veldig aggressive i sine angrep på dem som antyder at batteriene vil utgjøre en miljøutfordring - men så veldig mye fakta til å underbygge angrepene har jeg ikke sett.

Ironien kan bil at folk velger å kjøre elbil fordi det er lønnsomt, selv om det ikke er ubetinget "grønt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. størrelsen på armbåndsur (et gammeldags, men mer beskrivende ord) leste jeg et sted at de kommer til å bli mindre igjen i de nærmeste årene. Altså tilbake til normalstørrelsen (32-35 mm). Årsaken er størrelsen på kinesiske håndledd samt at moten generelt blir mer diskret (en reaksjon på den økonomiske oppgangen på 2000 tallet)... :)

Først og fremst; et lettelsens sukk over å se andre bruke ordet "armbåndsur"...

Interessant at det spås at pendelen svinger (juhu, ordspill!) mot mindre diametere; selv liker jeg å best ur med normalstørrelse. Er det tøft med store klokker? Gjett om. Er det særlig diskret og elegant? Vel, egentlig ikke.

Det er også interessant at det kinesiske markedet er en del av forklaringen på trenden mot mindre klokker. Kinesiske produsenter har kastet seg ganske kraftig inn i produksjonen av selvtrekkende, mekaniske urverk, og armbåndsurene de putter dem inn i er store. Mange svært store. Et forholdsvis anerkjent merke, Parnis lager f.eks. ur med diameter rundt 44-46mm.

Legg forøvrig merke til hvor billig kinesiske produsenter klarer å lage en ferdig klokke med et automatisk, mekanisk urverk. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også interessant at det kinesiske markedet er en del av forklaringen på trenden mot mindre klokker. Kinesiske produsenter har kastet seg ganske kraftig inn i produksjonen av selvtrekkende, mekaniske urverk, og armbåndsurene de putter dem inn i er store. Mange svært store. Et forholdsvis anerkjent merke, Parnis lager f.eks. ur med diameter rundt 44-46mm.

Legg forøvrig merke til hvor billig kinesiske produsenter klarer å lage en ferdig klokke med et automatisk, mekanisk urverk. :o

Artig siden denne Parnis.

Jeg så umiddelbart at her er det samme leverandør som leverer til kopi/replikamarkedet.

Eneste forskjellen er at det ikke står IWC, Panerai, Rolex osv på urskivene. Tipper mange av disse er laget 1 til 1 ut fra de originale klokkedesignene.

Prisene er de samme som om en velger å kjøpe klokkene med original logo (Altså med Rolex på urskiva). Kopiene er svært gode, og jeg vil si de kan lure hvem som helst, så lenge en ikke åpner de.

Urverkene er også kopier av kjente ETA urverk. Gjerne ETA 7750 for chronografene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet paradoks er batteriene elektriske biler trenger: Disse består av metaller som må utvinnes, fraktes, videreforedles til batterier... Dette krever energi. Og når batteriene er oppbrukte, må de samles inn og fraktes til gjenvinning, noe som vil være lønnsomt, men som vil kreve energi og ressurser. Og inntil batteriene kjøres til gjenvinning i lastebiler som drives på fornybar energi, er det strengt tatt ikke "grønn" teknologi.

Jeg ser at forkjempere for el-biler er veldig aggressive i sine angrep på dem som antyder at batteriene vil utgjøre en miljøutfordring - men så veldig mye fakta til å underbygge angrepene har jeg ikke sett.

Ironien kan bil at folk velger å kjøre elbil fordi det er lønnsomt, selv om det ikke er ubetinget "grønt".

Der påpeker du et interessant aspekt ved elbil konseptet. Måten batteriene blir produsert på samt håndtert etter utført tjeneste er viktig i det totale miljøbildet. Kanskje ikke idag, men hvis mange millioner elbiler skal produseres er dette helt klart en viktig problemstilling. Skikkelige standarder for både produksjon og gjenbruk er en selvfølge, men det er ikke en oppgave f.eks Tesla kan løse alene. Både myndighetene og de store bilprodusentene må på banen... og det er her jeg føler at det kniper litt med entusiasmen. Det skal helt klart et økonomisk incitament til, men det blir som hønen og egget... noen må gå først for å åpne markedet. Tesla gjør en fantastisk jobb, men spørsmålet er om det er nok (eller om de bare er for tidlig ute).

Apropos ironien ved at folk kanskje velger å kjøre elbil fordi det er lønnsomt, selv om det ikke er ubetinget "grønt". Jeg jobber med fornybar energi til daglig (solenergi) og her på kontinentet har man i land etter land opplevd det reneste hysteriet når det gjelder private solcelleanlegg. Årsaken er kraftige økonomiske incitamenter for å selge den produserte strømmen til markedspris og/eller bruke strømnettet som "batteri". I noen ekstreme tilfeller har tilbakebetalingstiden på investert kapital vært så kort som 3 år (Ukraina/Bulgaria). Plutselig ble "alle" grønne og opptatt av solenergi... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos ironien ved at folk kanskje velger å kjøre elbil fordi det er lønnsomt, selv om det ikke er ubetinget "grønt". Jeg jobber med fornybar energi til daglig (solenergi) og her på kontinentet har man i land etter land opplevd det reneste hysteriet når det gjelder private solcelleanlegg. Årsaken er kraftige økonomiske incitamenter for å selge den produserte strømmen til markedspris og/eller bruke strømnettet som "batteri". I noen ekstreme tilfeller har tilbakebetalingstiden på investert kapital vært så kort som 3 år (Ukraina/Bulgaria). Plutselig ble "alle" grønne og opptatt av solenergi... :)

Såpass ja?

Har sett en del på programmet Grand Designs som går på diverse småkanaler(jentekanaler). http://www.channel4.com/programmes/grand-designs

Der tar Kevin McCloud for seg diverse spennende private byggeprosjekter, som ofte er bygget med et miljøvennlig ideal.

Noen av disse har sagt at de går i pluss, og faktisk får betalt fra strømleverandøren. Minnes det var superisolerte hus med solceller.

At det kan betale seg tilbake så fort som 3 år er jo ganske flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tilbakebetalingstid på investert kapital på bare 3 år er ekstremt for noe som er helt lovlig. Forklaringen er at den økonomiske situasjonen i et land som f.eks Ukraina er svært usikker og for å tiltrekke seg investeringer som kan bidra til nedleggelse av Tsjernobyl atomkraftverket må myndighetene legge til rette for at investorene får tilstrekkelig betalt for den usikkerheten som råder i markedet. Store kraftverk med solceller er et av alternativene ukrainske myndigheter satser på som en erstatning for Tsjernobyl atomkraftverket. I de fleste andre land i Europa er en tilbakebetalingstid på investert kapital i forbindelse med solceller på 7-10 år mer alminnelig, men selv det er meget gunstig idag... :)

Jeg vet ikke om denne filmen er vist her inne... Chris Harris - Flat Out in a Le Mans Winning Porsche 962 (original and owned by The Porsche Museum)... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de av dere som ikke har annet å gjøre i kveld kan denne klassiske filmen fra 1971 med Steve McQueen kanskje være interessant. "Le Man" er ikke verdens beste film, men den er verdt å bruke litt tid på og den grønne 911 S´en han kjører i begynnelsen av filmen er til å dø for. Filmen handler imidlertid om Porsche 917 som er den direkte stamfaderen til 962 modellen Chris Harris kjører i mitt forrige innlegg... :)

http://www.youtube.com/watch?v=N-yLSXI1k0U

http://en.wikipedia.org/wiki/Le_Mans_%28film%29

vck6ftrfajoilvr4xzz2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":324zweq2]Har sett en del på programmet Grand Designs som går på diverse småkanaler(jentekanaler). http://www.channel4.com/programmes/grand-designs

Der tar Kevin McCloud for seg diverse spennende private byggeprosjekter, som ofte er bygget med et miljøvennlig ideal.

Noen av disse har sagt at de går i pluss, og faktisk får betalt fra strømleverandøren. Minnes det var superisolerte hus med solceller.

"Sustainable" og "Green living" er begreper som går igjen i mange av prosjektene i Grand Designs.

Her ser man også flere av dilemmaene man står overfor hvis man ønsker å bygge miljøvennlig: Bør man unngå bruk av betong siden produksjonen av denne slipper ut store mengder CO2, eller kan man velge betong siden det er et holdbart, varig materiale som sikrer et bygg som kan bli stående i mange hundre år.

Mange av byggene i Grand Designs er egentlig ikke spesielt godt isolerte sammenlignet med norske hus bygget etter TEK10. Imidlertid bruker Storbritannia tradisjonelt mindre elektrisitet til oppvarming, varmt vann og matlaging enn hva vi er vant til i Norge. Ved å bruke fyringsolje eller gass til noen av disse oppgavene, vil man lettere få overskudd av elektrisitet fra solceller - et overskudd som kan selges til strømforsyningsselskapet.

Det er heller ikke umulig at man kan få bedre utbytte av solfangere og solcellepaneler i land som ligger sør for Norge. ;)

En tilbakebetalingstid på investert kapital på bare 3 år er ekstremt for noe som er helt lovlig. Forklaringen er at den økonomiske situasjonen i et land som f.eks Ukraina er svært usikker og for å tiltrekke seg investeringer som kan bidra til nedleggelse av Tsjernobyl atomkraftverket må myndighetene legge til rette for at investorene får tilstrekkelig betalt for den usikkerheten som råder i markedet. Store kraftverk med solceller er et av alternativene ukrainske myndigheter satser på som en erstatning for Tsjernobyl atomkraftverket.

I tillegg er Ukrainia avhengig av gassforsyninger fra Russland, noe som gjør landet svært avhengig av Russland, både økonomisk og politisk. Dette er selvsagt også en god grunn til å oppfordre innbyggerne til å gjøre seg mindre avhengige av tradisjonell energiforsyning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for tiden to favorittprogrammer på TV og det er nettopp Grand Designs med Kevin McCloud og River Cottage med Hugh Fearnley-Whittingstall. To helt forskjellige programmer som kun har en slags felles rød tråd i at de viser intelligente alternative måter å oppfatte verden på (vedr. huskonsepter og matproduksjon)... og det er alltid interessant... :)

Det har vært så mange fine hus i Grand Designs serien og det er derfor vanskelig å trekke frem det huset som har imponert meg mest, men umiddelbart tror jeg at det er "The Stealth House" på toppen av en bakke i The Cotswolds som har imponert meg mest (serie 10, episode 2). Huset er et såkalt passivhus og på alle måter ulogisk i sin oppbygning i forhold til å være en familiebolig, men du verden som resultatet er desto mer imponerende... utradisjonelt, moderne, miljøvennlig, sofistikert og svært, svært elegant.

Se evt. fom. 37:50 i dette avsnittet... :)

http://www.tubeplus.me/player/1754146/G ... swolds/%22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært så mange fine hus i Grand Designs serien og det er derfor vanskelig å trekke frem det huset som har imponert meg mest, men umiddelbart tror jeg at det er "The Stealth House" på toppen av en bakke i The Cotswolds som har imponert meg mest (serie 10, episode 2).

Hvis jeg ikke husker helt feil, var Stealth-biten helt essensiell for i det hele tatt å få byggeløyve på denne tomten.

Mine Grand Designs-favoritter er to hus Kevin McCloud selv har omtalt som sine egne favoritter:

Peel Castle i Yorkshire og Dome House i Lake District :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":24n1wloi]Det som slår meg i denne serien er at folka gjerne bygger GIGANTISKE hus, og at det i GB tydeligvis må være utrolig mye billigere å bygge enn her i Norge!

Tomtene er ofte mye dyrere, men mindre gjennomregulerte krav til utførelse og dokumentasjon for ansvarshavende gjør byggingen rimeligere enn vi er blitt vante til i Norge.

Momsfritak for nybygg hjelper også...

Kevin McCloud har selv gitt uttrykk for at han synes noen av glass-palassene rett og slett blir for store, prangende - og upraktiske:

During the planning and building stage, people talk to me about wanting to 'flood’ their homes with light, wanting to be 'inundated’ with light 'streaming’ in. But then in reality they are looking out at misty northern hemisphere weather and have to think about getting curtains.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...