Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det mener du neppe hvis du tenker deg om Fredrik. Synes du virkelig at en E30 325i er mer interessant enn en E24 635i? (uten sammenligning forøvrig og ikke til forkleinelse for E21 323i). Mercedes-Benz R107 er virkelig en fin klassiker som står som en påle i bilhistorien (burde den gjøre etter over 18 års produksjon)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche 911S anno 1969 hadde en boxersekser på 2195 cm3 som uten ladeluft ytet 180 HK ved 6500 rpm og 199 Nm ved 5200 rpm. Dette var nok til at den klarte 0-100 Km/t på 7,5 sekunder og en topphastighet på 230 Km/t. Det er mye fra denne tiden Porsche etablerte sitt rennome som en fokusert produsent av enkle, men svært effektive sportsbiler.

Enda mer hårete var Porsche med formelbilen 804 i 1962. Den hadde en Fuhrmann boxerfirer på 1498 cm3 som uten ladeluft ytet hele 190 HK ved 8000 rpm.

Jeg husker forøvrig at jeg var svært imponert over Porsche 924 Turbo (931) rundt 1983-84 da jeg første gang hørte om den. At den hadde hele 177 HK fra en rekkefirer på kun 1984 cm3 var nesten uvirkelig og enorme 250 Nm var nesten uhørt for så små bensinmotorer. Ytelsene var det heller ingenting å utsette på. 0-100 Km/t klarte den på rundt 7,5 sekunder og topphastigheten var ca. 230 Km/t. Dette motorkonseptet minner mye om det som nå har fått sin rennesanse med bl.a de nye "Prince" motorene som PSA og BMW deler... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mener du neppe hvis du tenker deg om Fredrik. Synes du virkelig at en E30 325i er mer interessant enn en E24 635i?

Jeg synes i såfall begge er like interessante da det er begge BMW. For min del så er E21 323i mer interessant enn en R107 som det går 13 av på dusinet på ett hvert veteranbiltreff. R107 er en flott klassiker som jeg absolutt har sansen for, en av de Mercedes modeller jeg faktisk liker. Men i denne settingen så synes jeg 323i er mer interessant, den er litt mer spesiell selv om det ikke er samme klasse som 107.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i såfall begge er like interessante da det er begge BMW. For min del så er E21 323i mer interessant enn en R107 som det går 13 av på dusinet på ett hvert veteranbiltreff. R107 er en flott klassiker som jeg absolutt har sansen for, en av de Mercedes modeller jeg faktisk liker. Men i denne settingen så synes jeg 323i er mer interessant, den er litt mer spesiell selv om det ikke er samme klasse som 107.

Du misforstår poenget med mitt eksempel. Det var for å vise forskjellen på en fin bil og en virkelig klassiker. R107 er en historisk klassiker, men det er E21 ikke helt på den samme måten. Det er også en årsak til at E21 aldri har blitt en klassiker (hvis man ser bort fra at temmelig mange har rustet bort) og det er at modellserien fra første stund havnet helt i skyggen av E30. E21 manglet en imagebooster på samme måte som 2002 Turbo og senere E30 M3. Modellnummeret "323i" var aldri et sterkt nok brand til å få oppmerksomhet i relasjon til "325i" og "M3". Et godt eksempel på dette er hvor misforstått den senere E36 323i ble da den kom på markedet. Ingen misforstår "325i" og "M3" på den samme måten. Når dette er nevnt er E21 323i absolutt en fin bil og en artig veteran... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[space]: Det er utrolig som historien gjentar seg og Ferdinand Porsches visjonære konstruksjonsferdigheter imponerer meg bare mer og mer. Som artikkelen også nevner var Porsches første konstruksjon en elektrisk bil... den såkalte Lohner-Porsche anno 1899. Den hadde en elektrisk motor i hvert nav på forhjulene som tilsammen ytet 14 hk og dette var nok til en topphastighet på 60 Km/t... :)

Lohner-Porsche anno 1899 med Ferdinand Porsches barnebarn Wolfgang Porsche bak rattet. Man kan tydelig se de elektriske motorenes innbygging i navene på forhjulene.

evrkcygfbdlro7wvsnrl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det er ingen tvil om at østens økonomiske tigre er på vei når det gjelder biler. Kineserne kommer forøvrig også snart med deres eget merke... Qoros. Det er en bil i mellomklassen omtrent der Skoda Octavia har vært frem til nå. De kommer garantert til å lykkes selv om jeg ikke akkurat roper av glede. Jeg ser heller at europeisk bilindustri overvinner finanskrisen og skaper nye og sikre arbeidsplasser i Europa.

Når det gjelder Hyundai HCD-14 synes jeg at den ser interessant ut og spesielt merket jeg meg den manglende B-stolpen. Dette er et konsept som kommer til å bli populært i fremtiden. Såvidt jeg vet har den nye Ford B-Max også en tilsvarende løsning i kombinasjon med bakre skyvedører.

bt93xwv1kfvhjxw0ff6o.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...