Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg opplever noen ganger det jeg vil karakterisere som ren mobbing og trakassering av meg og min person her inne. I noen av tilfellene (de som er rapport til moderatorene) er det ingen tvil om at gjerningsmannen er helt bevisst om forholdet, mens andre ganger er jeg mer usikker på om gjerningsmannen er helt klar over hvordan innleggene hans kan oppfattes. Ja... for det er flest unge menn her inne.

Med trakassering mener jeg et gjentatt negativt fokus på min person, min alder, min bil, tidligere biler, min familie, wikipedia... stort sett det meste som ikke er relatert til diskusjonene vi normalt fører her inne. I enkelte tilfeller sporer diskusjonene helt av og handler mer om min person enn om temaene diskusjonene egentlig handler om. Andre ganger får jeg, som den eneste, vite at jeg ikke er kvalifisert til å delta i diskusjonene. Senest fordi min 46 318d Touring ikke er fin nok til å ha en mening her inne, men også fordi jeg er for gammel eller farer med tullball (selv om det samtidig påstås at jeg sakser direkte fra wikipedia). Mobbingen har også medført at navn og bilder av meg har blitt tatt ut av sin sammenheng og blitt lagt ut på nytt uten tillatelse.

Dette er såpass useriøst at jeg selvfølgelig ikke lar mobbingen gå inn på meg personlig, men jeg er ganske bekymret på mer generell basis. Jeg er hverken på Facebook eller andre populære sosiale medier, men jeg har jo fått med meg fra andre kilder at digital mobbing er ganske utbredt og at mange plages av dette. Jeg reagerer i denne sammenhengen på hvor intense og freidige noen er når de mobber her inne. Dette kan ikke bety annet enn at de som mobber gjør dette uten at det har konsekvenser for dem. Dette er kun mulig i tilknytting til digitale medier der folk kan være anonyme (relativt). Tonen mange fører her inne er også unødvendig hard og voldsom i forhold til at vi ikke kjenner hverandre personlig og bare "snakker" sammen.

Jeg oppfordrer derfor moderatorene til å praktisere nulltolleranse når det gjelder mobbing og trakassering. Et forum som bimmers blir lett et ekkokammer og i den sammenhengen kan mobbing virke selvforsterkende og totalt ødeleggende for den enkelte. Mange vet heller ikke at de kan bli strafferettslig forfulgt når de mobber og trakasserer andre via nettet. Dette er et område myndighetene har et øket fokus på... nettopp fordi mobbingen i digitale medier dessverre øker i omfang. Jeg synes at vi fortjener bedre her inne og jeg håper at de fleste er enige med meg i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med deg!

Mye unødvendig som blir sagt, og spesielt du fikk gjennomgå tidligere.

Ble jo fremstilt som en senil copy+paster, med en fot i graven.

Du sier du ikke tar det kjempepersonlig, men det er fortsatt et angrep på din person, og skal innrømme at jeg fikk litt vondt på dine vegne.

Er ikke første gang folk blir dømt nord og ned utifra meningene deres, der seriøsiteten av innholdet vurderes etter hvilken bil de kjører på tidspuktet meningen ble ytret.

Meninger er meninger, på godt og vondt. Vi må få lov til å si positivt som negativt.

Lavmål å ty til personangrep for å diskreditere en persons innspill.

mange mennesker her inne, og mange meninger. Er umulig å bli enig om alt.

Hadde vært kjekt om vi kunne vært litt mer sivilisert i det å ikke bli enig og respektere andres synspunkter, uten å være slem og hakke på hverandre. Hvertfall bli flinkere til å ta opphetede diskusjoner over PM. Spesielt de diskusjonene som blir helt OT og forsøpler de mange tråder som kan hjelpe så mange.

Vi trenger såklart diskusjoner for å få frem flere synspunkter, slik at vi finner kontekst og egentlige "sannheter", men dessverre blir det mye drit som ikke er kjekt for noen.

Har ikke alltid vært 100% enig med deg, men liker deg som person, og syntes det er givende å diskutere med deg, de få gangene det har skjedd. Syntes det er fascinerende hvor mye informasjon du sitter med, og deler med oss andre. Setter pris på å ha mennesker som deg på forumet, og det hadde vært trist om du forduftet pga slike episoder som du nevner over her.

Hver dag med Fredrik, lærer man noe nytt. :D Det er også lov å ta feil iblant! Synd måten feil blir håndtert på, ofte er slem eller medfører spydige kommentarer. Virker som det sitter folk og saumfarer tråder for å lete etter folk som tar feil, bare for å starte krangler eller drive med personangrep.

Meg selv som eksempel, sliter ofte med å bidra/hjelpe i tråder der folk stiller spørsmål, fordi jeg er redd for å si noe feil eller feilformulert, og deretter risikerer å bli dritte ut foran alle.

Det er ofte ting jeg vet veldig sikkert, men når jeg skal til å svare i en tråd, blir jeg veldig usikker og vegrer meg til å poste. Så sletter jeg det som oftest og lar tråden være.

Og det gjelder sikkert ikke bare meg. Går nok glipp av mye nyttig kunnskap.

Må trå på eggeskall, ytre oss veldig forsiktig og ydmykt. Kan bli slitsomt og frustrerende.

Det går som sagt an å ta feil, og mange kunne vært litt hyggeligere i måten de påpeker andres feil. Vi alle er her tross alt for en felles interesse, eller for å gi/få hjelp.

Er det noen som irriterer deg, ignorer dem! Ikke ripp opp i gammel drit og hell bensin på bålet. Støtt og stadig ekle diskusjoner som tar slutt, så noen på død og liv starte dem opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fornuftig i de to siste innleggene her, og jeg oppfordrer alle til å rapportere innlegg som oppleves som krenkende/trakkaserende/nedsettende etc. Uavhengig om innlegget omhandler deg selv eller andre.

Dette thundercunt og poengterer vedr. posting i teknisk seksjonen er viktig å ha fokus på, da dette absolutt ikke er noe som tolereres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hurtige og positive svar (det krever guts å svare på dette temaet). Jeg tror at det er viktig at vi rydder litt opp når det gjelder formen og tonen enkelte holder her inne. Mye ville være enklere hvis alle kan klare å skille mellom person og sak. Som jeg har sagt flere ganger allerede... gå etter ballen (saken) og ikke etter spilleren (personen).

Jeg har en mistanke om at det er akkurat dette som er det helt store problemet for alt for mange når de ytrer seg i diskusjoner på nettet. Vi opplever det her inne, i avisene, på facebook og de fleste andre steder. Stemningen er hard og folk blir lynhurtig hengt ut for ingenting. Derfor krever flere og flere medier nå facebook login hvis man ønsker å diskutere. Folk er ikke fullt så tøffe hvis de ikke er anonyme (relativt).

Meg selv som eksempel, sliter ofte med å bidra/hjelpe i tråder der folk stiller spørsmål, fordi jeg er redd for å si noe feil eller feilformulert, og deretter risikerer å bli dritte ut foran alle. Det er ofte ting jeg vet veldig sikkert, men når jeg skal til å svare i en tråd, blir jeg veldig usikker og vegrer meg til å poste. Så sletter jeg det som oftest og lar tråden være.

Dette er veldig trist og jeg blir interessant nok kritisert for det motsatte. Noe kan derfor tyde på at det aldri blir bra nok for enkelte. Når slik oppførsel i tillegg kombineres med machokultur (som også er en klar tendens i offentlige medier) går det helt galt. Man tvinges til å blåse seg opp å bli like "tøff" hvis man vil være noen i diskusjonene. Dette er helt klart ikke OK og undergraver faktisk hele poenget med et forum som dette. For noen er imidlertid poenget med forumet dessverre ikke mest mulig informasjon, men mer et slags poserings/utstillingsgalleri for dem selv som person (virtuell). For disse menneskene er forumet primært en måte å vise seg frem på og ikke et sted å dele interessen for BMW og få mest mulig informasjon om hva som rører seg i relasjon til BMW og bilverdenen generelt.

Andre tror at et forum som bimmers kun fungerer som et slags leksikon. Har du ikke ikke noe konkret å si om en modell eller en sak kan du like gjerne la være å skrive et innlegg er deres holdning. Disse forumbrukerne glemmer at forumet også er et sosialt medie. Det er naturligvis vanskelig å sette en konkret grense for når tråder blir for off track... og for store overtramp bør selvfølgelig modereres, men det er viktig i forhold til den sosiale delen at vi ikke blir for firkantet i hvordan vi reagerer på overtrampene. Mobbing og trakassering i slike tilfeller er heller ikke akseptabelt. Husk at forumet er et overskuddsfenomen. Er du i dårlig humør merker vi dette her inne. Tilsvarende merker vi også veldig godt hvis du er i godt humør... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg helt enig i alt du påpeker her Fredrik. Jeg har ved flere tilfeller rapportert innlegg og i tillegg sendt PM til den det gjelder. Virker dog ikke som at folk tar det til seg, og jeg tror en "ferie" gjør nytten for flere her inne.. ;)

Håper på bedre tider og mindre mobbing her inne snart.. :D

Vil nok en gang takke deg for at du gjør forumet såpass mye bedre, Fredrik..

Kan ikke tenke meg Bimmers uten deg.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for hyggelige ord og jeg håper at budskapet etterhvert trenger inn hos de fleste her inne. Jeg skal iallefall gjøre mitt for at de ikke glemmer det så lett. Nå... back on track... :)

Skal man kjøpe en ny Subaru BRZ (Toyota GT86) eller en eldre motorsterk BMW E46? E46 opplever litt av en renessanse i statene for tiden og det er vel bare et spørsmål før trenden kommer her også... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk vurdert akkurat Gt86 flere ganger, nettop pga morrofaktoren i de, men endte som du sikkert vet opp med en E46 med forholdsvis lite på telleren og riktig motorisering(som idag blir enda mer riktig.. :cool: )

Årsaken til mitt valg var rett og slett at en E46 coupe er flere hakk bedre å bruke i det daglige, samt jeg har alltid hatt likt BMW mye bedre en alt annet.

Komforten i Gt86/BRZ er visst ikke noe de har fokusert på, og med mye motorveikjøring er disse direkte slitsomme ifølge tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig å lese om denne mobbingen...

Jeg leser svært lite i andre tråder enn denne for tiden, så går sikkert glipp av en del som skulle vært luket ut. Har rett og slett ikke tid.

Ang BRZ vs E46: Jeg hadde nok også valgt en E46 (coupe). Jeg kunne gjerne eid en 330Ci eller M3. Problemet med M3 er at prisene fortsatt er i 911-land.

Tror jeg hadde storkost meg i en 330Ci. Jeg koste meg jo i den gamle 320'en min. 330 trykker jo bare enda mer på de rette knappene, og de ser fortsatt fine ut, med litt moderat styling. (M-tech, senk og felger, og kanskje en CSL-luke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vurderer panelet W204 mot E90? Jeg ble positivt overrasket da jeg fant ut at C230 leveres med V-sekser. Da tenker jeg umiddelbart på min tidligere W201 2,6 Sportline, som riktignok hadde rekkesekser. Jeg tror W204 C230 er et fint kompromiss mellom komfort og kjøreegenskaper, på samme måte som 190E 2,6.

C230 yter 204 hestekrefter, og akselererer fra 0 til 100 på 8,4 sekunder. Til sammenligning hadde 190E 160 hestekrefter, og gjorde sprinten på rundt 9 sekunder. Dette er passende prestasjoner for min del.

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=39520506

Noe høy kilometerstand, men bilen ser ut til å være godt holdt.

Min tidligere 190E 2,6:

8435884776_4a2c3c3da2_z.jpg

8434800095_eefb58c58e_z.jpg

8435884886_3e2c68b38c_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer W204 som et veldig interessant alternativ til E90, men begge bør etter min mening være faceliftutgaver. Jeg synes at både W204 og E90 fikk det lille ekstra med faceliftene (spesielt på interiørsiden når det gjelder Mercedesen). Jeg er imidlertid litt usikker på akkurat C230 modellen (kun prefacelift). Motoren har mye effekt (204 HK), men dreiemomentet er ikke det høyeste med maksimalt 245 Nm og dette viser seg når det gjelder bensinforbruket. Et gjennomsnitlig bensinforbruk ved blandet kjøring på 0,93 liter/mil for T-modellen er ikke spesielt imponerende idag.

BMW E90 325i Touring fra den samme perioden (2007-08) har 218 HK og et tilsvarende gjennomsnitlig bensinforbruk ved blandet kjøring på 0,72 liter/mil. BMW motoren er også både større og sterkere med sine 2996 cm3 og maksimalt 280 Nm. BMW´en er klart det beste kjøpet av disse to modellene. Når det gjelder W204 tror jeg faktisk at jeg vil gå for en diesel... trolig en 220 CDI, men dette krever at jeg vil inn på en ny runde med dieselbil. Jeg beholder mine biler i mange år så akkurat dette er en stor og viktig avgjørelse.

Det var en temmelig fin 190E 2,6 du hadde. Er det Lorinser felger jeg ser? Her er min tidligere 1989 190E 2,3 som jeg kjøpte ny... med 16" Lorinser felger. Bilen hadde originalt Sportline understel, men var ikke en Sportline på andre områder. Bildet er tatt på Hunderfossen ved Lillehammer i 1990... :)

unxl6fot6z8mpakpt4he.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forresten et bilde av min tidligere 1987 E30 320i. Bildet er tatt i Spania (Lloret de Mar) i 1988. Du verden som fototeknikken har utviklet seg med årene og jeg hverken var eller er verdens beste fotograf... :lol:

07k3a1hka5wqhnbrlmvt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer W204 som et veldig interessant alternativ til E90, men begge bør etter min mening være faceliftutgaver. Jeg synes at både W204 og E90 fikk det lille ekstra med faceliftene (spesielt på interiørsiden når det gjelder Mercedesen). Jeg er imidlertid litt usikker på akkurat C230 modellen (kun prefacelift). Motoren har mye effekt (204 HK), men dreiemomentet er ikke det høyeste med maksimalt 245 Nm og dette viser seg når det gjelder bensinforbruket. Et gjennomsnitlig bensinforbruk ved blandet kjøring på 0,93 liter/mil for T-modellen er ikke spesielt imponerende idag.

BMW E90 325i Touring fra den samme perioden (2007-08) har 218 HK og et tilsvarende gjennomsnitlig bensinforbruk ved blandet kjøring på 0,72 liter/mil. BMW motoren er også både større og sterkere med sine 2996 cm3 og maksimalt 280 Nm. BMW´en er klart det beste kjøpet av disse to modellene. Når det gjelder W204 tror jeg faktisk at jeg vil gå for en diesel... trolig en 220 CDI, men dette krever at jeg vil inn på en ny runde med dieselbil. Jeg beholder mine biler i mange år så akkurat dette er en stor og viktig avgjørelse.

Det var en temmelig fin 190E 2,6 du hadde. Er det Lorinser felger jeg ser? Her er min tidligere 1989 190E 2,3 som jeg kjøpte ny... med 16" Lorinser felger. Bilen hadde originalt Sportline understel, men var ikke en Sportline på andre områder. Bildet er tatt på Hunderfossen ved Lillehammer i 1990... :)

[ Bilde ]

Går det an å spørre hva en 190E 2.3 kostet i 1989?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Csaba Csere presenterer den nye Ford Fusion (Hybrid). Denne bilen er interessant fordi den for oss kommer til å være den nye Ford Mondeo, men ikke før i slutten av 2014... nærmere 2 år forsinket pga. finanskrisen. Designet er klart inspirert av Aston Martin (som Ford eide i perioden 1994-06) og i likhet med den nye Mazda 6 (som også er elegant) vil den nye Mondeoen helt sikkert kapre tilbake noen av de kundene som f.eks BMW fikk med E90 og F30. Konkurransen skjerpes og jeg synes at Ford gjør en god figur i denne sammenhengen (iallefall for folk flest)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å spørre hva en 190E 2.3 kostet i 1989?

Jeg husker ikke konkret, men med litt goodies som f.eks Lorinser felger, Sportline understel og utvidet Becker stereoanlegg kostet den nok i overkanten av 550K kroner i dagens pengeverdi. W201 var med de store motorene en dyr bil med tanke på størrelsen, men den var ekstremt populær (iallefall i Oslo). Vår W201 var bl.a på et par langturer nedover på kontinentet til bl.a Frankrike og Sveits. Stabiliteten i høyere hastigheter på Autobahn var av en helt annen klasse enn E30. Man kunne virkelig merke at Mercedes-Benz hadde det tekniske overtaket med W201. Jeg mener å huske at jeg kjørte min 190E 2,3 ca. 130000 Km før den ble byttet inn i en ny W124 230E... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...