Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Vi tåler helt klart å se filmen et par ganger til selv om de fleste at Chris Harris' produksjoner er presentert i tråden tidligere. Han ble hurtig en favoritt hos undertegnede og er en interessant biljournalist ved at han kombinerer kunnskap om biler og kjøreferdigheter med å være kul på den rette måten. Personlig liker jeg også veldig godt hans språk og måten han fremlegger sine kunnskaper på.

I relasjon til den aktuelle filmen er jeg ut over bilene temmelig imponert over landskapet. Man skulle ikke tro at dette er et stykke Storbritania (les: Wales), men landskapet rundt Anglesey banen er fantastisk og minner ikke så rent lite om deler av Norge... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom ved en tilfeldighet over dette temmelig fantastiske prosjektet...1951 Kaiser Drag'n. Historien forteller at eieren Keith Charvonia som ung industridesigner student hadde litt ekstra fritid, var inspirert av Monster Garage og derfor betalte $150 for en heller utslitt Kaiser hos en lokal bilopphugger... og satte igang med en komplett ombygging av bilen i foreldrenes garasje... uten spesielle kunnskaper og uten tidligere erfaring... 8)

ec6sltd6tgxlptrlt7ms.jpg

fwvghkrwl3ddqcjzmq6b.jpg

En presentasjon av Jay Leno:

Keith Charvonia´s egen prosjekttråd:

http://www.jalopyjournal.com/forum/show ... p?t=272171

Kaiser Motors var forøvrig et amerikansk bilmerke som eksisterte i perioden 1945 frem til og med 1953 da det ble solgt til American Motors Corporation (AMC) som idag eies av Chrysler. Kaiser Motors lever imidlertid på en måte videre via omveier (bl.a Willys Jeep) som AM General og produserer Humwee og H1. Kaiser Motors mest kjente bilmodeller er trolig "Henry J" (etter eieren Henry John Kaiser) og sportsbilen "Darrin" som var den første bilen i USA med et karosseri av glassfiber... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det sannelig mye interessant du har funnet frem til Werther... veldig artig... 8)

Først Porsches produksjonstall for noen utvalgte modeller. Porsche er virkelig eksklusivt i forhold til f.eks BMW hvis man måler på antall produserte biler. Jeg har faktisk det konkrete produksjonsvolumet for de enkelte oldschool modellene:

356: 77776 stk.

914: 118982 stk.

924: 150684 stk.

928: 61056 stk.

944: 163302 stk.

968: 11248 stk.

911 (Urmodell): 81100 stk.

911 (G-modell): 196397 stk.

911 (964): 63762 stk.

911 (993): 68881 stk.

Bilfilmene fra Oslo er som du påpeker fra før min tid, men det var jo først på midten av 80-tallet at Oslo begynte å forandre seg så jeg kjenner igjen byen og trafikkbildet. Jeg lengter ikke tilbake for å si det slik, men et par ting var litt kult i gamledager. Det var f.eks ikke helt uvanlig at amerikanske biler kjørte som taxi og jeg har noen svake minner om hyggelige turer fra Mormor på Skarpsno og hjem i slike biler. Bare lyden av V8 motorene, de silkemyke automatgearkassene og den superbe fjæringen som absorberte bort brostensgatene i denne delen av byen sitter som støpt fast i minnet. Jeg var vel 5-6 år gammel på denne tiden (1972-73) og det forteller ikke så rent lite om hva slags inntrykk disse bilene gjorde på meg.

Et annet interessant fenomen var Jacky Kennedy stilen med skaut og solbriller for de motebevisste kvinnene samt rockabilly stilen blandt gutta med og uten en amcar. Det var grovt sett fire stilretninger den gangen... amerikansk (college), amerikansk (rockabilly), britisk (Beatles) og britisk (Rolling Stones). Bare et par år senere kom hippiestilen og verden ble aldri helt den samme igjen... :)

Apropos Mercedes-Benz W111 "Heckflosse". Far og Mor hadde "lillebroren" W110 190 og som man kan se er ikke dashboardet helt ulikt med rattgear og det hele. Det tyske ordet "Heckflosse" betyr forøvrig halefinne og sammen med rattgearet var den amerikanske påvirkningen betydelig. Instrumentpanelet er jo bare überkult med den oppadgående "spiralen" som viser Km/t. Begge de to øverste bildene er fra 1965 og bildet av min mor og Trixie er tatt ved Dronningen på Bygdøy.

pmeu8msbqkceph0ghb7f.jpg

8a6ifrcxarr6yn7cqs6c.jpg

xsscbdfik8dk28nbkz8x.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var virkelig noen artige filmklipp du fant der Werther, glimt fra en annen tid :) Min morfar hadde faktisk en slik W110 190 på tidlig 70 tallet, husker å ha sett den på gamle bilder i fotoalbumene hos mormor. Hadde vært artig å fått fatt i de bildene der igjen... Min morfar var også på 50 og 60 tallet drosjesjåfør med egen bil her i Arendal og Grimstad, han kjørte kun amerikansk og hadde diverse Dodge, De Soto, Chevy, Chrysler og Plymouth som også er foreviget på bilder som jeg har kikket på med fascinasjon da jeg var liten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... Werther... selv ikke jeg kunne finne på å regne ut gjennomsnitlig dagsproduksjon på de ulike Porschemodellene. På den annen side ser jeg at du har glemt 968 og med kun 11248 stk. produsert over en 3 års periode burde modellen få en høy score mhp. lavest mulig produskjonshastighet. 928 ble jo produsert i hele 18 år og er således helt unik i Porsche sammenheng. Selv 911 G-serien ble jo "bare" produsert i 16 år... 8)

Fredrik 90: Prøv om du kan finne noen bilder av spesielt W110´en. Jeg har mange bilder av fars bil på negativ (lysbilder var populært før i tiden), men ikke så mange papirbilder. Hvis du har lyst må du gjerne legge ut noen av bildene i denne tråden... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fish: Takk skal du ha for linken. Jeg er helt klart interessert og vil sjekke med min lokale mekaniker vedr. hvordan vi skal gå frem. Hva er egentlig forskjellen på Classic Cool og Heavy Duty Cool væskene?

Werther: Porsche 997 er offisielt stadig tilgjengelig som bl.a Turbo og det er trolig derfor at totalt produksjonsvolum ikke er tilgjengelig. Jeg føler meg imidlertid sikker på at Porsche har solgt flere 997 modeller enn 996 modeller.

Space: En artig oversikt og jeg var heller ikke klar over salgsfallet i perioden 2008-09 var såpass stort, men finanskrisen var virkelig alvorlig. Dessverre ser det ut til at denne krisen nå er erstattet av en sosial krise i Europa med massearbeidsledighet og fattigdom som resultat.

Jeg kom forøvrig også over en artig oversikt... "De 10 kuleste amerikanske kjøretøyene som ikke offisielt selges i Europa"... :)

1. Dodge Viper SRT. V10, 8382 cm3, 649 HK og 814 Nm.

2. Ford F-150 Raptor SVT. V8, 6210 cm3, 416 HK og 588 Nm.

3. Dodge Charger/Challenger SRT8. V8, 6410 cm3, 476 HK og 637 Nm.

4. BMW F10 M5 med 6-trinns manuelt gear.

5. Ford Mustang GT500. V8, 4951 cm3, 426 HK og 529 Nm.

6. Chevrolet Camaro ZL1. V8, 6162 cm3, 588 HK og 754 Nm.

7. Dodge RAM SRT-1. V10, 8382 cm3, 649 HK og 814 Nm.

8. International Lonestar Harley Davidson Edition. R6, 14948 cm3, 550 HK og 2505 Nm.

9. Ford Taurus SHO Performance Package. V6, 3496 cm3, 370 HK og 475 Nm.

10. Local Motors Rally Fighter.

http://jalopnik.com/the-ten-coolest-ame ... -445941394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fish: Takk skal du ha for linken. Jeg er helt klart interessert og vil sjekke med min lokale mekaniker vedr. hvordan vi skal gå frem. Hva er egentlig forskjellen på Classic Cool og Heavy Duty Cool væskene?

Heavy Duty Cool er for lastebiler og anleggsmaskiner. Selges i 25 liters forpakning, derav prisen kontra de andre som selges i 2 liters og 5 liters forpakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fun facts :-)

David Bowie er ute med ny video, The Stars (Are Out Tonight) fra sitt kommende album The Next Day (mars -13).

Iselin Steiro, norsk supermodell spiller Bowie som "ung" i denne videoen. Hun er opprinnelig fra Harstad i Troms.

Bjørg Nordli-Mathisen har desingnet smykkene brukt i denne videoen. Hun er opprinnelig fra Harstad i Troms.

Fish har kommet med fun facts. Han er opprinnelig fra Harstad i Troms. 8):lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... det er åpenbart mange norske (les: nordnorske) relasjoner når det gjelder Bowie for tiden og dette kan kanskje forklare den mystiske "Song of Norway" t-skjorten han har på seg i "Where are we now" videoen. Likheten mellom Bowie som ung og Iselin Steiro er slående og jeg tror heller ikke at det er tilfeldig at han har valgt en kvinne til å spille seg selv... :)

Låten "The Stars (are out tonight)" er helt klart Bowie som vi kjenner ham... bra komp og godt drive i kombinasjon med hans klassiske sangteknikk (og synge kan han i motsetning til mange yngre artister idag). Jeg gleder meg til platen kommer på Spotify.

Forøvrig er det interessant hvordan man idag kan markere seg selv om man kommer fra små steder som f.eks Harstad og Stokmarknes i Troms (les: Madrugada). På den måten har verden blitt veldig mye mindre enn den var bare for noen få år siden... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...