Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Selvsagt må man ta høyde for at Porschen også kan gå bedre enn dem offisielle talla, men slik det har gjentatt seg de siste gangene så har der vært stikk motsatt. Særlig VAG med Audi i spissen har skrytt på seg litt for mye og stilt med pressebiler som ikke er like til kundebiler når det kommer til effekt. Hos BMW har det vært stikk motsatt i samtlige tilfeller jeg har sett, Nissan og en del Japanske performance biler har også vært sparsommelige med de offisielle talla. Nissan GTR yter f eks godt opp i mot 600 hester og det er langt mer enn hva produsenten går ut med :?

Men vi kan konkluderer med at både Cayenne Turbo S og X5M er helt i toppen når det kommer til SUVer, vil nok tro at de er forholdsvis like om Cayenna er litt raskere enhver som står oppgitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt må man ta høyde for at Porschen også kan gå bedre enn dem offisielle talla, men slik det har gjentatt seg de siste gangene så har der vært stikk motsatt. Særlig VAG med Audi i spissen har skrytt på seg litt for mye og stilt med pressebiler som ikke er like til kundebiler når det kommer til effekt. Hos BMW har det vært stikk motsatt i samtlige tilfeller jeg har sett, Nissan og en del Japanske performance biler har også vært sparsommelige med de offisielle talla. Nissan GTR yter f eks godt opp i mot 600 hester og det er langt mer enn hva produsenten går ut med :?

er dette synsing/oppspinn/piss eller fakta?

hvis det er fakta kom med kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche er ikke et Volkswagen AG produkt... iallefall ikke mer enn f.eks Bugatti eller Lamborghini er det. Rent formelt er Porsche AG endel av Volkswagen AG, men Porsche/Piëch familiene eier igjennom deres 50,1% andel i holdingselskapet Porsche Zwischenholding GmbH 50,7% av Volkswagen AG. Ergo er det rent faktisk Porsche/Piëch familiene som har aksjemajoriteten i Volkswagen AG. Dette gir de samme familiene negativ kontroll over Volkswagen AG.

Jeg vil forøvig påstå at Porsche normalt likke overdriver ytelsene på deres modeller. Heller snarere tvert imot egentlig. Porsche´s modeller pleier normalt å kunne tilby det lille ekstra som gjør at selv innstegsmodellene imponerer med deres finesser og raffinement... :)

Over til noe helt annet... Porsche 911 (964): Used Car Pre-Purchase Inspection. En ryddig og fornuftig gjennomgang av en finere bruktbil som selvfølgelig også kan brukes når det gjelder andre bilmodeller... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg linket i denne tråden til en test der de testet panamera turbo s(?) mot en amg og en m5. De hadde bl.a alle bilene på dyno, og m5'en ble målt til 570hk.

Ellers er jo Ferrari notoriske til å justere biler før pressevisninger og tester. Er ikke Chris Harris bannet av Ferrari for å lage en del oppstyr og bråk rundt det der?

Mmm, 964. Sykler forbi en nydelig midnight blue(?) her i parkeringshuset hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":1xzgfcyc]Tror jeg linket i denne tråden til en test der de testet panamera turbo s(?) mot en amg og en m5. De hadde bl.a alle bilene på dyno, og m5'en ble målt til 570hk.

Folk ser seg blind på dynoresultater, en dyno er på ingen måte en nøyaktig løgndetektor, slik mange tror.

Programvaren til en dyno må kompensere for utallige faktorer, og simulerer ting som vindhastighet, temperatur, luftfuktighet osv.

Dynoen i seg selv kan også gi forskjellige tall alt etter som hvilken type det er, hvordan den er installert, hvilken stand den er i.

http://www.popularhotrodding.com/featur ... y_testing/

http://www.dynamometer-info.co.uk/dyno- ... bility.htm

En annen ting er drivverkstap, noe stort sett aldri regnes nøyaktig.

http://www.dynamometer-info.co.uk/power ... el-BHP.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et interessant bidrag i tråden. Dynotester er litt utenfor mitt kunnskapsnivå, men alle interessante innlegg er selvfølgelig mer enn velkommene. Resultatene slike tester gir kan noen ganger være litt av en overraskelse... :-?

Det svenske BMW forumet Autopower har akkurat lagt opp en fin gjennomgang av BMW M Performance. Vel verdt å bruke litt tid på for noen her inne tenker jeg... :P

http://www.autopower.se/Reportage/BMW-M-Performance/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet område jeg ikke har mye kunnskap om er detailing (min E46 er teknisk/mekanisk 100%, men utseendet er det dessverre værre med). Dette intervjuet av Mike Spinelli med detailingfenomenet Larry Kosilla (AMMO NYC) er imidlertid veldig interessant. Watch This FIRST Before Detailing Your Car -- AFTER/DRIVE... :)

http://www.ammonyc.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kjørte jeg forran en 964. Så noen fine lykter i speilet, og etter hvert skulle vi hver vår vei så jeg slakket litt ekstra av i feltet mitt. Viste seg å være en strøken svart 964 turbo, med 18" speedline-felger. For en bil!

Jeg har egentlig alltid tenkt at turbobreddinga er litt mye, men denne her så perfekt ut i fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har for tiden fint besøk i Århus. Tall Ship Race med bl.a Christian Radich og Statsraad Lehmkuhl... :)

qg7honx9tmhph89gc2uk.jpg

2rlybyytftn1cybqnxla.jpg

Götheborg (Sverige)

3uma1fnatzeuilc0whzi.jpg

Götheborg (Sverige), Shtandart (Russland), Alexander Von Humboldt II (Tyskland), Cisne Branco (Brasil) og Statsraad Lehmkuhl (Norge)

ozruol58w1bnhlhrhur9.jpg

5vxnpihab9cj1tnyqob2.jpg

Statsraad Lehmkuhl

i28zpcp168l9pb26cg8j.jpg

Kongeskipet Dannebrog med Århus Domkirke i bakgrunnen

9dlnx62yjfn3v7dzz6wx.jpg

esnhvpdarqbqoj885rgd.jpg

Danmark og Georg Stage (begge danske)

ekyaslsu89zh7n97hw5w.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som om hydrogen igjen begynner å bli interessant som energibærer i forbindelse med biler. Vesentlig lavere fremstillingskostnader og et bedre totalregnskap når det gjelder miljøet er årsaken. Utfordringen er infrastrukturen, men dette skremmer åpenbart ikke Toyota og GM. Hyundai ligger også langt fremme når det gjelder denne teknologien.

http://www.technologyreview.com/news/51 ... to-market/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i og Ian Robertson burde jo vite hva han snakker om. Hydrogenbiler er utvilsomt interessant hvis man kan gjøre teknologien kommersielt forsvarlig. Det som imidlertid er ganske oppløftende er at bilprodusentene nå åpenbart har en langt mer konstruktiv tilgang til alternative energikilder enn tidligere. Jeg tror at det er på dette området Elon Musk og hans Tesla Motors så langt har gjort mest for saken. Spesielt Model S har helt sikkert vært en skikkelig øyeåpner for hele bilbransjen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En interessant artikkel som tar for seg hvordan de tre store tyske bilprodusentene BMW, Mercedes-Benz og Audi kom til å fullstendig dominere det britiske bilmarkedet. I 2012 sto disse tre bilmerkene alene for 17% av det totale bilsalget i Storbritania. BMW har hatt en fremgang fra 40000 solgte biler i 1992 til nesten 130000 solgte biler i 2012. Audi ditto fra 14000 biler til nesten 125000 biler i den samme perioden.

Denne utviklingen er interessant på flere måter og gjenspeiler helt sikkert situasjonen i de fleste andre land som opplevde en stor økonomisk fremgang i årene 2001-08 (altså frem tom. finanskrisen). BMW´s britiske bilsalg i denne perioden økte fra ca. 68000 enheter til 122000 enheter i 2007. Fra og med 2008 til idag har veksten vært relativt beskjeden med knapt 6000 ekstra solgte biler pr. år.

På den annen side står premium bilmarkedet for en mye større andel av det totale bilsalget idag enn det gjorde i 2007 og ikke minst i 2001. Dette på tross av finanskrisen og et generelt lavere bilsalg i perioden (altså på de britiske øyer og i EU). Siden det totale bilsalget siden 2007 ikke har steget nevnverdig er forklaringen at salget av premium bilmodeller vokser på bekostning av billigere bilmodeller. Denne utviklingen underbygges formodentlig delvis av de negative sosiale konsekvensene finans/kredittkrisen har medført for mange i Stobritania og EU generelt (arbeidsløshet, sosiale forskyvninger etc.). Som artikkelen forteller spiller imidlertid også et kraftig fokus på diversifisering av eksisterende bilplattformer/typer en stor rolle. Spinoff modeller som f.eks X5 i relasjon til 5-serien har gitt bl.a BMW flere ben å stå på i markedet... :)

http://www.autocar.co.uk/car-news/indus ... nquered-uk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhhh... nå snakker vi skikkelige saker. F1 og ikke minst Ronnie Peterson hadde sin storhetstid på 70-tallet med eksperimenterende biler & motorer, sjåfører med store personligheter, ubegrensede økonomiske midler fra sprit og tobakkindustrien, frekke damer... kort sagt skikkelig rock & roll med alt som hører til... :P

Bare navnene på sjåførene er noe ekstra... James Hunt, Niki Lauda, Jack Brabham, Jacky Ickx, Emerson Fittipaldi, Jackie Stewart, Mario Andretti, Ronnie Peterson, Nelson Piquet, Gilles Villeneuve, Hans-Joachim Stuck, Clay Regazzoni, Graham Hill m.fl... :)

Niki Lauda og kanskje den største personligheten gjennom tidene i F1...James Hunt. Lauda fikk store brannskader etter et uhell ved Bergwerk på Nürburgring i German Grand Prix i 1976.

[ Bilde ]

Jeg er ikke så imponert over de to første programmene i den 20 sesongen med Top Gear. Vi har sett det meste før, men én ting var litt artig med det siste programmet. Filmregissøren Ron Howard og henvisningen til hans nye film "Rush" som handler om Formel 1 anno 1976 og kampen mellom nettopp Niki Lauda og James Hunt... :P

https://en.wikipedia.org/wiki/Rush_%282013_film%29

fw3398o3kjo0mecc8zqb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...