Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Verdifallet på eldre, men ikke klassiske Alfa Romeo modeller er dramatisk og det er flere årsaker til dette. Den viktigste årsaken er at Alfa Romeo har vinglet mye med selve designuttrykket de senere årene. Slikt sømmer seg ikke for en premium bilprodusent og etterlater kundene med en rotete oppfattelse av hvordan en Alfa Romeo skal se ut. Det er lang vei fra den aktuelle Spiderens kantete design til dagens bløte linjer og runde design.

Alfa Romeo faller derfor mellom flere stoler imagemessig. I relasjon til Spideren kjemper den en håpløs kamp mot Porsche Boxster, BMW Z4 og Mercedes-Benz SLK. Kanskje bør man heller sammenligne Alfa´n med mer folkelige alternativer (også fordi den har forhjulstrekk og litt flimsete kvaliet). I denne klassen handler alt om image og feiler man der som bilprodusent er løpet kjørt.

For min del koker dette ned til et spørsmål om pris vs. standard. Er bilen nogenlunde fornuftig mhp. vedlikehold, rust og generelt inntrykk... og kan forsvares økonomisk... er det ingen tvil om at en eldre Alfa Romeo kan gi svært mye morro for pengene. Hemmeligheten er å spotte fornuftig prissatte bilmodeller som 95% av alle andre ikke ser... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik, når var det tysk bilindustri på alvor begynte å adressere rust som et problem over tid, og foretok de nødvendige grep for å sikre at bilene var bedre rustet for et variert klima?

Sagt på en annen måte: Hvor setter du grensen for hva som er fornuftig å drifte i Norge over tid? Jeg er vel ikke alene om å sikle på pre-facelift E24`er med den slanke hai-looken. Men rust er og blir min største bekymring, og ødeleggende i forhold til å glede seg over bilen...:no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør du egentlig veldig vanskelig iom. at det varierer enormt mellom bilprodusentene og mellom de enkelte modellene. Helt generelt begynte både Porsche og Audi med galvaniserte karosserier (iallefall opp til speilene) allerede på midten/slutten av 70-tallet. Dette var rimelig vellykket, men både VW og spesielt Mercedes-Benz klarte seg fint med mer tradisjonelle metoder opp igjennom 80-tallet.

En stor utfordring for bilindustrien på 90-tallet var kravet om vannbasert lakk. Golf II var/er motstandsdyktig mot rusten, mens Golf III ikke er det. Andre påpeker at god svensk malm var blitt for dyrt for stålprodusentene i Tyskland og at dårlig kinesisk malm derfor er årsaken til de omfattende rustproblemene på 90-tallet. Denne teorien har aldri blitt klarlagt skikkelig og jeg vet dessverre ikke svaret.

Jeg har imidelertid registrert at franskmennene utover 90-tallet ble veldig flinke når det gjelder motstand mot rust på deres bilmodeller. Selv en bil som Citroën Xantia anno 1993 fremstår idag som rustfri, mens selv senere Mercedes-Benz W140 S-klasser ruster kraftig. Tilsvarende også med BMW E39 og E46 modeller fra 00-tallet. Jeg vil derfor mene at Porsche og Audi er de tyske bilprodusentene som har hatt mest hell med å rustsikre deres bilmodeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på et par eldre Porscher (sen 70-tidlig 80-tall) med original lakk. De hadde noen små rustbobler oppe ved antennen på panseret, men ellers veldig pene.

...og jeg var en tur i Son på søndag. Svinget innom Autotuning og siklet litt i vinduene. Det er egentlig ikke sundt for sjelen... Det morsomme er samboern min som peket og sa, "DEN var fin! sånn kan du kjøpe! Men jeg liker ikke de felgene. Det blir for mye svart".

Bilen var en svart 993 med svarte tech-art felger. *sikle*

Så fikk jeg vist og forklart forskjellen mellom alle modellene. (Har forsåvidt gått gjennom det noen ganger på finn også når jeg tenker etter :) ) De hadde alt fra 964 til 991 i vinduet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet iallfall det at E24 er biler man må se opp for rust på, da BMW ikke akkurat er kjent for å ha god rustmotstand i denne perioden. Er forøvrig en veldig fordel å ha sin bedre halvdel med på leken når det gjelder å gå til annskaffelse av kosebil.

Fikk tilslutt overbevist fruen om at E24 var tingen. Problemet var at ho ikke klarte å se hvor lekker bil det var, ho sammenliknet den automatisk med nye biler og da var den "alt" for gammel å se på. Fra siden så fikk jeg høre at den liknet en gammel Saab!! :shock: Men nå liker ho den, klarer å se hvor linjelekker bilen er og ho er absolutt med på ideen om cruising på varme sommerdager :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en italofil kompis med sterk forkjærlighet for Alfa Romeo. Han har alt fra en bråte av de gode gamle baktrekkerene, sære utgaver, populære modeller og frem til halvmoderne 90-tallsbiler. Felles for alle er at de er verdiløse for alle andre enn entusiaster. Teknisk er kvaliteten heller laber. De eldre har svært dårlige elektriske anlegg og ruster gjerne mye, men de nyere er svake rent mekanisk. Men de kjører flott og er fine å se til. Ikke alle designtrekk kan sies å være helt vellykket, for eksempel stresskoffert i dashbordet istedenfor hanskerom , men de har definitivt gjort mye riktig opp gjennom tidene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotet for gøy frem utstyrslisten på sportssedanen min Fredrik, vet ikke hva du synes om avkryssingene...

236 SPECIAL LAMP SWITCHING - DAYTIME RUNNING LAMPS

260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION

261 TYPE DESIGNATION ON FENDER / SIDEWARD DELETION

341 ADDITIONAL BLINKER LAMPS

412 ELECTRIC SLIDING ROOF WITH TILTING DEVICE

420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR

430 HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT

466 CENTRAL LOCKING SYSTEM

524 PAINTWORK - PRESERVATION

593 ALL-ROUND WD-GREEN GLASS,HEATED REAR WINDOW-ESG,BF

603 HEADLAMP WIPER UNIT AND OIL FOR REAR AXLE WITH LIMITED-SLIP DIFFERENTIAL, IN CANISTERS AND CONTAINERS"

620 AIR POLLUTION CONTROL

630 ECE - WARNING TRIANGLE

929 NAUTICAL BLUE METALLIC

062 BLUE CLOTH INTERIOR

Den 603 synes jeg var litt forvirrende, hvis man valgte frontlys-vindusviskere fikk man med LSD på kjøpet? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke helt hva som menes. Altså... "Lykteviskerenhet og olje til bakaksel med differensialsperre i kanne og beholder". Slik jeg forstår dette betyr kode 603 noe sånt som... lykteviskerenhet samt olje i kanne til ASD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at du kikket litt på GTV her. Det jeg kom fram til når jeg så på de er at det bør være "facelift"-utgaven. Det er den med 3-eiket ratt og litt mer aluminium i interiøret. Denne skulle visst ha litt bedre finish interiørmessig.

Når det gjelder motor så er jo ikke bare V6 motoren et smykke når det gjelder lyd, men også designmessig. Angående kjøreegenskaper så blir bilen litt tung foran med 6eren, men jeg leste en test hvor de omtalte kjøreegenskapene som upåklagelig for en forhjulstrekker.

Ellers kan det nevnes at interiørplassen er latterlig liten, frontruten er latterlig liten og bagasjerommet er latterlig lite, men det betyr ingenting når den ser ut som den gjør :D

Reg.reim må skiftes ofte på V6motorene og 2.0 V6 Turbo Benzina sliter litt med turboen. Ellers skal dette være greie biler og jeg elsker de. Dette er nesten bilen som definerer elsk/hat prinsippet :)

Anbefaler deg å ta en titt her:

http://bilgledebutikken.custompublish.c ... cat=115494

Herlig kar som så og si er definisjonen på entusiast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfas seksere er nydelige! Mye mer snert og fint lydbildet enn rekkesekserene til BMW, som har en ganske lat karakter og hest lydbilde. Man må opp på S-motorene for å finne en match. Jeg ville aldri vurdert en vanlig toliter twinspark, ene og alene pga lydbildet.

80-tallets GTV kunne jeg virkelig ha tenkt meg, med en 24V 3,0 V6. Skikkelig bakhjulstrekk og fornøyelige kjøreegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke helt hva som menes. Altså... "Lykteviskerenhet og olje til bakaksel med differensialsperre i kanne og beholder". Slik jeg forstår dette betyr kode 603 noe sånt som... lykteviskerenhet samt olje i kanne til ASD.

Jeg blir fremdeles ikke noe særlig klokere :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke helt hva som menes. Altså... "Lykteviskerenhet og olje til bakaksel med differensialsperre i kanne og beholder". Slik jeg forstår dette betyr kode 603 noe sånt som... lykteviskerenhet samt olje i kanne til ASD.

Jeg blir fremdeles ikke noe særlig klokere :lol:

603 Leichtmetallräder 4fach, 7-Speichen-Design er det ifølge en kodeliste!

Men et annet svar man finner på koden er

Option code 603 is a double-code, the two codes

mean

600 = headlamp wiper/washer

and

601 = oil for rear axle with limited-slip

differential, in canisters and containers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan det tenkes at det er ja! Både sommer og vinter står på disse felgene 8)

Ellers har jeg også sansen for Ferrari 412!

ferrari-412-2w.jpg

"The Ferrari 400 and Ferrari 412 are front-engined 2+2 coupé cars from Italian manufacturer Ferrari. They were available with 5-speed all synchromesh or an optional 3-speed automatic transmission unit from General Motors. Their design was derived from the almost identical looking 365 GT4 2+2 (which itself was based on the famous Daytona). Production began in 1976, when Ferrari revealed its first car fitted with an automatic transmission - the 400 - at the Paris Motorshow of 1976. With the improved 412 introduced in 1985 it was phased out in 1989. Today, its sleek, Pininfarina-designed lines and relatively limited production numbers may give it potential as a future classic"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Ferrari 412i hadde jeg nesten helt glemt... sexy konsept. Den minner umiddelbart litt om Maserati Biturbo, men det er naturligvis stor forskjell på en liten overladet V6 motor og en stor V12 motor på 4942 cm3. 340 HK ved 6000 rpm og 441 Nm ved 4200 rpm er også fine ytelser med tanke på at modellen stammer fra 70-tallet og ble produsert frem tom. 1989. Ytelsene er on par med de tidlige Porsche 928S modellene. Fra og med 928 S4 fikk imidlertid Porsche overtaket. 0-100 Km/t gikk løs på 6,5 sekunder og topphastigheten er 255 Km/t... også dette på nivå med tidlige 928S modeller.

Noe sier meg at en eldre V12 modell fra Ferrari vil være et dyrt bekjentskap, men som en eldre og sofistikert GT har 412i helt klart både sjarme og karisma.

kcz7k4qdo6yt3dzsbl9y.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det fredrik, men det er litt tankevekkende å ta i betrakning at de fleste har null problemer med å fordøye 70.000 - 80.000 i året i verditap på en ny bil, den samme summen holder nok en Ferrari i stasmessig stand .. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...