Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Akkurat Mercedes-Benz W124 AMG "Hammer" gikk meg litt hus forbi da den var på markedet, men W124 500E/E500 var et fenomen på samme måten som f.eks Panamera Turbo S er det idag. W124 500E ble forøvrig som de fleste vet bygget av Porsche. Hele 18 dager brukte Porsche på å bygge et stk. 500E.

Hverken "Hammer" eller 500E når imidlertid W109 300SEL 6.3 til knærne. Tenk at Mercedes-Benz allerede i 1968 bygget en S-klasse som klarte 0-100 Km/t på under 6,5 sekunder og en topphastighet på hele 220 Km/t. Dette var på en tid da alminnelige familiebiler hadde 70-80 HK og klarte 0-100 Km/t på 12-13 seekunder.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig denne "Hammer" så litt harry ut...

Liker best sedanversjonen av de modellene faktisk.

Skulle hatt økonomi til å hatt en stor bilpark, og bodd et sted hvor jeg kunne pleiet interessen daglig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes-Benz W124 AMG "Hammer" er som et konsentrat av 80-tallets mest offensive "glam rock" stil. Ekstrem bredding (widebody) og sære designendringer (f.eks Porsche slantnose) i kombinasjon med gull og glitter der det ikke passer er mer regelen enn unntaket. Som regel handlet det om visuelle endringer og ikke så mye tekniske endringer... show off var viktigst. Gemballa´s kreasjoner står i en særstilling i denne sammenhengen. Mercedes-Benz (inkl. AMG) gikk imidlertid linjen fullt ut. Deres modeller fikk den store motorpakken og går som designet lover. Jeg har personlig ikke helt sansen, men jeg forstår Chris Harris' forbeholdte entusiasme. AMG startet en trend som idag er veldig populær og i den sammenhengen er "Hammer" interessant... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har introdusert modellen 114i her i Danmark. Den har en variant av "Prince" motoren (samme som 116i og 118i) med temmelig interessante spesifikasjoner til å være en bensinmotor. Motoren yter 102 HK ved kun 4000 rpm og et maksimalt dreiemoment på 180 Nm ved rekordlave 1100 rpm. 0-100 Km/t klarer den på 11,2 sekunder og topphastigheten er 195 Km/t. Det er nok tilnærmet dieselkarakter over den motoren... :?

Mest interessant er imidlertid tidene for mellomakselerasjonene 80-120 Km/t i 4/5 gear som er hhv. 11,7 og 14,8 sekunder. Tilsvarende tall for 116i og 118d er 8,6/10,6 sekunder og 7,2/9,3 sekunder.

114i er med andre ord ingen rakett, men bensinforbruket er i den hyggelige enden med et gjennomsnitlig forbruk på 0,55 liter/mil ved blandet kjøring. Vi snakker altså om en bensinmotor og ikke en dieselmotor.

Prisen i Norge vil ligge på 279300,- eksl. ekstrautstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skal bli artig å se hvordan det Norske markedet mottar 114I, vi har jo de meste pengestereke bil kundene av landene med høye avgifter så dette kan bli interessant. Forrige gang BMW prøvde seg med en "budget" utgave av sine biler så floppet det jo helt (iallfall i Norge), tenker da på E87 116d LE med 90 hester og E60 520d LE med 150 hk, for ikke å glemme E83 X3 18d med 136 hk. Det spennende med 114i er at denne gang så er et snakk om en bensinbil som faktisk ikke har så værst ytelser med tanke på effekten den har, mye mulig dette stiller bilen i ett helt annet lys hos kjøperne. Men jeg må si jeg stiller meg tvilende likevel, tror nok 116I og 118d fortsatt vil være volum modellene.

Prisen er iallfall svært interessant, den ligger ikke så veldig mye over det man må ut med for en nogen lunde likt motorisert Golf. Bare at her får man BMW kvalitet på kjøpet da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... 114i blir en skikkelig budsjettmodell og vil konkurrere direkte mot f.eks Golf 1,2 TSI. Jeg tror at dette markedssegmentet etterhvert vil bli populært i Norge også. Kanskje ikke så mye fordi det er økonomisk motivert, men downsizing som livsstil er enormt populært på kontinentet. Det handler mye om "back to the roots"... vi trenger kun det som er nødvendig (type: 60-tallets kjernefamilie med Boble). Dette er helt klart en reaksjon på den voldsomme dekadensen vi har opplevd fra mange nyrike de siste 10 årene. Folk gidder ikke mer av dette og vil ha andre forbilder. Helt greit og forståelig sier jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... 114i blir en skikkelig budsjettmodell og vil konkurrere direkte mot f.eks Golf 1,2 TSI. Jeg tror at dette markedssegmentet etterhvert vil bli populært i Norge også. Kanskje ikke så mye fordi det er økonomisk motivert, men downsizing som livsstil er enormt populært på kontinentet. Det handler mye om "back to the roots"... vi trenger kun det som er nødvendig (type: 60-tallets kjernefamilie med Boble). Dette er helt klart en reaksjon på den voldsomme dekadensen vi har opplevd fra mange nyrike de siste 10 årene. Folk gidder ikke mer av dette og vil ha andre forbilder. Helt greit og forståelig sier jeg... :)

Ja jeg er ikke helt på den "Back to the roots" trenden, jeg setter pris på det lille ekstra. Men som du sier så er dette en stadig økende trend ute i Europa og det er også blitt godt synlig synes jeg. Her i Norge tar det nok lengre tid før flertallet velger mindre og enklere biler, jeg leste senest i det siste nummer av Autofil at her i Norge så kjøper vi, tross de høye avgiftene de dyreste bilene i Europa. Dette er biler som V70, Passat, Tiguan, XC60, A4 og 3-serie som alle er sterkt representert på topp 10 lista over Norges mest solgt biler, eneste småbil her er nye Yaris på 8. plass :) Renault Clio er en av europas mest solgte biler, en genial liten franskmann med sprekt design og billig i innkjøp. I Norge ligger denne på 150. plass, passert av biler som 5-serie, A6 og X5 og ikke langt unna Porsche Cayenne faktisk.

Så småbil trenden må nok la vente på seg litt til i vårt vidstrakte land med store avstander, SUV og stasjonsvogn er fortsatt slagerne her. Mye pga vintern og frykten for å kjøpe noe som ikke er "mainstream"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er uten tvil noe for seg selv... på godt og vondt. Min utfordring er at jeg etter 12 år i utlandet ikke helt kjenner igjen landet... og det tiltross for at jeg i 2008 og 2009 i praksis bodde i Oslo. Jeg er ikke helt overbevist når det gjelder utviklingen i gamlelandet, men det er en annen diskusjon.

Apropos div. påstander om at jeg leser mye i Wikipedia. Jeg har faktisk stor sans for den tyske delen av Wikipedia (den er vesentlig mer pålitelig enn f.eks den engelske delen) og for noen dager siden oppdaget jeg en ganske interessant ting. Artikkelen om VW Käfer (Boble) er endret og "plutselig" er Porsche Type 60 Prototyp V3 nevnt. Dette kommer trolig som et resultat av et frivillig forlik Volkswagen (og Porsche) har gjort med den Tsjekkiske staten på vegne av den tidligere tsjekkiske bilprodusenten Tatra. Ferdinand Porsche ble uten tvil kraftig inspirert av Tatra V 570 da Adolf Hitler´s nasjonalsosialistiske KdF-Wagen ("Kraft durch Freude" - "Kraft gjennom glede") prosjekt ble skutt igang. Likheten er slående.

Det er imidlertid verdt å nevne at Tatrafabrikken på 30-tallet lå i byen Nesselsdorf i regionen Mähren-Schlesien... i det som idag er det østlige Tsjekkia. På 30-tallet var Schlesien delt mellom Østerrike og Preussen (Tyskland). Ferdinand Porsche (1875-1951) ble født i Maffersdorf som er et område i tilknytting til byen Liberec. Denne byen ligger i det området som på tysk omtales som Böhmen... også en tidligere tysk region i Tsjekkia. Ferdinand Porsche var klart grepet av nasjonalsosialismen og Porsche Type 60 Prototyp V3 anno 1936 var uten tvil et plagiat, men Porsche var ingen krigsforbryter eller en simpel nazist slik vi forstår begrepet idag.

Tatra V 570 anno 1933

uhidfccb8iszyzeg1k5t.jpg

Porsche Type 60 Prototyp V3 anno 1936

vjx0rgcjyuo0iy9zrqau.jpg

Tatra 97 anno 1937

cpqygmodtkv0568mca0s.jpg

Volkswagen Type 82E "Kübelwagen" anno 1940

6id7ak7tr8ikeg4z288h.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med bl.a BMW E34 M5 er Mercedes-Benz W124 500E håndbygget i ordets rette forstand. Mercedes-Benz hadde ikke selv produksjonskapasitet til å bygge 500E modellen iom. at den har mange spesialtilpasninger i forhold til de andre W124 modellene (understelet er endret jmf. R129 samt div. relativt store modifikasjoner på karosseriet). I praksis er håndbyggede biler (iallefall på BMW´s og Porsches nivå) vesentlig bedre skrudd sammen. Alt er bedre tilpasset og færre kompromisser har påvirket selve konstruksjonen. Bilprodusenter som Ferrari, Rolls-Royce, McLaren, Bugatti etc. følger de samme prinsippene.

På begynnelsen av 90-tallet var Porsche igjennom en alvorlig økonomisk krise pga. børskrakket i 1987 og en manglende fornyelse av produktporteføljen. 968 (som i praksis var en 944 S3) og den aldrende 928 modellen solgte dårlig. Porsche hadde derfor ledig produksjonskapasitet ved deler av fabrikken i Stuttgart. Den gamle produksjonslinjen for 959 modellen ble tilpasset W124 plattformen/chassiset og Porsche utnyttet samtidig denne endringen til å bygge et antall rullende 989 prototyper basert på W124 plattformen. 989 modellen var i praksis forgjengeren til dagens Panamera...the missing link i relasjon til 928 modellen. 989 kom imidlertid aldri i produksjon og dette igjen førte til at Porsche 2-3 år senere kunne bygge RS2 modellen for Audi på den samme produksjonslinjen.

Det er forøvrig ikke helt uvanlig at mindre bilfabrikker tar på seg oppdrag for andre bilprodusenter. Spesialoppdrag er en egen disiplin og Porsche er intet unntak i denne sammenhengen. Andre tilsvarende spesialprodusenter er Karmann, Magna Steyr og Valmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

114i bruker 0,55 på milen høres da ikke imponerende ut? Jeg har et blandet forbruk på min 320d på 0, 58l på milen.

Akkurat dette med liten motor i Norge kontra Danmark er nok grunnet flere faktorer. Hvor mange fjell er det i Danmark kontra Norge for eksempel. Kunne aldri dratt på tur i damen sin Micra 1.0 iallfall. Ikke gøy å gire mye fordi du må gjøre det. Til og med madammen angrer på at hun kjøpte bil med minste motor.

Går liksom greit å komme seg opp i fart, men slitsomt når bakkene kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et gjennomsnitlig drivstofforbruk på 0,55 liter/mil ved blandet kjøring for en bensinbil på størrelse med F20 (1365 Kg) er faktisk ganske imponerende. Jeg har et gjennomsnitlig drivstofforbruk på 0,54 liter/mil ved blandet kjøring med min 2003 E46 318d Touring, men det er altså en dieselbil.

Jeg skrev da vitterlig at downsizing som livsstil er enormt populært på kontinentet. Dette gjelder også land som Tyskland, Frankrike, Sveits og Italia... altså land med store fjellområder og barske vintre... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, prøvde ikke å motsi deg, heller tilføre litt ekstra til hvorfor kanskje Norge var litt annerledes. Få land på kontinentet har et så dårlig veinett, og relativt mye "opp-ned" kjøring som Norge. Du kommer liksom ikke unna bratte bakker til og fra jobb, hvis man bor utenfor Oslo.

Nedover på kontinentet er det også mange storbyer, noe som definitivt vil gjenspeiles i hvilke biler og motorer folk kjøper.

Jeg tror ikke våres bilpark er så annerledes fra f.eks Sverige, et land som har mye samme terrenget og by-struktur som Norge. Det samme gjelder Finland.

Dette er bare en tanke, noen innvendinger? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvfølgelig et poeng når det gjelder topografien og de store avstandene i Norge, men jeg tror at en 114i vil gjøre en nogenlunde god figur selv i Norge. Den har ikke det helt store kraftoverskuddet, men hvis man ikke skal trekke tunge tilhengere eller forventer 0-100 Km/t tider som en langt dyrere bil går den bra nok. Momentet ligger ikke mye under hva E90 320i kunne tilby og momentet er tilgjengelig ved et mye lavere turtall. 102 HK er nogenlunde on par med hva som ellers er standard i budsjettsegmentet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med bl.a BMW E34 M5 er Mercedes-Benz W124 500E håndbygget i ordets rette forstand. Mercedes-Benz hadde ikke selv produksjonskapasitet til å bygge 500E modellen iom. at den har mange spesialtilpasninger i forhold til de andre W124 modellene (understelet er endret jmf. R129 samt div. relativt store modifikasjoner på karosseriet). I praksis er håndbyggede biler (iallefall på BMW´s og Porsches nivå) vesentlig bedre skrudd sammen. Alt er bedre tilpasset og færre kompromisser har påvirket selve konstruksjonen. Bilprodusenter som Ferrari, Rolls-Royce, McLaren, Bugatti etc. følger de samme prinsippene.

På begynnelsen av 90-tallet var Porsche igjennom en alvorlig økonomisk krise pga. børskrakket i 1987 og en manglende fornyelse av produktporteføljen. 968 (som i praksis var en 944 S3) og den aldrende 928 modellen solgte dårlig. Porsche hadde derfor ledig produksjonskapasitet ved deler av fabrikken i Stuttgart. Den gamle produksjonslinjen for 959 modellen ble tilpasset W124 plattformen/chassiset og Porsche utnyttet samtidig denne endringen til å bygge et antall rullende 989 prototyper basert på W124 plattformen. 989 modellen var i praksis forgjengeren til dagens Panamera...the missing link i relasjon til 928 modellen. 989 kom imidlertid aldri i produksjon og dette igjen førte til at Porsche 2-3 år senere kunne bygge RS2 modellen for Audi på den samme produksjonslinjen.

Det er forøvrig ikke helt uvanlig at mindre bilfabrikker tar på seg oppdrag for andre bilprodusenter. Spesialoppdrag er en egen disiplin og Porsche er intet unntak i denne sammenhengen. Andre tilsvarende spesialprodusenter er Karmann, Magna Steyr og Valmet.

Da lærte man noe nytt i dag og. Den 989 du snakker om har jeg heller aldri hørt om før. Er dette den prototypen eller? http://www.mossinger.com/928/ASCestate.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...