Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

De var skikkelig fine... spesielt Monoposto modellen. Prisen var heller ikke så dum... knapt 7 festblanketter inkl. toll og moms. Jeg tar en med sort skive... :)

Enig i at Monoposto er førstevalget. Selv ville jeg valgt modellen med lys urskive.

Imidlertid er jeg ikke så imponert over prisen i og med at den bruker 821A-urverket fra Miyota. Absolutt ikke noe galt med 821A, men dette finnes også i langt rimeligere urmodeller, som f.eks. Junkers Spitzbergen. Interessant modellnavn fra en produsent de fleste sikkert forbinder med noe annet enn armbåndsur.

En litt dyrere Junkers er Bauhaus (Junkers kan virkelig dette med å finne interessante navn til klokkene sine). Her får man et ur med et ETA 2824-2 urverk, som stiller i en litt annen klasse.

Bauhaus kan også leveres med Miyota 9100 urverk for samme pris som ETA-modellen. Denne har gangreserveindikator og 24-timers visning, noe som mangler på modellen med ETA-urverk.

På dyrere klokkemerker enn Junkers skulle jeg gjerne sett nyere Miyota-verk enn 821A. 9015-modellen virker f.eks. interessant. Likevel, Bauhaus med ETA-verk er fristende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro når denne trenden "når" norge?? (Les artikkelen, samt linkene)

http://morten-skandfer.posterous.com/us ... houston-go

Tviler på innholdet i denne artikkelen...

Bl.a. står det "halvparten av bilene i Houston er nå hybrid eller el, og bybanen bygges ut. "

Dette må være tatt ut fra en ønsketenkning.

Se f.eks. her:

"After 4 and a half years, Houston Electric Cars will go out of busines this fall. We have already distributed a liquidation sale pricelist, as of this writing (10/17/12), 10 various e-cars remain and they are marked down to an absurd level. Not enough Houstonians have been sufficiently interested to keep the doors open. This present year has been the worst year so far, even though the Texans are buying record numbers of giant pickup trucks and SUVs (and small guzzlers too), they are not oriented to wanting to stop polluting, or wanting to save money on gas, or caring about the USA's oil import bill."

http://www.houstonelectriccars.net/

Eller her:

http://www.greenhoustontx.gov/ev/index.html

50% av alle kommunale småkjøretøyer er hybrider.

Houston chronicle: http://www.chron.com/cars/article/Drive ... 033231.php

"Drivers aren't buying car companies’ electric car pitch.

A new study found electric cars will remain a small segment of the auto industry unless companies can reduce the price of cars and demonstrate the economic benefits to consumers."

Ang. kjøpesentere så ønsker jeg trenden velkommen, selv om det er deilig på vinteren...

På Stathelle har de bygget et grotesk kjøpesenter. Ødela inntrykket av hele byen såpass atriksantikvaren vurderer å slette byen fra listen over historiske byområder som har nasjonal interesse.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/osta ... /1.8370198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempelet fra Stathelle er helt grusomt, men dessverre ikke enestående. Jeg har en god venn som har bodd i USA siden slutten av 80-tallet og han fortalte meg allerede på midten av 90-tallet at trenden med kjempestore shoppingsentre var ved å snu i USA. Ikke i en større skala på landsplan, men i velstående småbyer på østkysten. Der var man mer opptatt av å bevare de autentiske byene med aktive handlegater og naturlig folkeliv. Dessverre tar det alltid 15-20 år før nye trender når den bredere delen av befolkningen og dette kan være katastrofalt hvis man ikke har politikere og arkitekter som er oppegående. I Norge er det nesten slik at hele byer må stå på riksantikvarens røde liste for å unngå betong/kjøpesenterhelvete... #-o

Elektriske biler er litt som blanda drops. De fleste tilbyr egentlig ikke et godt alternativ til tradisjonelle biler, men Tesla Model S skiller seg klart ut som noe nytt og konstruktivt. Jeg mener at Model S representerer noe helt unikt og revolusjonerende. Kanskje såpass revolusjonerende at Tesla ikke vil klare å lykkes. Trolig er hverken myndighetene eller energiprodusentene parate til omstillingen. Kanskje kommer Model S 10 år for tidlig. Jeg er usikker, men jeg registrerer at tiltross for en glimrende mottagelse og omtale av ledende biljournalister er kritikken mot bilen massiv. Kritikken er ikke objektivt rettet mot Model S, men derimot mot elektriske biler generelt... og dette tiltross for at Model S som en teknisk løsning stort sett er svaret på kritikken.

Man kan selvfølgelig argumentere for at elektrisiteten skal produseres et sted og hvis denne produksjonen ikke er miljøvennlig vil heller ikke elektriske biler være miljøvennlige. Dette er imidlertid knapt et argument i de fleste vestlige land idag iom. at mer og mer av el-produksjonen blir grønn (vannkraft, solceller, vindmøller, atomkraft etc.). Ergo tror jeg at kritikken mest dreier seg om å beskytte eksisterende petroliumprodusenter inkl. statlige avgiftsregimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at Monoposto er førstevalget. Selv ville jeg valgt modellen med lys urskive.

Imidlertid er jeg ikke så imponert over prisen i og med at den bruker 821A-urverket fra Miyota. Absolutt ikke noe galt med 821A, men dette finnes også i langt rimeligere urmodeller, som f.eks. Junkers Spitzbergen. Interessant modellnavn fra en produsent de fleste sikkert forbinder med noe annet enn armbåndsur.

En litt dyrere Junkers er Bauhaus (Junkers kan virkelig dette med å finne interessante navn til klokkene sine). Her får man et ur med et ETA 2824-2 urverk, som stiller i en litt annen klasse.

Bauhaus kan også leveres med Miyota 9100 urverk for samme pris som ETA-modellen. Denne har gangreserveindikator og 24-timers visning, noe som mangler på modellen med ETA-urverk.

På dyrere klokkemerker enn Junkers skulle jeg gjerne sett nyere Miyota-verk enn 821A. 9015-modellen virker f.eks. interessant. Likevel, Bauhaus med ETA-verk er fristende. :)

Hehehe... du kan få sagt det. Jeg var faktisk ikke klar over at det var en direkte sammenheng mellom Junkers Ju 52/3m "Tante Ju" og klokkemerket Junkers, men når jeg nå er klar over fenomenet er navnene på klokkene klart interessante. De har sogar en modell som heter "Tante Ju".. :)

http://www.junkers.de/

http://www.junkers-uhren.de/

http://www.pointtec.de/junkers/tante_ju/

Jeg liker designet på disse klokkene. Mange av modellene er svært stilrene og elegante. Det at Junkers tilbyr 100% mekaniske klokker tiltaler meg også (ikke nødvendigvis bedre, men litt artig i våre dager)... 8)

Junkers Ju 52/3m

7mazkxs15dpxwver0biq.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peugeot 205 GTI og Chrysler Imperial Crown Coupé er på hver deres måte temmelig interessante. Ikke fordi de er teknisk unike eller fordi de representerer state of the art i noen henseende, men fordi de på hver deres måte var de siste av en æra med lange tradisjoner... :)

Peugeot 205 ble årets bil i 1984, men det var som GTI (105-130 HK) at den virkelig ble interessant. Kombinasjonen lav vekt (850 Kg), fornuftig effekt (for tiden) og glimrende kjøreegenskaper (for tiden) var nesten uslåelig. Det fantes konkurrenter som var bedre på det ene eller det annet, men som en total pakke var 205 GTI nesten enestående. Modellen var også den siste der aktiv og passiv sikkerhet på ingen måter var prioritert. Med mer sikkerhet økte vekten betydelig og GTI bilene ble aldri helt de samme igjen.

d7nfx7q68uhf62nvnkb8.jpg

Chrysler Imperial Crown Coupé... bare navnet forteller at det handler om noe spesielt og det gjør det. Som Jay Leno forteller i filmen er den blandt de siste skikkelige old school amerikanerne der alt utemmet handler om komfort og performance. Motoren er en 440 cu V8 (7,2 liter) Mopar 500 Wedge Crate som yter 585 HK og 827 Nm. Et utmerket resultat av ingen utslippskrav overhode (les: året var 1967). Selv med en egenvekt på godt over 2 tonn flytter denne bilen helt greit på seg. Noen få år senere... i 1973 kom oljekrisen og med den ble de klassiske amerikanerne aldri helt de samme igjen.

9nb697o326iwlnfe9y79.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte de Junkersklokkene, men de er for små. 40mm og 42mm blir for lite på armen. 42mm'en kan til nød fungere, ettersom selve urskiven er såpass stor.

Omega Seamaster Planet Ocean på 45,5mm er helt perfekt. Tag Heuer Carrera på 43mm er også passe på armen. Men jeg liker store klokker da :)

2012-11-30-lunch_432_showoff_farger.png

En av de få klokkene som fungerer i 40mm er Rolex Submariner (Eller GMT), som på en eller annen måte har en "presence" på armen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan selvfølgelig argumentere for at elektrisiteten skal produseres et sted og hvis denne produksjonen ikke er miljøvennlig vil heller ikke elektriske biler være miljøvennlige. Dette er imidlertid knapt et argument i de fleste vestlige land idag iom. at mer og mer av el-produksjonen blir grønn (vannkraft, solceller, vindmøller, atomkraft etc.). Ergo tror jeg at kritikken mest dreier seg om å beskytte eksisterende petroliumprodusenter inkl. statlige avgiftsregimer.

Å kalle atomenergi "grønn" er et resonnement som har vært endel benyttet fra politisk hold de siste årene; der grønn energi blir definert utfra hvorvidt den fører til utslipp av CO2 til atmosfæren og at menneskeskapte CO2-utslipp fører til en klimaendring ,som dermed er den største miljømessige utfordringen man står overfor. Dette førte til at atomenergi bokstavelig talt var inne i varmen igjen, og at tidligere tilbakeslag som Pennsylvania 1979 og Tsjernobyl 1986 lot til å være tilbakelagt.

Nok en gang mener jeg at politikere tenker altfor snevert; der det tidligere var freongass og hull i ozonlaget som var det store problemet, er det nå CO2 og menneskapt klimaendring som er knaggen alt henges på.

På samme måte som du mistenker at beskyttelse av petroleumsprodusenter og egne avgiftsregimer spiller en rolle i kritikken av elbiler, sitter jeg igjen med et inntrykk av at ledende politikere i flere land har blitt påvirket av atomenergilobbyen til å gi atomkraft et litt overraskende grønt stempel. Kanskje har politikerne også vært oppmuntret av tanken på å slippe å investere store summer i utvikling av sol-, vind- eller bølgekraft.

Mitt største ankepunkt mot atomkraft som "grønn" er at den ikke er fornybar. Tvert i mot krever den en avfallshåndtering der avfallet kan utgjøre en miljøtrussel i generasjoner framover. Dessuten vil utslipp av kjølevann fra reaktorene kunne føre til endringer i vokse- og levevilkårene for lokale vekster og dyreliv. Kanskje ikke et stort problem vil man si, men i grunnleggende strid med begrepet "grønn".

Interessant nok ser det ut til at sammenbruddet ved Fukushima-anlegget i 2011 har vært en vekker. Men overraskende at en slik var påkrevet; trodde man virkelig at en Tsjernobyl-lignende ulykke aldri kunne skje igjen?

Tilbake til elektriske biler; så støtter jeg tanken om at Tesla kan være 10 år for tidlig ute.

Tidligere har jeg ment at den dagen "ordentlige" bilprodusenter begynte å lage "normale" biler som drives av elektrisitet, ville det ikke være rom for et produkt som Think. Vel, nå har Nissans Leaf vært på markedet en stund - og det er overraskende nok en bil jeg kunne tenkt meg. Greit framkomstmiddel å reise fram og tilbake med hver dag, og så sette til lading om natten. Og rekkevidden på 200 kilometer (ja, så lenge du ikke bruker klimaanlegget, selvsagt, for det gjør man jo aldri...) er innenfor det mange kjører til daglig. Men hvis du trenger å koble på en tilhenger eller skal på langtur for å besøke slekt langt borte, trenger du en annen bil. Og hvor "grønt" er det egentlig å ha en ekstra bil?

Salgstallene forteller også en historie; i Norge feirer Nissan sin Leaf som en stor suksess, med 2500 solgte biler på litt over et år. Men suksessen på verdensbasis lar vente på seg: 43000 solgte biler i løpet av to år; 6 prosent av totalproduksjonen solgt i Norge er litt mer en befolkningsgrunnlaget skulle tilsi. ;) Her har definitivt statlig tilrettelegging i form av fritak for avgifter o.l. hatt innvirkning på at nordmenn har kjøpt ganske mange eksemplarer av en bil som enten ikke er helt klar for markedet - eller som markedet ikke er helt klart for....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":3don2dri]Likte de Junkersklokkene, men de er for små. 40mm og 42mm blir for lite på armen. 42mm'en kan til nød fungere, ettersom selve urskiven er såpass stor.

Junkers Bauhaus har endel felles med den dyrere Junghans Max Bill, men mange regner det som en fordel at Bauhaus er større; 40mm vs 38mm for Max Bill.

Som en illustrasjon på at klokker i likhet med 5-serien har blitt større: Jeg har en tidlig automatisk Seamaster; den måler 32mm, mens klokker fra denne perioden ble regnet som store hvis de hadde en diameter på 35mm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en bestillingsoversikt over Tesla Model S: http://www.zeemaps.com/map?group=295135

Altså bestillingene registrert på kart, av brukere som står på venteliste. Den bør gi et rimelig greit bilde på hvor bilene ender opp.

Zoom inn på Skandinavia og se hva bilavgiftene har å si på valget av nybil :)

Hvilke fordeler har de i Belgia og Nederland tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der Barockengel: Jeg er enig i at atomkraft er omdiskutert, men forutsatt at avfallet kan håndteres korrekt og vi ikke opplever alvorlige ulykker som f.eks Three Mile Island (1979), Tsjernobyl (1986) og Fukushima (2011) bør atomkraft kunne betraktes som en relativt grønn energikilde (dog ikke fornybar).

Det finnes pr. idag ca. 440 atomkraftverk i verden. Noen land baserer nesten all strømproduksjon på atomkraft... f.eks Frankrike 77%, Belgia 54%, Slovakia 54%, Sveits 41%, Finland 32% og Sverige 40%. Andre land som f.eks Danmark og Norge har ingen atomkraftverk. På den annen side er både Danmark og Norge med i Nord Pool Spot, som er verdens største kommersielle marked for strøm (inkluderer 70% av strømproduksjonen i Norden). Igjennom dette markedet avtar vi vår del av strømproduksjonen fra atomkraftverk i Sverige og Finland.

Det store spørsmålet er imidlertid om atomkraftverk er sikre nok og mye kan tyde på at det er de ikke hvis ulykken først er ute. Konsekvensene ved en større ulykke er såpass alvorlige at vi bør spørre oss selv om det er verdt risikoen.

Som du sikkert forstår er jeg ingen stor fortaler for atomkraftverk. Mitt poeng er at når de først er der blir de ikke mer helsefarlige hvis de også lager strøm til elektriske biler... snarere tvert imot (indirekte)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. størrelsen på armbåndsur (et gammeldags, men mer beskrivende ord) leste jeg et sted at de kommer til å bli mindre igjen i de nærmeste årene. Altså tilbake til normalstørrelsen (32-35 mm). Årsaken er størrelsen på kinesiske håndledd samt at moten generelt blir mer diskret (en reaksjon på den økonomiske oppgangen på 2000 tallet)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...