Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

":xpgt0lja]

Artig siden denne Parnis.

Jeg så umiddelbart at her er det samme leverandør som leverer til kopi/replikamarkedet.

Det overrasker lite om Seagull-urverkene som brukes i Parnis-ur blir solgt til den som betaler for dem, no questions asked.

Et Miyota-urverk koster rundt 250 kroner for klokkeprodusenten som ønsker å bruke dem i sine armbåndsur. Lurer på hvor mye mindre et kinesisk Seagull-urverk koster.

Selv har jeg ett eneste arbåndsur med kinesisk urverk, og det forblir sannsynligvis det eneste.

Så langt har det vært pålitelig, det gjør en forholdsvis nøyaktig jobb i å gjøre det klokker skal gjøre, nemlig vise tiden. Men på min har power reserve-viseren sluttet å virke: Den står støtt og bestemt på 0 uansett hvor mange timer gangreserve urverket har. Og her har vi problemet: En reparasjon vil koste mer enn hva det vil koste å kjøpe et tilsvarende ur...

Dette i kontrast til et ur fra en anerkjent kvalitetsleverandør, der man kan koste på en komplett helrenovering av en fagmann og likevel vite at uret har steget i verdi. Resultatet frykter jeg vil bli at mange kaster de billige klokkene sine i stedet for å reparere dem. Dette er ikke "green, sustainable living" og jeg kan nesten høre Kevin McCloud riste oppgitt på hodet.

Nesten like meningsløst som å vrake biler som har kjørt 120-140.000 kilometer.

Jeg antar at med riktig vedlikehold vil et Seagull-urverk kunne gå i mange tiår, men hvor mange vil få dette riktige vedlikeholdet... Min eldste automatiske klokke nærmer seg 70; et eksempel på at kvalitet lønner seg i lengden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker helt feil, var Stealth-biten helt essensiell for i det hele tatt å få byggeløyve på denne tomten.

Mine Grand Designs-favoritter er to hus Kevin McCloud selv har omtalt som sine egne favoritter:

Peel Castle i Yorkshire og Dome House i Lake District :D

Det slottet var et sinnsykt prosjekt. Jeg hadde ALDRI trodd det gikk å få beboelig. Pågangsmot og visjoner skal eierne av disse restaureringsprosjektene ikke bli beskyldt for å mangle!

Er en del verneverdige bygg som har fått sin renessanse i denne serien. Det virker som unødvendig mye styr med tanke på hva de får lov til, og ikke får lov til, å gjøre med sine egne hus, men dette er jo ting de vet når de begynner.

Liker han programmlederen. Han er gjerne litt kritisk underveis, og stiller en del gode spørsmål. Ikke noen Jan Erik Larsen type :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også Kevin McCloud og måten han er på i programmene. Det er underveis i programmene ingen tvil om hva han mener, men han liker å bli positivt overrasket over at et design mot alle ods virkelig fungerer og gir eierne av huset verdier tilbake på mange forskjellige nivåer.

Jeg ville personlig ikke ha bygget The Stealth House (jeg foretrekker en varmere stil), men huset overrasket meg positivt på alle måter. I likhet med Kevin McCloud trodde jeg at huset skulle ende opp som en kald hangar under jorden, men resultatet ble faktisk utrolig nyskapende og elegant. Dette er hva et godt design handler om.

Min smak går også mer i retning av Peel Castle i Yorkshire, men huset er også mye mer tradisjonelt og vanlig... dog temmelig elegant. Huset utfordrer ikke konvensjonene på den samme måten som The Stealth House... og man blir heller ikke personlig utfordret på den samme måten. The Stealth House er vellykket galskap satt i system der Peel House er mer klassisk britisk countryside liebhaberstil i all sin prakt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på hus og design. Vi håper å flytte ut av byen innen et par år og da gjerne bygge eget hus. Er det noen her som vet hvor mye det koster å få en arkitekt til å tegne og bygge et hus i forhold til et ferdighus fra en katalog? Utgiftene på et "kataloghus" er vel en del mer forutsebare vil jeg tro?

Litt avhengig av tomtepris så ser det ut til at vi kan komme i mål for rett rundt 5 millioner. Husene vi har sett på i katalog til nå ligger på rundt 3.500.000 innflytningsklart. (eksl. grunnmur)

Vi snakker funkis (Eller i det minste funkis-ish) på 170-200kvm.

F.eks. slik som dette:

arholma-01.jpg

Det jeg savner på en del av disse kataloghusene er en god løsning for garasje som en del av huset, og mangel på bodplass, men jeg regner med det er ting som kan skreddersys. Det å slippe å gå ut for å komme til garasjen hadde vært fantastisk. Spesielt på vinteren.

Drømmer forresten litt om slik utsikt de gjerne har fra husene i Grand Designs! Ikke et hus i sikte, bare bølgende enger og landskap. Men så skal det jo være max 25 min. fra Oslo da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et modulbasert såkalt passivhus/lavenergihus (typehus) der man etter ønske kan endre romløsninger og vinduer som man vil eller f.eks tilføye en kvist eller et karnapp. Mer spesielle løsninger er også mulig og i den forbindelse er arkitekthjelp med i prisen. Typehus og "kataloghus" er helt klart det billigste... i praksis handler det om spesialdesignede byggesett.

http://www.trelleborg.dk/

Jeg kan bare anbefale deg å gjøre et skikkelig research (gjerne med prøvehus) før dere bestemmer hva slags hus dere vil gå for. Dette arbeidet kan nesten ikke gjøres grundig nok. Basert på egne erfaringer vil jeg også mene at det er verdt prisen å engasjere en frittstående rådgivende ingeniør til selve byggeledelsen (nesten uansett hva husfabrikanten ellers sier). De pengene er hurtig spart hvis prosjektet først begynner å gå skjevt. Husk også klare avtaler og betal aldri før arbeidet er skikkelig gjennomført. Få også gjerne med i kontrakten dagmulkter ved større forsinkelser... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok en god del å tenke på, men inntrykket mitt hittil er at leverandørene er veldig ryddige.

Vi får jo en forsmak nå på vårparten, hvor svigermor skal rive og bygge nytt hus på Tjøme. Dette er også et kataloghus, og leverandøren virker meget seriøs, til nå. Han har også foreslått hva vi bør gjøre med resten av uthus og garasje på tomten der, med tanke på utnyttelsesgrad, og hva vi får lov til å gjøre nå på denne byggesøknaden i forhold til hva som er lov å endre/bygge senere.

Vi har også vært og sett på et identisk hus, bygget av samme firma og byggmester, og ble til og med invitert inn av de som bodde der. De hadde kun positive tilbakemeldinger å komme med. Et godt tegn!

Det blir helt klart spennende, og vi kommer nok til å være ganske involvert i denne prosessen.

Huset som bygges der kommer til å være spekket "billigst mulig" for å holde kostnadene nede, ettersom det kun brukes som feriebolig. En av de få tingene som er kostet på ekstra er flere vinduer og store dører ut mot hagen/vannet, for å gi mest mulig utsikt og lys i stue og på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du forteller er jo en veldig fin måte å få litt innblikk i prosessen fra A til Å. Spør og grav så mye som mulig. Husk også at ingen budsjetter holder 100% når man ikke har skikkelig erfaring. Det kan være lurt å ha litt ekstra kronasje i tilfelle f.eks gulvene koster mer enn man tror eller din bedre halvdel går amokk i en interiørbutikk. Vinduer får man forresten nesten aldri nok av (vi har 25 stk) og det er lurt å vite hvor høyt opp på veggen vindusposten kommer. Intet er så ærgerlig som å oppdage at man ikke kan kikke ut av vinduene når man sitter i salongen (dette løser man elegant ved å ha vinduer som går helt ned til gulvet)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeremy Clarkson kjenner vi best fra bilprogrammet Top Gear, men Mr. Clarkson er også en en glimrende journalist. Han er mest kjent for å være interessert i biler og fremkomstmidler, men han er trolig mer interessert i ingeniør og militærhistorie. Det siste førte bl.a til et flott program om hans svigerfar og Storbritanias høyeste militære utmerkelse... The Victoria Cross (VC)... som også hans svigerfar mottok for tapperhet under den annen verdenskrig ved slaget om Arnhem i Nederland.

Viktoriakorset stiller likt med Norges høyeste utmerkelse... Krigskorset. Kun 1356 personer har mottat Viktoriakorset (i et imperie som talte over en milliard mennesker) og kun 277 personer har mottat det norske Krigskorset. Disse hedersbetegnelsene rager høyt... svært høyt... og Jeremy Clarkson gjør en utmerket jobb med å presentere sin svigerfar... :)

Som en bonus ved ca. 58:00... The Greatest raid of all... The battle of St. Nazaire.

http://www.youtube.com/watch?v=wiRUkFCQ6iQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig... og 356 blir bare mer og mer cool ettersom årene går, men ikke like cool som den første short wheelbase 911´en som ble designet av Butzi Porsche og Erwin Komenda i fellesskap. 356 ble designet av Ferry Porsche (Butzi´s far) og Erwin Komenda. Dette har Magnus Walker virkelig forstått og ikke minst utnyttet 100% i sin bilsamling. Hans samling av eldre 911´er er virkelig både fantastisk og original. Walker er selv også litt av en original og jeg liker stilen (ok... litt mindre hår overall hadde gjort seg). Jeg liker forøvrig også rammen rundt bilene... eldre industri/fabrikksbygninger har ofte en fin patina som man ikke finner andre steder... :)

Jeg er gammel nok til å huske slike ski med kandaharbindinger... et fantastisk bilde...

7wijgip780zoshss0rfk.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kort, men interessant presentasjon av Mercedes-Benz W123 300D. Jeg synes at Mr. Alterman på en god måte beskriver hvorfor eldre MB modeller som f.eks W123 stadig har en stor bruksverdi. Han snakker selvfølgelig om den fantastiske byggekvaliteten, men også om hvordan bilen kjører og hvordan man lærer å leve med den. Man får et perspektiv på tingene ved å se filmer som dette... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk!... Hehehe... denne tråden spenner rimelig bredt. Fra en gammel dieselpurke av en W123 300D til 991 GT3 Cup på et øyeblikk... og alt fra BMW samt mye annet innimellom. Etter innfallsmetoden og ganske tilfeldig selv om jeg forsøker så godt jeg kan å finne røde tråder. Takk for alle bidrag... keep 'em comin'... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...