Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

"Jeg skal ikke lage noen MB vs BMW-diskusjon, men må si jeg liker når Jeremy Clarkson i flere tester poengterer hvor mye mer lettvint MB er ift BMW og Audi. Mens man i BMW og Audi må bruke tid på å "justere og stille inn", så kan man bare sette seg inn i Merca og gi gass...noe mer er brukervennlig"

Dette er en sannhet med modifikasjoner. På nye BMW'er, ned til 114i, det bare å sette i sport og holde inn antispinn så er alt av etter ti sek. På en standard MB må du inn på masse undermenyer på kjørekomputer og da får du ikke alltid lov å skru av alt. Og det er irritere å gjøre det hver gang du stopper bilen, når det er så mye menyer.

Da jeg testet CLS Shooting Brake brukte vi 15 min på å få til launch control. Og det var meg og en kar fra Autofil.

På M3 og M5 bruker du 1-2 min på å få det akkurat som du vil, så fremt du er vant med BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ingen problemer med å forstå oppsettet og menyene i bl.a iDrive, men jeg kan forstå at læringskurven er temmelig bratt for en som aldri har brukt iDrive og kanskje heller ikke har den helt store kunnskapen om hvordan en moderne bil faktisk virker. Det er mange tekniske begreper som ganske sikkert virker helt gresk for mange.

Jeg tror også at det er et poeng at premiumbiler som f.eks BMW nå selges til mange kunder som ikke har større kjennskap til moderne biler... f.eks i Kina. Middelklassen i de såkalte BRIK-landene (Brasil, Rusland, India og Kina) vokser eksplosivt (bare i India anslår man at middelklassen om 10 år vil telle ca. 200 millioner mennesker). Jeg tror derfor at vi vil se en gradvis tilpasning til hva som er viktig for kundene i disse landene... i motsetning til tidligere da det amerikanske markedet definerte standarden. Spesielt på designfronten skal det bli spennende å observere utviklingen. Kommer bilene f.eks til å vokse ytterligere i årene som kommer når det gjelder karosseristørrelse eller vil vi se en tilpasning til kinesiske gjennomsnitshøyder/størrelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det er sånn reservehjulet på e46 330 ser ut.

Jeg må gi deg litt rett allikevel. Felgen ble såvidt jeg forstår levert til bl.a E46 330i i dimensjonen 7x17 ET47 med 205/50-17 dekk, men kun som felg til vinterdekk. Disse vil jeg ha med sommerdekk... :P

yy9xvqu2wo5owkarpkjk.jpg

i436j61m4mtxkhwmhn4w.jpg

50bwsoi2cxozzhzb6agn.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kina er ikke definert som viktigst for BMW foreløpig. Var på årsresultatpresentasjonen i München i fjor. Det viktigste markedet deres er faktisk Tyskland, fulgt av USA. Og begge landene har en stor samlet prosent. Deretter følger det de definerer som BRICT-landene, altså Brasil, Russland, India, Kina og Tyrkia.

Jaguar derimot har sagt de vender kundefokuset mot direkte mot Asia, med unntak av Sportbrake som er laget med tanke på Europa-markedet.

Fattern er 73 og har to lesebrettog smarttelefon. Så lenge de voksne bilkjøpere lærer systemene tror jeg ikke det er noe problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut som om de er i produksjon lenger:

http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=36&fg=10

Hmmm... eBay neste og/eller jeg kan f.eks prøve med en kjøpsannonse her inne. Vet du hvor stor variasjon man kan ha når det gjelder ET? Går f.eks ET44 og ET47 om hverandre?

Mariuse34: Akkurat... så vet vi hvilke markeder BMW prioriterer idag. Da bør det rent logisk være nogenlunde tilsvarende med Mercedes-Benz også, mens VW allerede er veldig store i Kina.

Min erfaring med eldre mennesker og moderne elektronikk er veldig delt. Noen har en desidert frykt for ny teknologi (bl.a min svigerfar), mens andre nesten er mer ivrige enn jeg er og jeg har holdt på med data i nesten 30 år... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha alle sammen. Jeg får kikke litt forskjellige steder... se hva som er å oppdrive. Jeg ønsker altså 4 stk. originale BMW stålfelger (Style 12) i sølv og i dimensjonen 7JX17 med ET47 (som er den originale til E46)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han her har to av dem hvertfall, et lite googlesøk på delenummeret (36116750254) kan kanskje gi treff på noen forhandlere "over fjorden".

http://www.ebay.com/itm/BMW-OEM-3611675 ... 0860755386

Edit:

Kan jo tenkes at han har flere på lur, ville sendt en melding til han for å høre :)

Edit 2:

http://parts.bmwofsouthatlanta.com/prod ... 50254.html

Mye redigering her nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den prisen de gutta skal ha for felgene var i stiveste laget... knapt 750,- pr. felg. Jeg kan kjøpe felgene her i Danmark for rundt 1000,- for 4 stk., men da selvfølgelig brukte. Jeg vil heller supplere med en helt ny felg hvis en av de brukte f.eks er for dårlig.

Her er forøvrig det historiske forbildet til mitt lettere sinnsforvirrede felgprosjekt... :P

BMW 328 anno 1936

w52wdcktf0e81jtchdnp.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... jeg tar den nok ikke fullt så langt ut, men bilen skal senkes 2-3 cm og stålfelgene gir jo noen muligheter mhp. lakkering. Fjærene på bilen er etter 325000 Km temmelig slappe i fisken og skal allikevel skiftes. Det var dette som satte meg på ideen om å finne på noe helt nytt med bilen. Jeg pleier å gå mine egne veier og dette prosjektet er et godt eksempel på akkurat det... :)

Dette er et eksempel på hva jeg forestiller meg (dog uten senterkoppen) vedr. høyde på bilen (kanskje litt lavere) og muligheter med felgene. Litt avhengig av tilstanden på felgene (altså om de må renoveres eller ikke) velger jeg enten standard sølvfarge eller en kombinasjon.

df4aygwmk9dt7mg1hmj6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... jeg synes at senterkoppen ødelegger litt av det rå utseendet. Litt av poenget er å etterligne oldschool tyske racingfelger som nettopp var platefelger med mange huller for å gjøre felgene lettere. Disse var betydelig mer solide enn de ellers klassiske ekefelgene som bl.a britiske sportsbiler er kjente for. Platefelgene var nesten alltid sølv/stålfargede og virker derfor visuelt større enn de er. Dette er også et poeng for å få frem det rette stuket... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...