Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Nå har jeg kun lest den siste siden, men vil gjerne fortsette bangle diskusjonen på 6serien for dette synes jeg er noe av det tøffeste og mest aggressive som har rullet ut hos BMW på lenge! For min del manglet BMW en viktig bil i modellrekken frem til denne kom!

Og jeg personlig elsker det at det ikke er flate karosseriplater med 3 rette linjer langs bilens side slik som på audi. Det at man på en kveld mens man polerer eller studerer BMWen kan finne et designmoment som frem til det tidspunktet ikke har vært så tydelig, men gitt bilen karakter. For meg så betyr det at jeg ikke går lei bilens linjer.

Det virker også som om hoveddelen av forumet er veldig skeptiske til nye BMW modeller, og er veldig kritiske til utvidelsen av modellprogrammet. Jeg er selv ingen fan av GT modellene, men det er jo veldig tydelig at BMW satser stort på USA markedet.

Det virker også litt rart for meg at feks. F10 designmessig sammenlignes med E34, en bil som ble lansert for et kvart århundre siden. At den tilhører designretningen historisk sett er jo greit, men ikke direkte mot F10. Synes forøvrig F10 og F01 er langt bedre designet og bærer mer på designhistorien med fremoverlent nese, enn hva E60(1) og E65 gjorde.

F30 har jeg litt skepsis til. På grunn av at lykten er strukket inn mot nyrene, dette falt lite i smak hos meg, mens dette er det designtrekket tegneren selv er mest fornøyd med... Vet ikke hva andre har gjort seg opp av meninger rundt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det kom tydelig nok frem, men jeg kritiserer absolutt ikke Chris Bangle for hans visjoner når det gjelder implementeringen av elementer fra dekonstruktivismen i bildesign. Selve konseptet er genialt og ikke minst E85 viser hvor nyskapende disse designlinjene kan være på ellers rette og kjedelige karosseriplater. Audi´s design er i denne sammenhengen... og i direkte kontrast til Bangles visjoner... hva man kaller industridesign uten følelser. Det er svært effektivt, men uten kjærlighet og lidenskap.

Min kritikk handler om Bangles visjoner implementert på større karosseriplater og i den sammenhengen bilmodeller som markedsmessig ikke uten videre kan tilpasses de helt store og dramatiske stilendringene. Spesielt 7-serien, men også 6-serien og 5-serien handler tradisjonelt om relativt konservative markeder/kjøpere (iallefall utenfor Norge). Derfor ble E65 hverken fugl eller fisk i relasjon til E85 (som et stilikon) og forgjengeren E38. Chris Bangle kunne ganske enkelt ikke ta den helt ut å gjennomføre sine visjoner i sin helhet... og dette lider dessverre E65 kraftig under.

Etter min mening er det dessverre tilsvarende også med E63 (6-serien)... selv om den modellen er friskere i linjene enn E65. Subjektivt vurdert er det store problemet med E63 at den mangler BMW´s tradisjonelle "sinte" uttrykk a la E24... og dette er også forholdsmessig den viktigste endringen på F12.

"Stance".... i en romslig betydning er viktig for en BMW. En BMW skal være litt maskulin... sint og barsk. Chris Bangle var ikke den rette til å gjennomføre dette selv om hans visjoner helt klart var de rette. Jeg tror at han erkjente dette selv og derfor gikk videre til andre prosjekter. Adrian van Hooydonk er yngre og har et annet perspektiv (bl.a fra DesignworksUSA). Han har imidlertid jobbet under Chris Bangle i mange år og denne kombinasjonen har etter min mening vært fruktbar. Dagens BMW modeller... F01, F10, F30 og F20 er designmessig vesentlig mer interessante enn E65, E60, E90 og E87. Jeg har trua... :)

GT-modellene er så langt faktisk en tilnærmet fiasko i USA, men BMW gir åpenbart ikke opp uten videre. Jeg forstår ikke hva BMW tenker på og jeg synes at GT-modellene er helt håpløse. De signaliserer i likhet med spesielt E71 (X6) alt BMW ikke bør stå for... klumpete og latterlig volumiøse bilmodeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kom det spørsmålet fra?... :? ... Nei... jeg synes ikke at E46 har det mest elegante utvendige designet når det gjelder 3-seriene. Personlig liker jeg F30 best (med forbehold)... og deretter kommer E90, E36, E46 og E30. Jeg har hatt E30, E36 og E46. Interiørmessig (spesielt ergonomisk) er imidlertid E46 helt suveren... i likhet med E38 og E39.

Som denne tråden viser er imidlertid den generelle bygge/material kvaliteten på E46 i en helt annen klasse enn tidligere 3-serier og mange andre BMW serier. Med et skikkelig vedlikehold og voksen kjøring er 300000 Km ++ intet problem med en E46 (inkl. original motor, drivverk etc.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8)

På senhøsten 1982 skjedde det noe som på mange måter bragte inn status-temaet også i de mindre bilklassene.

Det kom ikke så brått på da Mercedes 190 ble lansert. Ryktene og senere det konkrete snakket om at en kompaktmodell var på gang, hadde versert i lange tider. Men ingen var vel helt forberedt på hvilken posisjon denne bilen skulle få.

http://www.tv2.no/underholdning/broom/v ... 16162.html

Litt nyere enn 1982, og med 16v stylingen.

L-190E-Cosworth-2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tre stk. W201 da modellen var i produksjon. Den ene var min første bil og det var en 1983 modell som jeg kjøpte i 1985. Den andre kjøpte jeg året etter og det var en 1984 modell. Begge var 190E 2,0 eksemplarer, men med hhv. 4-trinns og 5-trinns manuell gearkasse. Den siste W201´en kjøpte jeg ny i 1989 og det var en 190E 2,3 med automatgear (inkl. "Sacco-Bretter").

Dette er gjennomgående en fornuftig bilmodell, men min erfaring er at den først ble suveren da faceliften kom i september 1988. På den annen side er de tidlige modellene vesentlig mer gjennomførte og robust bygget enn den samtidige E30 modellen fra BMW. Jeg kjøpte en 1987 E30 320i i 1988 og den bilen er også hovedårsaken til at jeg vendte tilbake til W201 med kjøpet av den nye 190E 2,3 modellen. Mercedesen var som en stridsvogn i forhold til BMW´en og med faceliften var den også mye mer elegant enn BMW´en.

Jeg er derfor ikke helt enig med forfatteren av den aktuelle artikkelen. Jeg synes at han/hun skyter litt ved siden av selv om W201 rent teknisk er en veteranbil i år. Det gikk noen år etter produksjonsstopp før hhv. W123 og W124 ble oppfattet som historiske og derfor interessante som veteraner. Selv idag er det ikke alminnelig at de koster stort... med mindre de er i mint condition og med stor motor (helst som coupé). Som forfatteren også er inne på kom W201 kun i én (1) karosserivariant, men med forskjellige motorer og det begrenser verdipotensialet kraftig. Mercedes-Benz bygget også hele 1,9 millioner stk. av modellen så det er stadig svært mange som brukes som daglige slitere. Kanskje ikke i Norge, men her i Danmark og i Tyskland ser man disse bilene overalt og de fleste ser faktisk ut til å være i god stand selv om de trolig har temmelig mange kilometer på telleren.

Privatleasing og ny teknikk på moderne biler presser imidlertid verdien på bl.a W201 nedover og dette fenomenet vil over tid føre til at eierne kjører bilene til bilopphuggeren istedenfor å utføre ytterligere vedlikehold på bilene. Fremtidig tilgjengelighet på deler samt dele og verkstedprisene vil avgjøre utfallet for de fleste eierne. For de mer spesielt interesserte er imidlertid en W201 glimrende som entusiastbil (akkurat som E30). Man bør evt. gå for en bensinmodell iom. at ulike offentlige avgasskrav etterhvert vil føre til kraftige restriksjoner på dieselmodellene.

8cb0lb7xqlqsk8gwwik1.jpg

6yx15zpp5mxflgwc3i1b.jpg

90z5hjktrngcqqvf3wkp.jpg

r8cc6n0zafapa8z32o04.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker også litt rart for meg at feks. F10 designmessig sammenlignes med E34, en bil som ble lansert for et kvart århundre siden. At den tilhører designretningen historisk sett er jo greit, men ikke direkte mot F10. Synes forøvrig F10 og F01 er langt bedre designet og bærer mer på designhistorien med fremoverlent nese, enn hva E60(1) og E65 gjorde.

F30 har jeg litt skepsis til. På grunn av at lykten er strukket inn mot nyrene, dette falt lite i smak hos meg, mens dette er det designtrekket tegneren selv er mest fornøyd med... Vet ikke hva andre har gjort seg opp av meninger rundt det.

Når det gjelder E63 så er det en bil som mange enten elsker eller hater! Jeg selv vil ikke beskrive den som elegant men som rå og sprek i designet, om det dog vil stå seg like godt som E24 og E31 er jeg heller usikker på. Best liker jeg E63 i profil og bakfra, her representerer den et ganske utradisjonellt men rått design. En som blant annet fant E63 designet fengene var Henrik J. Askvik i båtprodusenten Askeladden, som brukte mange design linjer fra E63 i Askeladden Z8 modellen :wink:

Når det gjelder å sammenlikne de forskjellige utgavene av 5-serien så føler jeg F10 er en mer "riktig" femmer enn E60, og jeg ser mye E39 i en F10. De har hentet fram det førerorienterte dasjbordet og det er noe med hele designen og helheten i F10 som gjør det til en typisk og verdig 5-serie. Lyktene til F30 som er trukket inn mot grillen har jeg ikke problemer med, men slikt er jo en smaksak. Var samme oppstandelse da E36 var den første BMW til å komme med glass foran sine lykter i 1991 :)

Så når det gjelder W201 vs E30 så er det også noen ting jeg føler man glemmer. W201 har et mer moderene og tidløst design og det er godt mulig den er bedre sammenskrudd, men glem ikke at på denne tiden så er Mercedes betydelig større enn BMW ikke bare i bilbransjen men også i premiumklassen. BMW tok for alvor steget inn i premiumbransjen noen år senere med E32 og E34, og noen år senere enn det så lanserte MB sin siste bil som kunne holde de i det øvre segment, nemelig W140! Etter den så hadde både Audi og BMW tatt igjen forspranget Mercedes hadde hatt i alle år.

Men iallfall når det gjelder E30 så hadde BMW på den tiden sin egen design rettning, akkurat slik som Saab har hatt i mange år. E30en var en veldig typisk BMW for sin tid og ikke rent lite tidløs i BMW verden, derfor å føler jeg det blir litt feil å sammenlikne W201 og E30 sånn direkte uten forbehold. Personlig så synes jeg W201 er FOR tidløs og ren i linjene, rett og slett mer kjedelig enn hva E30en er. W201 er på en måte litt for mainstream 80 talls bil der hvor E30en er mer livlig og sinna i fremtoningen, på god gammal BMW vis :)

n5ia61a8c66aad4mpt6b.jpg

ro0wwrjoap186s0vq76l.jpg

mv7uiud9p0k6g1zzolvi.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har absolutt et poeng vedr. størrelsen på Mercedes-Benz kontra BMW som bilprodusenter, men det var på begynnelsen av 80-tallet ikke opplagt at Mercedes-Benz skulle bygge en "Baby-Benz". Det var faktisk pga. BMW´s suksess med Neue Klasse, E10 ("02") og E21... det som etterhvert ble til 3-serien... at Mercedes-Benz så et markedspotensiale i en modell i kompaktklassen.

Designet har linjer fra W123, men var samtidig helt nyskapende og varslet at Bruno Sacco, som hadde arbeidet som designer hos Mercedes-Benz siden 1958, for fremtiden kom til å endre radikalt på de linjene som definerte en Mercedes-Benz. På den måten var W201 en revolusjon og ikke alle var like tilfredse. Modellen hadde imidlertid glimrende kjøreegenskaper og var både teknisk og dynamisk helt på høyden med BMW. Dette var mye takket være en nykonstruert multilink bakaksel med 5-stag som var bakakselen på E30 fullstendig overlegen. All kritikk mot W201 stilnet og totalt solgte Mercedes-Benz knapt 1,9 millioner biler av modellen.

Jeg har som tidligere nevnt hatt tre stk. W201 og en E30. Jeg har imidlertid også hatt en senere E36 og for min del er det ingen tvil om at Mercedes-Benz lå tiltrekkelig langt fremme med W201 at selv E36 ikke var overbevisende mye bedre da den modellen kom i 1991. Det var først med E46 at 3-serien etter min mening ble overbevisende bedre enn W20x (C-klassen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt interessant i mercedes-sammenheng er at nettopp starten på 80-tallet var en overgangsperiode der W201 ble lansert med sitt nye multilink-oppheng paralellt med at W126 - som på den tiden var flaggskipet - ble levert med sitt Semi-link oppheng i enda noen år til... et betydelig inferiort oppheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har absolutt et poeng vedr. størrelsen på Mercedes-Benz kontra BMW som bilprodusenter, men det var på begynnelsen av 80-tallet ikke opplagt at Mercedes-Benz skulle bygge en "Baby-Benz". Det var faktisk pga. BMW´s suksess med Neue Klasse, E10 ("02") og E21... det som etterhvert ble til 3-serien... at Mercedes-Benz så et markedspotensiale i en modell i kompaktklassen.

Designet har linjer fra W123, men var samtidig helt nyskapende og varslet at Bruno Sacco, som hadde arbeidet som designer hos Mercedes-Benz siden 1958, for fremtiden kom til å endre radikalt på de linjene som definerte en Mercedes-Benz. På den måten var W201 en revolusjon og ikke alle var like tilfredse. Modellen hadde imidlertid glimrende kjøreegenskaper og var både teknisk og dynamisk helt på høyden med BMW. Dette var mye takket være en nykonstruert multilink bakaksel med 5-stag som var bakakselen på E30 fullstendig overlegen. All kritikk mot W201 stilnet og totalt solgte Mercedes-Benz knapt 1,9 millioner biler av modellen.

Jeg har som tidligere nevnt hatt tre stk. W201 og en E30. Jeg har imidlertid også hatt en senere E36 og for min del er det ingen tvil om at Mercedes-Benz lå tiltrekkelig langt fremme med W201 at selv E36 ikke var overbevisende mye bedre da den modellen kom i 1991. Det var først med E46 at 3-serien etter min mening ble overbevisende bedre enn W20x (C-klassen)

Av nysjerrighet lurer jeg på hva som får deg til å dra slutningen om at E46 er bedre enn E36. Av kontekst så stiller du E30, E36 og E46 opp mot W201 med hovedpunkt på understellet. Av det som er meg bekjent så er understellet på E36 og E46 prinsipielt likt.

Ellers så vil jeg bare skyte inn at E21 ikke er "det som etterhvert ble til 3-serien", men den første 3-serien. Men antar at dette bare var en liten glipp.

Ellers så må jeg applaudere Mercedes-Benz for w201. Jeg har et par kilometer bak rattet på en 2.3 8v, og må si at det var en bil jeg likte veldig godt. Så godt at jeg har vert på tanken om å handle en 2.3 16v, men så ble jeg tatt på senga av meg selv og handla E28 istede. Ellers så skal "storebror" W124 ha applaus for å oppføre seg fint etter mange km med meg bak rattet etterhvert. Jeg har mistet tellingen, men mener bestemt at jeg har kjørt omtrentlig 6-7 eksemplarer over en grei avstand. Har prøvd flere motoralternativer, utstyrsnivå og med et stort alderssprik. De fleste har en veldig god comfort, til tross for at noen hadde både senk og alt for store felger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første E36`ene er jo rene sorgen innvendig..fisher price interiør.

Og jeg synes de omtrent råtner på rot? W201 holder seg bedre virker det som..

mange gravrust-E36 rundomkring..

Pussig at du sier det, da E36 er spesiellt kjent for å ruste lite i forhold til f eks E34. E36 var et kvantesprang fra E30 da den kom på markedet, den var velkjørende og hadde kjøreegenskaper som gikk langt uten på Audi 80 og W201 (Skulle bare mangle). Den fikk pes for å ha lyktene bak ett glass og interiøret var ett elsk eller hat emne. Det var også med E36 BMW plutselig kunne bil allemanns eie og ikke bare noe for "sære" entusiaster, i Norge også takket være småmotorer som 316 og 318. Akkurat der var imidlertid Mercedes tidligere ute med W201.

Dette var også bilen Toyota tok utgangspunkt i fra når de lanserte sin Lexus IS200 i 1998, de plukka E36en ifra hverandre og prøvde å gjøre hver lille bit mye bedre og resultatet? Bedøm selv :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første E36`ene er jo rene sorgen innvendig..fisher price interiør.

Og jeg synes de omtrent råtner på rot? W201 holder seg bedre virker det som..

mange gravrust-E36 rundomkring..

Pussig at du sier det, da E36 er spesiellt kjent for å ruste lite i forhold til f eks E34. E36 var et kvantesprang fra E30 da den kom på markedet, den var velkjørende og hadde kjøreegenskaper som gikk langt uten på Audi 80 og W201 (Skulle bare mangle). Den fikk pes for å ha lyktene bak ett glass og interiøret var ett elsk eller hat emne. Det var også med E36 BMW plutselig kunne bil allemanns eie og ikke bare noe for "sære" entusiaster, i Norge også takket være småmotorer som 316 og 318. Akkurat der var imidlertid Mercedes tidligere ute med W201.

Dette var også bilen Toyota tok utgangspunkt i fra når de lanserte sin Lexus IS200 i 1998, de plukka E36en ifra hverandre og prøvde å gjøre hver lille bit mye bedre og resultatet? Bedøm selv :wink:

Det at den ruster mindre enn E34 sier vel ikke så mye :lol:

Det kan godt hende den ruster mindre enn den, men her i bærum er det mange rustne E36`er, og det er ikke vedlikeholdet det står på her ute :wink:

W201 vant forøvrig en test fra 92/93 i auto motor und sport tror jeg det var, mot nettopp E36... men da modellen ble avviklet på denne tiden og E36 ble utviklet ufortrødent videre de neste 5-6 årene, ble det nok etterhvert en bedre bil ja..

Personlig mener jeg at både E36 og W201 er flotte biler. De har begge sine styrker, og svakheter..

Imagemessig har E36 fått et ganske dårlig pga alle innvandrene som har styla dem i stykker. W201 er vel en salig blanding av 90-åringer og "negerbil" - om man skal forsøke å finne noen ytterpunkter. Dette er ikke ment rasistisk bare så det er sagt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt interessant i mercedes-sammenheng er at nettopp starten på 80-tallet var en overgangsperiode der W201 ble lansert med sitt nye multilink-oppheng paralellt med at W126 - som på den tiden var flaggskipet - ble levert med sitt Semi-link oppheng i enda noen år til... et betydelig inferiort oppheng.

W126 er en eldre konstruksjon enn W201. Mercedes-Benz begynte arbeidet med W126 midt under oljekrisen i 1973. Fokuset havnet derfor naturligvis på drivstofføkonomi. Mer økonomiske motorer og bedre aerodynamikk var et resultat av dette... signifikant bedre kjøreegenskaper fikk komme senere.

W126 ble lansert i 1979 og W201 kom på markedet først i 1982. Hovedfokuset for W201 var BMW´s 3-serie. Modellen skulle i en Mercedes-Benz kontekst være betydelig mer sportslig enn tradisjonelt og ha betydelig bedre kjøreegenskaper enn tradisjonelt. Jeg synes at Mercedes-Benz hadde stor suksess med dette konseptet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...