Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Apropos design... jeg kom over en litt artig historie der en gammel radio er sentral i en fortelling om familieminner fra barndommen. Radioen er interessant fordi den har radiorør istedenfor transistorer. Dette gjør at lyden kan oppleves som bløtere og mer fyldig. I tillegg er det artig  at stasjonsøkeren er manuell med mange eksotiske steder og navn langs frekvensbåndene. Jeg synes også at det grønne "øyet" som indikerer at radiorørene er tilstrekkelig varme er spennende iom. at det tar opp til et minutt før lyset langsomt kan skimtes... iallefall på min 1960 Radionette Duett Hi-Fi... som jeg forøvrig arvet etter min mormor og som virker helt fint. Denne radioen kostet 575 kroner (står på en oblat bak på radioen) og dette tilsvarer ca. 6500 kroner i dagens pengeverdi. Radioen var med andre ord temmelig kostbar iom. at man kunne få et helt hus for 50-60000 kroner i 1960. Jeg elsker forøvrig designrelasjonen i den aktuelle artikkelen... :)

 

http://cgdailydrive.com/50-year-old-german-radio-ultimate-automotive-accessory/

 

1960 Radionette Duett Hi-Fi

gallery_38233_76_2692404.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at Porsche 918 Spyder fortjener litt ekstra oppmerksomhet. Mest fordi BMW mangler en pendant (og burde hatt en tilsvarende modell med M1 i mente), men også fordi 918 Spyder faktisk er en utrolig imponerende konstruksjon. Ikke bare klarer den Nordschleife (Nürburgring) på fantastiske 6:57, men bilens hybridmotor er virkelig state of the art innen motorteknologi. En systemeffekt på 887 HK ved 8500 rpm er én side av saken, men maksimalt 1280 Nm og hele 800 Nm mellom 1 og 5000 rpm forteller nesten mer om bilens effekt. V8 motorens maksimale turtall er forøvrig hele 9150 rpm.

 

Topphastigheten er 345 Km/t, men bilen kan også kjøre 150 Km/t i kun elektrisk modus. 0-100 Km/t tar 2,6 sekunder, 0-200 Km/t tar 7,2 sekunder og 0-300 Km/t tar 19,1 sekunder. 80-120 Km/t tar 1,4 sekunder og 100-200 Km/t tar 4,6 sekunder.

 

Gjennomsnitlig drivstofforbruk ved blandet kjøring er 0,33 liter/mil og CO2 er oppgitt til 70 g/km. Det er nesten så man tror at det ikke er mulig... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... nei... det gjør man ikke. Den er nok beregnet ut fra dagens standardiserte (og utskjelte) forbruksnorm. På den annen side avviker denne ikke fra hva f.eks BMW bruker som grunnlag når de beregner drivstofforbruket på deres modeller og i dette perspektivet er forbrukstallene for 918 Spyder svært imponerende, men neppe helt realistiske jmf. alminnelig kjøring og bruk av bilen. Dette ser vi imidlertid over hele linjen når det gjelder dagens offisielle forbrukstall på biler. I 2017 implementeres imidlertid en ny standard for måling av drivstofforbruk, den såkalte World Light Duty Test Procedure (WLTP), som er utviklet av FN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos design... jeg kom over en litt artig historie der en gammel radio er sentral i en fortelling om familieminner fra barndommen. Radioen er interessant fordi den har radiorør istedenfor transistorer. Dette gjør at lyden kan oppleves som bløtere og mer fyldig. I tillegg er det artig  at stasjonsøkeren er manuell med mange eksotiske steder og navn langs frekvensbåndene. Jeg synes også at det grønne "øyet" som indikerer at radiorørene er tilstrekkelig varme er spennende iom. at det tar opp til et minutt før lyset langsomt kan skimtes... iallefall på min 1960 Radionette Duett Hi-Fi... som jeg forøvrig arvet etter min mormor og som virker helt fint. Denne radioen kostet 575 kroner (står på en oblat bak på radioen) og dette tilsvarer ca. 6500 kroner i dagens pengeverdi. Radioen var med andre ord temmelig kostbar iom. at man kunne få et helt hus for 50-60000 kroner i 1960. Jeg elsker forøvrig designrelasjonen i den aktuelle artikkelen... :)

 

http://cgdailydrive.com/50-year-old-german-radio-ultimate-automotive-accessory/

 

1960 Radionette Duett Hi-Fi

Gamle radioer er i aller høyeste grad morsomt, og denne Duetten du har er nok en av de siste radioene som hadde rør på utgangene :)

Det grønne øyet du omtaler blir populært kalt for "troll-øyet". Stiller du på søkern skal øyet forandre seg.

Selv sitter jeg med rør, selv på et høyst moderne(meget høytspillende stereo oppsett, så rør er absolutt populært fremdeles).

 

For noen år siden arvet mine brødre og jeg en Tandberg Huldra 8 fra besteforeldrene, dette er et 4 år nyere vidunder enn Duetten og har merkelig nok mange nyttige funksjoner! Denne har transistorer på utgangen, men rør på tunerdelen(derfor trolløye), det er helt rått hvor godt langbølge fungerer på denne..

Her er en tråd som omhandler funksjonaliteten til Huldra 8!

http://www.hifisentralen.no/forumet/vintageavdelingen/65893-moro-med-huldra-8-a.html

 

Et rykende ferskt bilde av vidunderet:

post-50093-0-19782300-1381855843_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig... Tandberg er et par hakk opp i kvalitet og status i forhold til Radionette. Som de fleste vet var imidlertid begge merkene norske og begge gikk dessverre konkurs på 70-tallet. Først Radionette og senere Tandberg etter å tatt over Radionette. Tandberg var spitzenklasse og selv den dag idag snakker seriøse Hi-Fi entusiaster om kvaliteten på spesielt effektforsterkeren TA 2150 og/eller TPA 3003 (tror jeg det er). Jeg er stadig sur over at mor og fars Sølvsuper 75 og ikke minst Huldra 10 på slutten av 70-tallet ble offer for undertegnedes nysgjerrighet... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Tandberg´s spolebåndopptaker er det klasse over. Man ser de stadig ofte som interiørdetaljer i designerhjem og i tilsvarende miljøer i f.eks Woody Allen filmer. Selvfølgelig også blandt litt eldre Hi-Fi entusaster. Jeg forbinder Tandberg med tilsvarende gamle modeller fra f.eks danske Bang & Olufsen (nordmennene var best på teknikk, mens danskene definitivt kunne design). I en litt større kontekst tenker jeg på oldschool Riva båter og Jaguar bilmodeller fra den samme tiden (XJ og XJS) samt klassiske designmøbler fra f.eks danske Arne Jacobsen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg er stadig sur over at mor og fars Sølvsuper 75 og ikke minst Huldra 10 på slutten av 70-tallet ble offer for undertegnedes nysgjerrighet... :(

aaah. kjenner meg igjen der. Nyskjerrig liten gutt med skrutrekker, hammer og avbiter. Er fler ting som har blitt offer for min ustoppelige nysgjerrighet desverre. Husker jeg hadde en e30 m3 modellbil med kledelig Polizei dekor som fikk smake, mange gamle telefoner, radioer, forsterkere osv.. blir nesten litt lei meg av å tenke på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det hadde utvilsomt vært artig å ha spesielt Huldra 10´en i stuen idag. Designet er etter snart 40 år mer klassisk enn gammeldags. Spesielt det litt sære blå lyset og de avbalanserte balanse/peakmeterne gjør susen selv idag. 2+2 høyttaler utganger hadde den også og det var et slags wannabe quadrofoni (det helt store innen stereo på 70-tallet) midt i en tid da Pink Floyd kom med deres "Dark" og deres teknikker Allan Parsons begynte å røre på seg med egne prosjekter. For ikke å snakke om Gary Numan og hans "Are Friends Electric" og ikke minst "Cars"... fantastisk... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Total mint condition kan være vanskelig, men ligger stadigvekk noen på Finn.no :P Hvordan det er å få fraktet til Danmark vites ikke!

Typisk har disse radioene stått i stereobenken hos noen inntil nylig, det er derfor et fåtall som er ubrukelige/stygge. De aller fleste trenger nok en vask :) 

http://www.finn.no/finn/torget/resultat?keyword=Huldra+10&SEGMENT=0&ITEM_CONDITION=0&SEARCHKEYNAV=SEARCH_ID_BAP_ALL&sort=5&periode=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klasse over disse gamle radioene!

Foreldrene mine arvet en Radionette bærbar radio av bestemor. Trukket i rød sky. Elsker designet på de gamle reiseradioene! Det står også en sølvsuper hjemme, av litt nyere årgang, som jeg brukte som stereoforsterker i en årrekke. Hørte på britiske rockeshow på AM-båndet :) Det var tider!

 

Ligner litt på denne, men i mint shape:

2519-roed-radionette-kurer-1001.jpg

 

og her har vi en lik Sølvsuperen:

2010.05.15_FUGLEN_036_thumb_800x800.jpg

 

Når det kommer til gitarforsterkere er det fortsatt rør som er konge. Selv har jeg en Marshall Valvestate (som har rør i fortrinnet, men transistor i effekttrinnet, og dermed "ikke holder mål") og en Vox AC30 med rør og rør. Mmmm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...