Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg kan bare konstatere at F30 Alpina B3 BITURBO iht. offisielle data er signifikant hurtigere enn E92 M3 og det tiltross for at BMW´en har et effektovertak på 10 HK. Alpina´ens massive dreiemoment er ganske sikkert årsaken til dette... en fin bil... :)

Ja men Fredrik, E92 M3 er en utgående modell og vi har ennå ikke fått noen M3 i F3x karosseriet. Da overlapper gammel og ny generasjon hverandre og forskjellen blir større når F30 B3 BiTurbo er en ny modell av året og E92 M3 går ut. Sånnsett så blir mer mer rettferdig og riktig å sammenlikne E90 Alpina B3 BiTurbo med E92 M3 ;) E90 B3 er også en fantastisk kjøremaskin, fra sin 2979 ccm store rekkesekser så yter denne 360 hester og 500 nm. Godt nok til å gjøre 100 på 4,8 sekunder og har en toppfart på 285 km/t, sånnsett så ser det ut som Alpina har dradd strikken enda lengere med F30 B3. I såfall så lover dette godt for nye M3 hvis den skal være raskere og sterkere en Alpina "konkurrenten" :)

post-47692-0-81264300-1385499735_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med deg (i all den stund E92 M3 er den siste M3 modellen fra BMW) og jeg tror heller ikke at den nye M3 modellen blir så veldig mye hurtigere enn Alpina B3 BITURBO. Hvis BMW skal holde fast i modellhierarkiet (basert på pris) må både den nye M4, M5 og M6 være hurtigere enn den kommende M3 modellen (det blir etterhvert trangt om plassen rundt 4 sekunder 0-100 km/t). Med mindre BMW M bestemmer seg for at disse skal ha 4x4 (og det er svært lite sannsynlig) er det grenser for hvor mye mer effekt enn dagens F10 M5 de kan ha. Som vi har sett i flere tester sliter F10 M5 og F12 M6 med å få alle kreftene i bakken. Det blir mye hjulspinn og bred kjøring. Porsche 911 Carrera S er like hurtig 0-100 Km/t tiltross for at den har hele 160 HK mindre.

 

Ergo tror jeg at BMW M kommer til å moderere ambisjonene om å være vesentlig hurtigere enn Alpina B3 BITURBO. Jeg tror heller at de kommer til å legge seg på omtrent samme nivå samt fokusere på best mulig kjøredynamiske kvaliteter som virkelig understreker hva en M-modell skal være... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå dreier samtalen seg mer over mot M modellene seg i mellom men for å ta det igjen så er det ett sted i "avtalen" mellom Alpina og BMW at Alpina sine biler kan være "litt" raskere enn M modellene. Derfor står F10 B5 BiTurbo oppgitt til 4,3 sekunder på 0-100, 0,1 sekund raskere enn de offisielle tallene til F10 M5. Det er riktignok en kjent sak at sistnevnte er betydelig raskere enn dette men det er offisielle fabrikk tall man tar utgangspunkt i.

Så når det gjelder M hierarkiet som du så fint kaller det så er først og fremst kommende M3 og M4 samme bil med samme ytelser. Når vi ser ytelsene til B3 så vil jeg tippe på en 0-100 tid på 4,2 sekunder for nye M3/4, da ligger M5 med sin nye Competition rett foran :) Ja 911 Carrera S er like rask som M5 med sine 160 færre hester, men så veier denne også hele 500 kilo mindre enn F10 M5. Ett halvt tonn, Fredrik ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår stadig ikke hvordan du kan konkludere med at F10 M5 er betydelig hurtigere 0-100 Km/t enn 4,3 sekunder. Den er kanskje 1-2 tiendedeler av et sekund hurtigere på en god dag, men heller ikke mer. Du blander nok sammen 0-60 Mph og 0-100 Km/t. Ergo er det best å ta utgangspunkt i BMW´s egne data for modellen (forøvrig i likhet med alle andre bilprodusenters data).

 

Jeg er ellers fullt klar over at M3 og M4 teknisk sett er identiske. Dette er også M5 og M6 når det gjelder motor og drivverk. Prisen på disse modellene er imidlertid ikke identiske og dette medfører at BMW må tilpasse ytelsene på de respektive modellene til prisen. M6 klarer f.eks 0-100 Km/t på 4,2 sekunder der M5 gjør den samme disiplinen på 4,3 sekunder. M6 er også ca. 200K dyrere enn M5. Mitt tips er at vi vil se den samme utviklingen mellom M3 og M4 også. Det er lettere for BMW å se kundene i øynene på den måten.

 

Apropos veldig mye mer... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår stadig ikke hvordan du kan konkludere med at F10 M5 er betydelig hurtigere 0-100 Km/t enn 4,3 sekunder. Den er kanskje 1-2 tiendedeler av et sekund hurtigere på en god dag, men heller ikke mer. Du blander nok sammen 0-60 Mph og 0-100 Km/t. Ergo er det best å ta utgangspunkt i BMW´s egne data for modellen (forøvrig i likhet med alle andre bilprodusenters data).

 

Dette er du selv klar over at er tilfelle da det har vært diskutert her tidligere, blant annet Car and Driver har målt F10 M5 til 3,7 sekunder på 0-96 km/t.

http://www.caranddriver.com/reviews/2013-bmw-m5-road-test-review

Det er kart at alt kommer an på vær, føre og sjåfør, i testen under her så måles M5 Competition til samme resultat som C&D målte vanlig M5. Altså 0-96 km/t på 3,7 sekunder :) Tyske Auto motor und Sport klarte 3,8 sekunder til 100 km/t med Competition da de gjorde sine egene målinger av modellen i en sammenlikningstest med vanlig M5 (560 hester, som de målte til 4,0 til 100 km/t) Vi kan med dette fastslå at M5en er raskere enn det som oppgis offisielt og kan kjøres til 100 km/t under 4 sekunders grensen, hvilket burde gjøre den mer interessant for deg etter dine tidligere meninger å dømme. Når dette er sagt så er kanskje F10 M5 den dølleste M5en så langt, "wow" effekten er ikke på lang nær like imponerende som da E39 M5 eller den fortsatt fantastiske E60 M5 ble lansert. Det er kanskje derfor M5 denne gang må se seg slått.....

http://m.youtube.com/watch?v=rY5oSik1eHs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik... vi har diskutert dette mange ganger tidligere og jeg begynner faktisk å bli litt lei av denne diskusjonen. Som du er inne på varierer testresultatene fra gang til gang når noen skal finne ut av hvor hurtig F10 M5 akselererer. Det er for mange variabler involvert og siden veldig mye åpenbart avhenger av bakhjulenes feste i startøyeblikket varierer tiden ca. 2-3 tiendedeler av et sekund hver gang man tester.

 

Tilsvarende vil forskjellen på 0-96 Km/t (0-60 Mph) og 0-100 Km/t også medføre en differanse på 2-3 tiendedeler av et sekund. BMW i USA oppgir tiden 0-60 Mph tar til å være 4,2 sekunder. Altså 0,1 sekund hurtigere enn BMW i Tyskland oppgir for den samme disiplinen 0-100 Km/t. Jeg tror at forskjellen i virkeligheten er 2-3 tiendeler av et sekund (det er iallefall normen i andre sammenhenger) og at den tyske målingen er den korrekte. Ergo klarer F10 M5 i beste fall 0-60 Mph på ca. 4,0 sekunder. Dette passer godt med hva de fleste som tester bilen i USA opplever.

 

En annen preferanse som støtter denne utlegningen er at dagens Panamera Turbo S med 570 HK iht. Porsche klarer 0-100 Km/t på 3,8 sekunder. Som kjent har Panamera Turbo S 4x4 og vil derfor uansett akselerere hurtigere enn F10 M5 i startøyeblikket. Jeg tror derfor at en forskjell på ca. 5 tiendedeler av et sekund 0-100 Km/t absolutt er plausibel når bilene ellers har nogenlunde den samme motoreffekten. Det er iallefall ingen grunn til å tro at BMW´en er like hurtig som Porschen når det gjelder akkurat denne disiplinen.

 

Spørsmålet er så om BMW M er fanget i deres egen suksess på den måten at utviklingen er i ferd med å løpe fra selve M-konseptet med at alminnelige biler med brutale motorer kun skal ha bakhjulstrekk. Porsche og flere andre bilprodusenter har for lang tid siden konvertert til 4x4 for lignende biler og mye kan tyde på at dette er nødvendig hvis BMW ønsker å oppnå vesentlig lavere akselerasjonstider 0-100 Km/t. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men da er vi litt enige likevel da at M5en kan være raskere enn en det som står oppgitt :) Jeg kommer alltid til å nevne dette i parentes når det er snakk om akselerasjonstider for denne bilen, så om det er noe man blir lei av så bør man ikke benekte fakta. Tror også forøvrig at BMW M på en måte føler seg litt låst i sitt konsept, de sier at de haller satser på "smarte" differ enn firehjulstrekk system som øker vekta ytterligere. Vel når man ser på E63 AMG S så har ikke dette noen innvirkning på hvordan bilen oppfattes å kjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... hvis du med dette er enig med meg i at F10 M5 ikke er betydelig hurtigere 0-100 Km/t enn 4,3 sekunder er vi enige. Jeg tror at BMW´s egne data fra Tyskland er norgenlunde korrekte +/- et par tiendedeler av sekund (naturlig variasjon i testresultatene). Det vi imidlertid helt sikkert kan bli enige om er at F10 M5 er brutalt hurtig ved en rullende start. I den disiplinen er det få like store og tunge biler som slår den... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jeg enig i, det er klart at alle har forskjellige meninger av oppfattelsen av betydelig men betydelig raskere er den nok ikke :) Det et også helt klar at M5 sin akilleshæl eller svakhet i dag er tohjulstrekken der hvor samtlige konkurrenter har firehjulstrekk. Så fort bilen kommer i bevegelse så er jo dette forøvrig glemt og det er nok noe de fleste M5 eiere klarer å leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at Porsche 918 Spyder fortjener litt ekstra oppmerksomhet. Mest fordi BMW mangler en pendant (og burde hatt en tilsvarende modell med M1 i mente), men også fordi 918 Spyder faktisk er en utrolig imponerende konstruksjon. Ikke bare klarer den Nordschleife (Nürburgring) på fantastiske 6:57, men bilens hybridmotor er virkelig state of the art innen motorteknologi. En systemeffekt på 887 HK ved 8500 rpm er én side av saken, men maksimalt 1280 Nm og hele 800 Nm mellom 1 og 5000 rpm forteller nesten mer om bilens effekt. V8 motorens maksimale turtall er forøvrig hele 9150 rpm.

 

Topphastigheten er 345 Km/t, men bilen kan også kjøre 150 Km/t i kun elektrisk modus. 0-100 Km/t tar 2,6 sekunder, 0-200 Km/t tar 7,2 sekunder og 0-300 Km/t tar 19,9 sekunder. 80-120 Km/t tar 1,2 sekunder og 100-200 Km/t tar 4,6 sekunder.

 

Gjennomsnitlig drivstofforbruk ved blandet kjøring er 0,33 liter/mil og CO2 er oppgitt til 70 g/km. Det er nesten så man tror at det ikke er mulig... :)

 

 

Litt mer goodies vedr. Porsche 918 Spyder... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos eldre biler med bensininnsprøytning. Nå viser det seg iht. undersøkelser som EU´s kommisjon for transport og miljø (European Federation for Transport and Environment) har fått gjennomført at moderne bensinmotorer med direkte bensininnsprøytning (f.eks BMW´s N54, N55, N43 etc. motorer) slipper ut opp til 1000 ganger mer fine partikler enn eldre bensinmotorer med alminnelig bensininnsprøytning (f.eks BMW´s M52, M54, N42 etc. motorer). Ifølge tyske Technischer Überwachungs-Verein (TÜV) har sogar bensinmotorer med direkteinnsprøytning opp til 10 ganger mer utslipp av fine partikler enn moderne dieselmotorer med partikkelfilter. Så galt er det at disse bensinmotorene neppe tilfredsstiller den kommende Euro7 normen for utslipp som implementeres i 2017. EU´s kommisjon for transport og miljø anbefaler derfor at partikkelfilter hurtigst mulig innføres også på motorer med direkte bensininnsprøytning.

 

Det kan med andre ord godt være at moderne dieselmotorer lukter og høres ut som traktormotorer, men nå viser det seg at de er snillere mot miljøet enn enkelte moderne bensinmotorer. Ting er ikke alltid hva man tror at de er... :-s

 

http://www.transportenvironment.org/press/new-petrol-engines-cause-more-air-pollution-dirty-diesels

http://www.transportenvironment.org/esites/te/files/publications/GDI%20Briefing_final_T%26E.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...