Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Tror ikke 944 vil øke så mye i verdi i årene framover. Hvis man ser på storebroren 924, så har den sunket jevnt nedover mot 10 000kr.

Dog blir 944-markedet støvsuget for dårlige eksemplarer om dagen, så det tynnes ut i rekkene av registrerte og kjørbare biler. Pga at Porsche-klubben skal arrangere 944 Cup i år har billige 944 (alt under 50k kr) vært fritt vilt - disse bilene blir såpass ombygd at de neppe havner på riksveien igjen. Spesielt svenskene har merket et innrykk av norske kjøpere, akkurat som E34 M5-markedet der har hatt det i noen år.

Mercedes-modellene er det produsert så mange av, og det kryr av dem i Norge. Så hverken W201 eller W124 vil øke særlig i verdi - dette ser man jo på veteran-markedet i Norge også. 60- og 70-talls MBer ligger ikke særlig høyt priset. W126 er også vanskelig å få så mye for, med unntak av 500ene hvis de er realistisk priset (type 30-70k kr).

W124 500E/E500 er vel eneste modellen som nok vil bli liggende høyt, da det er en veldig unik bil.

Jeg har litt vanskelig for å forstå prisforlangende på 928 i Norge. Nå varierer det fra 90 til 300, og 200-300 er mye for en sommerbil som er tørst og ofte med automat. Den havner litt mellom to stoler, så de er litt mer tungsolgte enn både 911 og 944. Hjelper ikke at konstruksjonen er mer komplisert og dyrere heller.

Noe av det som jobber mot en del av disse bilene er nok bensinforbruket. Med 15 kroner literen svir det for menigmann med en slede som drikker 1.3 på blandet kjøring. Det ødelegger en del av kjøregleden når kontoen tappes så fort etter en helg med kosekjøring.

Jeg er helt enig i at bensinforbruket nå er jokeren når det gjelder biler med store og gammeldagse bensinmotorer... iallefall hvis de skal brukes til alminnelig/daglig transport. På den annen side skal vi helt frem til midten av 2000-tallet før det kom en signifikant generell reduksjon av drivstofforbruket. Skal bilen kun brukes som kosebil spiller bensinforbruket naturligvis en mindre rolle, men 15 kroner literen svir uansett hvordan man snur og vender på det.

Jeg ville ikke ha kikket etter de eldre frontmotoriserte Porschene i Norge. Tyskland kan være en mulighet, men selv der begynner det å bli få gode eksemplarer tilbake. Alternativet må derfor være USA eller et annet varmt og tørt land, men det er viktig å huske på at det kan være tekniske og designmessige forskjeller på modellene.

Jeg synes forøvrig at det er litt synd at 944 nå blir brukt som herjebil. Jeg kan forstå at 924 ikke står høyt i kurs hos mange med sin VAG baserte motor, men 944 har iallefall en ekte Porschemotor og er en gjennomført konstruksjon selv idag (spesielt de senere modellene). At den bare har en rekkefirer er jo faktisk "moderne" igjen og når den samtidig går like bra eller bedre enn en E90 330i (944 S2/Turbo) synes jeg at man burde tenke seg om før man ødelegger disse bilene.

"Min subjektive opplevelse av Porsche 928S er at den var en av de helt store GT-bilene da den var på markedet. Egentlig er modellen en slags hybrid mellom en tradisjonell Grand Tourer og en sportsbil. Den er noe helt eget og det gjør at modellen er spesiell."

Dette skrev jeg i et tidligere innlegg om Porsche 928. Modellen har alltid skilt vannene... enten liker man oppsettet eller så gjør man det ikke. Den er klart "amerikansk" i formen og det var også først og fremst det amerikanske markedet den var myntet på. Den originale 928 modellen med 240 HK har ikke engang skikkelige fartsressurser. Dette kom først med 928 S modellen et par år senere etter mye negativ omtale i europeisk presse. På den annen side er designet på den originale modellen (altså uten div. spoilere foran og bak) mye renere og mer elegant enn på 928 S.

Det beste kompromisset er nok 928 S4, men dette er også praktisk talt en annen bil. De tekniske endringene er såpass omfattende at modellen egentlig mer er en Series II enn en facelift. Eksteriørmessig ble designet også endret... og igjen skiller modellen vannene. Noen liker Series I bedre (altså 928 og 928 S)... og noen liker Series I prefacelift best (altså den originale 928 modellen).

Så en generell oppfordring til slutt. I likhet med trådene til profilen "originalpolizei" dreier denne tråden seg også kun om originale bilmodeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja fredrik, kan 928 non-S virkelig kalles treig? En coupe med en 4.5 liters V8 med 240 hester borger for fornuftige ytelser, 0-100 går vel på rundt 7,8 sekunder og toppfarten ligger rundt 225-230. I 1978 betød dette at den kjørte fra det meste fra ferrari, og selv i dag er den kjappere enn 95% av bilene på veien...

Det er likevel i fart at bilen kommer til sin rett, 0-100 blir mer av akademisk interesse. 80-140 er nok en mer interessant øvelse om man skal få hodet rundt fartsressursene til både 928 non-S og S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda... i relativ forstand var ikke den originale 928 modellen direkte treg, men i praksis var f.eks Porsche 924 Turbo (931) fra den samme tiden signifikant hurtigere med sine 177 HK. 928 S er en helt annen historie med 300 HK samt høyere dreiemoment. 0-100 Km/t klarte den på rundt 6 sekunder og topphastigheten var i underkanten av 260 Km/t. Jeg ble faktisk stoppet av politiet utenfor Franfurt am Main i over 250 Km/t med min 928 S (jeg har skrevet om denne episoden i en annen tråd for 6-7 år siden). Jeg er ellers helt enig i at det er i mellomakselerasjonene at 928 modellene gjør seg best. Man kjører nok fra det meste idag også... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De offisielle tallene for 931 er 0-100 Km/t på 7,7 sekunder og en topphastighet på 230 Km/t. Det som imidlertid er et faktum er at de fleste av disse modellene med en tidlig KKK turbo i realiteten hadde rundt 210 HK. 0-100 Km/t var derfor i praksis godt ned på 6 tallet og topphastigheten ca. 245-250 Km/t. Da jeg ble stoppet av politiet utenfor Frankfurt am Main i over 250 Km/t var jeg i følge med en Porsche 931 (vi ble begge stoppet). Jeg klarte langsomt å kjøre fra denne bilen når hastigheten kom over ca. 240 Km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... 931 kan gå meget bra og Porsche fikk kritikk for at den i praksis var marginalt hurtigere enn den samtidige 911 SC. 931 ble forøvrig utviklet videre med den samme 1984 cm3 store rekkefireren som var basert på en VAG konstruksjon. 924 Carrera GT hadde 210 HK, 924 Carrera GTS hadde 245 HK og 924 Carrera GTR hadde hele 375 HK. Mange mener at effektforskjellen på en god 924 Turbo motor og motoren i Carrera GT i praksis er minimal.

Da Porsche 944 Turbo (951) kom på markedet i 1988 var den ikke signifikant hurtigere enn 931 før hastigheten kom godt over 200 Km/t, men den hadde mye bedre bremser enn 931. Et par skikkelige nedbremsinger på Autobahn og 931 kunne vinke farvel til 951. 931 måtte istedenfor kjøle ned bremsene i lavere hastigheter. Dette har jeg selv vært vitne til som passasjer i en 931.

Porsche 951 (mrk.I) hadde en rekkefirer på 2479 cm3 og offisielt 220 HK. De tekniske toleransenene var imidlertid blitt mye mindre med årene så denne effekten er nok ganske korrekt i relasjon til de grove toleransene for 931. 951 klarte 0-100 Km/t på 6,3 sekunder og hadde en topphastighet på 245 Km/t. Med andre ord ganske identisk med en god 931.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som man derimot bør tenke på er at 931 er grusomt dyre i drift. Ting går galt ofte, og 40 år gammel turboteknikk er ikke den mest pålitelige, eller kjørbare. aksellerasjonen er enten PÅ, eller AV. Greit rett frem, men ikke når svingene kommer.

Jeg har lest historier fra eiere som har brukt mange ganger det bilen er verdt bare for å holde bilen i fornuftig stand...

Klassiske bilmagasiner sier jo rett frem: "løp, heller enn gå, fra en 931 og til en 944/924S"

Personlig foretrekker jeg den lune og jevne 924S eller 928 skulle jeg valgt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... 931 både var og er et sjansespill. Den luftkjølte turboen (versjon 2) holder rundt 100000 Km og kan hvis man er uheldig ta mange ting med seg når den ryker. Min venn som har hatt sin 931 siden 1985 har såvidt jeg vet skiftet turboen to ganger, men bilen går meget bra når alt virker som det skal. Akselerasjonen når turboen slår til for fullt ved 3500 rpm er overbevisende. Man får et skikkelig sug uansett hastighet. Det er først ved 220-230 Km/t at akselerasjonen begynner å avta. De siste 10-20 Km/t tar litt tid, men bilen kryper sikkert oppover mot 240-250 Km/t.

Jeg ville også heller ha satset på 924 S (som har en 944 motor). Alternativt en standard 944 eller helt optimalt en 944 S2, men de er dessverre ganske dyre idag. Kan man finne en pen 924 S med en fornuftig servicehistorie er det bare å slå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0-100 går vel på rundt 7,8 sekunder og toppfarten ligger rundt 225-230. I 1978 betød dette at den kjørte fra det meste fra ferrari,

Nja, nå overdriver du vel litt. Ferrari-modellene var hurtigere. En 70-talls 308 med forgasser og 240hk bruker vel 7.5sek og toppfart på 240km/t (etter hukommelsen), så de tar nok en 928 i de fleste tilfeller. En 911 SC 204hk vil den nok ikke greie å ta 8)

Dog, det er på sett og vis ikke rettferdig å sammenligne Ferrari sine eldre sportsbiler med Porsche - da spesielt mtp produksjonstall.

F.eks, 911 3.2 Carrera gikk det ca 84000 eks av, mens "konkurrenten" 308 et sted under 2000 eks. Så sammenligningen rakner litt i sømmene i mine øyne. De er begge fantastiske biler - Ferrari er kunst, og Porsche er brukskunst.

Et lite tillegg på kvelden her. Jeg vil tro at en 924 med samme effekt som en 944 har høyere topphastighet enn tilsvarende, pga luftmotstand. Så det er ikke umulig at en 924S og 931 er ganske kvass ift til 944 Carrera GT eller en 944S.

Joda, jeg tenkte vel mest på ferrari sine GT-utgaver som nærmeste konkurrent, nemlig 400i`en.

Hadde 911 SC 204 hester i 1977 når 928 ble introdusert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 911 SC 204 hester i 1977 når 928 ble introdusert?

Nei... Porsche 911 SC fikk først 204 HK i 1980. Den ultimative 911 modellen av den såkalte "G-serien" er 911 Carrera Coupé med 231 HK fra og med 1984... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...