Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Du er helt klart ikke på bærtur og Susanne Klatten må ha vært i overkant naiv når det gjelder følelseslivet. Alle kan imidlertid komme ut for personlige kriser og jeg velger å tro at Klatten´s hendelse er i denne kategorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ut ifra denne artikkelen så virker det som om han har utnyttet seg av en dame i en utsatt posisjon, følelsesmessig og spilt på medlidenheten hennes...

http://articles.businessinsider.com/201 ... xury-hotel

men uansett, når vi er på BMW historie. Jeg har alltid lurt på hvordan strategien bak inndelingen av 3,5,6,7 serie foregikk. Nå tenker jeg ikke på modellangivelsen, da jeg vet dette kommer av hvem som hadde patent på hvilke nr serier.

Fra ca 1965 og utover 70tallet var det 3-5-6-7 serie ble introdusert. Men hvordan var markedet og hva var målene til BMW? Ingen tvil om at BMW ønsket å tilby sportslige biler med god byggekvalitet. Men de må jo ha sett seg en plass i markedet sammen blandt andre produsenter.

jeg er dårlig på bilhistorie før 80tallet, så jeg har ikke full oversikt over hva som var på markedet på midten av 60tallet, men det må ha vært mye engelsk? og Opel var vel ganske stort? Autounionen var kanskje ikke blitt så stort enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strategien bak BMW´s modellbetegnelser begynte iht. diverse kilder noe tilfeldig med E12 i 1972... altså den første 5-serien. E12 var den femte helt nye platformen siden Herbert Quandts snuoperasjon av BMW begynte i 1959. Det var også viktig for BMW å signalisere at E12 var en helt ny og moderne konstruksjon med en såkalt sikkerhetskabin og andre finesser. Et viktig virkemiddel i denne sammenhengen var å gi den nye bilmodellen inkl. de ulike motoriseringene av modellen et distinkt navn... altså "5er Reihe" på tysk eller 5-serien på norsk.

Mer generelt kan man si at de ulike seriene egentlig ikke er noe annet enn en smart markedsføringsgimmick. Modellbetegnelsene på f.eks E10 og de andre tidligere BMW modellene var rotete og svært lite intuitive. Stort sett var modellbetegnelsene teknisk funderte og uten relasjoner til et språk mannen i gaten kunne forstå. Få kunne f.eks uten videre decifferere forskjellen på 2002 Ti og 2002 Tii. Få skjønte at "Ti" står for "Touring International" og "Tii" for "Touring International Injection" og enda færre visste hva den tekniske forskjellen gikk ut på.

Da var det lettere med et felles akronym for selve modellserien... ikke helt tilfeldig valgt tallet tre "3" (ganske sikkert fordi Peugeot allerede hadde satt seg på "2" og "4" og BMW selv hadde valgt "5" for den nye E12 modellen) samt en forkortelse for motorstørrelsen målt i volum (som skulle vise seg å være en riktig dårlig ide). Forskjellen på 318i og 320i var betydelig lettere for mannen i gaten å decifferere i tillegg til at BMW med denne formen for modellbetegnelser lettere kunne spille på div. statusmessige undertoner (les: moderne markedsføring).

Det vi idag markedsmessig kjenner som 3-serien ble etablert med E21 i 1975, men BMW hadde selvfølgelig ulike serier før E21 også. E10 var like mye en mindre variant av f.eks 115 og E3 som dagens F30 er det i forhold til F10 og F01. Forskjellen er med andre ord kun hvordan modellene blir presentert for markedet.

BMW´s største konkurrent på 60 og 70-tallet var definitivt Ford, men også Opel hadde flere fine modeller som kunne gi BMW konkurranse til målstreken. BMW´s målsetting med E12 var helt klart å ta markedsandeler fra Mercedes-Benz W114, men å ta markedsandeler fra Ford Consul/Granada var nok viktigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. modellnavn så mener jeg ikke sluttallene var så veldig dårlig ide, selvom de idag ikke angir korrekt motorvolum, så gir de uansett en effektindikasjon. 530D har høyere motoreffekt enn 525D selvom de idag er samme motor med forskjellig motorstyring. Dette fungerer like bra idag ifht markedsføring og statusmessige undertoner - Audi har jo valgt å kalle sine modeller A1-8 og Q3-7 etterfulgt av motorens og drivverkets type. 1.9tdi quattro. Selv synes jeg ikke det er noen "ryddigere" løsning.

BMW var vel også først ute med å sette ett designkjennemerke på alle sine modeller, altså nyrene. Disse har jo vedvart siden 1936?. Kun Dixie og BMW 700 er untatt denne grillen. Rolls Royce og MB har jo alltid hatt den stående radiator grillen, men dette var vel en praktisk løsning lenge før det ble et designelement.

Når jeg ser på Ford - BMW - MB så var det langt større forskjeller design messig på 70 tallet enn det det er idag!

v5brojou05ri99i0evxo_thumb.jpg

ktmaqcjx6gwu2v4cqmvf_thumb.jpg

russr4bxf5uhvss2h1dh_thumb.jpg

Hva var egentlig hovedforskjellene på disse tre bilene? da tenker jeg pris, innvendige/utvendige mål og motoreffekt på den mest solgte motoren? hva klarte disse av aksellerasjon osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at dagens modellbetegnelser på en god måte markerer et effekt og prishierarki, men de er ikke teknisk korrekte som f.eks E23 745i var det. Den modellen hadde i utgangspunktet en rekkesekser på 3210 cm3, men iom. at en turbomotor (bensin) har en teoretisk multiplikasjonsfaktor på 1,4 når det gjelder motorvolum er modellbetegnelsen korrekt. Dagens nye bensinrekkefirere med ladeluft på hhv. 1598 cm3 og 1997 cm3 kommer etterhvert i en rekke varianter... f.eks 114i, 116i, 118i, 320i og 328i. Korrekt modellbetegnelse for den minste motoren skulle derfor ha vært 122i, mens 328i faktisk er en teknisk korrekt modellbetegnelse. Dagens 320i er derfor en underdrivelse litt avhengig av hvordan man ser på saken... :-k

Mercedes-Benz har hatt et nogenlunde identisk design på både radiatorgrillen og stjernen siden slutten av 1920 årene. The Spirit of Ecstasy har også vært med Rolls-Royce siden 1920 årene og radiatorgrillen er gjenkjennbar fom .den første Rolls-Royce modellen som kom i 1905. Tilsvarende også med f.eks Bugatti. Både logo og radiatorgrillen er gjenkjennbare fom. de aller første modellene. Jeg tror derfor at det er mer regelen enn unntaket at det er slik. Små stilistiske moderniseringer har blitt gjort løpende, men ikke mer enn at spesielt firmamerket/symbolet er fullt gjenkjennbart.

Du er ikke den eneste som har reflektert over at de ulike bilmerkene/modellene var mer forskjellige før i tiden. Det er flere årsaker til dette og de viktigste årsakene er drivstofføkonomi samt risiko. Moderne aerodynamiske prinsipper former bilene i en bestemt retning (naturlovene/reglene er like for alle) og alle bilprodusenter ønsker lavest mulig risiko når de utvikler en ny modell. Den skal helst ikke støte noen og de aller fleste skal helst like den. Ergo blir designet også temmelig mainstream... gjennomsnitlig.

For å gjøre en lang historie kort når det gjelder de aktuelle modellene fra Ford (Granada), BMW (E12) og Mercedes-Benz (W114). Forden var billigst og derfor mest populær. BMW´en var hurtigst og hadde de beste kjøreegenskapene. Mercedes-Benz´en var dyrest, men også den mest gjennomførte når det gjelder opplevd kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... du har et poeng der Werther. Volvo ble etterhvert et stort bilmerke i Norge. Frem til og med slutten av 1980 årene var drømmen for mange en 240 stasjonsvogn , to barn og en vovse. Volvo 850 fikk aldri et like godt grep på denne kundegruppen og dette ble Volkswagens store mulighet med Passat som ble den nye "folkebilen".

Da jeg var barn på 70-tallet var Opel også et stort bilmerke i Norge med Rekord D og Kadett C. Drømmebilen for mange ungdommer på den tiden var Opel Manta B... i sterk konkurranse med Ford Capri Mk II/III. BMW hadde ennå ikke opparbeidet seg en markedspossisjon som truet disse modellenes popularitet. Det kom først med E28 og E30 (godt trigget av M1 og senere M3/M5). BMW var på 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet uten tvil et bilmerke for spesielt interesserte i Norge. Det var i det hele tatt få biler av dette kaliberet i Norge på denne tiden og selv langt ut på 80-tallet fikk man mye ekstra oppmerksomhet i en Porsche 924 (for ikke å snakke om i en 911 eller 928).

Apropos Golf I og introduksjonen av GTI modellen i 1976. Noen venner av familien kjøpte denne modellen dette året eller året etter. De hadde en hytte på Vesterøya utenfor Sandefjord. Jeg husker stadig hvor kule handleturene inn til Sandefjord var med denne bilen og med Abbas nye skive "Arrival" på full blås på stereoanlegget. Dette var godsaker for Fredrik 9-10 år gammel... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorleif Nielsen er en gammel BMWCCN traver og han har også en profil her inne. Det er en stund siden han har vært her inne nå (rundt juletider i fjor), men her er iallefall en tribute til hans E46 M3 CSL (jeg er usikker på om han stadig har denne bilen). Filmen er selvfølgelig fra Nürburgring... :)

http://s146.photobucket.com/albums/r259 ... rgring.mp4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... Chris Harris er kul som alltid og ikke forstår jeg hvordan noen kan få seg til å mislike 911. Nå er dette eksemplaret temmelig tro mot det originale konseptet (altså vannvittig kul og morsom), men det er virkelig imponerende hvordan Porsche spytter ut den ene mer imponerende 911 varianten etter den andre. Selv idag 49 år senere... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal bli spennende å se hva Mercedes-Benz viser frem istedenfor Maybach. Kanskje de bygger en etterfølger til modellene 770 "Großer Mercedes" (1930-43) og/eller W100 600 (1964-81). Mercedes-Benz bygget forøvrig to stk. (2) coupé varianter av W100 med to dører og den er ganske artig... :)

http://images.bimmers.no/files/tuf1pd3uibmps5zkb6zm.jpg

Ellers kan man jo alltid kikke litt på Top Gear episoden der Clarkson og May viser frem et par av deres egne biler... hhv. en 1968 Mercedes-Benz W100 600 og en 1972 Rolls-Royce Corniche. Denne episoden er helt klart interessant med tanke på denne diskusjonen... :)

Det velrenommerte britiske bilmagasinet CAR melder at Mercedes-Benz Pullman gjenoppstår som en erstatning for Maybach. Pullman konseptet er mest kjent for å være en lang utgave av W100 600 med alle tenkelige fasiliteter. Pullman skal baseres på den kommende W222 S-klassen.

http://b.bilen.dk/test-og-artikler/arti ... r-pullman/

Mercedes-Benz W600 Pullman anno 1964.

bkexwv77s2b05n598amx.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...