Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det er en såkalt dobbel intern trommelbremse. 300 SLR hadde en tilsvarende bak også. Det er også andre interessante tekniske løsninger på denne bilen. Motoren har bl.a desmodromisk ventilstyring. Dette er et system uten ventilfjærer... altså kreves minst to kamaksler pr. ventilrekke. Hensikten med systemet var å sikre motorens pålitelighet over 8000 rpm der tradisjonell ventilstyring på 50-tallet ikke var teknisk god nok. Idag finnes bedre systemer, men Ducati bruker stadig desmodromisk ventilstyring på noen av deres motorsykkelmotorer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interne bremser virker vel på samme måte som de bremsene vi har i dag, bortsett fra at trommel og slikt befinner seg inne under panseret? Går vel en aksling ut til hjulet?

Det kan være jeg tar veldig feil nå, men jeg mener de fortsatte med denne konstruksjonen veldig lenge i bl.a. formel 1, bare at de oppgraderte til skivebremser etter en stund.

Meningen er vel at du får mindre uavfjæret-vekt, som igjen gir deg bedre kjøreegenskaper.

Tenker jeg på feil system nå Fredrik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Har ikke hørt om den ventilløsningen før. Må være presis maskinering på et slikt opplegg. ;)

http://www.seastarsuperbikes.co.uk/ducatiengines.html

Hvordan virker denne interne trommelbremsen? Bremser dem rett på veiva?

Ja... eller mer korrekt så er differensialen bak bygget sammen med trommelbremsene. Primært ble interne trommelbremser brukt for å redusere ufjæret vekt på bilens hjuloppheng. Bremsene er istedenfor montert rett på bilens chassis/ramme. På 300 SLR er det interne trommelbremser både foran og bak (normalt finner man slike kun bak). Mercedes-Benz utviklet derfor et par uvanlige separate "drivaksler" fra forhjulene til trommelbremsene midt i bilen foran. Dette var trolig en del av et tenkt 4x4 system som aldri ble videreutviklet. En annen fordel (iallefall på 50-tallet) med interne trommelbremser var at man kunne benytte stive bremserør helt frem til bremsene. Dette gjorde det mulig å øke bremsetrykket og på den måten få mer effektive bremser relativt til bremsenes effektive bremseoverflate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interne bremser virker vel på samme måte som de bremsene vi har i dag, bortsett fra at trommel og slikt befinner seg inne under panseret? Går vel en aksling ut til hjulet?

Det kan være jeg tar veldig feil nå, men jeg mener de fortsatte med denne konstruksjonen veldig lenge i bl.a. formel 1, bare at de oppgraderte til skivebremser etter en stund.

Meningen er vel at du får mindre uavfjæret-vekt, som igjen gir deg bedre kjøreegenskaper.

Tenker jeg på feil system nå Fredrik?

Jeg så dessverre ikke din kommentar i farten, men joda... du har helt rett... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den grad du skal ha gammel bil igjen, blir det da en 928 fredrik, eller er du skremt av delepriser og eventuellt "upkeep"?

Vi får se... jeg vil gjerne ha en gammel Mercedes-Benz, men kanskje ikke så gammel som W201/W124. Utfordringen med såpass gamle biler her i Danmark er forholdet mellom effekt og drivstofforbruk. Trafikken i Danmark går nå såpass fort at selv vår ikke alt for gamle E46 318d må presses for å holde følge og det går kraftig ut over drivstofforbruket. Vår E46 318d har nogenlunde identiske fartsressurser som din W201 190E 2,3. Jeg tør nesten ikke å tenke på hva det koster å holde en 928 S i drift, men den er nok dessverre temmelig kostbar. Trolig koster den mer enn den smaker... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant og vi følger med i spenning... utfordringen når det gjelder en gammel benz er jo hvis det skal bli nyere enn W124 blir det fort veldig nytt, all den tid man vel bør hoppe bukk over alt som er produsert mellom 1995 og 2001...

Trafikken er helt klart mer aggressiv nå enn før, på den annen side påvirker også downsizing og miljøfokuset bilparkene rundt omkring i europa. I Norge er de aller fleste biler solgt med små miljømotorer og gjerne diesel, og alt over 110-120 hester beskattes relativt heftig.

Dette kombinert med at biler har blitt mye tyngre har ført til at en stor del av trafikken foregår i biler på 1300-1700 kilo og 120 hester eller mindre under panseret.

Min w201 2.3 gjør 0-100 på 10 sekunder og topper rundt 200, og jeg våger påstanden om at den vanlige familiefrakter i dag ikke er stort sprekere enn det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min w201 2.3 gjør 0-100 på 10 sekunder og topper rundt 200, og jeg våger påstanden om at den vanlige familiefrakter i dag ikke er stort sprekere enn det...

Jeg tror nettopp at en alminnelig moderne familiefrakter idag er nogenlunde like sprek som dette, men at effektkurven og/eller gearingen er optimert for bedre akselerasjon i fartsområdet 0-80 Km/t. Moderne biler er temmelig hurtige i dette fartsområdet og dette er en utfordring for de fleste eldre biler samt vår halvgamle E46.

Når det gjelder mindre biler skjer det idag svært mye vedr. motorer og drivlinjer. Tenk bare på at dagens 116i klarer 0-100 Km/t på små 8,5 sekunder. Dette er helt på nivå med f.eks E39 525i Touring med manuelt gear. En alminnelig småbil anno 2012 med 136 HK er med andre ord like hurtig som en temmelig påkostet familiebil anno 2003 med 192 HK. Selvfølgelig har hverken en 10 år gammel alminnelig dieselbil eller en snart 25 år gammel bensinbil på den billige siden av en Porsche en jordisk sjanse mot en F20 116i... eller en VW Polo 1,4 TSI GT for den saks skyld.

F30 320i med 184 HK klarer 0-100 Km/t på 7,3 sekunder. E46 330i Touring anno 2005 med 231 HK og automatgear klarer 0-100 Km/t på 7,2 sekunder. Selvfølgelig forteller ikke akselerasjonen 0-100 Km/t hele historien, men den forteller uten tvil helt klart hva som har skjedd når det gjelder motorer og drivlinjer de siste årene. Den er intet mindre enn revolusjonerende.

På den annen side handler ikke alt om å komme hurtigst mulig frem. Personlig har jeg ingen problemer med å kose meg med en W201 190E 2,3 idag også. Den var en fantastisk gjennomført konstruksjon for 23 år siden og er selvfølgelig ikke dårligere idag kun fordi den er gammel. Utviklingen går bare som alltid videre på godt og vondt... :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine veier i Danmark, og jeg klarte heldigvis å "holde følge" med trafikken der når jeg var på besøk med Z4'en :)

Når det gjelder F30 320i vs E46 330i, så er det uansett ikke tvil om hvilken motor jeg ville hatt. Kunne ikke BMW kostet på seg et par ekstra sylindere i de nye motorene? Irriterende downsizing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke min E34 520IA sliter med å holde høy motorvei hastighet, den cruiser helt uanstrengt i 120 km/t på motorveien. Opp i mot 140 km/t så går det veldig greit, over det begynner det å støye litt og forbruket øker kraftig. Men kjapp, det der den ikke dessverre :roll: 325en derimot, den cruiser uanstrengt i 170 km/t og bruker 0,51 l per mil ved 130 km/t 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trekker jo frem eksempler fra BMW sin portefølje som er helt i spissen når det gjelder aksellerasjon og motorutvikling fredrik. Dette er gode poenger, mine tanker gikk vel kanskje mer i retning de typiske 1.6 TDI og 2.0 TDI bilene som dominerer trafikk-bildet.

116i og 320i er naturligvis flotte biler, men fullt utstyrte ender de gjerne på opp mot henholdsvis 450.000 og 600.000 eller mer.. Det er ikke billig å handle premium, før som nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":23qbt9bt]Fine veier i Danmark, og jeg klarte heldigvis å "holde følge" med trafikken der når jeg var på besøk med Z4'en :)

Når det gjelder F30 320i vs E46 330i, så er det uansett ikke tvil om hvilken motor jeg ville hatt. Kunne ikke BMW kostet på seg et par ekstra sylindere i de nye motorene? Irriterende downsizing...

Joda... veiene i Danmark er bra og vår BMW har ikke problemer med å holde følge i høyere hastigheter. Det er akselerasjonen 0-80 Km/t som er en utfordring for vår bil og kanskje spesielt 0-50 Km/t. Selvfølgelig kan den holde følge i dette fartsområdet også, men da skal man gi på mye og det er slitsomt i lengden. Slik var det ikke for 2-3 år siden og hva er det nye?

Jeg vet at vår BMW går som den skal... så den er isolert sett ikke årsaken. Det nye er at moderne biler (spesielt småbiler) er hurtigere 0-80 km/t og spesielt mye hurtigere 0-50 Km/t enn tidligere. Mer effektive motorer og drivlinjer er årsaken, men det er også en bevisst optimering av akselerasjonen i dette fartsområdet (motorstyring, gearing etc.). Moderne biler både føles og er betydelig mer agile enn for bare få år siden. I høyere hastigheter er forskjellen mindre påtagelig og der henger vår BMW stadig godt med uten at man behøver å stresse motoren.

Lokalt her i Danmark er det også en utfordring at trafikken er mer "latinsk" enn i Norge. Folk stresser vilt i trafikken, tuter og har helt glemt å holde avstand til andre biler samt å ta hensyn til sårbare trafikkanter som gående og syklister. Lovverket hjelper heller ikke iom. at bøtesatsene er lave og gående nesten alltid har vikeplikt for biler.

Fredrik 90: Vår E46 318d Touring kan fint holde en marsfart på 160-170 Km/t og den klarer 0-100 Km/t på ca. 10,6 sekunder. Topphastigheten er 201 Km/t. Ergo burde den være hurtig nok, men som jeg forsøker å forklare skjer det nå store endringer når det gjelder bytrafikkbildet og akselerasjoner under ca. 80 Km/t.

[space]: Intet slår en god rekkesekser på den billige siden av en god V8 motor og jeg er helt sikker på at BMW kunne ha utviklet en rekkesekser som var like effektiv som dagens nye rekkefirere med ladeluft. Dette handler om economy of scale og dermed også om gjenbruk av motorer på andre plattformer enn dagens konfigurasjoner med langsliggende motorer og bakhjulstrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...