Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Fredrik er nok i en annen fase i livet.. Barn på skolen er en kostnad i seg selv... Så skjønner godt at han avventer bilkjøp frem til dattera er selvernært med penger :)

Selvfølgelig er jeg i en annen fase av livet, men jeg var faktisk ikke mer enn rundt 23-24 år gammel da jeg skjønte at jeg måtte prioritere bolig fremfor bil hvis det skulle bli skikk på økonomien. Jeg kjøpte derfor min mors gamle leilighet og totalrenoverte den på begynnelsen av 90-tallet. Gevinsten gjorde at vi noen år senere i 1999 kunne bygge et helt nytt såkalt passivhus (1/3 av normet energiforbruk) på litt over 170 m2 her i Århus (min bedre halvdel er dansk). I denne perioden og frem til og med 2001 kjørte vi Peugeot (405 og 406) for å spare penger. Jeg var 32 år gammel og far til en datter på 5 da huset sto ferdig (jeg var byggherre). Jeg har aldri angret på dette valget og det gjør nok heller ikke familien... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som renten er såpass lav er det vel egentlig lurt å justere opp summen en betaler til banken hver måned, slik at en har betalt tilbake en del mer når renta eventuelt går opp igjen.

Ellers ble jo denne artikkelen lagt ut i vg dag: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10057706

Det koster med bil! Regnestykket er heldigvis litt bedre med brukt bil.

Herman: den 911 er vel importert fra USA? Mener det bare er de som har de stygge bakfangerne med de store gummiklossene på. De hadde blitt byttet umiddelbart hadde jeg kjøpt en slik bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":35oele7n]Nå som renten er såpass lav er det vel egentlig lurt å justere opp summen en betaler til banken hver måned, slik at en har betalt tilbake en del mer når renta eventuelt går opp igjen.

Jeg vil mene at dette er en god strategi, men som alltid er det en balansegang i forhold til at man selvfølgelig skal nyte livet sammen med familien også. Mitt poeng er at bil bør komme et stykke ned på prioriteringslisten i forhold til nettopp familien og ikke minst boligen.

Den 930´en ser ut til å være en USA import ja (den har iallefall tilsynelatende en USA bakfanger som du påpeker). Felgene og eksosen er heller ikke originale. Jeg er ikke så begeistret for designet på 930. Da vil jeg heller ha en helt alminnelig 911 SC/Carrera Coupé fra den samme perioden. Less is more... :)

Porsche 911 SC anno 1981

0c5jgrzwkl2ypb6eim3v.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes definitivt du burde frigjøre 150.000 og kjøpe deg en 911 SC veteran først som sist fredrik.

Du binder jo rett og slett bare opp litt kapital i en gjenstand som ikke forringer seg. Med et fornuftig bilhold kan du med 99.99% sikkerhet selge den igjen 5 år senere uten å tape noe som helst - ja kanskje sågar få noen titusener mer igjen som gjør at den reelle kostnaden ved hele bilholdet blir kroner 0.

En "no-brainer" i min bok. LIVE THE DREAM FRIKKE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men jeg vil først finansiere en del av et fem års universitetsstudie til min datter samt en ny familiebruksbil (ganske sikkert en F20 116i). Når vi kommer så langt at dette er på plass vil jeg helt sikkert heller ha en BMW E85 (alternativt Boxster) enn en 25 år gammel 911... :)

Et ikonisk bilde av moderator [space]'s tidligere Z4 2.2... fantastisk... en slik bil vil jeg også ha... 8)

srcd5igxy57udcyztouh.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man finansiere sine barns utdannelse i danmark? Studielån og en liten deltidsjobb en dag i uken eller helgen kombinert med at min far tok min telefonregning så gikk ting opp i en høyere enhet...såvidt :)

Men klart, jeg vil nok også gjerne hjelpe til litt ekstra når det blir min tur til å sende unna mine barn til universitetet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vi får være enige om å være uenige når det gjelder Carrera vs E85. Porsche er i en annen liga kulhetsmessig, og har en nostalgisk sjarm som E85 enda ikke besitter.

Den lille BMW coupen kan nok av enkelte oppfattes som litt vulgær, 911 SC er klasseløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede hatt en 1984 911 Carrera Coupé. Det er en fantastisk fin sportsbil, men E85 er uten forbehold en mye bedre bil. Jeg mener til og med at en senere 944 er en bedre bil enn en 911 av G-serien, men jeg kan være enig i at 911´en er kulere forutsatt at den er helt original og clean.

Jeg kikker imidlertid litt på 968 (de er dyre), 993 (de er veldig dyre) og Boxster/987 (de er dyre, men verdt prisen). Porsche er dyrt, men deilig. Jeg er imidlertid overbevist om at E85 er et glimrende kompromiss. Den modellen er klart undervurdert som entusiastbil... noe bl.a moderator [space] helt sikkert kan underskrive på... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon vi har fyrt i gang nå fredrik, en pandoras eske dette her. Her i Norge er det fullt mulig å kjøpe både 968 og Boxster i fornuftig stand til ned mot 150.000, sånn sett er det vel E85 som blir det dyre alternativet?

Forøvrig er det min oppfatning at det ofte er små skavanker og særegenheter som gjør en bil sjarmerende. Porsche 911 er selve kroneksemplet på dette. Ingen påstår at layouten på bilen noen gang var en god ide, men den er elsket til tross for sine dynamiske egenskaper - ikke på grunn av dem. Det at kjøreegenskapene er lumske er det som gjør den morsom å kjøre, det perfekte kan bli kjedelig i lengden...

Jeg tror vi må skille mellom begrepene bedre og mer kompetent. Er E85 en mer kompetent pakke rent dynamisk? Utvilsomt, den nyter godt av 50 år nyere teknologi og utvikling. Er den dermed en BEDRE bil? Ikke i min bok, men jeg er gjerne enig om å være uenig der.

Less is more som en vise-moderator en gang sa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første modellen Boxstere har blitt overraskende billig ja, men jeg tror Fredrik har de samme tankene rundt Boxsteren. Den ble først skikkelig fin som 987. Da er den fortsatt dyrere enn z4'en.

Z4 fungerer også strålende som helårsbil. Der svikter vel de gamle 911ene litt. 911 som kabriolet er ikke skikkelig fin før 997-modellen, og blir dermed håpløst dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tråden der moderator [space] og undertegnede er på road trip til Ålesund i hans E85 Z4 oppsummerer jeg mitt inntrykk av bilen ved å si at den på temmelig mange områder er overraskende lik Porsche 944. Jeg har i denne tråden argumentert for hvorfor jeg mener at nettopp 944 er den beste av de fire Porschene jeg har hatt (911 Carrera Coupé, 924, 944 og 928 S). Stort tydeligere kan det vel ikke sies at E85 er en svært kompetent konstruksjon i min verden.

Moderatorer på road trip ... 8)

Når dette er nevnt er det ingen tvil om at det er 928 S´en som satte det mest varige og dypeste inntrykket på meg. Den hadde mer av alt, men den lå litt på siden av mitt gryende fokus på hva en skikkelig sportsbil handler om for meg. Hvis vi trekker en rød tråd fra 924 via 944 og Mazda MX-5 til mitt déjà vu med [space]´s E85 bør ting se litt klarere ut.

Jeg elsker de gamle 911´ene for hva de er, men det er ikke bilen for meg. Uansett hvor mye jeg gjerne vil passer jeg ganske enkelt ikke til konseptet. Motoren skal helst være foran og jeg skal med mine kjøreferdigheter kunne presse bilen til grensen uten at bilen brått biter tilbake. 993 er derfor teoretisk den tidligste 911´en jeg kan leve med forutsatt at jeg kan venne meg til at motoren er bak. Dette gjelder naturligvis også for Boxster selv om den rent teknisk har midtmotor.

Tiden går og som vi har vært inne på i forbindelse med W201 begynner det å bli lenge siden de glade 80-årene. Med tanke på hvordan jeg bl.a liker å bruke mine biler hele året rundt er det mye som taler for at en E85 er det mest fornuftige kompromisset for meg. Dette gjelder ikke minst fordi Boxster 987 er den man bør gå etter. Boxster 986 er ikke god nok i relasjon til E85. Som [space] antyder er 987 dyr i Norge og dermed enda dyrere i Danmark. E85 er imidlertid oppnåelig også i Danmark... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studielån ja... :roll: Da jeg var 18 år så kjøpte jeg meg en strøken 2002 E39 520IA for deler av studielånet mitt jeg :wink: Og det som var så greit med den bilen på videregående var at jeg kunne parkere den på lærerparkeringa da den ikke vekket oppsikt der som noen typisk elevbil, sparte mye på det fremfor å stå i gata og betale P avgift på 60 kr dagen :wink:

Når det kommer til E85 så er dette utrolig gøyale biler med skikkelig sportsbil feeling, man sitter lavt og ser ut over et langt og breit panser. Men med 2,0 liter så var den en STOR skuffelse, vil ikke anbefale denne til noen. Alt for tam motor i en slik bil og det faktum at lydbilde er og blir helt feil. Da er 2,2 litern er helt annen bil, den har nok motor til at den kan kjøres morsomt på svingete veier og et fantastisk lydbilde. Min nabo har forøvrig nå kjøpt seg en helt ny E89 Z4 35I, det er en nydelig bil det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos fine biler... BMW 328 Kamm Coupé anno 1940 er elegant... 8)

e1rp4r7t9piduqwdd14j.jpg

BMW slår på stortromma og deltar med hele 12 biler i årets Mille Miglia den 16 mai. Det blir flest alminnelige 328´er, men også bl.a en 328 Kamm Coupé Replica og en BMW 328 Mille Miglia Roadster kommer til å delta. BMW´s sjefdesigner Adrian van Hooydonk skal blandt mange andre toppledere i BMW være med i løpet... 8)

https://www.press.bmwgroup.com/pressclu ... node__2389

BMW 328

06cxr5tp61mpscot2ths.jpg

BMW 328 Mille Miglia Roadster... og Rowan Atkinson (Mr. Bean).

mxz87fyzvt07pzrohv69.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...