Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Etter mange mil i MX-5 har jeg blitt glad i lyd og lukt-delen av kjøringen. Nyter til og med lukta av kumøkk :lol:

Hehehe... jeg får til og med skikkelig "heimat" følelse av god kumøkk. Jeg er jo egentlig bygutt, men etter å ha bodd ganske mange år i et landlig distrikt lukter jeg nå forskjell på kvalitetskumøkk og dårlig gylle... :lol:

Apropos det å kjøre med vinduet åpent så er den vanen for min del egentlig et resultat av en brann jeg på midten av 80-tallet hadde i 924´en. Bilen hadde akkurat vært på stor service hos Berthel O. Steen da det plutselig begynte å brenne i motorrommet. Jeg sto fast midt i ettermiddagstrafikken på Smestadkrysset i Oslo og fikk naturligvis noe panikk der jeg satt i en relativt liten coupé. Brannbiler kom og politiet dirigerte trafikken... og midt i det hele sto en litt betuttet Fredrik og kikket på sin Porsche med brannskader i og rundt motorrommet. Det viste seg senere at årsaken til brannen var feil monterte pluggledninger... de hadde smeltet og plastikken hadde dryppet ned på eksosmanifolden og tatt fyr. Det var heldigvis en ren forsikringssak, men ingen av mine andre Porscher fikk senere service hos Berthel O. Steen for å si det på den måten... #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt motsatt av dere...Siste perioden i Oslo med knallvær førte til ett akutt behov for AC på max hele tiden mens jeg satt i bilen.. Jeg takler dessverre varme ekstremt dårlig..får hetetokter mens kona synes det "akkurat passe" når det er 30 grader..

Er ikke så veldig glad i å kjøre med alle rutene nede da jeg alltid har musikk på.. Kjører jo ingen "sving-glad-bil".. Men på en varm ettermiddag er det likevel deilig å dra ned alle rutene og cruise midt i sentrum.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men ingen av mine andre Porscher fikk senere service hos Berthel O. Steen for å si det på den måten...

En av mange årsaker til at jeg ikke bryr meg nevneverdig om utfyllt servicehefte når jeg kjøper bil. For meg er det mye mer betryggende at eier f.eks vet hva slags olje han har brukt på servo og girkasse.

Er det ikke løst tak på 924en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kunne få 924/944 med et såkalt avtagbart Targatak (altså en stor avtagbar seksjon av selve takplaten), men dette var ikke standard. Jeg hadde denne takløsningen på min 944, men ikke på 924´en.

Jeg tok nesten aldri av denne takplaten. Hvis man kjører stort mer enn 80-90 Km/t oppstår en kraftig turbolens i bagasjerommet under det store bakvinduet. Heldigvis kan man alternativt også vippe takplaten opp i bakkant akkurat som et alminnelig soltak.

Wicky: Jeg kjører normalt ikke med alle vinduene åpne. Jeg har normalt kun sidevinduet ved sjåførsetet åpent 5-6 cm... :)

Porsche 944 Targa. Selve takplaten passer akkurat inn i bagasjerommet der den kan spennes fast når den ikke er i bruk. Bildet viser en 944 med facelift.

o63deqkvby92b5m5vw92.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt litt glad i min W124 - og interiøret er solid uten knirkelyder. Alt funker, og ingen slitasje selv etter 22 år og 257k km. For all del - bilen er gammeldags, men den bærer det på en ærverdig måte (ikke som en Nissan Primera f.eks).

Jeg synes at dette bildet av interiøret/dashboardet i bilen forteller det aller meste. Dette er klassisk snusfornuftig oldschool Mercedes-Benz på sitt aller beste. Quadratisch, Praktisch und Gut... 8)

[ Bilde ]

Hver gang jeg ser det bildet til Werther savner jeg å ratte rundt på w124! Ingen av Bmw'ene mine gir samme godfølelse :?

Men jeg kunne også tenkt meg å hatt denne gamle traveren, da km.standen kun er sjarm 8)

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=34174990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener og jeg er helt enig... de bygger ikke slike biler mer. Jeg vil allikevel ikke si at jeg savner min tidligere W124 230E. Jeg har imidlertid et litt sårt forhold til min tidligere W201 190E 2,3 og det blir jo litt av det samme. Mercedes-Benz kunne virkelig bygge biler på 70 og 80-tallet.

Porsche kunne også bygge fantastiske biler for 25-30 år siden og jeg savner absolutt et par av Porschene jeg hadde på den tiden. Det er imidlertid kun 944 jeg ville ha brukt tid og penger på idag. Den modellen er selve essensen av Porsches tidligere æra når det gjelder de frontmotoriserte modellene med rekkefirere. De både var og er tildels kraftig undervurderte. Dette er ubetinget misforstått og ikke minst urettferdig overfor Porsche. Porsche har etter min mening totalt sett ikke bygget bedre modeller enn nettopp evolusjonen 924-944-968... 911 all ære... :)

Porsche 924 anno 1976

aqdkyzeyv31dai793sq4.jpg

Porsche 968 anno 1992

ibfja9ay1kqmtybi19f9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har passert Apple og Google som verdens mest respekterte varemerke/brand og er nå iht. Reputation Institute det selskapet i verden med best omdømme/anseelse/rennome (RepTrak ). Reputation Institute er et privat og uavhengig institutt som er representert i mer enn 30 land inkl. Norge. Reputation Institute er en mye brukt referanse når det gjelder varemerker/brands (bl.a Flytoget, Statoil, Tine etc.)... 8)

http://www.reputationinstitute.com/thou ... eptrak-100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte forbi en ung fyr i en, noe som virket som en strøken, w201 her om dagen. Fargen var burgunderrød, så ikke akkurat min favoritt, men bilen var blank og fin i lakken og så meget godt behandlet ut. Moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... og kanskje spesielt når man tenker på hvor gammel Mercedes-Benz W201 som modell egentlig er. Utviklingen ble påbegynt allerede på 70-tallet og i 1982 kom den på markedet (som 1983 modell). W201 er med andre ord like gammel som E30, men det er ingen tvil om hvilken modell som har tålt tidens tann best.

Dette er veteranbiler nå, men iom. at det ble produsert nesten 2 millioner W201 går det nok litt tid før vi får se signifikante verdistigninger. 40-50000 kroner kjøper stadig temmelig fine eksemplarer i Tyskland hvis vi ser bort fra 16-ventiler variantene. Har man et perspektiv på 5-6 år vil jeg imidlertid tro at man etterhvert kan gjøre en god investering når det gjelder enkelte av de alminnelige W201 modellene... :)

xhmxzkvtkp78tolu07oo.jpg

f56gyu52ucw2yitusedz.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må først og fremst få takke for invitasjonen inn hit fra tulletråden.

Det er jo stil over disse W201-bilene, selv på originalt understell og 15"/16". Jeg har ikke så mye greie eller kjennskap til disse eller igrunn Mercedes generelt(selv om min bestefar har kjørt Merce-taxi siden 60-70-tallet og frem til nå).

Jeg har hatt min W202 i én uke idag og jeg blir bare mer og mer fornøyd. Den er tight og fin og ikke antydning til ulyder rundt om. Interiøret er helt og fint og alt fungerer som det skal, ikke at det er noe ekstrautstyr utenom takluke da, men likevel. Jeg kjører på 195/65-R15 dekk på originale Mercedes alu-felger og jeg kommer ikke til å endre dette, det er rett herlig å kjøre på. Jeg synes bilen er ganske stiv til å kun kjøre på originalt understell, men dette er vel en fordel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liiiiten porschegreie fra meg..

Fettern min var og kjøpte seg nye E klasse cab igår...der hadde forhandler en Panamera stående... Jeg fikk smiska meg til en aldri så liten prøvetur..må bare si SHIT! Aner ikke hvilken motor det var men den gikk mildt sagt GODT!!! Må bare si at det er sick at en så stor bil faktisk kan oppføre seg "bedre" enn en 2dørs m3... Har jo lest mye positivt om bilen på nett, men er en helt annen opplevelse å oppleve det selv...

Og siden vi snakker om W201...Tror jeg skal la min w201 bli stående på lageret i 10 år til...da får jeg vel ok penger for den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius: Jeg hadde i utgangspunktet Sportline understel og 16" felger på min W201, men jeg "nedgraderte" til alminnelig understel og 15". Dette var selvfølgelig en relativt kostbar ekstrakostnad, men jeg fikk en bedre bil. Smak og behag. Du ødelegger nok ikke kjørekomforten helt på din W202 hvis du f.eks går over til 16" felger, men noe av den genuine Mercedes-Benz komforten som utjevner det meste av ujevnheter på veiene går tapt. Jeg mener at det langt på vei er nettopp dette som gjør en Mercedes-Benz til hva den bør være vis a vis f.eks BMW.

Mercedes-Benz har tradisjonelt hatt et mykere understel enn BMW... på godt og vondt. Understelet på en tradisjonell Mercedes-Benz tillater f.eks betydelig lengere fjæringsvandring. Styreutslaget er også signifikant større enn på en BMW. Ulempen er et mindre fast understel og en marginalt mindre presis styring, men jeg tør påstå at dette objektivt vurdert ikke bør være et stort tema på alminnelige veier i norske hastigheter.

Såkalt "sportslighet" er i mange tilfeller oppskrytt og har liten relevans når det gjelder alminnelig kjøring på norske veier. Det meste handler dessverre om image og design som selger i dagens marked... form foran funksjon.

Wicky: Panamera (spesielt Turbo S) er et fenomen uansett hvordan man snur og vender på det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo 15toms felger... Jeg "oppgraderte" jo jaggen til 19toms felger fra 16toms...I regret... Den er nå ukomfortabel, sporete og hard på dumper... Komforten som var der er helt borte... Ja bilen ser freshere ut, men komforten er ikke der..Så er nesten så jeg bytter tilbake..

Og ja Panamera er brutal... Jeg ble forelska <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...