Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ca. 3 dl olje har vår E46 318dT brukt de siste 10000 Km. Dette er egentlig et ganske moderat oljeforbruk for en motor som har kjørt 300000 Km. Jeg regner imidlertid med at oljeforbruket vil bli litt større nå i sommersesongen, men ikke mer enn ca. det dobbelte... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, kan tenke meg at den er like sparsom på oljen i sommer også! :)

Min e34 535i hadde i løpet av 14.000km ikke en gang endret nivå på peilepinnen! Da også med hardkjøring på bane med i bildet.

Ikke helt normalt for en m30 som har tusla 234tusen det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt generelt er det to ting som påvirker oljeforbruket på vår motor. Kaldstarter om vinteren (vi har ikke motorvarmer) og kjøring på Autobahn. Når det gjelder kjøring på Autobahn er oljeforbruket størst akkurat når man kommer fra moderate skandinaviske hastigheter. Etter noen timer (3-4) i høyere hastigheter stabiliserer oljeforbruket seg på normalt nivå igjen. Det er derfor viktig å øke hastigheten litt forsiktig når man kjører på Autobahn med en skandinavisk bil.

Jeg pleier å holde 130-140 Km/t på Autobahn... med enkelte topper opp mot ca. 180-190 Km/t... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe.... kul film og det er lett å snurre rundt med en gammel 911 på glatta. Jeg testet dette real life i min tidligere 911 på Ullernchausseen i Oslo og med maksimal suksess. Rundt gikk det... uten kontroll... dog uten skader på bil og legeme. Psyken fikk derimot en alvorlig slagside. Det ble aldri flere 911´er på meg... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er inne på autobahn og nordiske biler er det kjekt å få frem at det er mange turister fra disse nordlige landene som får en vri på ferien sin der de skal sjekke hvor fort familiebilen som er lessa til randen gjør de første kilometerene med fri fartsgrense! Ikke helt optimalt å plage en motor slik når den sjelden får tid til å puste fritt ellers :) Ender fort med ras.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstemann og undertegnede var idag på Danish Air Show i anledningen av 100 år med militær flygning i Danmark. Den militære lufthavnen i Aalborg la plass for showet og det var ganske mye kult å se på. Flere omganger med F16 formasjonsflyging og simulert angrep, AgustaWestland AW101, Mig-29, Super Puma, DC-3, Lockheed Martin C-130J Hercules take off/drop/flak, Saab Jas Gripen, Eurofighter display og simulert angrep etc. Et par-tre smakebiter... :)

weel15a9zv5kkajp0qta.jpg

0yvo7eq76wxpbqw8k4sl.jpg

giv2i196u97riw2n2t3w.jpg

o1f503jqq0adhdj6jibp.jpg

03tbjs8u89akq3s7c07w.jpg

zlg6aronr83u7p07w45m.jpg

27idzuoei5t7v07gm2d1.jpg

wbg0xj8bza9kvtcq1fha.jpg

spnugjrm27ih9u3m22gf.jpg

uwubio48d30bfapylec1.jpg

528zf6hdvgq7ewblocrj.jpg

lt7abc60skn75ys02erg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye flott der! Hva er det som er på "panseret" til F16(?) der?

Første jeg tenkte var astromech droid :P

Hehehe... det må evt. være en slags sovjetisk R2-D2 wannabe. Jeg går ut fra at det er "panseret" på Mig´en du sikter til... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos moderne motorteknologi og min henvisning til F20 116i. VAG går nå et skritt lenger med den nye Audi A3 1,4 TFSI COD. "COD" står for Cylinder On Demand og betyr at motoren (rekkefirer) kan kjøres på kun to sylindre (den ytterste på hver side) når dette er hensiktsmessig for å spare drivstoff. Overgangene merker man ikke og drivstoffreduksjonen er på ca. 5%. Motoren yter 140 HK og 250 Nm mellom 1500 og 3500 rpm. Dette er nok til at A3 1,4 TFSI COD klarer 0-100 Km/t på 8,3 sekunder og en topphastighet på 223 Km/t.

http://www.dinside.no/897055/provekjort-audi-a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min e34 535i hadde i løpet av 14.000km ikke en gang endret nivå på peilepinnen! Da også med hardkjøring på bane med i bildet.

Ikke helt normalt for en m30 som har tusla 234tusen det.

Har selv blitt overrasket over at min 520I ikke har brukt så mye som en dråpe olje, hadde olje forbruk både på min 2002 520I og 2006 A6 2,4 :) Samme med 325en også! ikke noe oljeforbruk i det hele tatt, og den er i tillegg tunet ut over orginal effekt. Skal forøvrig bli artig så se på dette når vi skal på Autobahn om en 2 ukers tid :wink:

Men når dette er sagt så går mine biler i 120 km/t på motorveien (firefelts) nesten hver dag så de er jo forsåvidt vant med høy hastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder oljeforbruk på en alminnelig bilmotor er det etter min mening viktig å understreke at det ikke er et poeng i seg selv at motoren ikke bruker synlige mengder med olje. Det er derimot et poeng at den ikke bruker mer olje enn bilprodusenten opplyser at er alminnelig. For BMW motorer er dette normalt inntil ca. 1 liter olje pr. 1000 Km på en motor som virker og yter tilfredsstillende. Avvik forekommer... uten at dette nødvendigvis er et uttrykk for at noe er galt med motoren. Slitasje, bruksmønster, varmeutvikling, oljekvalitet etc. har relativt stor innvirkning på oljeforbruket.

En annen liten anekdote jeg har er å presisere hva jeg legger i høyere hastigheter jmf. belastning på motoren. Det er ikke kilometerhastigheten som er avgjørende i denne sammenhengen, men derimot motorens turtall og belastning ved det samme turtallet over tid. Det er f.eks sjelden at en bensinmotor over lengere tid og belastning har et turtall over 4500 rpm i Norge (Skandinavia). Dette er imidlertid helt normalt (og mer til) på Autobahn og motorens arbeidsforhold vil derfor være vesentlig mer krevende enn i Norge. Et marginalt høyere oljeforbuk i en overgang er derfor ikke uvanlig og heller ikke skadelig for motoren. Mitt poeng er at man bør være litt påpasselig med å sjekke oljen de første timene når man kjører på Autobahn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Z4'en burde helt klart hatt et sjettegir i Danmark. Lå på rundt 3000rpm i 100km/t mener jeg å huske.

3-literen har jo 6 gir, så den slipper det problemet.

Den brukte også litt olje. Synes jeg etterfylte stadig vekk, men etter hva jeg forst var det helt vanlig på M54-motorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste alminnelige litt eldre bensinmotorer uten ladeluft har en effektutvikling som medfører at det er nødvendig med litt turtall før motorene yter deres beste. M54B30 motoren er et godt eksempel iom. at den yter maksimalt antall hestekrefter (231) ved 5900 rpm og maksimalt dreiemoment (300 Nm) ved 3000 rpm.

Rundt 6000 rpm for å oppnå maksimal effekt er normalt, mens 3000 rpm for å oppnå maksimalt dreiemoment er mer i den beherskede enden enn i den hysteriske enden av skalaen. Porsches motorer uten ladeluft trenger normalt 2000 flere rpm for å yte deres beste. Ferraris motorer trenger ditto rundt 3000 flere rpm før Cavallino Rampante tar ledelsen i feltet.

Skikkelige bensinmotorer skal ha mye turtall for yte deres beste. Porsche 997 GT3 RS skal ha 7900 rpm og Ferrari 548 Italia skal ha 9000 rpm. Dette er hva skikkelige motorer handler om... mye effekt og høyt turtall. Formel 1 biler yter deres beste ved hysteriske 18-19000 rpm... :)

Som du sikkert forstår har jeg intet imot M54B22 motoren (eller mangel på et 6. gear i kombinasjon med motoren)... tvert imot. Den synger svært vakkert og harmonisk. Denne motoren i kombinasjon med E85 er derfor et temmelig godt kompromiss i Skandinavia. Måten BMW har tunet eksoslydbildet i akkurat Z4 2.2 er helt suverent... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...