Gå til innhold

Import av e91 325dt. Skal, skal ikke?

petterkanin
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nydelig bil, LCI og greier :D

Ser du har manuell også, absolutt gøyalt på en sånn bil selv om jeg til syvende og sist nok hadde valgt Automat hvis jeg skulle kjøpe ny!

Nå er jo dette spreke biler i utgangspunktet men en Hartge oppgradering er verd hver krone! 560nm i en 3-serie røkker godt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da har de sagt feil eller du hørt feil. Jeg har selv jobbet et sted som selger hartge tuning, og alle kan fint gå inn på hartge.de og sjekke produktene.

525d/325d 3.0 med 197hk leverer hartge tuning som gir 231hk og 500nm.

Derimot, samme motor men i 530d/330d utgave og 231/235hk så snakker vi 271-275hk.

Ikke meninga å være kjip, men slik er det nå.

Disse motorene har ikke samme turbo, og dermed kan man ikke ta ut det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da har de sagt feil eller du hørt feil. Jeg har selv jobbet et sted som selger hartge tuning, og alle kan fint gå inn på hartge.de og sjekke produktene.

525d/325d 3.0 med 197hk leverer hartge tuning som gir 231hk og 500nm.

Derimot, samme motor men i 530d/330d utgave og 231/235hk så snakker vi 271-275hk.

Ikke meninga å være kjip, men slik er det nå.

Disse motorene har ikke samme turbo, og dermed kan man ikke ta ut det samme.

Veldig merkelig!

Da jeg jobba på Bavaria så husker jeg at vi solgte flere nye E60/61 525d og E90/91 325d med Hartge styling og motoroppgradering til 272 hester og 560 nm! Dette blei gjort på verstedet og kostet 25 000 kr ekstra! Ikke vet jeg da men jeg tror ikke Bavaria driver med lureri :)

Du nevner at 330d og 325d ikke har samme turbo, og at man ikke kan ta så mye ut av en 325d! ESS selger en stage 2 tuningsoftware som gir 285 hk og 600 nm i en 325/525d, de har også Stage 1 som gir 255 hk og 550 nm! Autopower CTC Tuningsoftware stage 1 gir 231 hk og 500 nm og stage 2 gir 270 hk og 560 nm! Så når disse aktørene får det til så klarer helt sikkert Hartge det også, hvis ikke bavaria har noen triks også kaller de det bare for "Hartge oppgradering"! men det hadde jo vært på grensen til svindel!

Kjørte flere av E60ene med denne oppgraderingen og de gikk som ett uvær for å si det mildt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du.. jeg lager software selv til disse bilene.. jeg har selv steg 1, 2 og 3 til de aller fleste bmw diesler.

grunnen til at ess kan ta ut så mye på sin "stage 2" (som de merkelig nok ikke vil anbefale til aut biler) er at de 1) kjører med 20% korr faktor på effektmåling, og 2) tøyer egt/emp.

Disse aktørene har jo heller ingen fysiske forandringer mellom steg 1 og 2, så hva i all verden er da poenget med disse? Dersom 270/285hk uten fysisk inngrep er forsvarlig, hva skal man da med "stage 1"? (retorisk spørsmål).

Jeg tror ikke bavaria der du jobba lyver, det er nok bare så enkelt at du, eller den du har fått infoen av, har sitert feil tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du.. jeg lager software selv til disse bilene.. jeg har selv steg 1, 2 og 3 til de aller fleste bmw diesler.

grunnen til at ess kan ta ut så mye på sin "stage 2" (som de merkelig nok ikke vil anbefale til aut biler) er at de 1) kjører med 20% korr faktor på effektmåling, og 2) tøyer egt/emp.

Disse aktørene har jo heller ingen fysiske forandringer mellom steg 1 og 2, så hva i all verden er da poenget med disse? Dersom 270/285hk uten fysisk inngrep er forsvarlig, hva skal man da med "stage 1"? (retorisk spørsmål).

Jeg tror ikke bavaria der du jobba lyver, det er nok bare så enkelt at du, eller den du har fått infoen av, har sitert feil tall.

I dag var jeg innom min gamle arbeidsplass Bavaria for å få bytta en pære, og spurte da verksmestern om hvordan vi gjorde dette med disse bilene! BMW Norge fikk tak i en software Hartge i Tyskland hadde utviklet KUN for forhandlere, ikke privatmarkedet da bilene måtte fysisk inn på verkstedet for å få oppgraderingen! De forhandlerene i Norge som var interesserte kunne få detta av BMW Norge, men alt var veldig hysj hysj siden det ikke blei betalt ekstra i avgifter for de ekstra hestene! Bavaria som en seriøs aktør hadde egentelig ikke lov å gjøre disse inngrepene uten å opplyse om bilens økte effekt, likevel ble det utført på biler til gode kunder og bekjentskaper litt sånn halveis "ikke noe å snakke høyt om"!

I perioden 08-09 husker jeg at det blei levert ett lite antall 525d og 325d med den overnevnte effekt, X6 35d ble med samme system skremt opp til 330 hk og over 600 nm, mine foreldre sin E60 520d ble blåst opp til 207 hk og min fetter fikk oppgradert sin nye E91 318d (den gang 122 hk orginalt) til ca 160 hk! Alle med samme system!

Jeg nekter å tro at Verksmester, salgsjef og to selgere misforstår eller tolker tallene feil slik du mener jeg har gjort! Men detta kommer vi ingen vei med, du står på ditt og jeg står på mitt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik, naturligvis står jeg på mitt når du serverer sånt tull. Jeg har selv jobbet hos en forhandler som solgte og monterte dette, og det gjelder for all hartge tuning, og historien om hvor spesielt og hysj hysj dette er er også bare tull. Videre så utvikler jeg selv software til disse (hvilket de færreste "tunere" i norge gjør), så jeg tror jeg vet hva jeg prater om. Da kan det også nevnes at det siste stedet de har greie på biltrimming er da vitterlig hos merkeforhandler.

De andre tallene du siterer er ganske riktige. Når du du får hartge tuning, får du også med en del dokumenter, der står det hvilken effekt du har. Det at du angivelig har et produkt hartge ikke selger er jo meget interessant, så for all del, er vel bare å kopiere dokumentene fra hartge? For all del, dersom du har noe annet enn tomme rykter hører jeg gjerne. Jeg ville dog kanskje undret meg litt over hvorfor produktet skulle forsvinne fra markedet uten videre....

Som en siste greie, vi har ny bremsebenk på veg inn. Bare å komme oppom en tur. Greier du over 265hk er testen gratis sammen med kvart mil og 0-100 måling.

Men nok ot, tilbake til trådstarter, nydelig bil, og hold oss gjerne oppdatert når du får prøvd den litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en interessant diskusjon dette. En bekjent av meg leaset en ny 525d for få år siden og han fikk den tunet til tilsvarende en 530d, sa han ihvertfall. Denne hadde automatgir og den sparket godt ifra da jeg fikk prøve den. Klarte til og med å pådra meg fartsbot på denne prøveturen :oops:

Ellers er estimert levering tidlig neste uke, så jeg må leve i spenning en uke til :( .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik, naturligvis står jeg på mitt når du serverer sånt tull. Jeg har selv jobbet hos en forhandler som solgte og monterte dette, og det gjelder for all hartge tuning, og historien om hvor spesielt og hysj hysj dette er er også bare tull. Videre så utvikler jeg selv software til disse (hvilket de færreste "tunere" i norge gjør), så jeg tror jeg vet hva jeg prater om. Da kan det også nevnes at det siste stedet de har greie på biltrimming er da vitterlig hos merkeforhandler.

De andre tallene du siterer er ganske riktige. Når du du får hartge tuning, får du også med en del dokumenter, der står det hvilken effekt du har. Det at du angivelig har et produkt hartge ikke selger er jo meget interessant, så for all del, er vel bare å kopiere dokumentene fra hartge? For all del, dersom du har noe annet enn tomme rykter hører jeg gjerne. Jeg ville dog kanskje undret meg litt over hvorfor produktet skulle forsvinne fra markedet uten videre....

Som en siste greie, vi har ny bremsebenk på veg inn. Bare å komme oppom en tur. Greier du over 265hk er testen gratis sammen med kvart mil og 0-100 måling.

Ja Bavaria serverer helt sikkert tull og jugehistorier! Jeg er liksom ikke i tvil når jeg skal velge hvem jeg skal tro på, storselskapet Bavaria eller "lilleputt trimmern"

Videre så snakker du om dokumenter fra Hartge! Hverken jeg eller noen andre fikk ingen dokumenter annet enn kvitering på oppgraderinga! Men ja, jeg har en bekjent med bremsebenk og min bil har vært bremsa både før og etter tuninga og resultatene er som lovet! Men det er vel juks det også...

Men når diskusjonen kommer til det punkt at beskyldinger om lyving og tullprat kommer fram da er det nok for min del! Her kommer vi ikke videre uansett... :roll:

Til trådstarter!

Du kan bare glede deg ja, er alltid mer spesiellt så lenge man går og venter på bilen enn å bare hente den hos forhandleren dagen etter! Sleng opp noen bilder når bilen har fått Norsk grunn under hjula :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har det noen gang falt deg inn å vurdere hvorfor du havner i såpass mange utrivelige drittkastings diskusjoner på dette forumet? jeg skal ikke kommentere de første utsagnene dine engang, makan til usaklig tull, fra en som ikke kan noe som helst om faget, eller har hatt noe med meg å gjøre. Det neste er vel at jeg er idiot som ikke skjønner at 9/11 var en insidejobb? for det er på det nivået du uttaler deg nå. Forøvrig så er folkeskikk et fint nøkkelord, også på nettet.

Disse dokumentene fra hartge ble da gitt med alle biler som jeg har sett dette utført på, det gjelder bla garantioverdragelse på feil som kan skyldes trimmingen (denne står hartge for).

Jeg har ikke beskyldt deg for å lyve, men kanskje for at noen har sitert feil, og gitt deg et hint om å sjekke hva hartge har å si om oppgraderingen til din motor, som du ikke har papirer på, som er hemmelig, som ingen andre som selger hartge har hørt om, og som gir mer effekt enn hartge selv oppgir, og mer enn sin egen tuning til 330d.

Sist jeg kjørte e9x med hartge var vel i 08-09, og samtlige av de bilene var oppgitt med den effekten hartge oppgir i dag.

Om bilen din faktisk har denne magiske hemmelige effekten, så logg gjerne egt og emp under belastnign (før turbo), tror du vil få deg en overraskelse, forutsatt at du får noen som har greie på det til å forklare tallene til deg.

Til trådstarter, jeg beklager oppriktig for at jeg lot meg rive med i denne (tåpelige) diskusjonen her i din nybil tråd. OG for å svare på kompisen din som fikk tunet 525d tilsvarende 530d, ja det stemmer på den måten at hartge eksempelvis sin tuning til 197hk 2,5d gir 231hk, som er det samme som 3,0d hadde originalt. De fleste aktører leverer rundt dette, min "steg 1" til 2,5d gir ca 240-245hk, altså veldig likt det 3,0d varianten har originalt. Har forøvrig også steg 2, og 3 til denne motoren. Sistnevnte ca 330-340hk.

Disse motorene er like ("alt") utenom turbo.

Når det gjelder f10/11 er historien en helt annen, da 2,5d og 3,0d er samme motor (også turbo), så disse kan lett tunes likt..

Dette blir mitt siste innlegg vedr diskusjonen om hva hartge selger og ikke vedr 325d. Dersom noen lurer på dette så er hartge.de siden å besøke.

Om du (petterkanin) lurer på noe annet så hjelper jeg gjerne med det, ser det bare som fordelaktig å ikke diskutere mer med fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...