Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

God kveld.

Jeg fikk førerkortet mitt beslaglagt i natt. Jeg kjørte ble målt til 87 i 60 sonen. Jeg godtok verken beslag eller forelegget på stedet, men nå lurer jeg jo på om jeg burde gjort det, for å få saken ut av verden. Jeg er fullt klar over at jeg kjørte for fort, og dveler ikke ved det.

Er det slik at når dommeren i en eventuell rettssak gir meg dom, må jeg betale for saksomkostninger? Og hvis politiet ikke gjør noe med saken på tre uker, får jeg da igjen lappen for godt?

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det jeg vertfall vet om denne saken er at ja du må betale for saksomkontninger. Er jo forsåvidt rimelig det med tanke på at du aldri skulle latt saken få gå til retten siden du er selv ening med for fort kjøring.

Skrevet

Det at du ikke godtok det midlertidige beslaget, skal ikke ha noen innvirkning på utfallet i saken. Jeg tror det er sånn at når politiet har behandlet saken, og det blir gjort et endelig vedtak om at du skal være uten førerkortet for x måneder, så blir du spurt om du vil vedta det eller om det skal bli rettsak. Da lønner det seg å si ja. Tror også at du får 10% rabatt på boten hvis du på det tidspunktet vedtar i stedet for å gå til retten.

Men jeg er ingen ekspert, så det kan hende jeg tar feil.

Artig med en som tar det som en mann, og ikke kommer med alle mulige bortforklaringer. :)

Skrevet

om jeg ikek husker feil fra min tid uten førerkort:

om politiet ikek får saken i retten innen 3 uker får du lappen igjen til du har vært i rettsak.

er det gått mer enn 6mnd uten å ha hørt noe, er saken foreldret. og da får du lappen igjen.

Skrevet

I dette tilfellet vil ikke lappen forsvinne mer enn tre måneder, så jeg tror det bare er å hoppe i det.

Skrevet

Jeg ville nok også ha satset på 3 månder uten lappen i stede for å betale flerfoldige tusen i saksomkostninger i tillegg til bota du får! Blei stoppa i 119 km/t i 100 sona og fikk tre prikker og 4900,- i bot og på spørsmål om jeg vedtok bota så var det ikke noe å lure på, særlig siden jeg vet at jeg faktisk var oppe i 130km/t mens UP lå bak :? (var forøvrig en lyseblå ny MB C-klasse på firefelten i Vestfold)

Skrevet

Eg vart tatt for å ha 110 km/t i 80-sone, høgste målte hastigheit på 164 km/t (men kunne kun ta meg på gjennomsnittsfarten). Dei ville beslaglegge førerkortet mitt, men det samtykket eg ikkje i - men tok imot FF. Gjekk 3 uker uten å høre noko - fekk igjen lappen og etter 6/7 månder vart saken henlagt. Dette er riktignok ein del år sida ;)

Skrevet

Kommer kanskje litt an på hva de tok deg med, om det var laser er det kanskje best å gi seg.

Eneste her er hvis de finner ut at den ble feil brukt (eks. ikke montert på stativ), manglende trening av utførende personell eller manglende/feil kalibering.

Hvis de tok deg med å følge etter, og bruke eget speedometer som referanse, kan du være heldig med at de kanskje trekker fra et par km/t slik at du får bot, men får beholde førerkortet.

Ellers kan manglende kalibrering her også føre til ugyldig måling.

Er greitt å få saken ut av verden, men fryktelig irriterende å miste førerkortet på grunn av usle 2 km/t for fort.

Skrevet

var vel mest sannsynlig laser eller gjennomsnittshastighet.

da jeg mistet lappen var boten på 10000 kr og 3-6 mnd uten lappen.

jeg vedtok ikke på stedet da betjenten som stoppet meg ikke kunne fortelle hva straffen ville bli. det var det politijuristen som avgjorde. endte med bot på 10000 kr og 3 mnd som fotgjenger. dersom jeg hadde gått til retten ville boten ha blitt økt til 11000 kr pluss saksomkostninger. dette fikk jeg beskjed om innen de 3 angitte uker politiet har på seg til og avgjøre dette. dersom de av en eller annen grunn ikke gir lyd fra seg i ditt tilfelle iløpet av 3 uker kan du bare dra og hente lappen. du vil mest sannsynlig få boten uansett tror jeg. men vet ikke.

jeg ble tatt ved sarpsborg. tipper du har blitt tatt i laser siden det var 60 sone.

lykke til.

Skrevet

Takk for mange fornuftige poster. Jeg ble tatt i laser som dere sier.

Da får jeg rett og slett vente på en telefon, og om den kommer, får jeg bare godta forelegg og beslag.

De viste meg forresten laseren, og den var på stativ, og var godkjent merket, i følge dem. Så jeg tror ikke det er noe å si på målingen. Er bare sjeleglad jeg ikke kjørte fortere. Så jeg tar det som en god lærepeng. Nå kan jeg jo selge GTIen og kjøpe meg BMW igjen, når det blir tid for det :)

Skrevet

ble selv tatt i laser, men den stod ikke på noe stativ så vidt jeg kunne se. bare godtok på stedet, men riktig at de har 3 uker på seg til å begrunne beslaget hvis du ikke godtok.

Skrevet

De kan etter 3 uker velge og gå videre med saken også.. Da vil lappen igjen ryke.

Men mange som slipper unna med 3 uker. De går jo ikke til retten med alle saker kan du si..

Skrevet
De kan etter 3 uker velge og gå videre med saken også.. Da vil lappen igjen ryke.

Men mange som slipper unna med 3 uker. De går jo ikke til retten med alle saker kan du si..

Vis politiet ikke har sendt inn papirene til tingretten innen 3 uker!

så er det bare å gå ned å hente lappen igjen, da kan de ikke gjøre noe

tro meg har vært å henta den :mrgreen:

Skrevet

Uten at jeg vet dette sikkert eller har kilder, er det ikke slik at om du blir "dømt" vil de tre månedene du mister lappen begynne først etter disse tre ukene, mens om du hadde godtatt alt hadde det begynt med en gang?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...