Gå til innhold

Hevet kjøpet - bruktimport manglet tilpasning kaldt klima..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Linken gjelder en sak om en 2009 modell Toyota Yaris, men allikevel er rettsaken hvor kunden fikk heve kjøpet interessant.

http://www.aftenbladet.no/lokalt/Fikk-h ... 67383.html

Det verkstedet jeg bruker mest har minnet meg om å være obs på at biler jeg kjøper er tilpasset nordiske forhold (kaldt klima). Min nårværende X5 (E53 - 2005) kjøpt ny i Norge har et ekstrautstyr som heter Cold Climate Version (Kode 842A). Det hadde også min forrige E70 X5.

Vet ikke om dette leveres fra fabrikk på biler som selges i Tyskland, hvis ikke så bør det være en ting å bemerke seg for de som kjøper bruktimporterte biler...

Min forrige E61 som jeg hentet selv i Tyskland hadde jeg mye tull med om vinteren. Var tungstartet, ladet ikke skikkelig i kulden etc etc.. Så dette ekstrautstyret Cold Climate Version har nok garantert sin virkning.

Skrevet

har noe med at bilene som er kjøpt nye i norge er utrusta med større dynamo annen termostat bedre varmeapperat osv . min e34 hadde f.eks sperre org. kjøpte en tysk imp den var det ikke på . mye små ting som er gjort .

Skrevet

Hvorfor finner dere ikke ut hva som faktisk er forskjellig istedetfor å sitte å tro og synse uten og ha peiling?

Var ikke standard med "sperre" på nordiske BMW'er.

Skrevet

Hmm.. BMW selgerene skryter hemningsløst av at nye BMW'er solgt til norge har 842 Cold Climate Version og at det er helt nødvendig på en ny bil, mens mekanikere som skrur på disse bilene mener det ikke er noe problem med en bil uten og at biler uten dette er like godt taklet for kulde og vinter.. Det er da virkelig ikke så store klimaforskjeller for biler som er produsert til det tyske markedet og som mangler kode 842 kontra Norge.. :-k

Skrevet

Ut i fra hva jeg ser på min liste over utstyr, har ikke jeg en slik Cold Climate Version. Det er som sagt en 2007mod, som ble tatt inn til Norge i jan/feb 2009. I vinter lå det mye på rundt 15 blå, men den startet like lett da, som den gjør i varmt vær. Merker heller ingenting av at varmeapparatet er tregt eller lite effektivt..

Skrevet

Min 325d er importert fra Tyskland og har ingenting i utstyrslista som omfatter bedre utrustning for kald klima! Den har allikevel varmeseter og oppvarmede vindu og lyktespylerdyser! Og likevel i 24 kalde som vi var nede i her på sørlandet i vinter så startet den uten å nøle(hørtes ut som en lastebil på tomgang selvfølgelig) og varmetrådene i bakruta jobber MYE kjappere enn på min Norske 06 modell Audi A6! Varmeapperatet virker kjempegodt selv i 28 minus som det var på Hovden da vi var der og vindusviskerene iser ikke så fort til, noe som også var ett helvete på Audien!

Mine foreldre sin E60 er Norsk og er tilpasset kaldt klima og min forrige E39 var også Norsk også med dette, merker likevel ikke noen forskjell til 325en som ikke har det! Ikke vet jeg men kanskje det er sånn at biler som skal til land med arktiske forhold kun får litt bedre rustbeskyttelse mens resten er likt til biler som skal til øvrige europeiske land! Alle vet jo at det kan bli grisekaldt i Tyskland, Frankrike og nord Italia om vintern også! Det er kanskje større sjanse for at biler som skal til varmere områder som midtøsten, sør Amerika, Australia og Asia ikke får like kraftige varmeapperat, ikke varme i spylerdyser, ikke varme i nedre del av frontruta for å holde viskerne isfrie eller varmeseter!

Skrevet

Slike kunder burde kjøpt seg ny bil egentlig. De forventer så mye mer enn en bruktbil kan gi, så blir fort bare helvette etter et slikt salg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...