Gå til innhold

Guide: AUX/iPod/USB til e38, e39, e46, e53, e85 osv.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Mulig er det, ikke er det vanskelig heller, men det kan være greit med litt forståelse på hvordan det fungerer. Om du har det er det en relativt enkel sak å sjekke opp i hva Dension trenger av signal og strøm, og hvor man får dette fra spilleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hva med e61 2005 mod? med minste skjermen (business?), å ingen cd-skifter, vil gjerne ha aux og evt usb, så enkelt å billig som mulig #-o

Nå omhandler riktignok ikke denne tråden såpass "nye" modeller ettersom systemene er bygget opp på en helt annen måte, men du slipper ikke unna koding for noe av dette. Aux vil være det billigste, da det kun er en enkel ledning. USB o.l. krever egne komponenter.

Heisann!

Slik ser cd spilleren (BMW business CD) min ut bak. Vet noen av dere om jeg kan kjøpe den originale BMW AUX kabelen å montere den her?:)

Nå viser jo ikke bildet ditt, men det beste er uansett et bilde forfra. Du vil nok også finne svar på dette om du leser første post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ser sånn her ut.

Vet dere om jeg kan montere dension iGateway eller dice for iPod integrasjon?

Jeg installerte Dice i E46'n jeg hadde før. Den hadde ikke CD-veksler, men det lå klar en kabel for dette i bagasjen, fant den der CD-veksler ville vært montert om den hadde hatt det fra fabrikk. Plugga denne kabelen i Dice'n og thats it, funka utmerket. Jeg vet ikke om E39 kom med kabel for CD-veksler ferdig preppa som i E46.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin tråd dette og nå er det min tur til å stille et spørsmål. Jeg har en BMW Business CD/Radio enhet fra 2004 i min E46. Enheten er ettermontert og ca. 1,5 år nyere enn bilen. Dette betyr at jeg kan bruke en original retrofit kabel for å få en enkel AUX-inngang. Koed har en slik kabel (delenr. 65120153501 - se tegning), men den koster 560 danske kroner inkl. mva. Dette er i overkanten synes jeg og tenker at det må da finnes billigere alternativer. Har noen et godt forslag i denne sammenhengen?... :)

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... fg=95&hl=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Du kan igrunn bare klippe av pluggen på en skjøteledning for hodetelefoner, og så koble den til. Kan være en fordel å kjøpe koblingspinnene (koster ca. 6-7kr) samt selve kontakten (rundt 20kr) for å få det til å henge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må kjøpes hos BMW ja, men jeg har hørt at 3-pins viftekontakter (eller var det til av/på-bryteren?) fra gamle hovedkort skal kunne passe, så om du har noe slik liggende kan du jo prøve ut det.

Edit: Om du har CD-veksler er det godt mulig selve kontakten allerede er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg alle delene i hus... kontakten, tre koblingspinner og kabelen med mini-jack stikket. Er det noen forholdsregler jeg bør følge når jeg splitter kabelen for å feste de respekt koblingspinnene til de mindre ledningene?

Er det også korrekt oppfattet at kabelen med koblingspinnene skal kobles til på pinne 3 (venstre kanal), pinne 4 (høyre kanal) og pinne 10 (felles) på kontakten?... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk fort. :)

Nei, det er bare til å koble det hele i sammen. Litt småknotene de pinnene eneste. Det skal egentlig brukes en spesialtang for å feste ledningene til disse, men de koster det samme som noen kroppsdeler. En vanlig liten tang gjør jobben greit, bare pass på å klem skikkelig.

Det kan også være litt knotete å trykke pinnen ned i selve kontakten, så det kan være greit å ha et lite skruejern e.l. å dytte den ned med. Den klikker når den er kommet på plass.

Ellers skal det være riktig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...