GeirAndre Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 var på fest i helgen. der var det liv. en bekjent av meg har kjørt mye i fylla, sikkert hver gang jeg har sett han. jeg sa til han flere ganger han ikke skulle gjøre det siden bilen hans sto på stedet. Når festen var slutt så jeg han var på vei til bilen så jeg snakka til han.. han skulle ikke kjøre. jeg hadde gått fra festen og mot et hus 500meter borte. når jeg nærmer meg huset hører jeg bilen komme. jeg går ut i veien og stopper han og åpner døren og måker til han og tar nøklene og kaster til helvete og snur meg og går. senere på natta har han funnet reservenøklene og forsatt kjørt hjem. På turen har han kjørt forbi flere av mine venner. både til fots og kjørende. to av mine venner så jeg stoppet han, slo han og kastet nøklene. to dager senere får jeg melding om at hvis jeg ikke har noe god løsning annmelder han meg for å få dekket tannlege regning og utskiftning av låser på hus og bil. hvis han annmelder meg vil jeg motannmelde han for promillekjøring men er usikker på hvordan utfallet blir her siden jeg ga han en kilevink! En annen ting er at jeg er ute på prøveløslatelse og vil nådig tilbake. jeg har fyllekjørt mye selv men har lært og er fotgjenger en god stund fremover og tar sterkt avstand fra dette. snakker av erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stonescream Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 Det hadde kanskje vært mere effektivt å "fiksa" noe i motorrommet tidligere på kvelden, uansett burde idioten klare å unngå å fyre opp bilen med promilla da. Selv stått å sett på 2 kompiser komme i en ca 140 og skrense mellom fjellvegger og der ene var 10 cm fra å hamre hodet inn i stein til å flire av slike som setter seg bak rattet etter en fest. ta lufta ut av hjula? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asv Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 Du har her brutt straffelovens paragraf om legemesbeskadigelse, jf. straffeloven §229. Så vidt jeg kan se finnes det ikke grunnlag for frikjennelse ihht. hverken nødrett eller nødverge, jf. straffeloven §§ 47, 48. Det kan kanskje gå under nødverge, kanskje.. Jeg er ingen ekspert, så jeg ville kontaktet noen som faktisk er det og høre med vedkommende. Ellers så kan dere kanskje være tjente med å komme frem til en privat avtale for oppgjør, istede for å ta det gjennom retten. Men for all del, ta kontakt med en advokat og forhør deg om din situasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simpel Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 to dager senere får jeg melding om at hvis jeg ikke har noe god løsning annmelder han meg for å få dekket tannlege regning og utskiftning av låser på hus og bil. "En god løsning", dette innebærer ovennevnte for han? Både du og han har brutt loven men de to sakene nuller ikke hverandre ut. Dessuten er blir det vanskelig å få bevist at han har promillekjørt nå. Du har mest å tjene på å komme til en privat ordning, begynner dere å anmelde taper dere begge to. Du gjorde det rette sånn i prinsippet, men du ble vel kanskje litt ivrig. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 du kan ikke ta loven i dine hender og "banke" han opp. Du er jo på en måte ikke noe bedre en han. Hvorfor kastet du nøklene ? du kunne jo bare tatt de med deg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GeirAndre Skrevet Oktober 10, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 10, 2011 jo har snakket med både min advokat og en av betjentene som var innom festen før på kvelden. ja det er litt på tynn is å annmelde han for promillekjøring når det ikke er særlige bevis uten om alle som så han kjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 Umiddelbart vil jeg, i likhet med flere andre i tråden, mene at ditt beste bud er å få til en minnelig løsning privat. Du kan trolig på bakgrunn av flere vitner (hvis de stiller opp) sannsynliggjøre at din bekjente kjørte i beruset tilstand den aktuelle kvelden/natten, men dette forsvarer ikke at du fysisk går til angrep på vedkommende. Din bekjente vil ganske sikkert kun få en advarsel, mens du får en anmeldelse for legemsbeskadigelse. Blir man dømt for noe slikt ryker man inn bak murene enten man er på prøveløslatelse eller ei. Den alminnelige strafferammen for legemsbeskadigelse er fengsel inntil 3 år, men denne økes til 6 år der handlingen har medført sykdom eller arbeidsudyktighet som varer over 2 uker eller "en uhelbredelig Lyde, Feil eller Skade er voldt". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skillbill Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 Hadde du vært smart hadde du ringt politiet i det øyeblikket du forsto at vedkommende var på vei til bilen. Når du i tillegg får tatt fra han bilnøklene kunne du bare beholdt disse til politiet kom, og hvis de ikke kom kunne du fortsatt ha beholdt/gjemt de. Uten å slå han selvfølgelig. Men dessverre er det alltid lett å være etterpåklok. Tannlegeregningen bør du i mine øyne punge ut for, selvom jeg forstår din frustrasjon i gjerningsøyeblikket hehe. Men at vedkommende har skiftet lås på hus og bil kan jeg ikke helt se grunnen til at du skal betale for. Hvis du hadde ringt politiet i første omgang, så tror jeg det hadde vært lettere for deg og få resultater med en motanmeldelse om promillekjøring av denne fyren. Kanskje kunne du også fått med deg vennene dine som bevitnet kjøringen hans?Jeg tror uansett du kommer til å slite når det gjelder å bevise hva som har skjedd nå i ettertid. Men det samme gjelder for hans del, han trenger vitner for å bevise at du slo til han. Skader i ansiktet og tannlegeregning alene beviser kun hva som har skjedd, ikke hvem som gjorde det. Så i begge tilfeller her blir det vel ord mot ord, hvis du ikke innrømmer at det var deg? Hvis dere lager sak av det her, så ender det garantert opp i konfliktrådet, så dere kan like gjerne prøve å ordne det privat! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 Fortell han at han havner i buret hvis du anmelder han. Ettersom flere av vennene dine er vitner på at han kjørte i fylla ligger han dårlig ann. Er ikke så mange vitner bevis nok? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 Jeg har blitt tatt for fyllekjøring pga at jeg rygget en bil 2,5 meter på en parkeringsplass for endel år siden, kun basert på vitneutsagn. Politiet kom dit minst en time etter at det skjedde. Da var iallefall vitner godt nok bevis. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 Ta tipsene jeg ga deg en omtanke...hjelper deg godt på vei Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 var på fest i helgen. der var det liv. en bekjent av meg har kjørt mye i fylla, sikkert hver gang jeg har sett han. jeg sa til han flere ganger han ikke skulle gjøre det siden bilen hans sto på stedet. Når festen var slutt så jeg han var på vei til bilen så jeg snakka til han.. han skulle ikke kjøre. jeg hadde gått fra festen og mot et hus 500meter borte. når jeg nærmer meg huset hører jeg bilen komme. jeg går ut i veien og stopper han og åpner døren og måker til han og tar nøklene og kaster til helvete og snur meg og går. senere på natta har han funnet reservenøklene og forsatt kjørt hjem. På turen har han kjørt forbi flere av mine venner. både til fots og kjørende. to av mine venner så jeg stoppet han, slo han og kastet nøklene. to dager senere får jeg melding om at hvis jeg ikke har noe god løsning annmelder han meg for å få dekket tannlege regning og utskiftning av låser på hus og bil. hvis han annmelder meg vil jeg motannmelde han for promillekjøring men er usikker på hvordan utfallet blir her siden jeg ga han en kilevink! En annen ting er at jeg er ute på prøveløslatelse og vil nådig tilbake. jeg har fyllekjørt mye selv men har lært og er fotgjenger en god stund fremover og tar sterkt avstand fra dette. snakker av erfaring. Du mente dette var en god løsning på tidspunktet? Fei for din egen dør er det noe som heter. Blir bare dumt når du VET du er løslatt på prøve, men hva skal man gjøra. Hvor mye er tannlege regninga på da? Er vel ikke verre for deg enn å bite i det sure eplet og betale de x tusen det kosta å fikse tenna hans og låsene. Du har jo driti deg ut sjøl her uansett med tanke på at du klina til fyren. Som nevnt over, two wrongs dont make a right! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 Utfordringen i denne aktuelle saken er at Geir Andre er prøveløslatt med møteplikt for Kriminalomsorgen. Dette betyr at han som et minimum har sonet 60 dager i fengsel. Prøveløslatelsen er en del av straffen, og perioden med prøvetid og eventuelle vilkår (typisk avrusning) skal være en integrert del av straffegjennomføringen. Hovedformålet med en prøveløslatelse er å hindre tilbakefall ved å fremme domfeltes evne til å motvirke et kriminelt handlingsmønster gjennom kontrolltiltak. Det er med andre ord ikke et sjakktrekk å bli mistenkt for å stå bak en legemsbeskadigelse... uansett hvor urettferdig det evt. er. Det er heller ikke enkelt å ha et troverdig fiktivt alibi når man tidligere er dømt og sittet i fengsel for straffbare handlinger. Man har ganske enkelt en svært dårlig sak uansett hvordan man vender den. Jeg vil derfor mene at det klokeste er å løse saken i minnelighet privat. Trusler eller andre ulovlige påvirkningsmetoder er iallefall det siste man bør begi seg inn på hvis målet etter prøveløslatelsen er å bli en alminnelig borger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerfører Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 1. her hadde du all slags mulighet til å forhindre fyllekjøringen, både før og under kjøretur, du kunne ringt politiet med en gang, du kunne fratatt han nøkler, fått sperret bilen inne med hjelp av andre osv, før fyllekjøringen fant sted. 2. når du fikk stoppet han og fratatt han nøklene, burde dette holdt, du skulle tatt med deg nøklene og ringt politiet for å fortelle hva som hadde skjedd. 3. Når du er så dum at du tror det hjelper å slå han for dette og dermed skade han for dette, så fortjener du å bli straffet på lik linje som idioten bak rattet, og når du i tillegg her forteller at du er under prøveløslatelse, sier din handling denne kvelden mye om deg og dine tankegang, du viser her at du faktisk fortjener å bli straffet fullt ut for tidligere domfellelse og dette slaget du ga fra deg denne kvelden. Å prøve å fremstå som en helt her inne fordi du på en meget uklok og idiotisk måte skal virke voksen og tøff, siden du "stoppet" en fyllekjører, samtidig som du er redd for å bli straffet for egen handling, blir for meg dumt og idiotisk. Når du da også vurderer og eller vil anmelde han for fyllekjøring HVIS du blir anmeldt, er også helt bak mål. Han skulle vært anmeldt samme hva, uansett om han velger å anmelde deg eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Oktober 10, 2011 Share Skrevet Oktober 10, 2011 Hadde du vært smart hadde du ringt politiet i det øyeblikket du forsto at vedkommende var på vei til bilen. Enig, men mange vil kvie seg i det lengste for å anmelde kjentfolk til politiet - selv om kjentfolket er av typen notorisk fyllekjører. Fyllekjørere er noe av det jeg liker minst. Et lite tips til trådstarter: Et fellestrekk som går igjen blant mange som jobber hardt for å holde seg borte fra fengsel og kriminalitet, er at de har kamerater som gjør jobben vanskelig for dem. Det kan derfor være lurt at du velger andre å tilbringe tid sammen med i resten av prøvetiden din - kanskje særlig i helgene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå