Gå til innhold

Den beste bruktbilen til 30 000

hermanoo90
 Share

Anbefalte innlegg

Det er nok mere serviceavtaler og den kjente levekvaliteten på de gamle dieselmotorene som gjør at Mercer er foretrukken som Taxi!

Det er mye tradisjoner når det gjelder dette fenomenet og det er et poeng at Mercedes-Benz i perioden 1950-90 var tildels veldig mye bedre på de fleste områder enn andre bilmerker. Holdbarhet, pålitelighet, opplevd kvalitet, teknisk forsprang, komfort og totaløkonomi... alt sammen temmelig viktig hvis man lever eller er avhengig av bilen.

Mercedes-Benz var verdens beste bilmerke så lenge tyskerne kunne definere spillereglene. Da amerikanerne kom med globaliseringen på 90-tallet ble ingeniørene i Stuttgart tatt på sengen. Når de ikke lenger kompromisløst kunne bygge verdens beste biler ble kvaliteten elendig. Tyskerne har aldri vært gode til kvantitet fremfor kvalitet. Amerikanerne trodde at de hadde oppfunnet fremtiden og resultatet ser vi idag... de er teknisk konkurs. Heldigvis skjønte tyskerne tidsnok bedre og klarte å redde stumpene i tide. Chrysler ble i 2007 sparket ut av hovedkvarteret i Stuttgart og Mercedes-Benz var igjen et tysk bilmerke som vi kjenner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mercedes har hentet seg greit inn igjen etter S/W202 og S/W210. Etterfølgerne har vist seg å være langt bedre karosserimessig. (Kanskje med unntak av tidlige S/W203 modeller). Her i byen har MB suverent marked blant taxier. Og det er ikke pga serviceavtaler. Det får man hos andre og. Det går noen E60/61 også, men ikke mange. De som går fungerer visst ikke knirkefritt heller. (Riktignok bedre enn V70, om ryktene der stemmer).

Mekanisk sett har MB alltid vært på høyden. Og når det gjelder vinterføre? Vel, som student kjørte jeg en del taxi selv faktisk. Bla en W210. Helt grei bil på vinterføre. Ikke skummel på noen som helst måte. Ikke like velbalansert som f.eks. E39, men fremkommeligheten var nok like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til vinterkjøring å biler så mener jeg at vinterdekk har mye å si.

Balansen på bilen spiller klart inn, men her kan man trikse litt. Jeg har hatt w210 i 1 år nå og det jeg ble fortalt av min far som kjører drosje og har gjort det i snart 20 år, er at jeg bør kjøre rundt med forhåndsvis full tank hele tiden, og gjerne sette sand/grus sekker i hver side av bagasjerommet. Da ville jeg få litt mer tyngde bak, slik at bakdekkene griper bedre.

ASR - hjelper også litt når det blir veldig glatt.

Jeg testet bilen både med og uten, og det er bedre fremkomlighet med ASR.

I hele vinter satt jeg fast kun en gang, men da hadde det snødd over 30 cm den natten og det var i smale ubrøytete gater, ergo alle kunne ha satt seg fast, og mange gjorde det.

Men igjen, så vil jeg nok tørre å påstå at vintere for oss her på forumet ikke er likt for alle. For dem som bor i oslo by og kjører i de gatene er det for det meste snøfritt, og heller litt glatt med is av og til. men bor du ute på bygda eller i høydene kan det snø mer og værfoholdene være helt annerledes. Samtidig så kan det hende at i noen distrikter så må folk brøyte selv eller at det ikke kommer brøytebil så ofte.

Nå tok jeg et veldig svart-hvitt eksempel, men jeg håper dere forstod hva jeg mente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til vinterkjøring å biler så mener jeg at vinterdekk har mye å si.

Balansen på bilen spiller klart inn, men her kan man trikse litt. Jeg har hatt w210 i 1 år nå og det jeg ble fortalt av min far som kjører drosje og har gjort det i snart 20 år, er at jeg bør kjøre rundt med forhåndsvis full tank hele tiden, og gjerne sette sand/grus sekker i hver side av bagasjerommet. Da ville jeg få litt mer tyngde bak, slik at bakdekkene griper bedre.

ASR - hjelper også litt når det blir veldig glatt.

Jeg testet bilen både med og uten, og det er bedre fremkomlighet med ASR.

I hele vinter satt jeg fast kun en gang, men da hadde det snødd over 30 cm den natten og det var i smale ubrøytete gater, ergo alle kunne ha satt seg fast, og mange gjorde det.

Men igjen, så vil jeg nok tørre å påstå at vintere for oss her på forumet ikke er likt for alle. For dem som bor i oslo by og kjører i de gatene er det for det meste snøfritt, og heller litt glatt med is av og til. men bor du ute på bygda eller i høydene kan det snø mer og værfoholdene være helt annerledes. Samtidig så kan det hende at i noen distrikter så må folk brøyte selv eller at det ikke kommer brøytebil så ofte.

Nå tok jeg et veldig svart-hvitt eksempel, men jeg håper dere forstod hva jeg mente :)

Dekk og føre har selvsagt alt å si, jeg selv bor her på sørlandet og når vi først får snø så får vi i bøtter og lass! Jeg skjønner godt at folk her i landsdelen kjøper firehjulstrekk fordi det er kupert terreng og mye bakker! Jeg selv må opp flere bakker for å komme meg hjem, noe som kan være en prøvelse hvis det er mye snø og ubrøyta! E39en som har vært min beste vinterbil hadde riktig nok nye Nokian hakka piggfri men du skulle være rimelig dumdristig i noen bakker for å ikke kommer fram og kjøre deg fast! Mercer kommer helt sikkert greit fram ja, men jeg synes det går igjen det der med sandsekker og full tank! I BMWen så slapp jeg sandsekker og kunne godt ha under halvtank, kom like godt fram selvom :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk og føre har selvsagt alt å si, jeg selv bor her på sørlandet og når vi først får snø så får vi i bøtter og lass! Jeg skjønner godt at folk her i landsdelen kjøper firehjulstrekk fordi det er kupert terreng og mye bakker! Jeg selv må opp flere bakker for å komme meg hjem, noe som kan være en prøvelse hvis det er mye snø og ubrøyta! E39en som har vært min beste vinterbil hadde riktig nok nye Nokian hakka piggfri men du skulle være rimelig dumdristig i noen bakker for å ikke kommer fram og kjøre deg fast! Mercer kommer helt sikkert greit fram ja, men jeg synes det går igjen det der med sandsekker og full tank! I BMWen så slapp jeg sandsekker og kunne godt ha under halvtank, kom like godt fram selvom :wink:

Dette har sikkert en sammenheng med at BMW er mye mer besatt av å oppnå 50-50 vektfordeling på bilene sine enn f.eks. Mercedes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har sikkert en sammenheng med at BMW er mye mer besatt av å oppnå 50-50 vektfordeling på bilene sine enn f.eks. Mercedes.

BMW er ikke mye mer opptatt av 50:50 fordeling, men nok til at det gjør en signifikant forskjell på bilens balanse. En moderne Mercedes-Benz har idag ca. 52:48 vektfordeling. På eldre MB´er er forskjellen større.

Sandsekker er nevnt som et gammelt triks for å få bedre feste på eldre biler med bakhjulstrekk. Har noen testet dette på en moderne BMW?... Det har jeg og effekten er formidabel. Det er på den måten man freser forbi div. andre biler med 4x4 i det bratteste oppoverbakkene... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattern la sandsekker i bagasjerommet i sin E60 520D og påsto han kom mye bedre fram, han kom iallfall ikke bedre fram enn min E39 uten sandsekker og det med like vinterdekk! Greia er den att jeg kjørte bak ham opp bakken i gata her en tung vinter dag og på faen så stopper han for å ta bakkestart med disse sandsekkene sine baki, slik at jeg uten sandsekker liksom skulle begynne å spinne! Men E39en tok den sleipe bakkestarten på strak arm med god hjelp fra DTCen :wink:

Naboen med sin W211 280 CDI må ty til snøsokk eller kjetting for å komme seg hjem etter jobb på de sleipeste dagene, han kjører på samme nokian Hakkadekka som vi gjør! Mens en annen nabo kommer "driftene" rundt svingen og opp bakken i sin E91 330XD 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattern la sandsekker i bagasjerommet i sin E60 520D og påsto han kom mye bedre fram, han kom iallfall ikke bedre fram enn min E39 uten sandsekker og det med like vinterdekk! Greia er den att jeg kjørte bak ham opp bakken i gata her en tung vinter dag og på faen så stopper han for å ta bakkestart med disse sandsekkene sine baki, slik at jeg uten sandsekker liksom skulle begynne å spinne! Men E39en tok den sleipe bakkestarten på strak arm med god hjelp fra DTCen :wink:

Hvis din far var den første på tung nysne hadde du fordelen av å kunne ligge i hans spor. Jeg har bare ASC (ikke Traction) på min E46 og dette kan ha noe med saken å gjøre når det gjelder et forbedret feste med et par sandsekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...