Gå til innhold

Castrol olje vs Biltema olje.


Muztang289
 Share

Castrol olje eller Biltema olje?  

224 stemmer

  1. 1. Castrol olje eller Biltema olje?

    • Castrol
      170
    • Biltema
      54


Anbefalte innlegg

Hvorfor bruke biltema eller felleskjøpet da europris selger Mobil1 5w-40 fullsyntetisk til under 100 kr literen,minst like bra som den overpriste (Oppskrytte)castrol oljen.

Send 2 desilitersprøver av Europris oljen, samt Castrols alternativ, til et godkjent laboratorium for testing.

Jeg vil da tro at du oppdager at oljene slett ikke er de samme, og at selv om begge møter spec'en, vil den dyre oljen alltid ha mere av de dyre tilsetningsstoffene (utover spec) som skal redusere slitasje, holde tetteringer myke, og løse opp koks etc.

Når BMW anbefaler en spesifikk type Castrol, har akkurat denne typen olje korrekt mengde av disse tilsetninger ihht. motorens sammensetning (legeringer, gummitype etc.).

Som det ellers påpekes, er det naturligvis opp til hver enkelt om de ønsker å bruke den anbefalte oljen.

For meg er olje bortimot den minste utgiften jeg har, så om jeg beregner 24,- pr mnd. eller 200,- pr mnd. i oljeskift, er ikke dette noe som sender meg rett til luksusfellen (andre ting sørger for det).

Dere får kontakte Supramiljøet og spørre hva som skjedde når de begynte å bruke kostbare "performance oljer" (Les: Redline) istedet for det som var anbefalt på deres 6-trinnskasser. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når BMW anbefaler en spesifikk type Castrol, har akkurat denne typen olje korrekt mengde av disse tilsetninger ihht. motorens sammensetning (legeringer, gummitype etc.).

Nå er det skrevet side opp og side ned om oljetyper, så det er vanskelig å tilføye noe.

Er enig i det du skriver bare denne setningen er litt dårlig.

Det er som regel at et firma anbefaler et type produkt samme om det er olje eller annet pga. økonomiske avtaler.

I handel har du også noe som kalles høypris-segmentet, som grunn ender med at det kan tjenes mere penger på det fordi mange kommer til å kjøpe det dyreste uansett for å være sikker.

Var ellers bare en generell betrakning på en ellers en kjedelig dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er naturligvis et økonomisk aspekt på dette også, men det utelukker ikke at produktet har blitt testet tilstrekkelig i det maskineriet det er anbefalt for.

Har lest flere testresultater hvor det har blitt sendt inn oljeprøver av billige og dyre oljer som svarer til samme spec, hvor den påkostede oljen her opptil flere ganger så høyt innehold av de dyre tilsetningsstoffene.

Dersom noen her kan vise til et testresultat som tilsier at f.eks biltema eller felleskjøpets olje, har akkurat samme tilsetningene, og samme kvanti av disse, som en noe dyrere castrol olje av samme spec, kan selv jeg vurdere å bytte til billigolje. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om motorer trenger alle de dyre tilsetningene? Er det faktisk såpass viktig at det er verd å betale dobbelt så mye for oljen? En olje skal smøre. Er det ikke da rett og slett smøreegenskapene som er viktigst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle overføre litt generel info om smøreolje, som jeg fikk banka inn i hodet senest av eieren av europafilter, (som forøvrig har forelest for hundrevis av folk fra alle di store oljeselskapene både i norge og utenlands.

Er oljen du kjøper på butikken rein? Nei, det er den ikke. Hvorfor? Jo for det første har den blitt forurenset, for andre er ALL olje skitten. ALL olje har skitt i seg, ny olje, gammel olje, ny filtrert olje.

Di fleste oljelevandører levere olje som er filtrert ned til 5mY (1/1000 mm partikler) Derimot, er det bare rundt ca 30-7% av den faktiske partikkelmengden som ligger der. (Ja, di store partikkelene er borte, men den totale mengden av skit i oljen er langt fra borte) Alt i alt er det under 5 mY og nedover skitten vil ligge i en ny olje.

Skal dere virkelig ordne dere god smøring, så skal dere fokusere på filtreringa av olja, det er i all sak samme dassrull filterene på veteraner og nye biler.

+ Smøreolje fra store oljeselskaper i største grad avfallsprodukter som dem skviser penger ut av. Selskaper som Castrol o.l fokuserer bare på selve smøreoljen. Tenk litt på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok kvalitetsforskjeller på filter også, men et vanlig filter vil nok aldri stoppe partikler så små som 5my uansett fabrikat. Det tror jeg i alle fall ikke før jeg ser med selvsyn. Det er LATTERLIG små partikler for å si det enkelt! Toleranser på maskinerte deler som lager som smøres ligger langt ovenfor dette og foruten neglisjerbar mekanisk slitasje fra partiklene ser jeg på det som uproblematisk. Det bygger seg nok opp mye værre ting enn dette av forurensing fra motoren selv.

Et godt eksempel er de gamle MB-dieselene som gjerne gikk noen runder rundt ekvator på mineralolje og "dassrullfilter" før de døde. Tviler sterkt på at toleransene i motorene var så gode, særlig etter at de har rundet 1 million km.

Jeg har prøvd b-b-billig olje på et par slitne biler og mener bestemt at det ikke hørtes spesielt bra ut, selv om den holdt API-klassen. Det tok laaang tid før den bygde opp trykk på ventilløfterene og tikket selv da markant mer enn på Valvoline, Castrol, Mobil1 og de andre velkjente merkene.

En kollega av meg rundet 1 million på en MB 190 toliter bensin. Byttet den samme olja, Esso mineral 10w-40, hver 10.000 km. Den motoren gikk fremdeles friskt og godt.

Det viktigste er nok at man bytter olje og filter tidsnok, som i det minste tilfredsstiller kvalitetskrav fra produsent. Helst av best mulig kvalitet. Stort mer kan man ikke gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om motorer trenger alle de dyre tilsetningene? Er det faktisk såpass viktig at det er verd å betale dobbelt så mye for oljen? En olje skal smøre. Er det ikke da rett og slett smøreegenskapene som er viktigst?

Smøreegenskaper på kald motor (90% av motorslitasje skjer ved oppstart, før olja blir tynn nok til å smøre), egenskaper til å løse opp koks fra forbrenning, egenskaper til å holde ringer og pakninger myke etter tusenvis av timer, kjøle vitale deler av motor og sikkert 100 andre ting som oljen skal gjøre på sin vei igjennom motoren. Oljen skal absolutt ikke bare smøre.

15-30 sekunder venting etter oppstart, før man rører gasspedalen er sikkert nok til at får en viss oljefilm rundt i motoren, og man reduserer motorens slitasje betraktelig.

Oljens egenskaper til å løse opp skitt er nok det jeg anser å være oljens viktigste egenskaper. Tipper det er betydelig flere motorer som har havarert pga delvis tette oljekanaler til vitale deler som kamaksling og turbo.

Vedr. filtrering forsto jeg egentlig ikke poenget med innlegget. Hvis all olje alltid har vært skitten, spiller det vel ingen rolle fra eller til, når det kommer til hva man velger å fylle på egen motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta; har en kompis som har jobbet etpar år på forskningslabben til Statoil i Trondheim.

Olja felleskjøpet selger er eksakt den samme du får på Statoil, så hvis du skal spare penger og ha samvittigheta intakt hvorfor dra på tema?

Tror du ikke at dette endrer seg hver gang Biltema kjører anbud på olja? #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om motorer trenger alle de dyre tilsetningene? Er det faktisk såpass viktig at det er verd å betale dobbelt så mye for oljen? En olje skal smøre. Er det ikke da rett og slett smøreegenskapene som er viktigst?

Smøreegenskaper på kald motor (90% av motorslitasje skjer ved oppstart, før olja blir tynn nok til å smøre), egenskaper til å løse opp koks fra forbrenning, egenskaper til å holde ringer og pakninger myke etter tusenvis av timer, kjøle vitale deler av motor og sikkert 100 andre ting som oljen skal gjøre på sin vei igjennom motoren. Oljen skal absolutt ikke bare smøre.

15-30 sekunder venting etter oppstart, før man rører gasspedalen er sikkert nok til at får en viss oljefilm rundt i motoren, og man reduserer motorens slitasje betraktelig.

Oljens egenskaper til å løse opp skitt er nok det jeg anser å være oljens viktigste egenskaper. Tipper det er betydelig flere motorer som har havarert pga delvis tette oljekanaler til vitale deler som kamaksling og turbo.

Vedr. filtrering forsto jeg egentlig ikke poenget med innlegget. Hvis all olje alltid har vært skitten, spiller det vel ingen rolle fra eller til, når det kommer til hva man velger å fylle på egen motor?

En god olje har evnen til å feste seg til motordlene som smøres uten at den renner av, altså at den ligger som en god film i lang lang tid selv om den er veldig tynn. Dermed er det ingen deler som settes i bevegelse uten oljefilm men mangler jo oljetrykk et lite øyeblikk. Motoren har ikke de rette tolleransene før den er gjennomvarm så slitasjen er stor den første km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest at dagens olje lager en oljefilm som holder opptil en måned mens motoren står. Det betyr forøvrig ikke at du har tilstrekkelig smøring før du har fått opp oljetrykk og en minimumstemperatur på oljen. Ser forøvrig at den setningen (i mitt forrige innlegg) er noe dårlig formulert.

Hadde jeg fulgt bedre med på skolen når vi gikk igjennom akkurat dette, hadde jeg nok sikkert kunne brettet det ut på et bedre vis. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ser det er mye snakkis om biltema olje.

Personlig så blir det biltema olje på meg uten at jeg skal utdype meg noe mer, men lurer på om jeg bør fylle halvsyntetisk eller helsyntet?

Jeg har masse av denne i garasjen:

http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-S ... W40-36922/

kan jeg trygt bruke den , eller bør jeg kjøpe helsyntet?

er en 523i E-39 1998 som har rullet 270K. Aner ikke hva som er fyllt på den tidligere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...