Gå til innhold

Godkjenne senkesett med TUV-papirer


Thewiz
 Share

Anbefalte innlegg

Da har jeg fått montert senkesett på min 318is E36. Tenkte derfor å høre litt hva reglene er for godkjenning av dette hos BT per i dag.

Det jeg har fått med meg av hva jeg trenger er:

TUV-papirer. Dette har jeg, og det stemmer overens med fjærer. Papirene er på tysk.

4-hjulskontroll.

Av ekstra info vil jeg legge til at alle navn og tall er godt synlige på fjærene (den ene fjæra er "Supersport" litt svakt / slitt bort)

Det er eneste jeg er bekymret for er dekka jeg kommer med på kontroll. Når bilen sist var på EU med forrige eier fikk han anmerkning på dette. Dette var jo da sommerdekka. Vil jeg få problemer med 215/45/R17 vinterdekk?

Min trafikkstasjon er Hafslund i Sarpsborg, noen erfaringer derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bare ta me deg TUV papirene, hjulstilling papirer og vognkort del1 og del2 så skal det går bra, di hjula du har på skal gå fint, di henger seg ikke oppi det så lenge hjula er innenfor skjermene

Det er ikke sikkert. De kan fort finne på å henge seg opp i uoriginal hjuldimensjon på en slik kontroll. Jeg stilte med standarddim for sikkerhets skyld. Når de skriver inn godkjenningen i vognkortet, så skriver de også hvilke hjul som sto på i det øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger som nevnt over TUV-papir, 4-hjulskontroll (med vinkler som er OK), vognkort del 1 og 2. I tillegg så må dekk og felg ikke ta borti noe sted på karosseriet, og ikke stikke utforbi hjulbuene.

Noen kan henge seg opp i hjuldimensjon. Men hvis du har like foran og bak pleier det å gå greit. E36 er jo levert med 17" originalt. Men om du har dekk tilgjengelig i den dimensjonen som står i vognkortet er du safe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på om jeg skal prøve å få lånt meg standard dim dekk (Anyone, østfold? ^^) Fant ut at jeg hadde 225/45/17 bak og 215/45/17 foran. Dette er vel ikke akkurat BT så veldig glade for.

Dekka tar ikke borti bilen og er innenfor hjulbue.

Orginal dim i mitt vognkort er 205/60/R15 på begge aksler

Felgdim:65JX15H2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg burde stille opp med 15 tommere på kontrollen? Men når dette blir skrevet inn i vognkort med senkesettet, får jeg ikke pes for å ikke kjøre med dekk som er godkjent med senkesett hvis jeg blir stoppet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt én ting av gangen. Først godkjent senk (med 15-tommere) og så eventuelt godkjenning av fetere hjul. Tipper de er mer hissige på senk enn på hjul hvis du blir stoppet. Og får du mangellapp på hjula er det bare å slenge på 15-tommere og vise bilen på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat vært igjennom dette nå! I Bergen var dette litt av en prosess. Jeg hadde tatt hjulstillingskontroll og hadde papirer på dette, men jeg måtte reise tilbake og få stemplet og underskrevet papiret. Det er viktig å huske på. Også ta med begge deler av vognkort og selvfølgelig TUV papirer. Jeg hadde vinterhjul på under kontrollen. altså 15 tommere. Men jeg ville ha sommerfelgene i vognkortet samtidig så jeg tok med et forhjul og et bakhjul. Dette er LM kopiene i 19 toms fra gs. 8,5 bredde framme og 9,5 bak. dekkene er 235/35-19 framme og 265/30-19 bak. Men her begynte det litt problemer. Jeg fikk beskjed at jeg måtte ha papirer på at jeg kunne ha forskjellig dekkdim foran og bak. Heldigvis gikk dette ganske greit for min del. Jeg kontaktet GS og fikk utskrift fra delefilmen og der var det skrevet at bilen var levert med 235/45-18 foran og 255/40-18 bak. Mine dekk var under 5% forskjell i str fra de originale derfor ble de godkjent. Og tror de var veldig streng i bergen, for de skulle ha ca 20 forskjellige bilder av bilen fra alle mulige vinkler men det gikk tilslutt etter over 3 timer og mye styr.. forøvrig så kostet visningen 460kr. Nå sitter jeg og venter på vognkortet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg klar over, spørsmålet var egentlig om dere anbefaler at jeg stiller opp med orginal dim når jeg har overnevnte hjul på bilen nå. Somsagt, gidder ikke å dra tilbake til BT igjen med mangellapp eller whatever. Mangellapp på hjul er enkelt nok å få ordna, som du sier.

Hvordan er det med bestilling av time? Regner ikke med at det er bare å møte opp hos BT for kontroll?

Joffen92: Brukte de 3 timer på å godkjenne bilen? Måtte du stå der å henge, eller leverte du bare fra deg bilen? For min del har jeg ikke noen å henvende meg til hvis de skulle pirke på dekka mine. Tror det er best å godkjenne bilen i orginal dim jeg. Så hvis jeg blir stoppa, så får jeg bare hente fram de orginal dim felgene igjen.

Men er det slik at hvis de godkjenner senkesett med f.eks 205/60/R15 dekk, så er ikke godkjenningen "gyldig" hvis du bruker andre dekk? Hvordan fungerer dette i teknisk kontroll? Får man da bare mangellapp på dekk, eller får man hele sullamitten med "ugyldig" senkesett da man har brutt regler eller whatever... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa som var med på biltilsynet, og tror svaret er så enkelt som at de er skikkelig VRANG i Bergen, hehe.. akkurat det har jo blitt diskutert maaange ganger før, men jo, blir gyldig med andre dekk også, er bare det at det står i vognkort maks 18" eller noe, derfor vil jeg ikke risikere å ha problemer med dette hvis jeg skulle være så uheldig og bli stoppet. Var "heldig" pappa kjenner han ene der så jeg slapp å bestille time, men det må nok du gjøre. tror det går helt fint jeg! still på org dim hvis du er usikker og ha papirene i orden så går det nok fint, hvis du har justerbart sånn som jeg har så må også bilen være innenfor målene som står i TUV papirene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Virker som det er litt forskjellig fra trafikkstasjon til trafikkstasjon. Skal ta meg en tur opp til BT i morra og "late" som jeg skal kjøpe meg dekk dim jeg har nå og høre hva dem sier på det. Får vel bestille time også. De kan vel faen ikke ha mye de skulle sagt hvis jeg stiller opp med orginal dim + TUV + 4-hjulskontroll (signert og stemplet) og vognkort del 1 og 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...